Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos on omakotitalo, 2 autoa jne, onko keskiluokkaa?

Vierailija
23.06.2026 |

On uudehko omakotitalo ja erillinen autokatos-varasto isolla puolen hehtaarin tontilla. On pihasauna, palju, grillikatos ja trailerin päällä isohko vene. Pihassa 2 tosin vanhempaa, autoa. Lapsille tehty oma leikkialue hiekkalaatikkoineen, keinuineen, kiipeilytelineineen ja tramboliineineen. Ydinperhe, perheessä 2 lapsen lisäksi 2 rotukoiraa joita kuljetetaan näyttelyissä.

Pihassa myös kasvimaa, istutettuja puita, ruusutarha ja muutamia harraste-kanoja.

Palveluihin 2km ja isoon kaupunkiin 20km.

5 ateriaa päivässä, lapsilla harrastuksia.

 

Onko tämä perhe mielestäsi hyväosainen? Kuuluuko mielestäsi ylempään vai alempaan keskiluokkaan ja millä perusteella?

Kommentit (144)

Vierailija
81/144 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

5 ateriaa päivässä? Kuinka lihavia olette? 

Vierailija
82/144 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on nuo samat mutta 300 ha metsää sekä kiinteistöjä. Mitähän luokkaa me olemme? Velkaa ei ole ollenkaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/144 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

On uudehko omakotitalo = Asuntovelkainen

Palju = junttiluokaa

trailerin päällä isohko vene = lisää velkaa

Pihassa 2 tosin vanhempaa, autoa = liikaa osamaksua jäljellä, ei riitä käsirahaksi uusiin.

Tramboliineineen = Brassailee halvalla ja tavaa väärin.

Onko tämä perhe mielestäsi hyväosainen? Kuuluuko mielestäsi ylempään vai alempaan keskiluokkaan ja millä perusteella?

Kyseessä on nuori, täysin ylivelkainen pariskunta mulle heti kaikki nyt asenteella. Tramboliini ja palju paljastaa, ettei ole vielä noustu keskiluokkaan. Ulosottomiehen vierailun jälkeen, pariskunta palaa ilman rojuja ja koiria omaan luokkaansa. Luokkahyppy jäi luukaan valmisteluun ilman toimeenpanoa.

Vierailija
84/144 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni merkittävämpi korkean sosiaaliluokan merkki on se, että pystyy asumaan kävelymatkan päässä palveluista ja töistään eikä välttämättä edes omista autoa. Tunnen erikoislääkärin, joka elää näin. 

Nämä ihmisasunnon kodinhoitohuoneen kokoiseen vuokrakoppiin itsensä hilloneet citypiiperöt ovat jo myötähäpeän tuolla puolen kun ne oikeasti uskottelevat itselleen että "autosta luopuminen" oli joku ylempään luokkaan siirtymisen merkki kun todellisuudessa niillä ei ollut varaa enää edes polkupyörään sen jälkeen kun huoltamo alkoi veloittaa paineilmasta 50 senttiä.

Vierailija
85/144 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on nuo samat mutta 300 ha metsää sekä kiinteistöjä. Mitähän luokkaa me olemme? Velkaa ei ole ollenkaan.

Riippuu koulutustasosta.

Vierailija
86/144 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni merkittävämpi korkean sosiaaliluokan merkki on se, että pystyy asumaan kävelymatkan päässä palveluista ja töistään eikä välttämättä edes omista autoa. Tunnen erikoislääkärin, joka elää näin. 

Nämä ihmisasunnon kodinhoitohuoneen kokoiseen vuokrakoppiin itsensä hilloneet citypiiperöt ovat jo myötähäpeän tuolla puolen kun ne oikeasti uskottelevat itselleen että "autosta luopuminen" oli joku ylempään luokkaan siirtymisen merkki kun todellisuudessa niillä ei ollut varaa enää edes polkupyörään sen jälkeen kun huoltamo alkoi veloittaa paineilmasta 50 senttiä.

Et todellakaan taida käsittää, minkälaista väkeä Eirassa asuu? Vilkaise huviksesi alueen omistusasuntojen hintoja. Harva ylempää keskiluokkaa edustava asuu maaseudulla. Eiran tapauksessa tosin puhutaan jo äveriään rikkaasta väestä, jolla on vanhaa rahaa. Ja putiikeille ja kahvittelemaan totta tosiaan kävellään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
87/144 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän tuo kerro vielä mitään? Omakotitalon ja kaksi autoa voi hankkia 20 000€ jostain maaseudulta.

Mikä kaupunki lähelllä? On eri asia, onko kaupunki Tampere tai Pudasjärvi.

No eipä juuri ole.

Vierailija
88/144 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, mutta joillakin on täysin hämärtynyt se, mitä on todellinen köyhyys Suomessa. Ihmiset, joilla on nuo ap:n luettelemat hyödykkeet ja kohtuuhyvä työpaikka, valittavat olevansa "köyhiä".

Köyhä on sellainen joka ei voi elättää itseään palkkatyöllä eikä omista mitään muuta kuin vaatteet ja kodin irtaimiston.

Eri asia on sitten se, minkälainen elintaso kenelläkin on. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
89/144 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä, mutta joillakin on täysin hämärtynyt se, mitä on todellinen köyhyys Suomessa. Ihmiset, joilla on nuo ap:n luettelemat hyödykkeet ja kohtuuhyvä työpaikka, valittavat olevansa "köyhiä".

Köyhä on sellainen joka ei voi elättää itseään palkkatyöllä eikä omista mitään muuta kuin vaatteet ja kodin irtaimiston.

Eri asia on sitten se, minkälainen elintaso kenelläkin on. 

Koulitukdedta puhumattakaan.

Vierailija
90/144 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites jengin jakut? Ei kai halvinta mallia?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
91/144 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä tämä? Pihassa traktori, isompi kuin naapurilla. Lapsella mönkijä. Onko yläluokkaa?

Vierailija
92/144 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän tuo kerro vielä mitään? Omakotitalon ja kaksi autoa voi hankkia 20 000€ jostain maaseudulta.

Mikä kaupunki lähelllä? On eri asia, onko kaupunki Tampere tai Pudasjärvi.

No eipä juuri ole.

Olisi todella kiinnostavaa kuulla myös perustelut tälle näkemykselle. Hintaeroahan noilla omakotitaloilla olisi joitakin satoja tuhansia, ja kyllä se maksukyky nyt sentään vähän yhteiskuntaluokkaan liittyy, vaikkei se sitä kokonaan määritä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
93/144 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entä tämä? Pihassa traktori, isompi kuin naapurilla. Lapsella mönkijä. Onko yläluokkaa?

Ehta rehupuntti on. 

Vierailija
94/144 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entä tämä? Pihassa traktori, isompi kuin naapurilla. Lapsella mönkijä. Onko yläluokkaa?

Ei, eikä keskiluokkaa, jos ei ole yliopistotson opintoja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
95/144 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tramppa mainittu. Sori vaan mutta olette ihan tyypillistä valkoroskasakkia. Uskallan veikata että talokaan ei sijaitsee kasvukolmion alueella vaan jossain Mikkelin kyljessä. 

Mitä höpötät? Et kai tosissasi väitä, että "jossain Mikkelin kyljessä" ei voisi asua ylempää tai alempaa keskiluokkaa? Missä sinun mielestä asuvat ne opettajat, rehtorit, lääkärit, sairaanhoitajat ja muut tyypilliset keskiluokkaiset, jotka ovat töissä siellä päin? 

Mistä lähtien hoitsut on olleet keskiluokkaa? 😄

Sairaanhoitajat on aina olleet. Alun perin olivat oikeastaan ylempää keskiluokkaa tai yläluokkaa, Florence Nightingale ym. Paremman perheen tyttärien kutsumusammatti, josta tuo kutsumus on nykyään jäänyt jo vähän vähemmälle, mutta on sitä vielä.

Sinä et päässyt muualle koulutuksellasi töihin kuin pillerinpyörittäjäksi ja per seen pesijäksi, on oikein sivistynyt ammatti .. Ja tätä pidät ylempää keskiluokkaisena..

Vierailija
96/144 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt täytyy enää määritellä sivitys, niin luokkajako on sillä selvä ja jyvät viimeinkin erotettu akanoista.

Minä en esimerkiksi täytä, ainakaan mielestäni, sivistyneen määritelmää. 

Tämä siksi, että esimerkiksi "taiteella", tai "kulttuurilla" ei ole minusta mitään itseisarvoa. Se ei siis riitä, että joku itsensä "taiteilijaksi" nostanut kötöstelee ja yrittää kohauttaa tekeleellään, mitä avajaisten taiderahvas ihastelee valkoviinipäissään. Pska kompositio, kulunut aihe ja joskus 60-luvulla loppuun kaluttu tulkinta. Viinikin on pahaa, ei jatkoon. 

Sivistykseksi ei riitä se, että omaa laajan yleistiedon, akateemisen loppututkinnon, osaa puhua eetteriteoriasta, 1700-luvun filosofiasta tai Itzhak Tarkayn taiteesta ja suurehkojen painosmäärien vaikutuksesta niiden arvostukseen. 

Onko sivistys siis jotain niinkin banaalia, kuin "oikeiden" arvojen ja asenteiden sekä tapojen omaksumista? 

Sillä siltä se minusta alkaa vaikuttaa.

Vierailija
97/144 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jos pihassa ihan Bugatti ja Corvette niin saattaa olla enemmänkin ku keskiluokkaa. Mutta tramboliini(xD) ja muut vermeet ei kerro yhtään mitään

Jos osaa kirjoittaa sanan "trampoliini" oikein, niin siitä voi saada viitettä.

Totta. Itse tiedän kyllä miten trampoliini kirjoitetaan, mutta lainasin AP:ta, koska tuo vähän huvitti minua. T. Se jolle vastasit

Vierailija
98/144 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Idiootit ovat keskiluokkaa.

Työtön narkki  tuli sanomaan tosi fiksun kommentin

Ja oikeassa on.

Vierailija
99/144 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jos pihassa ihan Bugatti ja Corvette niin saattaa olla enemmänkin ku keskiluokkaa. Mutta tramboliini(xD) ja muut vermeet ei kerro yhtään mitään

Jos osaa kirjoittaa sanan "trampoliini" oikein, niin siitä voi saada viitettä.

Totta. Itse tiedän kyllä miten trampoliini kirjoitetaan, mutta lainasin AP:ta, koska tuo vähän huvitti minua. T. Se jolle vastasit

Oukkei sit...

Vierailija
100/144 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt täytyy enää määritellä sivitys, niin luokkajako on sillä selvä ja jyvät viimeinkin erotettu akanoista.

Minä en esimerkiksi täytä, ainakaan mielestäni, sivistyneen määritelmää. 

Tämä siksi, että esimerkiksi "taiteella", tai "kulttuurilla" ei ole minusta mitään itseisarvoa. Se ei siis riitä, että joku itsensä "taiteilijaksi" nostanut kötöstelee ja yrittää kohauttaa tekeleellään, mitä avajaisten taiderahvas ihastelee valkoviinipäissään. Pska kompositio, kulunut aihe ja joskus 60-luvulla loppuun kaluttu tulkinta. Viinikin on pahaa, ei jatkoon. 

Sivistykseksi ei riitä se, että omaa laajan yleistiedon, akateemisen loppututkinnon, osaa puhua eetteriteoriasta, 1700-luvun filosofiasta tai Itzhak Tarkayn taiteesta ja suurehkojen painosmäärien vaikutuksesta niiden arvostukseen. 

Onko sivistys siis jotain niinkin banaalia, kuin "oikeiden" arvojen ja asenteiden sekä tapojen omaksumista? 

Sillä siltä se minusta alkaa vaikuttaa.

Kyllä, se on ollut kautta aikojen tapa erottautua moukista. Miksei se toimisisi tänäkin päivänä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi seitsemän