Nyt tuli kova lista yrittäjiltä: Sunnuntailisät pois, ylityölisät alas, arkipyhistä palkattomia
Kommentit (217)
Arkipyhät voisi ihan hyvin muuttaa palkattomiksi. Samoin lomarahat voisi oikein hyvin ottaa pois (ja lomaltapaluurahat). Ilta- ja yölisät olisi syytä säilyttää, tai jos ei ennallaan, niin pitäisi olla kuitenkin joku korvaus niistä, koska ilta- ja yötöistä voi tulla lisäkuluja työntekijälle, sama sunnuntailisillä.
Vierailija kirjoitti:
Muistakaa. Työtä tehdään vain sen verran, kun palkkaan nähden on sopivaa. Jos palkka laskee, työtahti vähenee. Jos palkka ei nouse ja inflaatio rullaa, tahti vähenee myös.
Kirjoitettu palkalliselta puolentunnin paskatauolta.
Tuommoisia laiskimuksia on työpaikat täynnä. Uskon hyvin tuon että ollaan jatkuvasti muka vessassa kännykkää räpläämässä ja varastetaan työnantajalta työaikaa. Lisää palkkaa vain ollaan vaatimassa vaikka oma työpanos ei ole kummoinenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myös työterveyden alasajosta on puhuttu. Kiitos, ei ole itsellä enää tarvetta pian käydä töissä.
Työpaikallani on työterveyshuoltoa lain vaatima minimi. Nyt on mielenkiintoinen tilanne, kun työnantaja halusi kohdallani työkyvyn arvioinnin ja passitti minut työterveyshoitajalle, jolla käynti hänen mielestään on riittävä. No, tt-hoitaja laittoi minut labraan, työfysioterapeutille sekä työterveyslääkärille. Lääkäri laittoi lähetteen jatkotutkimuksiin ja nyt on huuto päällä siitä että minun tehtäväni on tehdä selvitys työkunnostani eikä työterveyshuollon - että näin...
Sika mielenkiintoista toimintaa. Sehän einitseasiassa edes kuulu työnantajalle mitä työtwrveyshuollossa tehdään. Jos tutkimukset sisältyvät työterveyshuollon sopimukseen, ongelmaa ei pitäisi olla. En tajua itse oikein tämmöistä ettei ammattilaisiin tai aikuisen ihmisten terveyden arviointikykyyn luoteta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noin se yrittäjän elämä menee. Mitään lisiä ei ole!
Ongelma ratkaistu! Yrittäjä itse tekee ne sunnuntait ja muut pyhäpäivät.
Ymmärrät väärin. Kyllä niitä tehtäisiin jos niistä maksettaisiin
Vierailija kirjoitti:
Noin se yrittäjän elämä menee. Mitään lisiä ei ole!
Joo mutta ne tulot heillä onkin paljon suuremmat kuin taviksilla ja saavat vähennyksiin aika paljon menojaan.
Perikunnat saavat tehdä perimiinsä asuntoihin katto- ja putkiremontit ja maksella sähkölämmitystä.
Olkaa hyvä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän yrittäjien kannan. Eivät hekään tienaa sunnuntaita tuplana.
Mutta voitot keräävät taskuunsa.
Se se idea on. Perusta yritys ja kerää voitot
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noin se yrittäjän elämä menee. Mitään lisiä ei ole!
Joo mutta ne tulot heillä onkin paljon suuremmat kuin taviksilla ja saavat vähennyksiin aika paljon menojaan.
Yllättävän moni yrittäjä tienaa todella vähän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistakaa. Työtä tehdään vain sen verran, kun palkkaan nähden on sopivaa. Jos palkka laskee, työtahti vähenee. Jos palkka ei nouse ja inflaatio rullaa, tahti vähenee myös.
Kirjoitettu palkalliselta puolentunnin paskatauolta.
Tuommoisia laiskimuksia on työpaikat täynnä. Uskon hyvin tuon että ollaan jatkuvasti muka vessassa kännykkää räpläämässä ja varastetaan työnantajalta työaikaa. Lisää palkkaa vain ollaan vaatimassa vaikka oma työpanos ei ole kummoinenkaan.
Mitä jos nyt lopettaisin palkkojen maksun käteisellä etkä laittaisi kuitteja ohi kirjanpidon.
Vierailija kirjoitti:
Miksi työssäkäyviä halutaan kurittaa koko ajan? Ei tässä jumaliste jaksa loputtomiin venyä ja joustaa, palkkakaan ei ole vuosiin noussut. Arvon yrittäjät voisivat palkata lisää väkeä eikä repiä kaikkea pienen duunariluokan selkänahasta. Viekää nyt ne pienetkin kevennykset tässä raatamisen keskellä niin kiitän tiputtamalla työtehoni puoleen.
Ongelma on maan aivan järisyttävä verotus
Vierailija kirjoitti:
Perikunnat saavat tehdä perimiinsä asuntoihin katto- ja putkiremontit ja maksella sähkölämmitystä.
Olkaa hyvä
1980-luvun taloon kattoremontti maksaa noin 16000 - 23000 euroa. Vakuutus ei korvaa vanhaa kattoa, jos tulee vesivahinko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä on freelancerin elämä jo ennestään. Ei työaikaa, ei palkallisia vapaita, ei työterveyshuoltoa eikä muitakaan työsuhde-etuja. Tervetuloa todellisuuteen.
Samaa olen usein miettinyt. Olen ollut yrittäjänä kohta 30 vuotta ja itse asiassa ihan hyvin pärjännyt, vaikka kukaan ei ole maksanut pyhätöistä ekstraa ja itse on pitänyt terveyhdenhoitokin maksaa. Ei se nyt niin kamalaa ole. Enkä tosiaankaan ole mikään isotuloinen, ihan päinvastoin, yrittäjänä en ole koskaan saanut töistäni lisiä taikka ekstroja, töitä tehnyt arkena ja sunnuntaina ilman kelan osittain maksamia lomia tai sairaspäiviä. Ainoa kerta kun olen saanut kelasta mitään on ollut kahden lapsen äitiyspäivärahat, joista tietenkin olen kiitollinen. Mutta en tajua miten surkeat elämänhallintataidot palkansaajilla on, kun eivät osaa sen vertaa järjestellä talouttaan, että pystyisivät itse maksamaan vaikkapa lomansa ja pyhävapaansa.
Ei palkansaajien kuulu maksaa niitä. Jos ihmetyttää (kadehtituttaa), niin miksi tyhdyit yrittäjäksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä on freelancerin elämä jo ennestään. Ei työaikaa, ei palkallisia vapaita, ei työterveyshuoltoa eikä muitakaan työsuhde-etuja. Tervetuloa todellisuuteen.
Samaa olen usein miettinyt. Olen ollut yrittäjänä kohta 30 vuotta ja itse asiassa ihan hyvin pärjännyt, vaikka kukaan ei ole maksanut pyhätöistä ekstraa ja itse on pitänyt terveyhdenhoitokin maksaa. Ei se nyt niin kamalaa ole. Enkä tosiaankaan ole mikään isotuloinen, ihan päinvastoin, yrittäjänä en ole koskaan saanut töistäni lisiä taikka ekstroja, töitä tehnyt arkena ja sunnuntaina ilman kelan osittain maksamia lomia tai sairaspäiviä. Ainoa kerta kun olen saanut kelasta mitään on ollut kahden lapsen äitiyspäivärahat, joista tietenkin olen kiitollinen. Mutta en tajua miten surkeat elämänhallintataidot palkansaajilla on, kun eivät osaa sen vertaa järjestellä talouttaan, että pystyisivät itse maksamaan vaikkapa lomansa ja pyhävapaansa.
Höpöhöpö. Just juttelin nuoren yrittäjän kanssa, joka valitti työterveyden puutetta, kun ei terveyskeskukseenkaan pääse puolen vuoden jonojen vuoksi. Töitä paiskii paljon, iltaisin ja sunnuntaisin, on pakko ottaa kaikki työt vastaan mitä saa, vaikka ei voisikaan perhe-elämän takia aina olla töissä. Tekee sitten öisin. Haaveilee säännöllisestä työajasta ja palkasta. Kelasta nuoret naisyrittäjät vetää älyttömän isoja äitiyspäivärahoja nostamalla palkkansa taivaisiin ennen synnytystä, ihan on tunnettu temppu. Supersuuresta äitiyspäivärahasta kyllä voikin olla yhteiskunnalle kiitollinen, vaikka sosialismiahan se on, ellei peräti kommunismia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yrittäjävastaisuus on yksi Suomen isoja ongelmia.
Totta. Miksi pitäisi maksaa palkkoja. Työntekijät ovat vain rasite yrittäjille. Kalanpääsoppa riittää ja homeinen huone.
Kyllähän palkansaajilla on loistavat edut tavalliseen yrittäjään verrattuna. On maksetut lakisääteiset vapaat, vuosiloma, työaika, työterveyshuolto, työsuhdeturva, jne jne. Ei Suomessa palkansaaja tiedä pienituloisuudesta mitään. Monesti yrityksissäkin se yrittäjä elää pienimmillä tuloilla ja ilman sosiaaliturvaa.
Just oli tehty tarkistus tiettyihin yrityksiin. Ei työvuorolistoja, ei maksettu palkkoja asiallisesti. Työterveyshuolto puuttui. Hyvä, että nykyään tehdään yllätys tarkistuksia yrityksiin.
Vierailija kirjoitti:
Arkipyhät voisi ihan hyvin muuttaa palkattomiksi. Samoin lomarahat voisi oikein hyvin ottaa pois (ja lomaltapaluurahat). Ilta- ja yölisät olisi syytä säilyttää, tai jos ei ennallaan, niin pitäisi olla kuitenkin joku korvaus niistä, koska ilta- ja yötöistä voi tulla lisäkuluja työntekijälle, sama sunnuntailisillä.
Lomarahan tilalle 13. kuukauden palkka kuten muualla Euroopassa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän yrittäjien kannan. Eivät hekään tienaa sunnuntaita tuplana.
Voittoja eivät kuitenkaan yrittäjät malta jakaa duunareiden kanssa. Ja ei sunnuntaina näe työpaikalla edes esimiehiä, johtajista tai omistajista nyt puhumattakaan! Yksikin esimies toivottaa joka vatun perjantai-iltapäivä työhön jääville duunareille iloisesti: Kivat viikonloput, maanantaina taas nähdään, lähden tästä vapaalle. Mulqqu kun on.
Tehköön yrittäjät sunnuntaina hommat sitten. Muutenkin alkaa olla pidemmän aikavälin lakon paikka. Itsehän olen ollut lakossa jo 10 vuotta Sipilän kaudelta asti ja suosittelen liittymään mukaan. Jos olet nyt työtön, niin voit ylpeästi myös todeta olevasi lakossa. Työttömyys on myös yksi lakon muoto!
Lakkoilkaa pois! Olisi mulla töitä edes riittävästi
T. Pikku yrittäjä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yrittäjävastaisuus on yksi Suomen isoja ongelmia.
Totta. Miksi pitäisi maksaa palkkoja. Työntekijät ovat vain rasite yrittäjille. Kalanpääsoppa riittää ja homeinen huone.
Kyllähän palkansaajilla on loistavat edut tavalliseen yrittäjään verrattuna. On maksetut lakisääteiset vapaat, vuosiloma, työaika, työterveyshuolto, työsuhdeturva, jne jne. Ei Suomessa palkansaaja tiedä pienituloisuudesta mitään. Monesti yrityksissäkin se yrittäjä elää pienimmillä tuloilla ja ilman sosiaaliturvaa.
Ja kaikki yritykset noudattaa noita. Onneksi avi on tehnyt viime aikoina yllätys tarkistuksia.
Vierailija kirjoitti:
Arkipyhät voisi ihan hyvin muuttaa palkattomiksi. Samoin lomarahat voisi oikein hyvin ottaa pois (ja lomaltapaluurahat). Ilta- ja yölisät olisi syytä säilyttää, tai jos ei ennallaan, niin pitäisi olla kuitenkin joku korvaus niistä, koska ilta- ja yötöistä voi tulla lisäkuluja työntekijälle, sama sunnuntailisillä.
Palkkoja voisi hyvin korottaa. Suomessa on niin pienet palkat, että osaajat häipyy ulkomaille töihin heti koulusta valmistuttuaan.
Puhut jostain pörssiyritysten suuromistajista tai muista suurten firmojen johtajista. Tavallinen pienyrittäjä ei äänestä Kokoomusta, ainakaan itse en, koska ei ole varaa.