Nyt tuli kova lista yrittäjiltä: Sunnuntailisät pois, ylityölisät alas, arkipyhistä palkattomia
Kommentit (260)
Ihanaa, nyt äänestän ainakin kokoomuspersua! T: Siivooja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä on freelancerin elämä jo ennestään. Ei työaikaa, ei palkallisia vapaita, ei työterveyshuoltoa eikä muitakaan työsuhde-etuja. Tervetuloa todellisuuteen.
Samaa olen usein miettinyt. Olen ollut yrittäjänä kohta 30 vuotta ja itse asiassa ihan hyvin pärjännyt, vaikka kukaan ei ole maksanut pyhätöistä ekstraa ja itse on pitänyt terveyhdenhoitokin maksaa. Ei se nyt niin kamalaa ole. Enkä tosiaankaan ole mikään isotuloinen, ihan päinvastoin, yrittäjänä en ole koskaan saanut töistäni lisiä taikka ekstroja, töitä tehnyt arkena ja sunnuntaina ilman kelan osittain maksamia lomia tai sairaspäiviä. Ainoa kerta kun olen saanut kelasta mitään on ollut kahden lapsen äitiyspäivärahat, joista tietenkin olen kiitollinen. Mutta en tajua miten surkeat elämänhallintataidot palkansaajilla on, kun eivät osaa sen vertaa järjestellä talouttaan, että pystyisivät itse maksamaan vaikkapa lomansa ja pyhävapaansa.
Höpöhöpö. Just juttelin nuoren yrittäjän kanssa, joka valitti työterveyden puutetta, kun ei terveyskeskukseenkaan pääse puolen vuoden jonojen vuoksi. Töitä paiskii paljon, iltaisin ja sunnuntaisin, on pakko ottaa kaikki työt vastaan mitä saa, vaikka ei voisikaan perhe-elämän takia aina olla töissä. Tekee sitten öisin. Haaveilee säännöllisestä työajasta ja palkasta. Kelasta nuoret naisyrittäjät vetää älyttömän isoja äitiyspäivärahoja nostamalla palkkansa taivaisiin ennen synnytystä, ihan on tunnettu temppu. Supersuuresta äitiyspäivärahasta kyllä voikin olla yhteiskunnalle kiitollinen, vaikka sosialismiahan se on, ellei peräti kommunismia.
Jos joku äitiyspäivärahalla rikastuu ja sen takia päättää hankkia lapsen, niin silloinhan siinä on kannustin kerrankin saatu suunniteltua oikein. Toki palkansaaja saa äitiydestäkin enemmän rahaa irti, koska hänelle maksetaan palkka ja sitten vielä vanhempainvapaat päälle äitiysloma-ajalta. Yrittäjän on pakko tehdä sekin aika töitä.
Kunhan teillä on työvuorolistat seuraavaksi kahdeksi viikoksi aina valmiina kahviloissa ja ravintoloissa ja kaikilla työsopimukset kunnossa, kun avi tekee yllätys tarkastuksen niin ok.
Liitytte ammattiliittoon kaikki . Ne ajaa työntekijän oikeuksia ja palkalla maksetaan asumiskulut kuin ruoka ja vaate kengät bussiliput ja parturit . Sähkö vesi kyllä tulojen pitää olla kulujen tasolla . Ostovoimaa ilman ei sun yrityksessä ole yhtäkään asukasta eikä asiakasta. Sunnuntai lisä kuuluu olla se on pois työntekijän perheeltä olla töissä pyhä päivänä ja ei pääse edes kirkkoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noin se yrittäjän elämä menee. Mitään lisiä ei ole!
Joo mutta ne tulot heillä onkin paljon suuremmat kuin taviksilla ja saavat vähennyksiin aika paljon menojaan.
Yllättävän moni yrittäjä tienaa todella vähän.
Niin. Yksinyrittäjä. Elävät sitten puolison tuloilla, hyvien vuosien säästöillä, lapsilisillä jne. Perustulo auttaisi pienyrittäjiäkin.
Asiakas ei ehkä ole valmis maksamaan siitä että työ tulee nopeasti tehdyksi, mutta maksaa kyllä jos asialla on kiire tai odottaa kunnes toimenpiteeseen on aikaa. Näin varsinkin iltaisin ja viikonloppuisin.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän yrittäjien kannan. Eivät hekään tienaa sunnuntaita tuplana.
Pitäkööt sunnuntaina putiikkinsa kiinni sitten.
Tulkoon,soittakoon yksikään yrittäjä, ei tu töihin ainakaan meille.Voi eualueelta palkata jonkun perävalo meni yrittäjän.Moni lopettaa vuorotyötä,kaupan työt,hoitajat,lisät kun teki palkan.Jos tuo tulee julkisillekkin käytäntöön.Palkkojen pitää nousta 6-8 to€vähintään puhtaana.On niitä hyväveli työskentelijöitä joiden palkka 20t€ kk.Me emme mene kohti entisiä aikoja kun sisällissota oli,tällä menolla siellä ovat.
Toivon todella, että tämä röyhkeys jää palkitsematta tulevissa vaaleissa ja ihmisten silmät vihdoin avautuisivat. Jos eivät vielä viime vaaleissa ymmärtäneet, ketkä eri puolueiden lankoja vetelevät, niin jospa seuraavissa vaaleissa sentään.
EK ja Yrittäjät edustavat kovaa oikeistoa..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yrittäjävastaisuus on yksi Suomen isoja ongelmia.
Ei ole. Jokaisella normaalilla ihmisellä on sukulaisissa ja/tai tuttavissa yrittäjiä, ja heitä ymmärretään oikein hyvin. Ne on nää isot porsastelijat, EK:t ja yrittäjäjärjestöt ja kokoomuslaiset, joita inhotaan, orjaehdotustensa takia. Ei missään muissa länsimaissa enää nykyaikana kehdata puhua tuohon malliin.
Suurin osa yrittäjistä on kokoomuslaisia.
Jos näin, niin tyhmiä ovat! Kok-dem ajaa vain ison rahan asiaa
Vierailija kirjoitti:
Noin se yrittäjän elämä menee. Mitään lisiä ei ole!
Päivä työssä tarvitseeko jaan..
Vierailija kirjoitti:
Arkipyhät voisi ihan hyvin muuttaa palkattomiksi. Samoin lomarahat voisi oikein hyvin ottaa pois (ja lomaltapaluurahat). Ilta- ja yölisät olisi syytä säilyttää, tai jos ei ennallaan, niin pitäisi olla kuitenkin joku korvaus niistä, koska ilta- ja yötöistä voi tulla lisäkuluja työntekijälle, sama sunnuntailisillä.
Yrityksiltä lähtee sitten loputkin maksavat asiakkaat. Purette vain omaa häntäänne, idi00tit.
"Yleistukea pienentävät tulot
- omat palkkatulosi
- vanhempiesi tulot, jos asut heidän kanssaan
- muut kuin palkkatulosi, esimerkiksi tuet ja pääomatulot
Otamme tulot huomioon bruttona (Bruttotulo on tulojen määrä, josta ei ole vähennetty veroja eikä muita pakollisia maksuja)."
www.kela.fi/tyottomyys-yleistuki#paaomatulot-ja-muut-kuin-palkkatulot
Vierailija kirjoitti:
Toivon todella, että tämä röyhkeys jää palkitsematta tulevissa vaaleissa ja ihmisten silmät vihdoin avautuisivat. Jos eivät vielä viime vaaleissa ymmärtäneet, ketkä eri puolueiden lankoja vetelevät, niin jospa seuraavissa vaaleissa sentään.
EK ja Yrittäjät edustavat kovaa oikeistoa..
Pelottava kova oikeisto :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Arkipyhät voisi ihan hyvin muuttaa palkattomiksi. Samoin lomarahat voisi oikein hyvin ottaa pois (ja lomaltapaluurahat). Ilta- ja yölisät olisi syytä säilyttää, tai jos ei ennallaan, niin pitäisi olla kuitenkin joku korvaus niistä, koska ilta- ja yötöistä voi tulla lisäkuluja työntekijälle, sama sunnuntailisillä.
Palkkoja voisi hyvin korottaa. Suomessa on niin pienet palkat, että osaajat häipyy ulkomaille töihin heti koulusta valmistuttuaan.
Suomalaiset "osaajat" vaan aika harvoin osaavat mitään, paitsi ehkä työpaikkakiusaamisen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noin se yrittäjän elämä menee. Mitään lisiä ei ole!
Joo mutta ne tulot heillä onkin paljon suuremmat kuin taviksilla ja saavat vähennyksiin aika paljon menojaan.
Väärin. Ota selvää, niin paine päässäsi helpottaa. Ei ole pikkuyrittäjällä mitään tuollaisia etuja
No tässähän se.Kellä on varaa ostaa palveluja Suomessa,se rikkain ansaitsevien osa hyvin nihkeästi tuhlaa...lähtevät lomalle ulkomaille mieluummin kuin tekisivät investointeja.
Jos tuo tulee työlainsäädäntöön niin silloin sunnuntailisien ja muiden lisien poisto koskee myös julkisen ja valtion työpaikkoja. Hoitajilta lisät pois. Valitettavasti työlainsäädäntöä ei voi tehdä pelkästään yrityksille vaan se koskee kaikkia Suomen työpaikkoja.
Mutta tuolloinköhan se on vain yksi arkipäivä ja mitään syytä lisille ei ole