Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos on omakotitalo, 2 autoa jne, onko keskiluokkaa?

Vierailija
23.06.2026 |

On uudehko omakotitalo ja erillinen autokatos-varasto isolla puolen hehtaarin tontilla. On pihasauna, palju, grillikatos ja trailerin päällä isohko vene. Pihassa 2 tosin vanhempaa, autoa. Lapsille tehty oma leikkialue hiekkalaatikkoineen, keinuineen, kiipeilytelineineen ja tramboliineineen. Ydinperhe, perheessä 2 lapsen lisäksi 2 rotukoiraa joita kuljetetaan näyttelyissä.

Pihassa myös kasvimaa, istutettuja puita, ruusutarha ja muutamia harraste-kanoja.

Palveluihin 2km ja isoon kaupunkiin 20km.

5 ateriaa päivässä, lapsilla harrastuksia.

 

Onko tämä perhe mielestäsi hyväosainen? Kuuluuko mielestäsi ylempään vai alempaan keskiluokkaan ja millä perusteella?

Kommentit (144)

Vierailija
41/144 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu täysin siitä missä asut. Jos asut Kainuussa, tuossa ei ole mitään ihmeellistä vaan melkeinpä siedettävän elämän minimitaso. Jos asut Espoossa tai Helsingissä noin isolla tontilla, olet todellakin varakas. Pk-seudulla sosiaaliluokka tosin määräytyy muutenkin ihan muilla tekijöillä. Helsingin Eiran vanhoissa taloissa asuu yläluokkaa, harvemmin missään Savon perukoilla.

Ei kysytty yläluokkaa. 

Olen huomannut, että monet ei osaa erottaa toisistaan ylempää keskiluokkaa ja yläluokkaa. Suomessa yläluokka on osa eliittiä. Se ei ole mitään keskiluokkaa, ei ylempää eikä alempaa. 

Suomessa ei ylipäätään hahmoteta yhteiskuntaluokkia samalla tavalla kuin vanhoissa luokkayhteiskunnissa. Täällä kuvitellaan, että putkimies tekee luokkanousun voittaessaan lotossa. Sivistys on Suomessa niin ohutta kautta linjan. 

Vierailija
42/144 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tramppa mainittu. Sori vaan mutta olette ihan tyypillistä valkoroskasakkia. Uskallan veikata että talokaan ei sijaitsee kasvukolmion alueella vaan jossain Mikkelin kyljessä. 

Mitä höpötät? Et kai tosissasi väitä, että "jossain Mikkelin kyljessä" ei voisi asua ylempää tai alempaa keskiluokkaa? Missä sinun mielestä asuvat ne opettajat, rehtorit, lääkärit, sairaanhoitajat ja muut tyypilliset keskiluokkaiset, jotka ovat töissä siellä päin? 

Mistä lähtien hoitsut on olleet keskiluokkaa? 😄

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/144 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu, onko tää 20 km päässä oleva "iso kaupunki" Helsinki vai joku Kuopio tai Joensuu  

Ei riipu. Talon arvo varmasti riippuu sijainnista, mutta yhteiskuntaluokka ei riipu. 

Kyllä riippuu ja vahvasti. Hyvin hyvin harvassa ovat ylemmän keskiluokan edustajat pienemmillä paikkakunnilla. Ylin keskiluokka asuu lähes poikkeuksetta isojen kaupunkien alueella.

Tuokin on totta, että ylempää keskiluokkaa on tuolla päin vähemmän kuin isommissa kaupungeissa, mutta ei se tarkoita etteikö sitä olisi. Syy ja seuraus. Voi sitä paitsi olla keskimmäistäkin keskiluokkaa. Noin puutteellisilla tiedoillla sitä nyt ei kuitenkaan kannata lähteä arvailemaan. 

Vierailija
44/144 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta hyväosainen on perhe tai yksin asuva ihminen, joka on tyytyväinen elämäänsä. 

Juku tarvitsee rikkauksia ympärilleen joku pärjää vähemmällä. 

Kadehtia ei kannata ketään.

Vierailija
45/144 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolen hehtaarin tontti, kasvimaa, kanoja, vene, palju, 2 km palveluihin...

Ootta luokassa "maalaiset".

Vierailija
46/144 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tramppa mainittu. Sori vaan mutta olette ihan tyypillistä valkoroskasakkia. Uskallan veikata että talokaan ei sijaitsee kasvukolmion alueella vaan jossain Mikkelin kyljessä. 

Mitä höpötät? Et kai tosissasi väitä, että "jossain Mikkelin kyljessä" ei voisi asua ylempää tai alempaa keskiluokkaa? Missä sinun mielestä asuvat ne opettajat, rehtorit, lääkärit, sairaanhoitajat ja muut tyypilliset keskiluokkaiset, jotka ovat töissä siellä päin? 

Skutsissa opettava kaveri asuu viikot kunnan vuokra-asunnossa työpaikkansa lähellä ja viikonloput ja lomat Helsingissä omistusasunnossa.

ohis

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
47/144 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puolen hehtaarin tontti, kasvimaa, kanoja, vene, palju, 2 km palveluihin...

Ootta luokassa "maalaiset".

Mitäs sinne kelan yksiöön  kuuluu?

Vierailija
48/144 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tramppa mainittu. Sori vaan mutta olette ihan tyypillistä valkoroskasakkia. Uskallan veikata että talokaan ei sijaitsee kasvukolmion alueella vaan jossain Mikkelin kyljessä. 

Mitä höpötät? Et kai tosissasi väitä, että "jossain Mikkelin kyljessä" ei voisi asua ylempää tai alempaa keskiluokkaa? Missä sinun mielestä asuvat ne opettajat, rehtorit, lääkärit, sairaanhoitajat ja muut tyypilliset keskiluokkaiset, jotka ovat töissä siellä päin? 

Mistä lähtien hoitsut on olleet keskiluokkaa? 😄

Sairaanhoitajat ovat hoitotyön asiantuntijoita ja aivan tyypillistä keskiluokkaa, sekä tulotason että koulutuksen että usein myös muidenkin arvojensa ja elämäntapojensa puolesta. Oikein keskiluokan ydintä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
49/144 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tramppa mainittu. Sori vaan mutta olette ihan tyypillistä valkoroskasakkia. Uskallan veikata että talokaan ei sijaitsee kasvukolmion alueella vaan jossain Mikkelin kyljessä. 

Ja palju! Se on aivan ilmiselvä merkki maalaisesta, joka kuvittelee olevansa varakas. Oikeasti se on vain roskatynnyri.

Vierailija
50/144 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se oletteko ylempää vai alempaa, riippuu siitä onko talo ja vene hienompi kuin naapurilla vai ei. Niinhän se on aina laskettu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
51/144 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän tuo kerro vielä mitään? Omakotitalon ja kaksi autoa voi hankkia 20 000€ jostain maaseudulta.

Mikä kaupunki lähelllä? On eri asia, onko kaupunki Tampere tai Pudasjärvi.

Vierailija
52/144 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tramppa mainittu. Sori vaan mutta olette ihan tyypillistä valkoroskasakkia. Uskallan veikata että talokaan ei sijaitsee kasvukolmion alueella vaan jossain Mikkelin kyljessä. 

Mitä höpötät? Et kai tosissasi väitä, että "jossain Mikkelin kyljessä" ei voisi asua ylempää tai alempaa keskiluokkaa? Missä sinun mielestä asuvat ne opettajat, rehtorit, lääkärit, sairaanhoitajat ja muut tyypilliset keskiluokkaiset, jotka ovat töissä siellä päin? 

Mistä lähtien hoitsut on olleet keskiluokkaa? 😄

Sairaanhoitajat on aina olleet. Alun perin olivat oikeastaan ylempää keskiluokkaa tai yläluokkaa, Florence Nightingale ym. Paremman perheen tyttärien kutsumusammatti, josta tuo kutsumus on nykyään jäänyt jo vähän vähemmälle, mutta on sitä vielä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
53/144 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa aika tavalliselta velkaisen duunarin elämältä jossain muuttotappioisesa liitoskunnassa taajaman ulkopuolella. 

Vierailija
54/144 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tramppa mainittu. Sori vaan mutta olette ihan tyypillistä valkoroskasakkia. Uskallan veikata että talokaan ei sijaitsee kasvukolmion alueella vaan jossain Mikkelin kyljessä. 

Mitä höpötät? Et kai tosissasi väitä, että "jossain Mikkelin kyljessä" ei voisi asua ylempää tai alempaa keskiluokkaa? Missä sinun mielestä asuvat ne opettajat, rehtorit, lääkärit, sairaanhoitajat ja muut tyypilliset keskiluokkaiset, jotka ovat töissä siellä päin? 

Skutsissa opettava kaveri asuu viikot kunnan vuokra-asunnossa työpaikkansa lähellä ja viikonloput ja lomat Helsingissä omistusasunnossa.

ohis

Ei asu. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
55/144 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän tuo kerro vielä mitään? Omakotitalon ja kaksi autoa voi hankkia 20 000€ jostain maaseudulta.

Uudehko omakotitalo + kaksi autoa 20000€. Ostan jokaisen tuollainen yhdistelmän ja saat vielä viistonnia löytöpalkkiota.

Vierailija
56/144 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hehe, naapurissa asuu duunaripari, ukko vieläpä pitkäaikaistyötön. Niillä on Mersu ja hieno vene. Kai ne reppanat luulee niiden kautta pääsevänsä osalliseksi jostain upshiftauksesta.

Toisessa naapurissa mies on myyjä ja eukko hoitaja. Yhtä säälittäviä.

Koulutuksen puute näkyy kaikessa.

Vierailija
57/144 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Duunareilta kuulostatte. Tramppa ja palju haiskahtaa vahvasti työväenluokalta, plus tietysti se että et osaa kirjoittaa sanaa trampoliini. 

Vierailija
58/144 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tramppa mainittu. Sori vaan mutta olette ihan tyypillistä valkoroskasakkia. Uskallan veikata että talokaan ei sijaitsee kasvukolmion alueella vaan jossain Mikkelin kyljessä. 

Mitä höpötät? Et kai tosissasi väitä, että "jossain Mikkelin kyljessä" ei voisi asua ylempää tai alempaa keskiluokkaa? Missä sinun mielestä asuvat ne opettajat, rehtorit, lääkärit, sairaanhoitajat ja muut tyypilliset keskiluokkaiset, jotka ovat töissä siellä päin? 

Sairaanhoitajat varmaan asuvatkin, kun ovat lähempänä duunaria. Lääkärit tekevät keikkaa maakuntakyliin ja käärivät hyvät rahat siitä. Ystäväpiirit ja puolisoiden työmahdollisuudet määräävät paljon, missä akateemiset asuvat.

Vierailija
59/144 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tramppa mainittu. Sori vaan mutta olette ihan tyypillistä valkoroskasakkia. Uskallan veikata että talokaan ei sijaitsee kasvukolmion alueella vaan jossain Mikkelin kyljessä. 

Mistä sä niiden ihonvärin tiedät, eihän sellaisesta mitään mainintaa tuossa ollut.

Vierailija
60/144 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hehe, naapurissa asuu duunaripari, ukko vieläpä pitkäaikaistyötön. Niillä on Mersu ja hieno vene. Kai ne reppanat luulee niiden kautta pääsevänsä osalliseksi jostain upshiftauksesta.

Toisessa naapurissa mies on myyjä ja eukko hoitaja. Yhtä säälittäviä.

Koulutuksen puute näkyy kaikessa.

Niin tekee, niin tekee...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi yksi