Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos on omakotitalo, 2 autoa jne, onko keskiluokkaa?

Vierailija
23.06.2026 |

On uudehko omakotitalo ja erillinen autokatos-varasto isolla puolen hehtaarin tontilla. On pihasauna, palju, grillikatos ja trailerin päällä isohko vene. Pihassa 2 tosin vanhempaa, autoa. Lapsille tehty oma leikkialue hiekkalaatikkoineen, keinuineen, kiipeilytelineineen ja tramboliineineen. Ydinperhe, perheessä 2 lapsen lisäksi 2 rotukoiraa joita kuljetetaan näyttelyissä.

Pihassa myös kasvimaa, istutettuja puita, ruusutarha ja muutamia harraste-kanoja.

Palveluihin 2km ja isoon kaupunkiin 20km.

5 ateriaa päivässä, lapsilla harrastuksia.

 

Onko tämä perhe mielestäsi hyväosainen? Kuuluuko mielestäsi ylempään vai alempaan keskiluokkaan ja millä perusteella?

Kommentit (144)

Vierailija
61/144 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maalko perhe siinä puutarhassaan akvarelleja kauniina kesäpäivänä? Vietetäänkö teehetkiä keskustellen kulttuurista ja kevyesti päivänpolitiikasta - mutta kinastelematta. 

Siinä joitakin ylemmän keskiluokan tunnusmerkkejä.

Siis sellaista rentoa elämää, missä tietty akateeminen sivistystaso ja riittävä, muttei kerskaileva, varallisuus, on ollut läsnä molempien puolella sukua ja lapsesta asti. 

Vierailija
62/144 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luokkajakoa ei tehdä varallisuuden mukaan. 

Sanoo joku jonka tulotaso on marketin hyllyttäjän luokkaa mutta joka kuvittelee että y-lipaston pellemaisterin paperit nostavat jotenkin ylempän luokkaan.

Ne saa kuka tahansa jolla on pulssi ja perse joka kestää viisi vuotta penkillä istumista.

Tule taas uudelleen avautumaan kun sinulla on velaton omakotitalo, pari autoa ja säännölliset tulot jotka mahdollistavat eurooppalaisen keskiluokkaisen elintason. 

Tällä selviää nykyään vuokrakopissa kykkivien julkisen liikenteen orjien joukossa ihan eliittiin. Näin rikkaita suomalaisista on tullut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/144 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luokkajakoa ei tehdä varallisuuden mukaan. 

Sanoo joku jonka tulotaso on marketin hyllyttäjän luokkaa mutta joka kuvittelee että y-lipaston pellemaisterin paperit nostavat jotenkin ylempän luokkaan.

Ne saa kuka tahansa jolla on pulssi ja perse joka kestää viisi vuotta penkillä istumista.

Tule taas uudelleen avautumaan kun sinulla on velaton omakotitalo, pari autoa ja säännölliset tulot jotka mahdollistavat eurooppalaisen keskiluokkaisen elintason. 

Tällä selviää nykyään vuokrakopissa kykkivien julkisen liikenteen orjien joukossa ihan eliittiin. Näin rikkaita suomalaisista on tullut.

Luokkajakoon kuuluu kyllä yleisesti tulotason lisäksi myös koulutustaso. 

Kyllä se varmaan duunaria ottaa pattiin. Mutta akateeminen koulutus on myös osoitus kyvystä omaksua laajoja tietokokonaisuuksia, tehdä pitkäjänteistä ajatustyötä ja hahmottaa maailmaan useammasta tulokulmasta. 

Samasta syystä esimerkiksi tohtorin tutkinta ei ole sisällöltään työelämässä se arvokkain juttu, vaan se, millaista tekemistä sen saavuttaminen edelyttää. Tällöin samantasoista tekemistä voidaan odottaa myös työnantajan puolelta. 

Versus nyt vaikkapa tuollainen kiukuttelulta kuulosta yskiminen. Vaikea kuvitella ottavansa moista henkilöä miljoonien eurojen ja parin vuoden tuotekehitysprojektiin ja luottaa henkilölle vastuutehtäviä ja verkostoja vastattavaksi. 

Vierailija
64/144 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli melkein täsmälleen tuollaiset naapurit edellisessä asuinpaikassani. Pieni, kituva liitoskunta, vuokralla asuivat ja pelit ja vehkeet paljusta tramppaan ja autoihin oli hankittuna, pitkälti varmaan velkarahalla. Ihan naurettavia viinaan meneviä juntteja, joilla huonokäytöksiset lapset ja tuskin mitään koulutusta. 

Vierailija
65/144 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni merkittävämpi korkean sosiaaliluokan merkki on se, että pystyy asumaan kävelymatkan päässä palveluista ja töistään eikä välttämättä edes omista autoa. Tunnen erikoislääkärin, joka elää näin. 

Vierailija
66/144 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu siitä paljonko on velkaa jäljellä.

Ja millä paikkakunnalla asuu

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
67/144 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni merkittävämpi korkean sosiaaliluokan merkki on se, että pystyy asumaan kävelymatkan päässä palveluista ja töistään eikä välttämättä edes omista autoa. Tunnen erikoislääkärin, joka elää näin. 

Öö, häh?

Vierailija
68/144 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luokkajakoa ei tehdä varallisuuden mukaan. 

Totta, varallisuuden lisäksi pitäisi huomioida vaikutusvalta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
69/144 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maalko perhe siinä puutarhassaan akvarelleja kauniina kesäpäivänä? Vietetäänkö teehetkiä keskustellen kulttuurista ja kevyesti päivänpolitiikasta - mutta kinastelematta. 

Siinä joitakin ylemmän keskiluokan tunnusmerkkejä.

Siis sellaista rentoa elämää, missä tietty akateeminen sivistystaso ja riittävä, muttei kerskaileva, varallisuus, on ollut läsnä molempien puolella sukua ja lapsesta asti. 

Unohdit mainita kattavan kielitaidon. Lasten pitäisi puhua ainakin kahta vierasta kieltä sujuvasti mutta ap:n jälkikasvu todennäköisesti hallitsee pleikkarilla pelaamisen paremmin.

Vierailija
70/144 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

On oikeastaan aika söpöä, että velka-Audilla ajavat ja kokkareita äänestävät duunarit luulevat voivansa sulautua sivistyneeseen keskiluokkaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
71/144 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni merkittävämpi korkean sosiaaliluokan merkki on se, että pystyy asumaan kävelymatkan päässä palveluista ja töistään eikä välttämättä edes omista autoa. Tunnen erikoislääkärin, joka elää näin. 

Öö, häh?

Maalaiselle tulee yllätyksenä, ettei Lauttasaaressa, Katajannokalla tai Eirassa tarvitse autoa ja elämä on yhtä yläluokkaista kuplaa?

Vierailija
72/144 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni merkittävämpi korkean sosiaaliluokan merkki on se, että pystyy asumaan kävelymatkan päässä palveluista ja töistään eikä välttämättä edes omista autoa. Tunnen erikoislääkärin, joka elää näin. 

Öö, häh?

Maalaiselle tulee yllätyksenä, ettei Lauttasaaressa, Katajannokalla tai Eirassa tarvitse autoa ja elämä on yhtä yläluokkaista kuplaa?

Onneksi ei tartte asua siellä helsingin slummissa missä tosi ihanan monikulttuurinen väestö ja vesikin on meressä viemäriveden väristä.

saan asua saimaan rannalla ja töihin matkaa 10km vene rannassa jossa kirkas vesi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
73/144 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palju ja tramppa kielii tosiaan työväenluokkaisuudesta, samoin se, että autot ovat "vanhempia" eli luultavasti parin tonnin bensarakkineita, mutta eivät kuitenkaan niin vanhoja, että olisivat ihan museorekisterissä olevaa vintagea. Samoin se puolen hehtaarin tontti olisi isossa kaupungissa todella rikkaan merkki, mutta jossain Sysmässä se on ihan vakio. 

Vierailija
74/144 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni merkittävämpi korkean sosiaaliluokan merkki on se, että pystyy asumaan kävelymatkan päässä palveluista ja töistään eikä välttämättä edes omista autoa. Tunnen erikoislääkärin, joka elää näin. 

Öö, häh?

Maalaiselle tulee yllätyksenä, ettei Lauttasaaressa, Katajannokalla tai Eirassa tarvitse autoa ja elämä on yhtä yläluokkaista kuplaa?

Onneksi ei tartte asua siellä helsingin slummissa missä tosi ihanan monikulttuurinen väestö ja vesikin on meressä viemäriveden väristä.

saan asua saimaan rannalla ja töihin matkaa 10km vene rannassa jossa kirkas vesi.

Juuri tämä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
75/144 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On oikeastaan aika söpöä, että velka-Audilla ajavat ja kokkareita äänestävät duunarit luulevat voivansa sulautua sivistyneeseen keskiluokkaan.

Totta, kieltämättä aika huvittavaa!

Vierailija
76/144 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni merkittävämpi korkean sosiaaliluokan merkki on se, että pystyy asumaan kävelymatkan päässä palveluista ja töistään eikä välttämättä edes omista autoa. Tunnen erikoislääkärin, joka elää näin. 

Öö, häh?

Maalaiselle tulee yllätyksenä, ettei Lauttasaaressa, Katajannokalla tai Eirassa tarvitse autoa ja elämä on yhtä yläluokkaista kuplaa?

Onneksi ei tartte asua siellä helsingin slummissa missä tosi ihanan monikulttuurinen väestö ja vesikin on meressä viemäriveden väristä.

saan asua saimaan rannalla ja töihin matkaa 10km vene rannassa jossa kirkas vesi.

Mutta Saimaan rannalla on maalaisia ja metsäteollisuuden samentamia vesiä. Kyllä minä ainakin katselen ennemmin ulkomaalaisia kuin suomalaisia maalaisia, jostain järven lätäköstä puhumattakaan.

Vierailija
77/144 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyviä huomioita on jo tehty, mutta lisäisin, että missä kunnossa se puolen hehtaarin tontti on? Onko sitä hoidettu hyvällä maulla ja mahdollisesti viherrakentajan apua hyödyntäen vai onko pihassa sen paljun ja trampan lisäksi vain K-raudan tarjouksesta ostettu kuivunut tuija ja muoviset pihakalusteet ja pöydän päällä vanha säilyketölkki tuhkakuppina? 

Vierailija
78/144 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos pihassa ihan Bugatti ja Corvette niin saattaa olla enemmänkin ku keskiluokkaa. Mutta tramboliini(xD) ja muut vermeet ei kerro yhtään mitään

Vierailija
79/144 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos pihassa ihan Bugatti ja Corvette niin saattaa olla enemmänkin ku keskiluokkaa. Mutta tramboliini(xD) ja muut vermeet ei kerro yhtään mitään

 

Corvette? Mitä kammottavin jenkkiritsa?? Eiköhän se ole amispoikien märkä uni!

Vierailija
80/144 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No jos pihassa ihan Bugatti ja Corvette niin saattaa olla enemmänkin ku keskiluokkaa. Mutta tramboliini(xD) ja muut vermeet ei kerro yhtään mitään

Jos osaa kirjoittaa sanan "trampoliini" oikein, niin siitä voi saada viitettä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän kaksi