Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En millään jaksaisi enää matkustella..

Vierailija
23.06.2026 |

Tosi outo ongelma. Olen yh ja rahasta ei ole kiinni. Ollaan käyty tämä kesänä jo yhdellä pitkällä matkalla ja olen edelleen siitä reissusta niin puhki ettei tosikaan. Kaikki se ennakkovalmistelu, selvittäminen, googlailu ja asioiden hoito. Huh ja huh! Ja sitten reissussa se ruuan määrä, koko ajan pitää maksaa ja ostaa ja ostaa ja maksaa. (Omatoimi reissu)

Nyt lapset haluaisi vielä ainakin Tallinnaan. En millään jaksaisi enää. Laivalla hinnat tapissa, maissa taas minä johdan joukkoa ja maksan ja ostan. Ollaan matkusteltu kaukomatkoillakin ja nyt kun ikää melki 50v. niin tuntuu, että joku matkustelun glamour on poissa. Ei huvittaisi alkaa selvittämään mitään, säätään ja sohlaan. 

Mitä tää nyt on? Olen ihmeissäni itsekin, enkä enää jaksa vai mistä kyse?

Haluisin mennä yksin jonnekin ja vaan katsella ihmisten kulkemista ja istahtaa ja nauttia. Mutta lasten kanssa vaikka he ovat tosi hyviä matkakavereita ja joustavia, joutuu koko ajan miettimään onko kaikilla kaikki hyvin jne. 

Omatoimimatka ei tunnu enää lomalta, kun se on koko ajan yhtä selvittämistä. Pitääkö kokeilla välillä all inclusiveä, jotta vois itsekin vähän levähtää?

Kokemuksia?

Kommentit (106)

Vierailija
81/106 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meilläkin on lomailu muuttunut kun on ikää tullut. Ei enää kiinnosta omatoimiset lomat niin että on vaan lennot varattuna ja loput herran haltuun, majapaikka etsittiin jostain kun päästiin paikan päälle. Nykyään halutaan helppoutta, pakettimatkat on kivoja. 

Minä en oikein kestä pakettimatkoja, liian tylsää ja valmiiksi pureskeltua. Mutta varaan kyllä majoitukset etukäteen, niin että lentokentällä on antaa taksille osoite, mihin mennään. N63

Siis mikä on sun käsitys pakettimatkasta? Siinä yhdistyy suora reittilento ja hotelli ja lisämaksusta kyyti hotellille. Onpa kauhean pureskeltua, juuh. Ei siellä enää ryhmässä liikuta.

Itselläni ainakin tökkii pakettimatkoissa lähinnä ne kohteet. En kestä noita massaturistipaikkoja enkä tykkää turistihotelleista. 

Pakettimatkoja on laidasta laitaan, ei ole pakko mennä Fugeen ja vaikka menee Fugeen, voi ihan hyvin lähteä tutustumaan sieltä muihinkin kohteisiin. Noin yleisesti pakettimatkat on valittu siten, että kohteen päänähtävyydet on helppo katsoa lisämaksusta tai omatoimisesti. Aika moni, itse mukaanlukien, käy paketti- ja omatoimimatkoilla vähän fiiliksen ja sen hetkisen lomatarpeen mukaan. 

Vierailija
82/106 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis mikä on sun käsitys pakettimatkasta? Siinä yhdistyy suora reittilento ja hotelli ja lisämaksusta kyyti hotellille. Onpa kauhean pureskeltua, juuh. Ei siellä enää ryhmässä liikuta.

 

Minulla sana "hotelli" on turn-off. Jos en halua asua kerrostalossa kotona miksi sitten lomilla? Jos en pidä buffeteista, miksi tyytyisin niihin lomilla? Jos en halua maata altaalla missä tuolit on varattu ennen klo 06, miksi menisin sellaiseen kohteeseen? Jos en halua muita turisteja ympärilleni, miksi olisin paikassa jossa ei muita olekaan??

Joo, hotellista pääsee pois mutta jos näin ajattelee silloin sitä ei edes alunperin kannata varatakaan:)

Turisti olet siltikin

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/106 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meilläkin on lomailu muuttunut kun on ikää tullut. Ei enää kiinnosta omatoimiset lomat niin että on vaan lennot varattuna ja loput herran haltuun, majapaikka etsittiin jostain kun päästiin paikan päälle. Nykyään halutaan helppoutta, pakettimatkat on kivoja. 

Minä en oikein kestä pakettimatkoja, liian tylsää ja valmiiksi pureskeltua. Mutta varaan kyllä majoitukset etukäteen, niin että lentokentällä on antaa taksille osoite, mihin mennään. N63

Mikä siinä on valmiiksi pureskeltua? Samalla tavalla siinä on lento ja hotelli, kuin itse varattunakin, ainoa ero on että lennot on charter-lentoja.

Onhan charter-koneissa yleensä vielä vähemmän tilaa kuin tavallisessa turistiluokassa, mutta ei se siitä johdu. Ne kohteet on vaan sellaisia massakohteita, missä on usein liikaa turisteja. Ne ei ole sellaisia paikkoja, mihin ensisijaiseti haluaisin matkustaa. Hotellivalikoima on myös aika rajallinen. Voin kuitenkin ymmärtää, että jos on stressaantunut ja kiireinen äiti ja teinit, tai jo ikää eikä jaksa, niin voisi sellaisen helpon ratkaisunkin voi joku tehdä. Mutta en minä. 

Onhan niitä erilaisia pakettimatkoja. Tuttu kävi pakettimatkalla Italian Alpeilla. Pakettiin kuului opastetut vaellusretket ruokineen. Minä olen käynyt pakettimatkalla Madeiralla. Paikallisilta firmoilta ostin puoli- tai kokopäiväretkiä.

On myös räätälöityjä pakettimatkoja. Minun tuttu tilasi maailmanympärimatkan pakettimatkana, siis lennot, hotellit ja joitakin retkiä, haluamiinsa kohteisiin. Ei sitä työtä tarvitse itse tehdä jos siitä on rahaa maksaa matkatoimistolle. 

Vierailija
84/106 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle matkailu tuo vaihtelua ja kontrastia  elämään. On hyvä aina palata kotiin, ja  sitten taas jossain vaiheessa veri vetää reissuun.

 

Arvostan kotia ja kotimaata enemmän matkojen myötä.

Vierailija
85/106 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on tuo pihi mentaliteetti: rahaa on, mutta ei jaksa järjestää itse reissua. Ei soita matkatoimistoon, joka järjestäisi kaiken maksua vastaan. Valittaa, kun on niin vaikeeta...

Hyvän hotellin löytäminen ei käy tuosta vaan. Oletko kokeillut? Niin monta asiaa pitää ottaa huomioon, loputon sarka. Ja sit silti saa jännittää minkälainen se on.

Nyt on ensi kertaa käynyt mielessä, että menis vaan samaan paikkaan aina niin ei tarvis alottaa kaikkea alusta.

Jos ette ole koskaan ollut matkanjärjestäjänä niin koklatkaapa. Eiks niin että teidän miehet hoitaa suurimman osan? Varaukset ja paikan päällä kaikkien asioiden selvittäminen ja vielä kaiken lisäksi maksaa? Mikäs siinä kai sittrn ollessa. Ja sit ihmettelette kun mies on väsynyt ja ärtynyt "loman" jälkeen......

Niin, nimenomaan siksi kannattaisi soittaa erikoismatkatoimistoon, joka voi järjestää ne hyvät hotellit, retket ja kuljetukset kaikki valmiiksi. Se maksaa tietysti se järjestäminen ja asiantuntemus kun se on työtä. 

Vierailija
86/106 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis mikä on sun käsitys pakettimatkasta? Siinä yhdistyy suora reittilento ja hotelli ja lisämaksusta kyyti hotellille. Onpa kauhean pureskeltua, juuh. Ei siellä enää ryhmässä liikuta.

 

Minulla sana "hotelli" on turn-off. Jos en halua asua kerrostalossa kotona miksi sitten lomilla? Jos en pidä buffeteista, miksi tyytyisin niihin lomilla? Jos en halua maata altaalla missä tuolit on varattu ennen klo 06, miksi menisin sellaiseen kohteeseen? Jos en halua muita turisteja ympärilleni, miksi olisin paikassa jossa ei muita olekaan??

Joo, hotellista pääsee pois mutta jos näin ajattelee silloin sitä ei edes alunperin kannata varatakaan:)

Turisti olet siltikin

Hän kokee matkoillaan merkityksellisiä elämyksiä eikä pelkästään ole joku junttireissaaja rennon liman perässä niin kuin me muut

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
87/106 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuon ikäisellä on yleensä aikuiset lapset, jotka matkustelevat itse halutessaan. 

Mutta oli miten oli, teet niin kuin itse haluat. Outoa välittää täällä asiasta. 

Vierailija
88/106 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meilläkin on lomailu muuttunut kun on ikää tullut. Ei enää kiinnosta omatoimiset lomat niin että on vaan lennot varattuna ja loput herran haltuun, majapaikka etsittiin jostain kun päästiin paikan päälle. Nykyään halutaan helppoutta, pakettimatkat on kivoja. 

Minä en oikein kestä pakettimatkoja, liian tylsää ja valmiiksi pureskeltua. Mutta varaan kyllä majoitukset etukäteen, niin että lentokentällä on antaa taksille osoite, mihin mennään. N63

Siis mikä on sun käsitys pakettimatkasta? Siinä yhdistyy suora reittilento ja hotelli ja lisämaksusta kyyti hotellille. Onpa kauhean pureskeltua, juuh. Ei siellä enää ryhmässä liikuta.

Itselläni ainakin tökkii pakettimatkoissa lähinnä ne kohteet. En kestä noita massaturistipaikkoja enkä tykkää turistihotelleista. 

Pakettimatkoja on laidasta laitaan, ei ole pakko mennä Fugeen ja vaikka menee Fugeen, voi ihan hyvin lähteä tutustumaan sieltä muihinkin kohteisiin. Noin yleisesti pakettimatkat on valittu siten, että kohteen päänähtävyydet on helppo katsoa lisämaksusta tai omatoimisesti. Aika moni, itse mukaanlukien, käy paketti- ja omatoimimatkoilla vähän fiiliksen ja sen hetkisen lomatarpeen mukaan. 

Sitten on kyllä paljon järkevämpää ostaa lennot vaikka Malagaan tai Sevillaan ja varata majoitus sieltä. Niin ei tarvitse yhtään katsella sitä Fugen turistimeininkiä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
89/106 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin no lasten kanssa se varmaan onkin tuollaista sekoilua ja joukkojen johtamista. Yksin tai puolison kanssa matkaillessa se on täysin toisesta maailmasta. 

Vierailija
90/106 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on tuo pihi mentaliteetti: rahaa on, mutta ei jaksa järjestää itse reissua. Ei soita matkatoimistoon, joka järjestäisi kaiken maksua vastaan. Valittaa, kun on niin vaikeeta...

Hyvän hotellin löytäminen ei käy tuosta vaan. Oletko kokeillut? Niin monta asiaa pitää ottaa huomioon, loputon sarka. Ja sit silti saa jännittää minkälainen se on.

Nyt on ensi kertaa käynyt mielessä, että menis vaan samaan paikkaan aina niin ei tarvis alottaa kaikkea alusta.

Jos ette ole koskaan ollut matkanjärjestäjänä niin koklatkaapa. Eiks niin että teidän miehet hoitaa suurimman osan? Varaukset ja paikan päällä kaikkien asioiden selvittäminen ja vielä kaiken lisäksi maksaa? Mikäs siinä kai sittrn ollessa. Ja sit ihmettelette kun mies on väsynyt ja ärtynyt "loman" jälkeen......

Me tehtiin omatoimi kiertomatkoja ympäri maailmaa. Minusta oli mukava järjestää niitä reissuja. Olihan siinä hommansa suunnitella reissut majoituksineen, lentoineen ja retkineen, mutta mukavaa. Viimeisen kiertomatkan ostin sitten kohteen paikalliselta matkanjärjestäjältä. Lennettiin kohteeseen ja sen jälkeen ei tarvinnut huolehtia itse mistään. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
91/106 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meilläkin on lomailu muuttunut kun on ikää tullut. Ei enää kiinnosta omatoimiset lomat niin että on vaan lennot varattuna ja loput herran haltuun, majapaikka etsittiin jostain kun päästiin paikan päälle. Nykyään halutaan helppoutta, pakettimatkat on kivoja. 

Minä en oikein kestä pakettimatkoja, liian tylsää ja valmiiksi pureskeltua. Mutta varaan kyllä majoitukset etukäteen, niin että lentokentällä on antaa taksille osoite, mihin mennään. N63

Mikä siinä on valmiiksi pureskeltua? Samalla tavalla siinä on lento ja hotelli, kuin itse varattunakin, ainoa ero on että lennot on charter-lentoja.

Onhan charter-koneissa yleensä vielä vähemmän tilaa kuin tavallisessa turistiluokassa, mutta ei se siitä johdu. Ne kohteet on vaan sellaisia massakohteita, missä on usein liikaa turisteja. Ne ei ole sellaisia paikkoja, mihin ensisijaiseti haluaisin matkustaa. Hotellivalikoima on myös aika rajallinen. Voin kuitenkin ymmärtää, että jos on stressaantunut ja kiireinen äiti ja teinit, tai jo ikää eikä jaksa, niin voisi sellaisen helpon ratkaisunkin voi joku tehdä. Mutta en minä. 

Onhan niitä erilaisia pakettimatkoja. Tuttu kävi pakettimatkalla Italian Alpeilla. Pakettiin kuului opastetut vaellusretket ruokineen. Minä olen käynyt pakettimatkalla Madeiralla. Paikallisilta firmoilta ostin puoli- tai kokopäiväretkiä.

On myös räätälöityjä pakettimatkoja. Minun tuttu tilasi maailmanympärimatkan pakettimatkana, siis lennot, hotellit ja joitakin retkiä, haluamiinsa kohteisiin. Ei sitä työtä tarvitse itse tehdä jos siitä on rahaa maksaa matkatoimistolle. 

Mutta ensimmäinen mielikuva pakettimatkasta on kuitenkin varmaan muillakin yleensä se valmiiksi tarjottu turistikohde, minkä voi klikkaamalla ostaa netistä, eikä jokin räätälöity vaellusretki Alpeille tai maailmanympärimatka itse valittuihin kohteisiin? Vai olenko ainoa. 

Vierailija
92/106 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meilläkin on lomailu muuttunut kun on ikää tullut. Ei enää kiinnosta omatoimiset lomat niin että on vaan lennot varattuna ja loput herran haltuun, majapaikka etsittiin jostain kun päästiin paikan päälle. Nykyään halutaan helppoutta, pakettimatkat on kivoja. 

Onko suositella mitään matkakohdetta? Samaa mietin itsekin että ei jaksa itse hoitaa kaikkea.

Hoitaa mitä kaikkea? Lentojen ja hotellin varaaminen. Matkavakuutus.//eri

Esimerkkejä asioiden hoitamisesta sinulle tumpelo mies hoitaa kaiken naiselle:

 

- lentokentältä selvittää miten päästä hotellille

- wifi, toimiiko liittymässä ulkomailla, jos ei toimiiko hotellissa, entä muualla

-ladata varuiks offline mapsit

- roaming maksut pois

- kaikki matkatavarat mukana, onko?

- viedä joukko aamupalalle, katsoa että saavat syldäkseen ja selvittää asumiseen liittyvät käytännöt

- maksaa verot

- miten päästä kohteesta A -B ja sitten takaisin hotellille

- mitä maksuvälinettä käyttää, toimiiko kortti (aina ei toimi)

- mistä kannattaa nostaa rahaa

- uber, bolt vai joku muu? Selvittää..

- vaihtaa rahaa tietysti jo kotimaassa

- löytää ruokapaikka

- löytää kauppa, josta voi ostaa jotain pientä

- selvittää miten ja monelta missäkin kohteessa voi käydä ja MITEN NIIHIN PÄÄSEE

- puhua joka tilanteessa

- huolehtia, että retkille on oikeat varusteet kaikille

- huolehtia kamoista kun mennään rannalle ja miettiä jo ennakkoon millon ja mistä saisi ruokaa

- matkavakuutus kunnossa

- jne jne jne

 

Tässä nyt pari esimerkkiä? Ei se matka ihan tuosta noin vaan valmiina etene, jos ymmärrät? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
93/106 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meilläkin on lomailu muuttunut kun on ikää tullut. Ei enää kiinnosta omatoimiset lomat niin että on vaan lennot varattuna ja loput herran haltuun, majapaikka etsittiin jostain kun päästiin paikan päälle. Nykyään halutaan helppoutta, pakettimatkat on kivoja. 

Minä en oikein kestä pakettimatkoja, liian tylsää ja valmiiksi pureskeltua. Mutta varaan kyllä majoitukset etukäteen, niin että lentokentällä on antaa taksille osoite, mihin mennään. N63

Mikä siinä on valmiiksi pureskeltua? Samalla tavalla siinä on lento ja hotelli, kuin itse varattunakin, ainoa ero on että lennot on charter-lentoja.

Onhan charter-koneissa yleensä vielä vähemmän tilaa kuin tavallisessa turistiluokassa, mutta ei se siitä johdu. Ne kohteet on vaan sellaisia massakohteita, missä on usein liikaa turisteja. Ne ei ole sellaisia paikkoja, mihin ensisijaiseti haluaisin matkustaa. Hotellivalikoima on myös aika rajallinen. Voin kuitenkin ymmärtää, että jos on stressaantunut ja kiireinen äiti ja teinit, tai jo ikää eikä jaksa, niin voisi sellaisen helpon ratkaisunkin voi joku tehdä. Mutta en minä. 

Onhan niitä erilaisia pakettimatkoja. Tuttu kävi pakettimatkalla Italian Alpeilla. Pakettiin kuului opastetut vaellusretket ruokineen. Minä olen käynyt pakettimatkalla Madeiralla. Paikallisilta firmoilta ostin puoli- tai kokopäiväretkiä.

On myös räätälöityjä pakettimatkoja. Minun tuttu tilasi maailmanympärimatkan pakettimatkana, siis lennot, hotellit ja joitakin retkiä, haluamiinsa kohteisiin. Ei sitä työtä tarvitse itse tehdä jos siitä on rahaa maksaa matkatoimistolle. 

Mutta ensimmäinen mielikuva pakettimatkasta on kuitenkin varmaan muillakin yleensä se valmiiksi tarjottu turistikohde, minkä voi klikkaamalla ostaa netistä, eikä jokin räätälöity vaellusretki Alpeille tai maailmanympärimatka itse valittuihin kohteisiin? Vai olenko ainoa. 

Mulle pakettimatka on matka, missä on lennot ja hotelli. En ymmärrä mikä siinä on niin hienoa, jos nämä varaa itse erikseen. Ilmeisesti tämä on jokin brassailun aihe joillekin, eivät varmaan matkustele paljon, kun tällaisia pitää pohtia?

Vierailija
94/106 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meilläkin on lomailu muuttunut kun on ikää tullut. Ei enää kiinnosta omatoimiset lomat niin että on vaan lennot varattuna ja loput herran haltuun, majapaikka etsittiin jostain kun päästiin paikan päälle. Nykyään halutaan helppoutta, pakettimatkat on kivoja. 

Onko suositella mitään matkakohdetta? Samaa mietin itsekin että ei jaksa itse hoitaa kaikkea.

Hoitaa mitä kaikkea? Lentojen ja hotellin varaaminen. Matkavakuutus.//eri

Hotellit kannattaa ostaa suoraan hotellin sivuilta ja lennot suoraan lentoyhtiöltä. Matkavakuutus kannattaa olla, olipa sitten omatoimi- tai pakettimatka.

Monet vertaa hintoja jonkun Trivagon tms. kanssa ja yrittää epätoivoisesti löytää sitä halvinta hotellihuonetta. Se on stressaavaa ja usein myös turhaa. Oikeasti niissä huoneissa on eroja, vaikka ovat samassa kategoriassa. Parhaat huoneet (vasta remontoidut, ylemmistä kerroksista) saa hotellin omalta sivulta. Kannattaa kuitenkin vertailla sijaintia ja asiakaskokemuksia, jotta saa itselleen sopivimman majoituksen. Erona pakettimatkaan on oikeastaan vain, että omatoimimatkaajan valikoima on laajempi. 

Olen löytänyt lähes aina halvemmalla booking.comista kuin hotellin omilta sivuilta. Kerran  en päässyt majoitukseen, kun omistaja oli krapulassa eikä huoneisto ollut siivottu. Booking esitti uusia huoneistoja eikä tarvinnut itse tehdä mitään kuin hyväksyä vaihtoehdoista sopiva.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
95/106 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meilläkin on lomailu muuttunut kun on ikää tullut. Ei enää kiinnosta omatoimiset lomat niin että on vaan lennot varattuna ja loput herran haltuun, majapaikka etsittiin jostain kun päästiin paikan päälle. Nykyään halutaan helppoutta, pakettimatkat on kivoja. 

Minä en oikein kestä pakettimatkoja, liian tylsää ja valmiiksi pureskeltua. Mutta varaan kyllä majoitukset etukäteen, niin että lentokentällä on antaa taksille osoite, mihin mennään. N63

Siis mikä on sun käsitys pakettimatkasta? Siinä yhdistyy suora reittilento ja hotelli ja lisämaksusta kyyti hotellille. Onpa kauhean pureskeltua, juuh. Ei siellä enää ryhmässä liikuta.

Itselläni ainakin tökkii pakettimatkoissa lähinnä ne kohteet. En kestä noita massaturistipaikkoja enkä tykkää turistihotelleista. 

Pakettimatkoja on laidasta laitaan, ei ole pakko mennä Fugeen ja vaikka menee Fugeen, voi ihan hyvin lähteä tutustumaan sieltä muihinkin kohteisiin. Noin yleisesti pakettimatkat on valittu siten, että kohteen päänähtävyydet on helppo katsoa lisämaksusta tai omatoimisesti. Aika moni, itse mukaanlukien, käy paketti- ja omatoimimatkoilla vähän fiiliksen ja sen hetkisen lomatarpeen mukaan. 

Sitten on kyllä paljon järkevämpää ostaa lennot vaikka Malagaan tai Sevillaan ja varata majoitus sieltä. Niin ei tarvitse yhtään katsella sitä Fugen turistimeininkiä. 

Sehän riippuu ihan omista tarpeista. Joku voi haluta löhötä rannalla täyshoidolla ja yhden päivän käydä Gibraltarilla/Malagassa/Kuninkaan polulla ja toisen Rondassa tms. Pakettimatka on tässä ihan kätevä. 

Vierailija
96/106 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimerkkejä asioiden hoitamisesta sinulle tumpelo mies hoitaa kaiken naiselle:

 

- lentokentältä selvittää miten päästä hotellille

- wifi, toimiiko liittymässä ulkomailla, jos ei toimiiko hotellissa, entä muualla

-ladata varuiks offline mapsit

- roaming maksut pois

- kaikki matkatavarat mukana, onko?

- viedä joukko aamupalalle, katsoa että saavat syldäkseen ja selvittää asumiseen liittyvät käytännöt

- maksaa verot

- miten päästä kohteesta A -B ja sitten takaisin hotellille

- mitä maksuvälinettä käyttää, toimiiko kortti (aina ei toimi)

- mistä kannattaa nostaa rahaa

- uber, bolt vai joku muu? Selvittää..

- vaihtaa rahaa tietysti jo kotimaassa

- löytää ruokapaikka

- löytää kauppa, josta voi ostaa jotain pientä

- selvittää miten ja monelta missäkin kohteessa voi käydä ja MITEN NIIHIN PÄÄSEE

- puhua joka tilanteessa

- huolehtia, että retkille on oikeat varusteet kaikille

- huolehtia kamoista kun mennään rannalle ja miettiä jo ennakkoon millon ja mistä saisi ruokaa

- matkavakuutus kunnossa

- jne jne jne

 

Tässä nyt pari esimerkkiä? Ei se matka ihan tuosta noin vaan valmiina etene, jos ymmärrät? 

 

😅🤣

Kyllähän kaikesta voi tehdä vaikeaa jos haluaa! Itselle reissun suunnittelu on puolet huvista, ei rasite. Tutkin jo kotona vinkkejä kohteesta, parhaita ravintoloita, tekemistä ja näkemistä. Näin voin "herkutella" asialla moneen kertaan. Ravintoloista varaan vain sen mikä on "must" kokea juuri tuolla matkalla, muut tsekkaan paikan päällä ja varaan pöydän jos tarvis. Joko netistä tai soittamalla. Ei iso juttu. Sama joidenkin pääsylippujen kohdalla (esim Vatikaanin museo, La Scala jne)

Meillä on "reissureppu", pieni ja kevyt joka kulkee mukana niin kaupunkiretkillä kuin rannallakin - siinä kulkee tärkeimmät tavarat.

Matkavakuutus voimassa aina, efullisin vaihtoehto.

Jokainen tietää että pankin automaatista ostaminen on edullisempaa kuin ATMstä.

Muuten nuo aikataulut, junaliput, vaatteet, ruuat yms on ihan samaa mitä kotonakin tehdään joka päivä mökkireissuista puhumattakaan. Miksi ne olisi erityisempää reissussa??

Mitkä verot???

Vierailija
97/106 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama, borta bra, hemma bäst.

 

Kotona aina vaan parempi olla.

Vierailija
98/106 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meilläkin on lomailu muuttunut kun on ikää tullut. Ei enää kiinnosta omatoimiset lomat niin että on vaan lennot varattuna ja loput herran haltuun, majapaikka etsittiin jostain kun päästiin paikan päälle. Nykyään halutaan helppoutta, pakettimatkat on kivoja. 

Onko suositella mitään matkakohdetta? Samaa mietin itsekin että ei jaksa itse hoitaa kaikkea.

Hoitaa mitä kaikkea? Lentojen ja hotellin varaaminen. Matkavakuutus.//eri

Esimerkkejä asioiden hoitamisesta sinulle tumpelo mies hoitaa kaiken naiselle:

 

- lentokentältä selvittää miten päästä hotellille

- wifi, toimiiko liittymässä ulkomailla, jos ei toimiiko hotellissa, entä muualla

-ladata varuiks offline mapsit

- roaming maksut pois

- kaikki matkatavarat mukana, onko?

- viedä joukko aamupalalle, katsoa että saavat syldäkseen ja selvittää asumiseen liittyvät käytännöt

- maksaa verot

- miten päästä kohteesta A -B ja sitten takaisin hotellille

- mitä maksuvälinettä käyttää, toimiiko kortti (aina ei toimi)

- mistä kannattaa nostaa rahaa

- uber, bolt vai joku muu? Selvittää..

- vaihtaa rahaa tietysti jo kotimaassa

- löytää ruokapaikka

- löytää kauppa, josta voi ostaa jotain pientä

- selvittää miten ja monelta missäkin kohteessa voi käydä ja MITEN NIIHIN PÄÄSEE

- puhua joka tilanteessa

- huolehtia, että retkille on oikeat varusteet kaikille

- huolehtia kamoista kun mennään rannalle ja miettiä jo ennakkoon millon ja mistä saisi ruokaa

- matkavakuutus kunnossa

- jne jne jne

 

Tässä nyt pari esimerkkiä? Ei se matka ihan tuosta noin vaan valmiina etene, jos ymmärrät? 

Me oltiin just kaupunkilomalla ja etukäteen tsekattiin, miten päästään kentältä hotellille (boltilla pääsi) ja etukäteen oltiin varattu yhteen nähtävyyteen liput, jolloin olin myös tarkistanut, miten päästään juna-asemalta ko. paikkaan. Lähinnä siis, että jos meillä on liput klo 11-11.30 slottiin, niin monelta menee junia ja kauanko meillä menee kävellä hotellilta junalle. Ei ollut iso homma tehdä etukäteen. Kaikki syömiset, kaupat, eväät, aamiaiselle ehtimiset ja muut ehtii kyllä sitten kun niiden aika on. Kaikesta ei tarvitse stressata, kaikkea ei tarvitse mikromanageroida. Netti on tehnyt matkustamisesta niin helppoa, suurin osa asioista löytyy sieltä ja paikan päällä voi kysyä ja selvittää. Toki jos kysyminen ja asioiden selvittäminen on raskasta, niin onhan se sitten... raskasta. Mutta tuollainen perus euroopan (ranta)loma, niin ei tarvitse stressata ja tuosta listasta voi pyyhkäistä puolet pois. 

Vierailija
99/106 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meilläkin on lomailu muuttunut kun on ikää tullut. Ei enää kiinnosta omatoimiset lomat niin että on vaan lennot varattuna ja loput herran haltuun, majapaikka etsittiin jostain kun päästiin paikan päälle. Nykyään halutaan helppoutta, pakettimatkat on kivoja. 

Minä en oikein kestä pakettimatkoja, liian tylsää ja valmiiksi pureskeltua. Mutta varaan kyllä majoitukset etukäteen, niin että lentokentällä on antaa taksille osoite, mihin mennään. N63

Mikä siinä on valmiiksi pureskeltua? Samalla tavalla siinä on lento ja hotelli, kuin itse varattunakin, ainoa ero on että lennot on charter-lentoja.

Onhan charter-koneissa yleensä vielä vähemmän tilaa kuin tavallisessa turistiluokassa, mutta ei se siitä johdu. Ne kohteet on vaan sellaisia massakohteita, missä on usein liikaa turisteja. Ne ei ole sellaisia paikkoja, mihin ensisijaiseti haluaisin matkustaa. Hotellivalikoima on myös aika rajallinen. Voin kuitenkin ymmärtää, että jos on stressaantunut ja kiireinen äiti ja teinit, tai jo ikää eikä jaksa, niin voisi sellaisen helpon ratkaisunkin voi joku tehdä. Mutta en minä. 

Onhan niitä erilaisia pakettimatkoja. Tuttu kävi pakettimatkalla Italian Alpeilla. Pakettiin kuului opastetut vaellusretket ruokineen. Minä olen käynyt pakettimatkalla Madeiralla. Paikallisilta firmoilta ostin puoli- tai kokopäiväretkiä.

On myös räätälöityjä pakettimatkoja. Minun tuttu tilasi maailmanympärimatkan pakettimatkana, siis lennot, hotellit ja joitakin retkiä, haluamiinsa kohteisiin. Ei sitä työtä tarvitse itse tehdä jos siitä on rahaa maksaa matkatoimistolle. 

Mutta ensimmäinen mielikuva pakettimatkasta on kuitenkin varmaan muillakin yleensä se valmiiksi tarjottu turistikohde, minkä voi klikkaamalla ostaa netistä, eikä jokin räätälöity vaellusretki Alpeille tai maailmanympärimatka itse valittuihin kohteisiin? Vai olenko ainoa. 

No Alppien vaellusmatka varataan vaan matkatoimiston sivuilta. Minä katselen nyt pakettikiertomatkoja Skotlantiin.

Vierailija
100/106 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä ymmärrän APtä.

Usein vaikka kavereiden kanssa matkustaessa minä olen jotenkin joutunut siihen matkanjohtajan rooliin. Todella ärsyttävää välillä, aikuiset ihmiset taantuvat perässäkävelijöiksi. Kaikki pitäisi varata ja hoitaa valmiiksi. Minäkin haluaisin vaan ilmaantua respaan ja kysyä mihin ravintolaan tänä iltana mennään syömään.

Meillä tuo hoidetaan niin, että yksi on se matkanjohtaja ja hän saa matkansa ilmaiseksi. Kaiken järkkäämisessä isolle porukalle bussikuljetuksista lähtien on paljon hommaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme viisi