En millään jaksaisi enää matkustella..
Tosi outo ongelma. Olen yh ja rahasta ei ole kiinni. Ollaan käyty tämä kesänä jo yhdellä pitkällä matkalla ja olen edelleen siitä reissusta niin puhki ettei tosikaan. Kaikki se ennakkovalmistelu, selvittäminen, googlailu ja asioiden hoito. Huh ja huh! Ja sitten reissussa se ruuan määrä, koko ajan pitää maksaa ja ostaa ja ostaa ja maksaa. (Omatoimi reissu)
Nyt lapset haluaisi vielä ainakin Tallinnaan. En millään jaksaisi enää. Laivalla hinnat tapissa, maissa taas minä johdan joukkoa ja maksan ja ostan. Ollaan matkusteltu kaukomatkoillakin ja nyt kun ikää melki 50v. niin tuntuu, että joku matkustelun glamour on poissa. Ei huvittaisi alkaa selvittämään mitään, säätään ja sohlaan.
Mitä tää nyt on? Olen ihmeissäni itsekin, enkä enää jaksa vai mistä kyse?
Haluisin mennä yksin jonnekin ja vaan katsella ihmisten kulkemista ja istahtaa ja nauttia. Mutta lasten kanssa vaikka he ovat tosi hyviä matkakavereita ja joustavia, joutuu koko ajan miettimään onko kaikilla kaikki hyvin jne.
Omatoimimatka ei tunnu enää lomalta, kun se on koko ajan yhtä selvittämistä. Pitääkö kokeilla välillä all inclusiveä, jotta vois itsekin vähän levähtää?
Kokemuksia?
Kommentit (86)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meilläkin on lomailu muuttunut kun on ikää tullut. Ei enää kiinnosta omatoimiset lomat niin että on vaan lennot varattuna ja loput herran haltuun, majapaikka etsittiin jostain kun päästiin paikan päälle. Nykyään halutaan helppoutta, pakettimatkat on kivoja.
Onko suositella mitään matkakohdetta? Samaa mietin itsekin että ei jaksa itse hoitaa kaikkea.
Hoitaa mitä kaikkea? Lentojen ja hotellin varaaminen. Matkavakuutus.//eri
Vierailija kirjoitti:
Mitä siltä ulkomaan matkalta nykyään edes halutaan? Joskus pohdin tätäkin.
Ulkomaanmatka ei ole mikään yksi asia. Joku lähtee konserttimatkalle, joku vaeltamaan, joku rantalomalle. On eri asia matkustaa maata pitkin Albaniaan kuin lentää Costa Ricaan.
Mä taas matkustelen aina kun mahdollista. Niin kotimaassa, kuin ulkomailla. Meillä on toinen koti Thaimaassa ja toista mietitään jonnekin suuntaan eteläistä Eurooppaa. Kesällä viihdytään aika hyvin Suomessa, omalla mökillä ollaan paljon. On reissattu koko perheenä (4 lasta) niin kauan kuin muista, välillä on ollut lasten kavereita mukana, kummankin vanhemmat, on ollut ystäväperheitä, ystäviä jne. Aina löytyy jotain kivaa tekemistä ja näkemistä, mentiin melkein mihin tahansa. Itselleni matkailu on vastapainoa koneen ääressä kotona istumiselle. Ja mulle ulkomailla on parasta se, kun pääsee liikkumaan lämpimään (golf, päivävaellukset) tai ihan vaan uudessa kaupungissa kävely ja nähtävyyksien tutkiminen. Toki tykkään myös uida ja makaan kyllä auringossakin, kai sitä ihmisellä saa olla paheitakin. Olen myös monesti tehnyt reissusta töitä, illat sitten pyhitetty golfille, käyty kuuntelemassa livemusiikkia jne. Lapset tykkäävät myös reissata ja ovat nähneetkin jo paljon maailmaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meilläkin on lomailu muuttunut kun on ikää tullut. Ei enää kiinnosta omatoimiset lomat niin että on vaan lennot varattuna ja loput herran haltuun, majapaikka etsittiin jostain kun päästiin paikan päälle. Nykyään halutaan helppoutta, pakettimatkat on kivoja.
Minä en oikein kestä pakettimatkoja, liian tylsää ja valmiiksi pureskeltua. Mutta varaan kyllä majoitukset etukäteen, niin että lentokentällä on antaa taksille osoite, mihin mennään. N63
Meille se helppous on nykyään ykkönen, nuorena tuli ihan riittävästi laukattua pitkin maailmaa jahtaamassa niitä ainutlaatuisia/harvinaisia kokemuksia ja paikkoja. Nyt riittää että on hyvä hotelli ja lähellä joku nätti vanhakaupunki jossa hyviä ruokapaikkoja ja shoppailumahdollisuuksia. Eikä enää jaksa edes pitkiä lentomatkoja, Espanjan lennot alkaa olla aika maksimia mitä enää viitsii istua koneessa, puhumattakaan koneen vaihdoista.
Meillä on selvästi matkailulle eri tavoitteet. Minusta matkailussa ei ole koskaan ollut oleellista nähdä mahdollisimman paljon harvinaisia paikkoja tai saada jotain eksoottisia kokemuksia, vaan se, miten matkailu avartaa katsomaan omaa kulttuuria ja tuttua lähiympäristöä uudella tavalla. Se kokemus jää saavuttamatta, jos vain pällistelee jotain turistinähtävyyksiä, kauhistelee outoja ruokia tai shoppailee, mutta ei sitä saavuta myöskään jos vain pysyttelee turvallisessa ja helpossa all inclusive -hotellissa.
Kaikki ei mene matkoillaan saavuttamaan kokemuksia, moni menee vain rentoutumaan.
Niin tylsää! Mitä järkeä on lähteä jonnekin kauas vain renotutumaan, kun voi rentoutua kotonakin? En tajua.
Vierailija kirjoitti:
En ole yh, mutta olen tehnyt muutaman kerran ulkomaanmatkoja yhden lapsen kanssa (ihan vain siksi, että se tulee halvemmaksi ja lapsikatraasta yksi saa äidin täyden huomion). Stressaan valtavasti siitä vastuusta ja selvittelystä. Ylipäätään matkustaminen on rankkaa, paljon odottelua, jonottamista, mahdollisesti vielä helteessä kärvistelyä. Tykkään mahdollisimman helpoista ja turvallisista kohteista, reppureissut kaukoitään eivät ole minun juttuni. Lapsiperheille pakettimatkat ovat todella hyviä. Emme ole olleet all inclusivessä, koska tykkäämme käydä paikallisissa ravintoloissa syömässä.
Aika paljon mahtuu noiden kahden väliinkin. Ei se ole niin, että pitäisi valita joko reppureissu Aasiaan tai valmis pakettimatka. Omatoimimatka voi tarkoittaa myös esimerkiksi, että vuokraa omakotitalon, jossa on oma uima-allas ja tilaa lentokentälle valmiiksi oman ilmastoidun tilataksin, joka kuljettaa kentältä talolle. On vähemmän jonottamista kuin pakettimatkalaisilla bussikuljetukseen, eikä ole helteessä kärvistelyä. Vaikka ei ottaisi noin hulppeaa majoitusta, niin useimmissa hyvissä hotelleissakin saa tilata lentokenttäkuljetukset.
Ei kai reppureissuilla viihdy kuin jotkut parikymppiset nuoret, eikä kaikki heistäkään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meilläkin on lomailu muuttunut kun on ikää tullut. Ei enää kiinnosta omatoimiset lomat niin että on vaan lennot varattuna ja loput herran haltuun, majapaikka etsittiin jostain kun päästiin paikan päälle. Nykyään halutaan helppoutta, pakettimatkat on kivoja.
Minä en oikein kestä pakettimatkoja, liian tylsää ja valmiiksi pureskeltua. Mutta varaan kyllä majoitukset etukäteen, niin että lentokentällä on antaa taksille osoite, mihin mennään. N63
Siis mikä on sun käsitys pakettimatkasta? Siinä yhdistyy suora reittilento ja hotelli ja lisämaksusta kyyti hotellille. Onpa kauhean pureskeltua, juuh. Ei siellä enää ryhmässä liikuta.
Enpä ole koskaan jonottanut pakettimatkan bussiin. Onko se jotenkin hienompaa, kun itse järjestää ihan kaiken?
Siis mikä on sun käsitys pakettimatkasta? Siinä yhdistyy suora reittilento ja hotelli ja lisämaksusta kyyti hotellille. Onpa kauhean pureskeltua, juuh. Ei siellä enää ryhmässä liikuta.
Minulla sana "hotelli" on turn-off. Jos en halua asua kerrostalossa kotona miksi sitten lomilla? Jos en pidä buffeteista, miksi tyytyisin niihin lomilla? Jos en halua maata altaalla missä tuolit on varattu ennen klo 06, miksi menisin sellaiseen kohteeseen? Jos en halua muita turisteja ympärilleni, miksi olisin paikassa jossa ei muita olekaan??
Joo, hotellista pääsee pois mutta jos näin ajattelee silloin sitä ei edes alunperin kannata varatakaan:)
Se on tuo pihi mentaliteetti: rahaa on, mutta ei jaksa järjestää itse reissua. Ei soita matkatoimistoon, joka järjestäisi kaiken maksua vastaan. Valittaa, kun on niin vaikeeta...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meilläkin on lomailu muuttunut kun on ikää tullut. Ei enää kiinnosta omatoimiset lomat niin että on vaan lennot varattuna ja loput herran haltuun, majapaikka etsittiin jostain kun päästiin paikan päälle. Nykyään halutaan helppoutta, pakettimatkat on kivoja.
Onko suositella mitään matkakohdetta? Samaa mietin itsekin että ei jaksa itse hoitaa kaikkea.
Hoitaa mitä kaikkea? Lentojen ja hotellin varaaminen. Matkavakuutus.//eri
Hotellit kannattaa ostaa suoraan hotellin sivuilta ja lennot suoraan lentoyhtiöltä. Matkavakuutus kannattaa olla, olipa sitten omatoimi- tai pakettimatka.
Monet vertaa hintoja jonkun Trivagon tms. kanssa ja yrittää epätoivoisesti löytää sitä halvinta hotellihuonetta. Se on stressaavaa ja usein myös turhaa. Oikeasti niissä huoneissa on eroja, vaikka ovat samassa kategoriassa. Parhaat huoneet (vasta remontoidut, ylemmistä kerroksista) saa hotellin omalta sivulta. Kannattaa kuitenkin vertailla sijaintia ja asiakaskokemuksia, jotta saa itselleen sopivimman majoituksen. Erona pakettimatkaan on oikeastaan vain, että omatoimimatkaajan valikoima on laajempi.
Miksi ihmeessä sitten matkustat. Ei ole mikään pakko matkustaa. Lapset voivat itse matkustaa kun ovat täysi-ikäisiä. Meidän lapset ovat olleet tasan kerran ulkomailla. Kerran Tallinnassa. Kumpikaan lapsista ei ole ikinä ollut lentokoneessa. Vanhempi on jo täysi-ikäinen ja toinenkin pian. Me ei olla matkustettu ulkomailla kun me ei välitetä matkustaa, rahaa olisi kyllä ollut. Lapset eivät ole koskaan harmitelleet asiaa eikä heitä ole kiusattu sen takia. Nyt heille on luvattu ulkomaanmatka mutta he ei ole kovin innostuneita lähtemään eivätkä edes tiedä mihin haluaisivat lähteä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meilläkin on lomailu muuttunut kun on ikää tullut. Ei enää kiinnosta omatoimiset lomat niin että on vaan lennot varattuna ja loput herran haltuun, majapaikka etsittiin jostain kun päästiin paikan päälle. Nykyään halutaan helppoutta, pakettimatkat on kivoja.
Minä en oikein kestä pakettimatkoja, liian tylsää ja valmiiksi pureskeltua. Mutta varaan kyllä majoitukset etukäteen, niin että lentokentällä on antaa taksille osoite, mihin mennään. N63
Siis mikä on sun käsitys pakettimatkasta? Siinä yhdistyy suora reittilento ja hotelli ja lisämaksusta kyyti hotellille. Onpa kauhean pureskeltua, juuh. Ei siellä enää ryhmässä liikuta.
Itselläni ainakin tökkii pakettimatkoissa lähinnä ne kohteet. En kestä noita massaturistipaikkoja enkä tykkää turistihotelleista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meilläkin on lomailu muuttunut kun on ikää tullut. Ei enää kiinnosta omatoimiset lomat niin että on vaan lennot varattuna ja loput herran haltuun, majapaikka etsittiin jostain kun päästiin paikan päälle. Nykyään halutaan helppoutta, pakettimatkat on kivoja.
Minä en oikein kestä pakettimatkoja, liian tylsää ja valmiiksi pureskeltua. Mutta varaan kyllä majoitukset etukäteen, niin että lentokentällä on antaa taksille osoite, mihin mennään. N63
Meille se helppous on nykyään ykkönen, nuorena tuli ihan riittävästi laukattua pitkin maailmaa jahtaamassa niitä ainutlaatuisia/harvinaisia kokemuksia ja paikkoja. Nyt riittää että on hyvä hotelli ja lähellä joku nätti vanhakaupunki jossa hyviä ruokapaikkoja ja shoppailumahdollisuuksia. Eikä enää jaksa edes pitkiä lentomatkoja, Espanjan lennot alkaa olla aika maksimia mitä enää viitsii istua koneessa, puhumattakaan koneen vaihdoista.
Meillä on selvästi matkailulle eri tavoitteet. Minusta matkailussa ei ole koskaan ollut oleellista nähdä mahdollisimman paljon harvinaisia paikkoja tai saada jotain eksoottisia kokemuksia, vaan se, miten matkailu avartaa katsomaan omaa kulttuuria ja tuttua lähiympäristöä uudella tavalla. Se kokemus jää saavuttamatta, jos vain pällistelee jotain turistinähtävyyksiä, kauhistelee outoja ruokia tai shoppailee, mutta ei sitä saavuta myöskään jos vain pysyttelee turvallisessa ja helpossa all inclusive -hotellissa.
Kaikki ei mene matkoillaan saavuttamaan kokemuksia, moni menee vain rentoutumaan.
Niin tylsää! Mitä järkeä on lähteä jonnekin kauas vain renotutumaan, kun voi rentoutua kotonakin? En tajua.
Aikaisemmin jo mainittu, paikanvaihdos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meilläkin on lomailu muuttunut kun on ikää tullut. Ei enää kiinnosta omatoimiset lomat niin että on vaan lennot varattuna ja loput herran haltuun, majapaikka etsittiin jostain kun päästiin paikan päälle. Nykyään halutaan helppoutta, pakettimatkat on kivoja.
Minä en oikein kestä pakettimatkoja, liian tylsää ja valmiiksi pureskeltua. Mutta varaan kyllä majoitukset etukäteen, niin että lentokentällä on antaa taksille osoite, mihin mennään. N63
Mikä siinä on valmiiksi pureskeltua? Samalla tavalla siinä on lento ja hotelli, kuin itse varattunakin, ainoa ero on että lennot on charter-lentoja.
Onhan charter-koneissa yleensä vielä vähemmän tilaa kuin tavallisessa turistiluokassa, mutta ei se siitä johdu. Ne kohteet on vaan sellaisia massakohteita, missä on usein liikaa turisteja. Ne ei ole sellaisia paikkoja, mihin ensisijaiseti haluaisin matkustaa. Hotellivalikoima on myös aika rajallinen. Voin kuitenkin ymmärtää, että jos on stressaantunut ja kiireinen äiti ja teinit, tai jo ikää eikä jaksa, niin voisi sellaisen helpon ratkaisunkin voi joku tehdä. Mutta en minä.
Onhan niitä erilaisia pakettimatkoja. Tuttu kävi pakettimatkalla Italian Alpeilla. Pakettiin kuului opastetut vaellusretket ruokineen. Minä olen käynyt pakettimatkalla Madeiralla. Paikallisilta firmoilta ostin puoli- tai kokopäiväretkiä.
Kotoilu on nykyihmisen valinta. Suomi on kaunis. Paahtava ilma on harvinaista, ilmasto miellyttävää. Moni matkustaa suomeen paahdetta karkuun koska ilma on täällä raikas eikä tukahduttava, myöskään kerjäläisjengi ei roiku lahkeessa- tai taskuvarasjengi liimaudu selkään bussissa.
Kotoilu on monen valinta. Varsinkin sen jälkeen kun erehtyy matkustamaan jonnekin Venetsiaan tai Barceloonaan missä paikallliset tervehtii "häipykää täältä turistit!"-kylteillä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meilläkin on lomailu muuttunut kun on ikää tullut. Ei enää kiinnosta omatoimiset lomat niin että on vaan lennot varattuna ja loput herran haltuun, majapaikka etsittiin jostain kun päästiin paikan päälle. Nykyään halutaan helppoutta, pakettimatkat on kivoja.
Minä en oikein kestä pakettimatkoja, liian tylsää ja valmiiksi pureskeltua. Mutta varaan kyllä majoitukset etukäteen, niin että lentokentällä on antaa taksille osoite, mihin mennään. N63
Meille se helppous on nykyään ykkönen, nuorena tuli ihan riittävästi laukattua pitkin maailmaa jahtaamassa niitä ainutlaatuisia/harvinaisia kokemuksia ja paikkoja. Nyt riittää että on hyvä hotelli ja lähellä joku nätti vanhakaupunki jossa hyviä ruokapaikkoja ja shoppailumahdollisuuksia. Eikä enää jaksa edes pitkiä lentomatkoja, Espanjan lennot alkaa olla aika maksimia mitä enää viitsii istua koneessa, puhumattakaan koneen vaihdoista.
Meillä on selvästi matkailulle eri tavoitteet. Minusta matkailussa ei ole koskaan ollut oleellista nähdä mahdollisimman paljon harvinaisia paikkoja tai saada jotain eksoottisia kokemuksia, vaan se, miten matkailu avartaa katsomaan omaa kulttuuria ja tuttua lähiympäristöä uudella tavalla. Se kokemus jää saavuttamatta, jos vain pällistelee jotain turistinähtävyyksiä, kauhistelee outoja ruokia tai shoppailee, mutta ei sitä saavuta myöskään jos vain pysyttelee turvallisessa ja helpossa all inclusive -hotellissa.
Kaikki ei mene matkoillaan saavuttamaan kokemuksia, moni menee vain rentoutumaan.
Niin tylsää! Mitä järkeä on lähteä jonnekin kauas vain renotutumaan, kun voi rentoutua kotonakin? En tajua.
Teen etätöitä, joten olen tosi paljon kotona. Yleensä lähden jonnekin Eurooppaan kylpylälomalle, jossa otan erilaisia hoitoja, käyn retkillä ja syön hyvin. Hyvin rentoutuu.
Vierailija kirjoitti:
Mä taas matkustelen aina kun mahdollista. Niin kotimaassa, kuin ulkomailla. Meillä on toinen koti Thaimaassa ja toista mietitään jonnekin suuntaan eteläistä Eurooppaa. Kesällä viihdytään aika hyvin Suomessa, omalla mökillä ollaan paljon. On reissattu koko perheenä (4 lasta) niin kauan kuin muista, välillä on ollut lasten kavereita mukana, kummankin vanhemmat, on ollut ystäväperheitä, ystäviä jne. Aina löytyy jotain kivaa tekemistä ja näkemistä, mentiin melkein mihin tahansa. Itselleni matkailu on vastapainoa koneen ääressä kotona istumiselle. Ja mulle ulkomailla on parasta se, kun pääsee liikkumaan lämpimään (golf, päivävaellukset) tai ihan vaan uudessa kaupungissa kävely ja nähtävyyksien tutkiminen. Toki tykkään myös uida ja makaan kyllä auringossakin, kai sitä ihmisellä saa olla paheitakin. Olen myös monesti tehnyt reissusta töitä, illat sitten pyhitetty golfille, käyty kuuntelemassa livemusiikkia jne. Lapset tykkäävät myös reissata ja ovat nähneetkin jo paljon maailmaa
Thaimaa on oikeasti tosi monipuolinen maa, paljon nähtävää, hyvät golf-kentät, loistavaa ruokaa, paljon erilaista luontoa ja Bangkokissa ehkä maailman parhaat ostosmahdollisuudet. Ainoat miinuspuolet on melko pitkä lentomatka ja kuumuus, joka ei kaikille sovi.
Vierailija kirjoitti:
Se on tuo pihi mentaliteetti: rahaa on, mutta ei jaksa järjestää itse reissua. Ei soita matkatoimistoon, joka järjestäisi kaiken maksua vastaan. Valittaa, kun on niin vaikeeta...
Hyvän hotellin löytäminen ei käy tuosta vaan. Oletko kokeillut? Niin monta asiaa pitää ottaa huomioon, loputon sarka. Ja sit silti saa jännittää minkälainen se on.
Nyt on ensi kertaa käynyt mielessä, että menis vaan samaan paikkaan aina niin ei tarvis alottaa kaikkea alusta.
Jos ette ole koskaan ollut matkanjärjestäjänä niin koklatkaapa. Eiks niin että teidän miehet hoitaa suurimman osan? Varaukset ja paikan päällä kaikkien asioiden selvittäminen ja vielä kaiken lisäksi maksaa? Mikäs siinä kai sittrn ollessa. Ja sit ihmettelette kun mies on väsynyt ja ärtynyt "loman" jälkeen......
Haha, meillä on toisinpäin eli minä reissaisin vaikka koko kesän, mutta lapsi ei jaksa. Ratkaisen asian niin, että tehdään kaksi matkaa, joista toinen on aktiivisempi ja toinen rentoa olemista.