Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En millään jaksaisi enää matkustella..

Vierailija
23.06.2026 |

Tosi outo ongelma. Olen yh ja rahasta ei ole kiinni. Ollaan käyty tämä kesänä jo yhdellä pitkällä matkalla ja olen edelleen siitä reissusta niin puhki ettei tosikaan. Kaikki se ennakkovalmistelu, selvittäminen, googlailu ja asioiden hoito. Huh ja huh! Ja sitten reissussa se ruuan määrä, koko ajan pitää maksaa ja ostaa ja ostaa ja maksaa. (Omatoimi reissu)

Nyt lapset haluaisi vielä ainakin Tallinnaan. En millään jaksaisi enää. Laivalla hinnat tapissa, maissa taas minä johdan joukkoa ja maksan ja ostan. Ollaan matkusteltu kaukomatkoillakin ja nyt kun ikää melki 50v. niin tuntuu, että joku matkustelun glamour on poissa. Ei huvittaisi alkaa selvittämään mitään, säätään ja sohlaan. 

Mitä tää nyt on? Olen ihmeissäni itsekin, enkä enää jaksa vai mistä kyse?

Haluisin mennä yksin jonnekin ja vaan katsella ihmisten kulkemista ja istahtaa ja nauttia. Mutta lasten kanssa vaikka he ovat tosi hyviä matkakavereita ja joustavia, joutuu koko ajan miettimään onko kaikilla kaikki hyvin jne. 

Omatoimimatka ei tunnu enää lomalta, kun se on koko ajan yhtä selvittämistä. Pitääkö kokeilla välillä all inclusiveä, jotta vois itsekin vähän levähtää?

Kokemuksia?

Kommentit (114)

Vierailija
101/114 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla sana "hotelli" on turn-off. Jos en halua asua kerrostalossa kotona miksi sitten lomilla? Jos en pidä buffeteista, miksi tyytyisin niihin lomilla? Jos en halua maata altaalla missä tuolit on varattu ennen klo 06, miksi menisin sellaiseen kohteeseen? Jos en halua muita turisteja ympärilleni, miksi olisin paikassa jossa ei muita olekaan??

Joo, hotellista pääsee pois mutta jos näin ajattelee silloin sitä ei edes alunperin kannata varatakaan:)

Turisti olet siltikin

Hän kokee matkoillaan merkityksellisiä elämyksiä eikä pelkästään ole joku junttireissaaja rennon liman perässä niin kuin me muut

 

Sanoisin että puoliksi turisti, asun puolet vuodesta ulkomailla.

Olen ollut viimeksi pakettimatkalla 9v sitten Karibialla ja vain koska saimme sen niin halvalla. Sittemmin ollut sielläkin omin neuvoin. 

Nautin enemmän tavallisesta elämästä hotellien sijaan eikä esim aamiaisen teko itse ole rasite. Ei se ole "paremmuuden tavoittelua" vaan makuasia. Hotellit on olleet minulla vain työmatkoja varten.

Vierailija
102/114 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla sana "hotelli" on turn-off. Jos en halua asua kerrostalossa kotona miksi sitten lomilla? Jos en pidä buffeteista, miksi tyytyisin niihin lomilla? Jos en halua maata altaalla missä tuolit on varattu ennen klo 06, miksi menisin sellaiseen kohteeseen? Jos en halua muita turisteja ympärilleni, miksi olisin paikassa jossa ei muita olekaan??

Joo, hotellista pääsee pois mutta jos näin ajattelee silloin sitä ei edes alunperin kannata varatakaan:)

Turisti olet siltikin

Hän kokee matkoillaan merkityksellisiä elämyksiä eikä pelkästään ole joku junttireissaaja rennon liman perässä niin kuin me muut

 

Sanoisin että puoliksi turisti, asun puolet vuodesta ulkomailla.

Olen ollut viimeksi pakettimatkalla 9v sitten Karibialla ja vain koska saimme sen niin halvalla. Sittemmin ollut sielläkin omin neuvoin. 

Nautin enemmän tavallisesta elämästä hotellien sijaan eikä esim aamiaisen teko itse ole rasite. Ei se ole "paremmuuden tavoittelua" vaan makuasia. Hotellit on olleet minulla vain työmatkoja varten.

Jos olet ulkomailla palloilemassa lomalla, niin olet turisti. Vaikka kuinka yrittäisin esittää muuta, olet ihan tavallinen turre

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/114 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoisin että puoliksi turisti, asun puolet vuodesta ulkomailla.

Olen ollut viimeksi pakettimatkalla 9v sitten Karibialla ja vain koska saimme sen niin halvalla. Sittemmin ollut sielläkin omin neuvoin. 

Nautin enemmän tavallisesta elämästä hotellien sijaan eikä esim aamiaisen teko itse ole rasite. Ei se ole "paremmuuden tavoittelua" vaan makuasia. Hotellit on olleet minulla vain työmatkoja varten.

Jos olet ulkomailla palloilemassa lomalla, niin olet turisti. Vaikka kuinka yrittäisin esittää muuta, olet ihan tavallinen turre

 

Silloin toki kun en ole omassa kodissani ulkomailla, puoli vuotta nyt ei pelkkää lomailua ole. Se että minulla on oleskelulupa jossain maassa ei enää tee minusta turistia ko maassa sen kummemmin kuin hesalaisesta Kuopiossa. 

Vierailija
104/114 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanoisin että puoliksi turisti, asun puolet vuodesta ulkomailla.

Olen ollut viimeksi pakettimatkalla 9v sitten Karibialla ja vain koska saimme sen niin halvalla. Sittemmin ollut sielläkin omin neuvoin. 

Nautin enemmän tavallisesta elämästä hotellien sijaan eikä esim aamiaisen teko itse ole rasite. Ei se ole "paremmuuden tavoittelua" vaan makuasia. Hotellit on olleet minulla vain työmatkoja varten.

Jos olet ulkomailla palloilemassa lomalla, niin olet turisti. Vaikka kuinka yrittäisin esittää muuta, olet ihan tavallinen turre

 

Silloin toki kun en ole omassa kodissani ulkomailla, puoli vuotta nyt ei pelkkää lomailua ole. Se että minulla on oleskelulupa jossain maassa ei enää tee minusta turistia ko maassa sen kummemmin kuin hesalaisesta Kuopiossa. 

Lopeta jo, hyvä ihminen 🙄 Me ollaan jo ymmärretty, että sä olet aivan erityisen spesiaali matkustaja, etkä missään nimessä turisti. Tsiiisus...

Vierailija
105/114 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oikein tiedä, mikä ongelma sinulla on. Etenkin, kun rahasta ei ole kiinni ja kohde niin helppo ja mukava kuin Tallinna. Annat kersoille rahaa ja sanot, että syövät kun haluavat. Mitä helvettiä sun pitäisi tässä selvitellä? Lippujen osto ei vaadi mitään jaksamista, ja tuolle matkalle et mitään muita esivalmisteluja tarvitse.

Vierailija
106/114 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esimerkkejä asioiden hoitamisesta sinulle tumpelo mies hoitaa kaiken naiselle:

 

- lentokentältä selvittää miten päästä hotellille

- wifi, toimiiko liittymässä ulkomailla, jos ei toimiiko hotellissa, entä muualla

-ladata varuiks offline mapsit

- roaming maksut pois

- kaikki matkatavarat mukana, onko?

- viedä joukko aamupalalle, katsoa että saavat syldäkseen ja selvittää asumiseen liittyvät käytännöt

- maksaa verot

- miten päästä kohteesta A -B ja sitten takaisin hotellille

- mitä maksuvälinettä käyttää, toimiiko kortti (aina ei toimi)

- mistä kannattaa nostaa rahaa

- uber, bolt vai joku muu? Selvittää..

- vaihtaa rahaa tietysti jo kotimaassa

- löytää ruokapaikka

- löytää kauppa, josta voi ostaa jotain pientä

- selvittää miten ja monelta missäkin kohteessa voi käydä ja MITEN NIIHIN PÄÄSEE

- puhua joka tilanteessa

- huolehtia, että retkille on oikeat varusteet kaikille

- huolehtia kamoista kun mennään rannalle ja miettiä jo ennakkoon millon ja mistä saisi ruokaa

- matkavakuutus kunnossa

- jne jne jne

 

Tässä nyt pari esimerkkiä? Ei se matka ihan tuosta noin vaan valmiina etene, jos ymmärrät? 

 

😅🤣

Kyllähän kaikesta voi tehdä vaikeaa jos haluaa! Itselle reissun suunnittelu on puolet huvista, ei rasite. Tutkin jo kotona vinkkejä kohteesta, parhaita ravintoloita, tekemistä ja näkemistä. Näin voin "herkutella" asialla moneen kertaan. Ravintoloista varaan vain sen mikä on "must" kokea juuri tuolla matkalla, muut tsekkaan paikan päällä ja varaan pöydän jos tarvis. Joko netistä tai soittamalla. Ei iso juttu. Sama joidenkin pääsylippujen kohdalla (esim Vatikaanin museo, La Scala jne)

Meillä on "reissureppu", pieni ja kevyt joka kulkee mukana niin kaupunkiretkillä kuin rannallakin - siinä kulkee tärkeimmät tavarat.

Matkavakuutus voimassa aina, efullisin vaihtoehto.

Jokainen tietää että pankin automaatista ostaminen on edullisempaa kuin ATMstä.

Muuten nuo aikataulut, junaliput, vaatteet, ruuat yms on ihan samaa mitä kotonakin tehdään joka päivä mökkireissuista puhumattakaan. Miksi ne olisi erityisempää reissussa??

Mitkä verot???

Kaupunkivero.  Meiltä on pyydetty maksu siinä respassa kun kirjaudutaan hotelliin.  Näin ainakin Amsterdamissa ja Kööpenhaminassa.  Se oli joku 20e/hlö muistaakseni.  

Mutta me tiedettiin odottaa sitä,  jostain oppaasta huomattiin tällainen maininta.  

-eri

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
107/114 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupunkivero.  Meiltä on pyydetty maksu siinä respassa kun kirjaudutaan hotelliin.  Näin ainakin Amsterdamissa ja Kööpenhaminassa.  Se oli joku 20e/hlö muistaakseni.  

Mutta me tiedettiin odottaa sitä,  jostain oppaasta huomattiin tällainen maininta.  

-eri

 

Kaupunkivero tulee useimmissa maissa, ei siitä kannata stressiä ottaa!! 

Vierailija
108/114 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla kohta lapset jo aikuisia koska olet 50 v. Joten alkavat itse kohta matkustella. Minulla sama etten viitsi enää niin paljon matkustaa kun ikää tullut. Jo pakkaaminen tuntuu työläältä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
109/114 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esimerkkejä asioiden hoitamisesta sinulle tumpelo mies hoitaa kaiken naiselle:

 

- lentokentältä selvittää miten päästä hotellille

- wifi, toimiiko liittymässä ulkomailla, jos ei toimiiko hotellissa, entä muualla

-ladata varuiks offline mapsit

- roaming maksut pois

- kaikki matkatavarat mukana, onko?

- viedä joukko aamupalalle, katsoa että saavat syldäkseen ja selvittää asumiseen liittyvät käytännöt

- maksaa verot

- miten päästä kohteesta A -B ja sitten takaisin hotellille

- mitä maksuvälinettä käyttää, toimiiko kortti (aina ei toimi)

- mistä kannattaa nostaa rahaa

- uber, bolt vai joku muu? Selvittää..

- vaihtaa rahaa tietysti jo kotimaassa

- löytää ruokapaikka

- löytää kauppa, josta voi ostaa jotain pientä

- selvittää miten ja monelta missäkin kohteessa voi käydä ja MITEN NIIHIN PÄÄSEE

- puhua joka tilanteessa

- huolehtia, että retkille on oikeat varusteet kaikille

- huolehtia kamoista kun mennään rannalle ja miettiä jo ennakkoon millon ja mistä saisi ruokaa

- matkavakuutus kunnossa

- jne jne jne

 

Tässä nyt pari esimerkkiä? Ei se matka ihan tuosta noin vaan valmiina etene, jos ymmärrät? 

 

😅🤣

Kyllähän kaikesta voi tehdä vaikeaa jos haluaa! Itselle reissun suunnittelu on puolet huvista, ei rasite. Tutkin jo kotona vinkkejä kohteesta, parhaita ravintoloita, tekemistä ja näkemistä. Näin voin "herkutella" asialla moneen kertaan. Ravintoloista varaan vain sen mikä on "must" kokea juuri tuolla matkalla, muut tsekkaan paikan päällä ja varaan pöydän jos tarvis. Joko netistä tai soittamalla. Ei iso juttu. Sama joidenkin pääsylippujen kohdalla (esim Vatikaanin museo, La Scala jne)

Meillä on "reissureppu", pieni ja kevyt joka kulkee mukana niin kaupunkiretkillä kuin rannallakin - siinä kulkee tärkeimmät tavarat.

Matkavakuutus voimassa aina, efullisin vaihtoehto.

Jokainen tietää että pankin automaatista ostaminen on edullisempaa kuin ATMstä.

Muuten nuo aikataulut, junaliput, vaatteet, ruuat yms on ihan samaa mitä kotonakin tehdään joka päivä mökkireissuista puhumattakaan. Miksi ne olisi erityisempää reissussa??

Mitkä verot???

Kaupunkivero.  Meiltä on pyydetty maksu siinä respassa kun kirjaudutaan hotelliin.  Näin ainakin Amsterdamissa ja Kööpenhaminassa.  Se oli joku 20e/hlö muistaakseni.  

Mutta me tiedettiin odottaa sitä,  jostain oppaasta huomattiin tällainen maininta.  

-eri

Kyllähän kaupunkiveroihin tai turistiveroihin aina jossain paikoissa törmää, mutta en minä nyt ymmärrä, miksi se pitäisi erikseen jollekin muistettavien tai hoidettavien listalle laittaa. Se maksetaan siinä hotellin respassa, jos sellainen vero on ja respa kyllä sen maksun huolehtii kuntoon. Vaihtaa rahaa tietysti jo kotimaassa. Miten niin tietysti? En edes muista, milloin olisin viimeksi vaihtanut rahaa, hoidan kortilla kaiken maksamisen enkä edes nosta automaateista käteistä. Varulta on joku kakskymppinen tai viiskymppinen mukana, yleensä se on tullut takaisin kotiin käyttämättömänä. Wifi toimii, en edes ymmärrä mitä tarkoittaa toimiiko wifi liittymässä. Roaming maksut ovat nykyään ihan samoissa hinnoissa kuin kotimaassa, yleensä pakettiin kuuluu joku määrä ulkomaan dataroamingia ja isoimmat surffailut kannattaa tehdä sillä hotellin wifillä. Toki tässä nyt pitää muistaa, että olen reissannut enemmän tai vähemmän viimeiset 20 vuotta niin tietoa ja kokemusta on kertynyt enkä jaksa stressata asioista etukäteen. Ne ehtii selvittää sitten paikan päällä.

Vierailija
110/114 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meilläkin on lomailu muuttunut kun on ikää tullut. Ei enää kiinnosta omatoimiset lomat niin että on vaan lennot varattuna ja loput herran haltuun, majapaikka etsittiin jostain kun päästiin paikan päälle. Nykyään halutaan helppoutta, pakettimatkat on kivoja. 

Onko suositella mitään matkakohdetta? Samaa mietin itsekin että ei jaksa itse hoitaa kaikkea.

Hoitaa mitä kaikkea? Lentojen ja hotellin varaaminen. Matkavakuutus.//eri

Esimerkkejä asioiden hoitamisesta sinulle tumpelo mies hoitaa kaiken naiselle:

 

- lentokentältä selvittää miten päästä hotellille

- wifi, toimiiko liittymässä ulkomailla, jos ei toimiiko hotellissa, entä muualla

-ladata varuiks offline mapsit

- roaming maksut pois

- kaikki matkatavarat mukana, onko?

- viedä joukko aamupalalle, katsoa että saavat syldäkseen ja selvittää asumiseen liittyvät käytännöt

- maksaa verot

- miten päästä kohteesta A -B ja sitten takaisin hotellille

- mitä maksuvälinettä käyttää, toimiiko kortti (aina ei toimi)

- mistä kannattaa nostaa rahaa

- uber, bolt vai joku muu? Selvittää..

- vaihtaa rahaa tietysti jo kotimaassa

- löytää ruokapaikka

- löytää kauppa, josta voi ostaa jotain pientä

- selvittää miten ja monelta missäkin kohteessa voi käydä ja MITEN NIIHIN PÄÄSEE

- puhua joka tilanteessa

- huolehtia, että retkille on oikeat varusteet kaikille

- huolehtia kamoista kun mennään rannalle ja miettiä jo ennakkoon millon ja mistä saisi ruokaa

- matkavakuutus kunnossa

- jne jne jne

 

Tässä nyt pari esimerkkiä? Ei se matka ihan tuosta noin vaan valmiina etene, jos ymmärrät? 

Ihmettelin ketjua lukiessa, että miten ihmiset voivat kokea matkustelun niin stressaavaksi. Tämä viesti avasi asiaa. Nyt sen sijaan ihmettelen miten näinkin yksinkertaiset asiat voi saada muutettua mielessään vaivalloiseksi tehtävälistaksi. (Okei, ennen älypuhelimia useassa hommassa olisi ollut jonkin verran vaivaa, mutta ei nykyään.) Siis oikeasti jokin porukan meneminen aamiaiselle on oikein erillinen tehtävä? Miten tällaiset ihmiset selviävät uupumatta tavallisesta arjesta?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
111/114 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin ekaa kertaa vuosiin pakettimatkalla toukokuussa ja olipa se rentouttavaa. Ei tarvitse miettiä eikä selvittää mitään. Lentokentältä oppaan perässä bussiin ja takas kentälle suoraan hotellin pihalta. Viikon luin, kävelin ja otin aurinkoa. En käynyt varsinaisesti missään nähtävyyksissä. Oli rentouttavin loma vuosiin. Mukana mies ja kolme teiniä. Jälkikäteen kyselin olisivatko kaivanneet enemmän puuhaa ja kuulemma missään nimessä ei, sai vaan olla. Taidan ottaa tavaksi. Hintaerokin oli minimaalinen omatoimilomaan verrattuna.  

Vierailija
112/114 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meilläkin on lomailu muuttunut kun on ikää tullut. Ei enää kiinnosta omatoimiset lomat niin että on vaan lennot varattuna ja loput herran haltuun, majapaikka etsittiin jostain kun päästiin paikan päälle. Nykyään halutaan helppoutta, pakettimatkat on kivoja. 

Onko suositella mitään matkakohdetta? Samaa mietin itsekin että ei jaksa itse hoitaa kaikkea.

Hoitaa mitä kaikkea? Lentojen ja hotellin varaaminen. Matkavakuutus.//eri

Esimerkkejä asioiden hoitamisesta sinulle tumpelo mies hoitaa kaiken naiselle:

 

- lentokentältä selvittää miten päästä hotellille

- wifi, toimiiko liittymässä ulkomailla, jos ei toimiiko hotellissa, entä muualla

-ladata varuiks offline mapsit

- roaming maksut pois

- kaikki matkatavarat mukana, onko?

- viedä joukko aamupalalle, katsoa että saavat syldäkseen ja selvittää asumiseen liittyvät käytännöt

- maksaa verot

- miten päästä kohteesta A -B ja sitten takaisin hotellille

- mitä maksuvälinettä käyttää, toimiiko kortti (aina ei toimi)

- mistä kannattaa nostaa rahaa

- uber, bolt vai joku muu? Selvittää..

- vaihtaa rahaa tietysti jo kotimaassa

- löytää ruokapaikka

- löytää kauppa, josta voi ostaa jotain pientä

- selvittää miten ja monelta missäkin kohteessa voi käydä ja MITEN NIIHIN PÄÄSEE

- puhua joka tilanteessa

- huolehtia, että retkille on oikeat varusteet kaikille

- huolehtia kamoista kun mennään rannalle ja miettiä jo ennakkoon millon ja mistä saisi ruokaa

- matkavakuutus kunnossa

- jne jne jne

 

Tässä nyt pari esimerkkiä? Ei se matka ihan tuosta noin vaan valmiina etene, jos ymmärrät? 

Okei, minä en matkusta kuin Euroopassa, mutta monenkymmenen vuoden aikana on tullut käytyä aika laajalti tätä maanosaa. Niinpä nuo valuutat tai puhelimen toimimiset on tiedossa. Operaattorikin laittaa viestiä heti kun maa vaihtuu.

Ruokaa tai muuta en etsi etukäteen. Aina olen syömään päässyt, uusia vaatteita saanut hankittua ja lääkäriinkin saanut yhteyden. Minusta matkailu ei ole (Euroopan sisällä) niin kovin erikoista. On Pohjoismaat, EU, Schengen.

(Olen 45-vuotias nainen, jos tämä mitenkään asiaan liittyi)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
113/114 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ollaan nyt Japanissa, perillä 29 päivää.

Mä olen suunnitellut reissua hyvin ja hartaasti, sillä tuskin pääsen tänne enää uudestaan.


Ihmisiä on paljon enemmän, myös tekemistä on paljon enemmän ja melkoista aikatauluttamista on ollut, että ollaan päätetty minne halutaan mennä.


Seuraavaksi mennään jouluna Singaporeen, suunnittelu alkaa heti, kun tullaan kotiin.

Itse nimenomaan tykkään suunnittelusta.

Vierailija
114/114 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeneena matkaajana minulla on valmiit listat tarvittavista matkatavaroista, ja niissä on vielä variaatioita riippuen, lähdenkö rantalomalle vai esim. vaeltamaan. Ei tarvitse miettiä joka kerta erikseen. 

Etukäteen selvitän, miten kentältä pääsee hotelliin ja tarvitseeko ladata joku sovellus. Sen enempää en päätäni vaivaa. Netti toimii ja joka kaupungissa on turisti-infokin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi kolme