Jos on omakotitalo, 2 autoa jne, onko keskiluokkaa?
On uudehko omakotitalo ja erillinen autokatos-varasto isolla puolen hehtaarin tontilla. On pihasauna, palju, grillikatos ja trailerin päällä isohko vene. Pihassa 2 tosin vanhempaa, autoa. Lapsille tehty oma leikkialue hiekkalaatikkoineen, keinuineen, kiipeilytelineineen ja tramboliineineen. Ydinperhe, perheessä 2 lapsen lisäksi 2 rotukoiraa joita kuljetetaan näyttelyissä.
Pihassa myös kasvimaa, istutettuja puita, ruusutarha ja muutamia harraste-kanoja.
Palveluihin 2km ja isoon kaupunkiin 20km.
5 ateriaa päivässä, lapsilla harrastuksia.
Onko tämä perhe mielestäsi hyväosainen? Kuuluuko mielestäsi ylempään vai alempaan keskiluokkaan ja millä perusteella?
Kommentit (144)
Vierailija kirjoitti:
Luokkajakoa ei tehdä varallisuuden mukaan.
Olet debiili vesipää
Nykysuomessa tuohon pystyy ahkera siivoojakin.
Kuvailemasi perhe on selkeästi hyväosainen ja kuuluu ylempään keskiluokkaan.
Suomessa luokkajako ei määräydy pelkän ammattinimikkeen, vaan vahvasti elämäntavan, varallisuuden ja kulutusmahdollisuuksien mukaan.
Puolen hehtaarin tontti uudehkolla omakotitalolla, autokatoksella, pihasaunalla ja grillikatoksella vaatii merkittävää pääomaa tai suurta lainanhoitokykyä. Palju ja trailerilla oleva isohko vene ovat kalliita hankintoja, joiden ylläpito ja vakuutukset vaativat jatkuvaa ylimääräistä käyttörahaa.
Kahden rotukoiran pito ja niiden kuljettaminen näyttelyissä (ilmoittautumismaksut, matkat, hotelliyöpymiset) on tunnetusti kallis harrastus. Lasten säännölliset harrastukset ja viisi ateriaa päivässä kertovat siitä, ettei arjen perusmenoista tai ruuan hinnasta tarvitse tinkiä. Kasvimaa, istutukset, ruusutarha ja harrastekanat vaativat rahan lisäksi paljon vapaa-aikaa ja sitoutumista, mikä on usein ylemmän keskiluokan etuoikeus. Vaikka autot ovat vanhempia, kahden auton ylläpito (vakuutukset, verot, polttoaineet) on merkittävä kuluerä. Tontti sijaitsee lähellä palveluita (2 km) ja ison kaupungin kupeessa (20 km). Tämä tarkoittaa, että tontin arvo on todennäköisesti korkea verrattuna syrjäseutuihin.
Vierailija kirjoitti:
Mikä on aikuisten koulutustaso? Kovin erilaiselle elämä kuullostaa näin helsinkiläisen ylemmän keskiluokan virkamiehen silmissä. Harrastekanat sun muut.
Olet "ylempää keskiluokkaa" etkä osaa edes kirjoittaa?
Kanat ja puolen hehtaarin metsä viittaa agraarikulttuuriin eli perusmaajusseja ootte.
Jos siellä asuu esim. opettajapariskunta, on keskiluokkaa. Jos tavallisissa palveluammateissa, on menestyneitä duunareita. Vaikka pihalla olisi uusi Audi.
Riippuu, onko tää 20 km päässä oleva "iso kaupunki" Helsinki vai joku Kuopio tai Joensuu
Vierailija kirjoitti:
Kuvailemasi perhe on selkeästi hyväosainen ja kuuluu ylempään keskiluokkaan.
Suomessa luokkajako ei määräydy pelkän ammattinimikkeen, vaan vahvasti elämäntavan, varallisuuden ja kulutusmahdollisuuksien mukaan.
Puolen hehtaarin tontti uudehkolla omakotitalolla, autokatoksella, pihasaunalla ja grillikatoksella vaatii merkittävää pääomaa tai suurta lainanhoitokykyä. Palju ja trailerilla oleva isohko vene ovat kalliita hankintoja, joiden ylläpito ja vakuutukset vaativat jatkuvaa ylimääräistä käyttörahaa.
Kahden rotukoiran pito ja niiden kuljettaminen näyttelyissä (ilmoittautumismaksut, matkat, hotelliyöpymiset) on tunnetusti kallis harrastus. Lasten säännölliset harrastukset ja viisi ateriaa päivässä kertovat siitä, ettei arjen perusmenoista tai ruuan hinnasta tarvitse tinkiä. Kasvimaa, istutukset, ruusutarha ja harrastekanat vaativat rahan lisäksi paljon vapaa-aikaa ja sitoutumista, mikä on usein ylemmän keskiluokan etuoikeus. Vaikka autot ovat vanhempia, kahden auton ylläpito (vakuutukset, verot, polttoaineet) on merkittävä kuluerä. Tontti sijaitsee lähellä palveluita (2 km) ja ison kaupungin kupeessa (20 km). Tämä tarkoittaa, että tontin arvo on todennäköisesti korkea verrattuna syrjäseutuihin.
Mitä te tekoälyvastailijat saatte tuosta touhusta? Töiden teettämisen tekoälyllä vielä jotenkin tajuaa, mutta mikä idea on ulkoistaa koneelle myös paskanjauhaminen vauvalaudalla?
Rahaa tuntuu olevan, mutta onko tuollainen elämä sitten onnellista, vai vaan suorittamista? Kaikkea on, mutta jotain tuntuu silti puuttuvan. Paitsi tietysti jos onni on pelkkää materiaa...
Tramppa mainittu. Sori vaan mutta olette ihan tyypillistä valkoroskasakkia. Uskallan veikata että talokaan ei sijaitsee kasvukolmion alueella vaan jossain Mikkelin kyljessä.
Hyväosiselta kyllä vaikuttaa, mutta ei välttämättä ole ylempää eikä alempaa keskiluokkaa. Voi olla työväenluokkaakin. Ei yhteiskuntaluokkaa määritellä pelkästään noilla tiedoilla. Muukin vaikuttaa. Koulutus, ammatti, työ, perhetausta, verkostot, kenen piireissä liikutte?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luokkajakoa ei tehdä varallisuuden mukaan.
No minkäs sitten jos ei nimenomaan varallisuuden, itse asun kaupungin yksiössä.
Sen mukaan, oletko oikeistolainen vai pu nikki.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu, onko tää 20 km päässä oleva "iso kaupunki" Helsinki vai joku Kuopio tai Joensuu
Ei riipu. Talon arvo varmasti riippuu sijainnista, mutta yhteiskuntaluokka ei riipu.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu täysin siitä missä asut. Jos asut Kainuussa, tuossa ei ole mitään ihmeellistä vaan melkeinpä siedettävän elämän minimitaso. Jos asut Espoossa tai Helsingissä noin isolla tontilla, olet todellakin varakas. Pk-seudulla sosiaaliluokka tosin määräytyy muutenkin ihan muilla tekijöillä. Helsingin Eiran vanhoissa taloissa asuu yläluokkaa, harvemmin missään Savon perukoilla.
Ei kysytty yläluokkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu täysin siitä missä asut. Jos asut Kainuussa, tuossa ei ole mitään ihmeellistä vaan melkeinpä siedettävän elämän minimitaso. Jos asut Espoossa tai Helsingissä noin isolla tontilla, olet todellakin varakas. Pk-seudulla sosiaaliluokka tosin määräytyy muutenkin ihan muilla tekijöillä. Helsingin Eiran vanhoissa taloissa asuu yläluokkaa, harvemmin missään Savon perukoilla.
Ei kysytty yläluokkaa.
Olen huomannut, että monet ei osaa erottaa toisistaan ylempää keskiluokkaa ja yläluokkaa. Suomessa yläluokka on osa eliittiä. Se ei ole mitään keskiluokkaa, ei ylempää eikä alempaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu, onko tää 20 km päässä oleva "iso kaupunki" Helsinki vai joku Kuopio tai Joensuu
Ei riipu. Talon arvo varmasti riippuu sijainnista, mutta yhteiskuntaluokka ei riipu.
Kyllä riippuu, sekä tietysti talon hallintasuhde. Pitkäaikaistyötön karvaperseduunari voi vallan mainiosti asua vuokralla omakotitalossa taajaman ulkopuolella jossain Asikkalassa, sen sijaan hän ei taatusti asu omassa omakotitalossa Espoossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu, onko tää 20 km päässä oleva "iso kaupunki" Helsinki vai joku Kuopio tai Joensuu
Ei riipu. Talon arvo varmasti riippuu sijainnista, mutta yhteiskuntaluokka ei riipu.
Kyllä riippuu ja vahvasti. Hyvin hyvin harvassa ovat ylemmän keskiluokan edustajat pienemmillä paikkakunnilla. Ylin keskiluokka asuu lähes poikkeuksetta isojen kaupunkien alueella.
Vierailija kirjoitti:
Tramppa mainittu. Sori vaan mutta olette ihan tyypillistä valkoroskasakkia. Uskallan veikata että talokaan ei sijaitsee kasvukolmion alueella vaan jossain Mikkelin kyljessä.
Mitä höpötät? Et kai tosissasi väitä, että "jossain Mikkelin kyljessä" ei voisi asua ylempää tai alempaa keskiluokkaa? Missä sinun mielestä asuvat ne opettajat, rehtorit, lääkärit, sairaanhoitajat ja muut tyypilliset keskiluokkaiset, jotka ovat töissä siellä päin?
Vierailija kirjoitti:
Idiootit ovat keskiluokkaa.
Työtön narkki tuli sanomaan tosi fiksun kommentin
Riippuu täysin siitä missä asut. Jos asut Kainuussa, tuossa ei ole mitään ihmeellistä vaan melkeinpä siedettävän elämän minimitaso. Jos asut Espoossa tai Helsingissä noin isolla tontilla, olet todellakin varakas. Pk-seudulla sosiaaliluokka tosin määräytyy muutenkin ihan muilla tekijöillä. Helsingin Eiran vanhoissa taloissa asuu yläluokkaa, harvemmin missään Savon perukoilla.