Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos on omakotitalo, 2 autoa jne, onko keskiluokkaa?

Vierailija
23.06.2026 |

On uudehko omakotitalo ja erillinen autokatos-varasto isolla puolen hehtaarin tontilla. On pihasauna, palju, grillikatos ja trailerin päällä isohko vene. Pihassa 2 tosin vanhempaa, autoa. Lapsille tehty oma leikkialue hiekkalaatikkoineen, keinuineen, kiipeilytelineineen ja tramboliineineen. Ydinperhe, perheessä 2 lapsen lisäksi 2 rotukoiraa joita kuljetetaan näyttelyissä.

Pihassa myös kasvimaa, istutettuja puita, ruusutarha ja muutamia harraste-kanoja.

Palveluihin 2km ja isoon kaupunkiin 20km.

5 ateriaa päivässä, lapsilla harrastuksia.

 

Onko tämä perhe mielestäsi hyväosainen? Kuuluuko mielestäsi ylempään vai alempaan keskiluokkaan ja millä perusteella?

Kommentit (144)

Vierailija
21/144 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu täysin siitä missä asut. Jos asut Kainuussa, tuossa ei ole mitään ihmeellistä vaan melkeinpä siedettävän elämän minimitaso. Jos asut Espoossa tai Helsingissä noin isolla tontilla, olet todellakin varakas. Pk-seudulla sosiaaliluokka tosin määräytyy muutenkin ihan muilla tekijöillä. Helsingin Eiran vanhoissa taloissa asuu yläluokkaa, harvemmin missään Savon perukoilla.

Vierailija
22/144 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luokkajakoa ei tehdä varallisuuden mukaan. 

Olet debiili vesipää

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/144 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykysuomessa tuohon pystyy ahkera siivoojakin. 

Vierailija
24/144 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuvailemasi perhe on selkeästi hyväosainen ja kuuluu ylempään keskiluokkaan.

Suomessa luokkajako ei määräydy pelkän ammattinimikkeen, vaan vahvasti elämäntavan, varallisuuden ja kulutusmahdollisuuksien mukaan.

Puolen hehtaarin tontti uudehkolla omakotitalolla, autokatoksella, pihasaunalla ja grillikatoksella vaatii merkittävää pääomaa tai suurta lainanhoitokykyä. Palju ja trailerilla oleva isohko vene ovat kalliita hankintoja, joiden ylläpito ja vakuutukset vaativat jatkuvaa ylimääräistä käyttörahaa.

Kahden rotukoiran pito ja niiden kuljettaminen näyttelyissä (ilmoittautumismaksut, matkat, hotelliyöpymiset) on tunnetusti kallis harrastus. Lasten säännölliset harrastukset ja viisi ateriaa päivässä kertovat siitä, ettei arjen perusmenoista tai ruuan hinnasta tarvitse tinkiä. Kasvimaa, istutukset, ruusutarha ja harrastekanat vaativat rahan lisäksi paljon vapaa-aikaa ja sitoutumista, mikä on usein ylemmän keskiluokan etuoikeus. Vaikka autot ovat vanhempia, kahden auton ylläpito (vakuutukset, verot, polttoaineet) on merkittävä kuluerä. Tontti sijaitsee lähellä palveluita (2 km) ja ison kaupungin kupeessa (20 km). Tämä tarkoittaa, että tontin arvo on todennäköisesti korkea verrattuna syrjäseutuihin.

Vierailija
25/144 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä on aikuisten koulutustaso? Kovin erilaiselle elämä kuullostaa näin helsinkiläisen ylemmän keskiluokan virkamiehen silmissä. Harrastekanat sun muut. 

Olet "ylempää keskiluokkaa" etkä osaa edes kirjoittaa?

Vierailija
26/144 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kanat ja puolen hehtaarin metsä viittaa agraarikulttuuriin eli perusmaajusseja ootte.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
27/144 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos siellä asuu esim. opettajapariskunta, on keskiluokkaa. Jos tavallisissa palveluammateissa, on menestyneitä duunareita. Vaikka pihalla olisi uusi Audi.

Vierailija
28/144 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu, onko tää 20 km päässä oleva "iso kaupunki" Helsinki vai joku Kuopio tai Joensuu  

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
29/144 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuvailemasi perhe on selkeästi hyväosainen ja kuuluu ylempään keskiluokkaan.

Suomessa luokkajako ei määräydy pelkän ammattinimikkeen, vaan vahvasti elämäntavan, varallisuuden ja kulutusmahdollisuuksien mukaan.

Puolen hehtaarin tontti uudehkolla omakotitalolla, autokatoksella, pihasaunalla ja grillikatoksella vaatii merkittävää pääomaa tai suurta lainanhoitokykyä. Palju ja trailerilla oleva isohko vene ovat kalliita hankintoja, joiden ylläpito ja vakuutukset vaativat jatkuvaa ylimääräistä käyttörahaa.

Kahden rotukoiran pito ja niiden kuljettaminen näyttelyissä (ilmoittautumismaksut, matkat, hotelliyöpymiset) on tunnetusti kallis harrastus. Lasten säännölliset harrastukset ja viisi ateriaa päivässä kertovat siitä, ettei arjen perusmenoista tai ruuan hinnasta tarvitse tinkiä. Kasvimaa, istutukset, ruusutarha ja harrastekanat vaativat rahan lisäksi paljon vapaa-aikaa ja sitoutumista, mikä on usein ylemmän keskiluokan etuoikeus. Vaikka autot ovat vanhempia, kahden auton ylläpito (vakuutukset, verot, polttoaineet) on merkittävä kuluerä. Tontti sijaitsee lähellä palveluita (2 km) ja ison kaupungin kupeessa (20 km). Tämä tarkoittaa, että tontin arvo on todennäköisesti korkea verrattuna syrjäseutuihin.

Mitä te tekoälyvastailijat saatte tuosta touhusta? Töiden teettämisen tekoälyllä vielä jotenkin tajuaa, mutta mikä idea on ulkoistaa koneelle myös paskanjauhaminen vauvalaudalla? 

Vierailija
30/144 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahaa tuntuu olevan, mutta onko tuollainen elämä sitten onnellista, vai vaan suorittamista? Kaikkea on, mutta jotain tuntuu silti puuttuvan. Paitsi tietysti jos onni on pelkkää materiaa...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
31/144 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tramppa mainittu. Sori vaan mutta olette ihan tyypillistä valkoroskasakkia. Uskallan veikata että talokaan ei sijaitsee kasvukolmion alueella vaan jossain Mikkelin kyljessä. 

Vierailija
32/144 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyväosiselta kyllä vaikuttaa, mutta ei välttämättä ole ylempää eikä alempaa keskiluokkaa. Voi olla työväenluokkaakin. Ei yhteiskuntaluokkaa määritellä pelkästään noilla tiedoilla. Muukin vaikuttaa. Koulutus, ammatti, työ, perhetausta, verkostot, kenen piireissä liikutte? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
33/144 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luokkajakoa ei tehdä varallisuuden mukaan. 

No minkäs sitten jos ei nimenomaan varallisuuden, itse asun kaupungin yksiössä.

Sen mukaan, oletko oikeistolainen vai pu nikki.

Vierailija
34/144 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu, onko tää 20 km päässä oleva "iso kaupunki" Helsinki vai joku Kuopio tai Joensuu  

Ei riipu. Talon arvo varmasti riippuu sijainnista, mutta yhteiskuntaluokka ei riipu. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
35/144 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu täysin siitä missä asut. Jos asut Kainuussa, tuossa ei ole mitään ihmeellistä vaan melkeinpä siedettävän elämän minimitaso. Jos asut Espoossa tai Helsingissä noin isolla tontilla, olet todellakin varakas. Pk-seudulla sosiaaliluokka tosin määräytyy muutenkin ihan muilla tekijöillä. Helsingin Eiran vanhoissa taloissa asuu yläluokkaa, harvemmin missään Savon perukoilla.

Ei kysytty yläluokkaa. 

Vierailija
36/144 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu täysin siitä missä asut. Jos asut Kainuussa, tuossa ei ole mitään ihmeellistä vaan melkeinpä siedettävän elämän minimitaso. Jos asut Espoossa tai Helsingissä noin isolla tontilla, olet todellakin varakas. Pk-seudulla sosiaaliluokka tosin määräytyy muutenkin ihan muilla tekijöillä. Helsingin Eiran vanhoissa taloissa asuu yläluokkaa, harvemmin missään Savon perukoilla.

Ei kysytty yläluokkaa. 

Olen huomannut, että monet ei osaa erottaa toisistaan ylempää keskiluokkaa ja yläluokkaa. Suomessa yläluokka on osa eliittiä. Se ei ole mitään keskiluokkaa, ei ylempää eikä alempaa. 

Vierailija
37/144 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu, onko tää 20 km päässä oleva "iso kaupunki" Helsinki vai joku Kuopio tai Joensuu  

Ei riipu. Talon arvo varmasti riippuu sijainnista, mutta yhteiskuntaluokka ei riipu. 

Kyllä riippuu, sekä tietysti talon hallintasuhde. Pitkäaikaistyötön karvaperseduunari voi vallan mainiosti asua vuokralla omakotitalossa taajaman ulkopuolella jossain Asikkalassa, sen sijaan hän ei taatusti asu omassa omakotitalossa Espoossa. 

Vierailija
38/144 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu, onko tää 20 km päässä oleva "iso kaupunki" Helsinki vai joku Kuopio tai Joensuu  

Ei riipu. Talon arvo varmasti riippuu sijainnista, mutta yhteiskuntaluokka ei riipu. 

Kyllä riippuu ja vahvasti. Hyvin hyvin harvassa ovat ylemmän keskiluokan edustajat pienemmillä paikkakunnilla. Ylin keskiluokka asuu lähes poikkeuksetta isojen kaupunkien alueella.

Vierailija
39/144 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tramppa mainittu. Sori vaan mutta olette ihan tyypillistä valkoroskasakkia. Uskallan veikata että talokaan ei sijaitsee kasvukolmion alueella vaan jossain Mikkelin kyljessä. 

Mitä höpötät? Et kai tosissasi väitä, että "jossain Mikkelin kyljessä" ei voisi asua ylempää tai alempaa keskiluokkaa? Missä sinun mielestä asuvat ne opettajat, rehtorit, lääkärit, sairaanhoitajat ja muut tyypilliset keskiluokkaiset, jotka ovat töissä siellä päin? 

Vierailija
40/144 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Idiootit ovat keskiluokkaa.

Työtön narkki  tuli sanomaan tosi fiksun kommentin

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan kahdeksan