Jos on omakotitalo, 2 autoa jne, onko keskiluokkaa?
On uudehko omakotitalo ja erillinen autokatos-varasto isolla puolen hehtaarin tontilla. On pihasauna, palju, grillikatos ja trailerin päällä isohko vene. Pihassa 2 tosin vanhempaa, autoa. Lapsille tehty oma leikkialue hiekkalaatikkoineen, keinuineen, kiipeilytelineineen ja tramboliineineen. Ydinperhe, perheessä 2 lapsen lisäksi 2 rotukoiraa joita kuljetetaan näyttelyissä.
Pihassa myös kasvimaa, istutettuja puita, ruusutarha ja muutamia harraste-kanoja.
Palveluihin 2km ja isoon kaupunkiin 20km.
5 ateriaa päivässä, lapsilla harrastuksia.
Onko tämä perhe mielestäsi hyväosainen? Kuuluuko mielestäsi ylempään vai alempaan keskiluokkaan ja millä perusteella?
Kommentit (144)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tramppa mainittu. Sori vaan mutta olette ihan tyypillistä valkoroskasakkia. Uskallan veikata että talokaan ei sijaitsee kasvukolmion alueella vaan jossain Mikkelin kyljessä.
Mitä höpötät? Et kai tosissasi väitä, että "jossain Mikkelin kyljessä" ei voisi asua ylempää tai alempaa keskiluokkaa? Missä sinun mielestä asuvat ne opettajat, rehtorit, lääkärit, sairaanhoitajat ja muut tyypilliset keskiluokkaiset, jotka ovat töissä siellä päin?
Mistä lähtien hoitsut on olleet keskiluokkaa? 😄
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu, onko tää 20 km päässä oleva "iso kaupunki" Helsinki vai joku Kuopio tai Joensuu
Ei riipu. Talon arvo varmasti riippuu sijainnista, mutta yhteiskuntaluokka ei riipu.
Kyllä riippuu ja vahvasti. Hyvin hyvin harvassa ovat ylemmän keskiluokan edustajat pienemmillä paikkakunnilla. Ylin keskiluokka asuu lähes poikkeuksetta isojen kaupunkien alueella.
Tuokin on totta, että ylempää keskiluokkaa on tuolla päin vähemmän kuin isommissa kaupungeissa, mutta ei se tarkoita etteikö sitä olisi. Syy ja seuraus. Voi sitä paitsi olla keskimmäistäkin keskiluokkaa. Noin puutteellisilla tiedoillla sitä nyt ei kuitenkaan kannata lähteä arvailemaan.
Minusta hyväosainen on perhe tai yksin asuva ihminen, joka on tyytyväinen elämäänsä.
Juku tarvitsee rikkauksia ympärilleen joku pärjää vähemmällä.
Kadehtia ei kannata ketään.
Puolen hehtaarin tontti, kasvimaa, kanoja, vene, palju, 2 km palveluihin...
Ootta luokassa "maalaiset".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tramppa mainittu. Sori vaan mutta olette ihan tyypillistä valkoroskasakkia. Uskallan veikata että talokaan ei sijaitsee kasvukolmion alueella vaan jossain Mikkelin kyljessä.
Mitä höpötät? Et kai tosissasi väitä, että "jossain Mikkelin kyljessä" ei voisi asua ylempää tai alempaa keskiluokkaa? Missä sinun mielestä asuvat ne opettajat, rehtorit, lääkärit, sairaanhoitajat ja muut tyypilliset keskiluokkaiset, jotka ovat töissä siellä päin?
Skutsissa opettava kaveri asuu viikot kunnan vuokra-asunnossa työpaikkansa lähellä ja viikonloput ja lomat Helsingissä omistusasunnossa.
ohis
Vierailija kirjoitti:
Puolen hehtaarin tontti, kasvimaa, kanoja, vene, palju, 2 km palveluihin...
Ootta luokassa "maalaiset".
Mitäs sinne kelan yksiöön kuuluu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tramppa mainittu. Sori vaan mutta olette ihan tyypillistä valkoroskasakkia. Uskallan veikata että talokaan ei sijaitsee kasvukolmion alueella vaan jossain Mikkelin kyljessä.
Mitä höpötät? Et kai tosissasi väitä, että "jossain Mikkelin kyljessä" ei voisi asua ylempää tai alempaa keskiluokkaa? Missä sinun mielestä asuvat ne opettajat, rehtorit, lääkärit, sairaanhoitajat ja muut tyypilliset keskiluokkaiset, jotka ovat töissä siellä päin?
Mistä lähtien hoitsut on olleet keskiluokkaa? 😄
Sairaanhoitajat ovat hoitotyön asiantuntijoita ja aivan tyypillistä keskiluokkaa, sekä tulotason että koulutuksen että usein myös muidenkin arvojensa ja elämäntapojensa puolesta. Oikein keskiluokan ydintä.
Vierailija kirjoitti:
Tramppa mainittu. Sori vaan mutta olette ihan tyypillistä valkoroskasakkia. Uskallan veikata että talokaan ei sijaitsee kasvukolmion alueella vaan jossain Mikkelin kyljessä.
Ja palju! Se on aivan ilmiselvä merkki maalaisesta, joka kuvittelee olevansa varakas. Oikeasti se on vain roskatynnyri.
Se oletteko ylempää vai alempaa, riippuu siitä onko talo ja vene hienompi kuin naapurilla vai ei. Niinhän se on aina laskettu.
Vierailija kirjoitti:
Eihän tuo kerro vielä mitään? Omakotitalon ja kaksi autoa voi hankkia 20 000€ jostain maaseudulta.
Mikä kaupunki lähelllä? On eri asia, onko kaupunki Tampere tai Pudasjärvi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tramppa mainittu. Sori vaan mutta olette ihan tyypillistä valkoroskasakkia. Uskallan veikata että talokaan ei sijaitsee kasvukolmion alueella vaan jossain Mikkelin kyljessä.
Mitä höpötät? Et kai tosissasi väitä, että "jossain Mikkelin kyljessä" ei voisi asua ylempää tai alempaa keskiluokkaa? Missä sinun mielestä asuvat ne opettajat, rehtorit, lääkärit, sairaanhoitajat ja muut tyypilliset keskiluokkaiset, jotka ovat töissä siellä päin?
Mistä lähtien hoitsut on olleet keskiluokkaa? 😄
Sairaanhoitajat on aina olleet. Alun perin olivat oikeastaan ylempää keskiluokkaa tai yläluokkaa, Florence Nightingale ym. Paremman perheen tyttärien kutsumusammatti, josta tuo kutsumus on nykyään jäänyt jo vähän vähemmälle, mutta on sitä vielä.
Kuulostaa aika tavalliselta velkaisen duunarin elämältä jossain muuttotappioisesa liitoskunnassa taajaman ulkopuolella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tramppa mainittu. Sori vaan mutta olette ihan tyypillistä valkoroskasakkia. Uskallan veikata että talokaan ei sijaitsee kasvukolmion alueella vaan jossain Mikkelin kyljessä.
Mitä höpötät? Et kai tosissasi väitä, että "jossain Mikkelin kyljessä" ei voisi asua ylempää tai alempaa keskiluokkaa? Missä sinun mielestä asuvat ne opettajat, rehtorit, lääkärit, sairaanhoitajat ja muut tyypilliset keskiluokkaiset, jotka ovat töissä siellä päin?
Skutsissa opettava kaveri asuu viikot kunnan vuokra-asunnossa työpaikkansa lähellä ja viikonloput ja lomat Helsingissä omistusasunnossa.
ohis
Ei asu.
Vierailija kirjoitti:
Eihän tuo kerro vielä mitään? Omakotitalon ja kaksi autoa voi hankkia 20 000€ jostain maaseudulta.
Uudehko omakotitalo + kaksi autoa 20000€. Ostan jokaisen tuollainen yhdistelmän ja saat vielä viistonnia löytöpalkkiota.
Hehe, naapurissa asuu duunaripari, ukko vieläpä pitkäaikaistyötön. Niillä on Mersu ja hieno vene. Kai ne reppanat luulee niiden kautta pääsevänsä osalliseksi jostain upshiftauksesta.
Toisessa naapurissa mies on myyjä ja eukko hoitaja. Yhtä säälittäviä.
Koulutuksen puute näkyy kaikessa.
Duunareilta kuulostatte. Tramppa ja palju haiskahtaa vahvasti työväenluokalta, plus tietysti se että et osaa kirjoittaa sanaa trampoliini.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tramppa mainittu. Sori vaan mutta olette ihan tyypillistä valkoroskasakkia. Uskallan veikata että talokaan ei sijaitsee kasvukolmion alueella vaan jossain Mikkelin kyljessä.
Mitä höpötät? Et kai tosissasi väitä, että "jossain Mikkelin kyljessä" ei voisi asua ylempää tai alempaa keskiluokkaa? Missä sinun mielestä asuvat ne opettajat, rehtorit, lääkärit, sairaanhoitajat ja muut tyypilliset keskiluokkaiset, jotka ovat töissä siellä päin?
Sairaanhoitajat varmaan asuvatkin, kun ovat lähempänä duunaria. Lääkärit tekevät keikkaa maakuntakyliin ja käärivät hyvät rahat siitä. Ystäväpiirit ja puolisoiden työmahdollisuudet määräävät paljon, missä akateemiset asuvat.
Vierailija kirjoitti:
Tramppa mainittu. Sori vaan mutta olette ihan tyypillistä valkoroskasakkia. Uskallan veikata että talokaan ei sijaitsee kasvukolmion alueella vaan jossain Mikkelin kyljessä.
Mistä sä niiden ihonvärin tiedät, eihän sellaisesta mitään mainintaa tuossa ollut.
Vierailija kirjoitti:
Hehe, naapurissa asuu duunaripari, ukko vieläpä pitkäaikaistyötön. Niillä on Mersu ja hieno vene. Kai ne reppanat luulee niiden kautta pääsevänsä osalliseksi jostain upshiftauksesta.
Toisessa naapurissa mies on myyjä ja eukko hoitaja. Yhtä säälittäviä.
Koulutuksen puute näkyy kaikessa.
Niin tekee, niin tekee...
Suomessa ei ylipäätään hahmoteta yhteiskuntaluokkia samalla tavalla kuin vanhoissa luokkayhteiskunnissa. Täällä kuvitellaan, että putkimies tekee luokkanousun voittaessaan lotossa. Sivistys on Suomessa niin ohutta kautta linjan.