Miksi toiset lapset saavat asua samassa perheessä, mutta toiset eivät?
Ehkä pysyvää sijaisperhettä ei aina ole mahdollista löytää heti, mutta miksi toisia sijoitetaan uudelleen eri laitoksiin tai perheisiin, samalla kun toiset saavat asua samassa perheessä alusta alkaen?
Kommentit (90)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tunnen tytön joka on asunut samassa perheessä 2-vuotiaasta aikuiseksi, ei kuulemma ole edes ollut lastenkodissa tai vastaanottoperheessä ennen tätä. Minut taas sijoitettiin ensin lastenkotiin ja sieltä sijaisperheeseen, uudelleen vastaanottokotiin ja sieltä toiseen sijaisperheeseen, mistä lopulta perhekotiin.
Sijoitus riippuu aina tilanteesta, kun vanhemmat ovat elossa ja edelleen huoltajia mutta lapsesta tehty kiireellinen sijoitus tai huostaanottopäätös, voi tilanne olla ihan erilainen, eikä pysyvää sijoituspaikkaa, saati perhettä, ole välttämättä mahdollistakaan hankkia heti. Toki on ikävää jos lapsi joutuu kokemaan useamman siirron laitokseen tai sijaisperheeseen.
Itse en sellaista onneksi kokenut. Toinenkin vanhempani kuoli kun olin alle kouluikäinen, minusta huolehti välittömästi tämän jälkeen perhetuttu, joka oli ollut tuossa tilanteessa mukana työnsä puolesta poliisina. Heistä vaimonsa kanssa tuli huoltajiani ja myöhemmin vanhempiani myös juridisesti.
Ei varmasti ole totta, kyllä huostaanotto tehdään kaikille ja sijoitus lastenkotiin.
Ei niitä lapsia väkisin aleta mihinkään lastenkotiin laittamaan jos lähipiiristä löytyy heti paikka, jonka lasu-viranomaisetkin arvioivat sopiviksi.
En ole ihan varma siitä että miten tuo virallisesti meni, mutta vanhemmat hakivat huoltajuutta ja saivat sen. Heillä kuitenkin olin ensimmäisestä päivästä alkaen, isän kertoman mukaan hän päätti kysyä voinko olla heillä koska sukulaisiakaan ei ollut, ja hän oli tuntenut vanhempani, eikä kenelläkään ollut mitään sitä vastaan. Lastensuojelun asiakas en ilmeisesti ole ollut, koska minusta ei ole olemassa mitään papereita.
Olet sä varmaan ollut lastensuojelun asiakas tuolloin (käsittääkseni ihan virallisesti täytyykin tuossa tilanteessa olla), mutta ei siitä välttämättä sinulle itsellesi oli dokumentteja jäänyt.
Halutessaan paperit voi kyllä itselleen tilata, mutta tuskin se viraomaisteksti tuollaisessa tilanteessa mitään lisäarvoa antaa.
Nimenomaan noita mahdollisia papereita kysyin, mutta lastensuojelussa ei ollut mitään tietoja minusta, joten ei papereitakaan. Huoltajuushakemus ja päätös huoltajuuden myöntämisestä löytyi, mutta se oli oikeuden tekemä, eikä siinäkään ollut liitteenä mitään. Samoin aikanaan tehty adoption vahvistaminen.
Vierailija kirjoitti:
Vaiettu asia näissä on myös se, että osalle sijaisvanhemmista sijaislapset ovat vain ansaintakeino. Kun lapsia on joka tapauksessa enemmän kuin sijaisperheitä, miksi katsella vähän haastavampaa tapausta, kun samaan rahaan saa helpommankin.
Tämä on totta, vaikka sitä ei halutakaan myöntää.
Mun ja veljen ensimmäinen sijoituspaikka oli just tällainen. Me oltiin vaan tulonlähde, ei mitään muuta. Meille katettiin käytännössä perustarpeet ja muuten me ei oltais saatu näkyä ja kuulua arjessa mitenkään. Esim. jouluna meidän piti istua hiljaa meidän huoneessa, kun sijaisvanhemmat oikeiden lasten kanssa juhlivat joulua jne.
Pyydettiin päästä toiseen paikkaan ja sijaisperhe syytti meitä valehtelusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tunnen tytön joka on asunut samassa perheessä 2-vuotiaasta aikuiseksi, ei kuulemma ole edes ollut lastenkodissa tai vastaanottoperheessä ennen tätä. Minut taas sijoitettiin ensin lastenkotiin ja sieltä sijaisperheeseen, uudelleen vastaanottokotiin ja sieltä toiseen sijaisperheeseen, mistä lopulta perhekotiin.
Sijoitus riippuu aina tilanteesta, kun vanhemmat ovat elossa ja edelleen huoltajia mutta lapsesta tehty kiireellinen sijoitus tai huostaanottopäätös, voi tilanne olla ihan erilainen, eikä pysyvää sijoituspaikkaa, saati perhettä, ole välttämättä mahdollistakaan hankkia heti. Toki on ikävää jos lapsi joutuu kokemaan useamman siirron laitokseen tai sijaisperheeseen.
Itse en sellaista onneksi kokenut. Toinenkin vanhempani kuoli kun olin alle kouluikäinen, minusta huolehti välittömästi tämän jälkeen perhetuttu, joka oli ollut tuossa tilanteessa mukana työnsä puolesta poliisina. Heistä vaimonsa kanssa tuli huoltajiani ja myöhemmin vanhempiani myös juridisesti.
Ei varmasti ole totta, kyllä huostaanotto tehdään kaikille ja sijoitus lastenkotiin.
Ei niitä lapsia väkisin aleta mihinkään lastenkotiin laittamaan jos lähipiiristä löytyy heti paikka, jonka lasu-viranomaisetkin arvioivat sopiviksi.
En ole ihan varma siitä että miten tuo virallisesti meni, mutta vanhemmat hakivat huoltajuutta ja saivat sen. Heillä kuitenkin olin ensimmäisestä päivästä alkaen, isän kertoman mukaan hän päätti kysyä voinko olla heillä koska sukulaisiakaan ei ollut, ja hän oli tuntenut vanhempani, eikä kenelläkään ollut mitään sitä vastaan. Lastensuojelun asiakas en ilmeisesti ole ollut, koska minusta ei ole olemassa mitään papereita.
Olet sä varmaan ollut lastensuojelun asiakas tuolloin (käsittääkseni ihan virallisesti täytyykin tuossa tilanteessa olla), mutta ei siitä välttämättä sinulle itsellesi oli dokumentteja jäänyt.
Halutessaan paperit voi kyllä itselleen tilata, mutta tuskin se viraomaisteksti tuollaisessa tilanteessa mitään lisäarvoa antaa.
Nimenomaan noita mahdollisia papereita kysyin, mutta lastensuojelussa ei ollut mitään tietoja minusta, joten ei papereitakaan. Huoltajuushakemus ja päätös huoltajuuden myöntämisestä löytyi, mutta se oli oikeuden tekemä, eikä siinäkään ollut liitteenä mitään. Samoin aikanaan tehty adoption vahvistaminen.
Mistä kysyit?
Lastensuojelun asiakkuus ei tuossa tilanteessa, vanhempien kuollessa, ole mikään ehdottomuus, mutta käytännössä lastensuojelun asiakkaaksi yleensä päädytään. Se riippuu ihan tilanteesta. Mikäli tarvitaan esimerkiksi sosiaalipäivystystä, sosiaaliviranomaisia kartoittamaan lapsen tilannetta tai lastensuojelun tai sosiaalitoimen selvityksiä tai lausuntoja sijoituspäätöksen tueksi on kyseessä yleensä lastensuojelun asiakkuus.
Vierailija kirjoitti:
Lastensuojelun asiakkuus ei tuossa tilanteessa, vanhempien kuollessa, ole mikään ehdottomuus, mutta käytännössä lastensuojelun asiakkaaksi yleensä päädytään. Se riippuu ihan tilanteesta. Mikäli tarvitaan esimerkiksi sosiaalipäivystystä, sosiaaliviranomaisia kartoittamaan lapsen tilannetta tai lastensuojelun tai sosiaalitoimen selvityksiä tai lausuntoja sijoituspäätöksen tueksi on kyseessä yleensä lastensuojelun asiakkuus.
Ei kai se nyt niin voi mennä, että oikeuslaitos vaan vahvistaa päätöksen, eikä kukaan selvitä millaiset ihmiset lapsen huoltajuutta ovat hakeneet?
Vierailija kirjoitti:
Ladtnesuojelu on kovaa bisnestä. Yrityksinä pyöriville lastenkodeille on aina parempi mitä useampi perheeseen sijoitus epäonnistuu. Kun tämän faktan hyväksyy, ymmärtää paremmin miksi jotkut lapset aina palautetaan laitokseen.
Kunta tai nykyään hyvinvointialue maksaa ja myös etsii sijoituspaikat. Se on kallista. Erityisesti laitoksessa asuminen. Se ei ole bisnes vaan suuri kuluerä jonka maksaa kunta jossa lapsi on kirjoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ladtnesuojelu on kovaa bisnestä. Yrityksinä pyöriville lastenkodeille on aina parempi mitä useampi perheeseen sijoitus epäonnistuu. Kun tämän faktan hyväksyy, ymmärtää paremmin miksi jotkut lapset aina palautetaan laitokseen.
Kunta tai nykyään hyvinvointialue maksaa ja myös etsii sijoituspaikat. Se on kallista. Erityisesti laitoksessa asuminen. Se ei ole bisnes vaan suuri kuluerä jonka maksaa kunta jossa lapsi on kirjoilla.
Näin. Sijoituksia lykätään ja tehdään aivan äärimmäisessä pakossa, koska kaikenlainen avohuollon tuki tulee paljon halvemmaksi. Miettikää vaikka se Milo-pojan tapaus, ei huostaanottoa vaikka lastensuojeluilmoituksia tehtiin yhtenään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tunnen tytön joka on asunut samassa perheessä 2-vuotiaasta aikuiseksi, ei kuulemma ole edes ollut lastenkodissa tai vastaanottoperheessä ennen tätä. Minut taas sijoitettiin ensin lastenkotiin ja sieltä sijaisperheeseen, uudelleen vastaanottokotiin ja sieltä toiseen sijaisperheeseen, mistä lopulta perhekotiin.
Sijoitus riippuu aina tilanteesta, kun vanhemmat ovat elossa ja edelleen huoltajia mutta lapsesta tehty kiireellinen sijoitus tai huostaanottopäätös, voi tilanne olla ihan erilainen, eikä pysyvää sijoituspaikkaa, saati perhettä, ole välttämättä mahdollistakaan hankkia heti. Toki on ikävää jos lapsi joutuu kokemaan useamman siirron laitokseen tai sijaisperheeseen.
Itse en sellaista onneksi kokenut. Toinenkin vanhempani kuoli kun olin alle kouluikäinen, minusta huolehti välittömästi tämän jälkeen perhetuttu, joka oli ollut tuossa tilanteessa mukana työnsä puolesta poliisina. Heistä vaimonsa kanssa tuli huoltajiani ja myöhemmin vanhempiani myös juridisesti.
Ei varmasti ole totta, kyllä huostaanotto tehdään kaikille ja sijoitus lastenkotiin.
Ei niitä lapsia väkisin aleta mihinkään lastenkotiin laittamaan jos lähipiiristä löytyy heti paikka, jonka lasu-viranomaisetkin arvioivat sopiviksi.
En ole ihan varma siitä että miten tuo virallisesti meni, mutta vanhemmat hakivat huoltajuutta ja saivat sen. Heillä kuitenkin olin ensimmäisestä päivästä alkaen, isän kertoman mukaan hän päätti kysyä voinko olla heillä koska sukulaisiakaan ei ollut, ja hän oli tuntenut vanhempani, eikä kenelläkään ollut mitään sitä vastaan. Lastensuojelun asiakas en ilmeisesti ole ollut, koska minusta ei ole olemassa mitään papereita.
Olet sä varmaan ollut lastensuojelun asiakas tuolloin (käsittääkseni ihan virallisesti täytyykin tuossa tilanteessa olla), mutta ei siitä välttämättä sinulle itsellesi oli dokumentteja jäänyt.
Halutessaan paperit voi kyllä itselleen tilata, mutta tuskin se viraomaisteksti tuollaisessa tilanteessa mitään lisäarvoa antaa.
Nimenomaan noita mahdollisia papereita kysyin, mutta lastensuojelussa ei ollut mitään tietoja minusta, joten ei papereitakaan. Huoltajuushakemus ja päätös huoltajuuden myöntämisestä löytyi, mutta se oli oikeuden tekemä, eikä siinäkään ollut liitteenä mitään. Samoin aikanaan tehty adoption vahvistaminen.
Mistä kysyit?
Sieltä mistä niitä papereita tilataan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tunnen tytön joka on asunut samassa perheessä 2-vuotiaasta aikuiseksi, ei kuulemma ole edes ollut lastenkodissa tai vastaanottoperheessä ennen tätä. Minut taas sijoitettiin ensin lastenkotiin ja sieltä sijaisperheeseen, uudelleen vastaanottokotiin ja sieltä toiseen sijaisperheeseen, mistä lopulta perhekotiin.
Sijoitus riippuu aina tilanteesta, kun vanhemmat ovat elossa ja edelleen huoltajia mutta lapsesta tehty kiireellinen sijoitus tai huostaanottopäätös, voi tilanne olla ihan erilainen, eikä pysyvää sijoituspaikkaa, saati perhettä, ole välttämättä mahdollistakaan hankkia heti. Toki on ikävää jos lapsi joutuu kokemaan useamman siirron laitokseen tai sijaisperheeseen.
Itse en sellaista onneksi kokenut. Toinenkin vanhempani kuoli kun olin alle kouluikäinen, minusta huolehti välittömästi tämän jälkeen perhetuttu, joka oli ollut tuossa tilanteessa mukana työnsä puolesta poliisina. Heistä vaimonsa kanssa tuli huoltajiani ja myöhemmin vanhempiani myös juridisesti.
Ei varmasti ole totta, kyllä huostaanotto tehdään kaikille ja sijoitus lastenkotiin.
Ei niitä lapsia väkisin aleta mihinkään lastenkotiin laittamaan jos lähipiiristä löytyy heti paikka, jonka lasu-viranomaisetkin arvioivat sopiviksi.
En ole ihan varma siitä että miten tuo virallisesti meni, mutta vanhemmat hakivat huoltajuutta ja saivat sen. Heillä kuitenkin olin ensimmäisestä päivästä alkaen, isän kertoman mukaan hän päätti kysyä voinko olla heillä koska sukulaisiakaan ei ollut, ja hän oli tuntenut vanhempani, eikä kenelläkään ollut mitään sitä vastaan. Lastensuojelun asiakas en ilmeisesti ole ollut, koska minusta ei ole olemassa mitään papereita.
Olet sä varmaan ollut lastensuojelun asiakas tuolloin (käsittääkseni ihan virallisesti täytyykin tuossa tilanteessa olla), mutta ei siitä välttämättä sinulle itsellesi oli dokumentteja jäänyt.
Halutessaan paperit voi kyllä itselleen tilata, mutta tuskin se viraomaisteksti tuollaisessa tilanteessa mitään lisäarvoa antaa.
Nimenomaan noita mahdollisia papereita kysyin, mutta lastensuojelussa ei ollut mitään tietoja minusta, joten ei papereitakaan. Huoltajuushakemus ja päätös huoltajuuden myöntämisestä löytyi, mutta se oli oikeuden tekemä, eikä siinäkään ollut liitteenä mitään. Samoin aikanaan tehty adoption vahvistaminen.
Mistä kysyit?
Sieltä mistä niitä papereita tilataan.
Eli et ole kysynyt yhtään mitään.
Syitä on yhtä monia kuin tapauksiakin. Voi olla, että lapsen haasteet ovat olleet odotettua suuremmat, eikä hän ole lopulta soveltunut valitulle sijaisperheelle tai sijaisperheessä itsessään on tapahtunut joku iso elämäntilanteet muutos. Ei näistä voi koskaan vetää mitään yleistystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tunnen tytön joka on asunut samassa perheessä 2-vuotiaasta aikuiseksi, ei kuulemma ole edes ollut lastenkodissa tai vastaanottoperheessä ennen tätä. Minut taas sijoitettiin ensin lastenkotiin ja sieltä sijaisperheeseen, uudelleen vastaanottokotiin ja sieltä toiseen sijaisperheeseen, mistä lopulta perhekotiin.
Sijoitus riippuu aina tilanteesta, kun vanhemmat ovat elossa ja edelleen huoltajia mutta lapsesta tehty kiireellinen sijoitus tai huostaanottopäätös, voi tilanne olla ihan erilainen, eikä pysyvää sijoituspaikkaa, saati perhettä, ole välttämättä mahdollistakaan hankkia heti. Toki on ikävää jos lapsi joutuu kokemaan useamman siirron laitokseen tai sijaisperheeseen.
Itse en sellaista onneksi kokenut. Toinenkin vanhempani kuoli kun olin alle kouluikäinen, minusta huolehti välittömästi tämän jälkeen perhetuttu, joka oli ollut tuossa tilanteessa mukana työnsä puolesta poliisina. Heistä vaimonsa kanssa tuli huoltajiani ja myöhemmin vanhempiani myös juridisesti.
Ei varmasti ole totta, kyllä huostaanotto tehdään kaikille ja sijoitus lastenkotiin.
Ei niitä lapsia väkisin aleta mihinkään lastenkotiin laittamaan jos lähipiiristä löytyy heti paikka, jonka lasu-viranomaisetkin arvioivat sopiviksi.
En ole ihan varma siitä että miten tuo virallisesti meni, mutta vanhemmat hakivat huoltajuutta ja saivat sen. Heillä kuitenkin olin ensimmäisestä päivästä alkaen, isän kertoman mukaan hän päätti kysyä voinko olla heillä koska sukulaisiakaan ei ollut, ja hän oli tuntenut vanhempani, eikä kenelläkään ollut mitään sitä vastaan. Lastensuojelun asiakas en ilmeisesti ole ollut, koska minusta ei ole olemassa mitään papereita.
Olet sä varmaan ollut lastensuojelun asiakas tuolloin (käsittääkseni ihan virallisesti täytyykin tuossa tilanteessa olla), mutta ei siitä välttämättä sinulle itsellesi oli dokumentteja jäänyt.
Halutessaan paperit voi kyllä itselleen tilata, mutta tuskin se viraomaisteksti tuollaisessa tilanteessa mitään lisäarvoa antaa.
Nimenomaan noita mahdollisia papereita kysyin, mutta lastensuojelussa ei ollut mitään tietoja minusta, joten ei papereitakaan. Huoltajuushakemus ja päätös huoltajuuden myöntämisestä löytyi, mutta se oli oikeuden tekemä, eikä siinäkään ollut liitteenä mitään. Samoin aikanaan tehty adoption vahvistaminen.
Mistä kysyit?
Sieltä mistä niitä papereita tilataan.
Eli et ole kysynyt yhtään mitään.
Kun lastensuojelun papereita ei ole, niin ei ole. Kyllä ne paperit varmasti olisivat edelleen olemassa, jos lastensuojelun asiakkuus olisi ollut, varsinkin tämä kun tapahtui vasta vuosituhannen vaihteessa.
Kaikki lapset eivät kykene olemaan perheissä
Pienet on huolet jos tuostakin pitää olla kateellinen
Olisiko kannattanut tulla toimeen
Meillä oli 2 sijoitettua lasta, kun olin itse kouluikäinen. Tai siis 2 paikkaa. Ensimmäinen henkilö kärsi viiltelystä, mitä oli kai mahdoton estää tavallisessa kodissa, olihan meillä veitsiä keittiössä ja saksia askarteluun. Se oli niin surullista, kun hän joutui lähtemään. Aivan ihana tyttö, kiltti ja ystävällinen. Hän joutui oman turvallisuutensa takia lukkojen taakse pieneen lastenkotiin, missä pystyvät vahtimaan kaikki teräesineet. Kun hän lähti, meille tuli sisarukset. He aloittivat molemmat koulun meillä asuessaan. Myöhemmin he lähtivät oman äitinsä luo, mutta kävivät meillä yhden viikonlopun kuukaudessa. Se oli sellaista tukiperhetoimintaa, en tiedä, onko sitä enää olemassa. Mutta ihan täysi-ikäiseksi asti kävivät, omasta tahdostaan. Ja kun sisarukset lähti, meille tuli eräs henkilö, joka ei puhunut suomea. Traaginen juttu. Oli ollut paljon ulkomailla ja Suomessa taas ei ollut vanhempiensa kanssa. En ymmärrä, miten voi olla Suomen kansalainen, joka ei puhu suomea. Minä opetin häntä paljon, ja kuvia käytettiin myös. Hänen kanssaan samoihin aikoihin meille muutti teini, joka oli hyvin hiljainen, mutismia, ja kehitysviive, ilmeisesti äitinsä raskaudenaikaisen alkoholinkäytön seurauksena. Kiltti ihminen oli hänkin, pidin kovasti, ja vakka oli jo teini, leikki ja pelasi mielellään. Hän asui meillä pitkäån. Se toinen, joka opetteli meillä suomen, muutti kai 14-15-vuotiaana lähemmäs sukulaisiaan, omasta tahdostaan. Hän ei meillä voinut käyttåå äidinkieltään juurikaan, joten olihan se puute, mutta toisaalta sai hyvän kodin meiltä. Kun olin jo ammattiin valmistunut, sijaisperhetoiminta loppui, ikä tuli vastaan.
Lapsesta se riippuu pitääkö sijoittaa uudestaan
Ei kukaan voi ymmärtää mitä huostaanotetut ja sijaisperheisiin joutuneet lapset ja nuoret on joutuneet kokemaan. Se on pahempaa kuin mikään kohtalo lapselle.
Vierailija kirjoitti:
Ei kukaan voi ymmärtää mitä huostaanotetut ja sijaisperheisiin joutuneet lapset ja nuoret on joutuneet kokemaan. Se on pahempaa kuin mikään kohtalo lapselle.
Sijoitukseen kokeneena olen vahvasti eri mieltä.
Ainoa mikä ihmetyttää on se, miksei sijoitusta tehty jo vuosia aiemmin.
Vierailija kirjoitti:
Ei kukaan voi ymmärtää mitä huostaanotetut ja sijaisperheisiin joutuneet lapset ja nuoret on joutuneet kokemaan. Se on pahempaa kuin mikään kohtalo lapselle.
Yksi päiväkotikaveri joutui perhesurman uhreiksi, eiköhän hänellä ole ollut vähän rankempi kohtalo kuin joku huostaanotto.
Eihän täällä jankuta ketkään muut kuin te, jotka ette ymmärrä ettei vaikeasti oireileva lapsi tarkoita läheskään aina aikuisen kokoista väkivaltaista nuorta.
Vai oletteko itse niitä vanhempia, joiden kasvatukseen jokatapauksessa kuuluu fyysiset pakkotoimenpiteet, kun jankutatte noista kiinnipitämisistä ja fyysisistä rajoittamisista?