Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En millään jaksaisi enää matkustella..

Vierailija
23.06.2026 |

Tosi outo ongelma. Olen yh ja rahasta ei ole kiinni. Ollaan käyty tämä kesänä jo yhdellä pitkällä matkalla ja olen edelleen siitä reissusta niin puhki ettei tosikaan. Kaikki se ennakkovalmistelu, selvittäminen, googlailu ja asioiden hoito. Huh ja huh! Ja sitten reissussa se ruuan määrä, koko ajan pitää maksaa ja ostaa ja ostaa ja maksaa. (Omatoimi reissu)

Nyt lapset haluaisi vielä ainakin Tallinnaan. En millään jaksaisi enää. Laivalla hinnat tapissa, maissa taas minä johdan joukkoa ja maksan ja ostan. Ollaan matkusteltu kaukomatkoillakin ja nyt kun ikää melki 50v. niin tuntuu, että joku matkustelun glamour on poissa. Ei huvittaisi alkaa selvittämään mitään, säätään ja sohlaan. 

Mitä tää nyt on? Olen ihmeissäni itsekin, enkä enää jaksa vai mistä kyse?

Haluisin mennä yksin jonnekin ja vaan katsella ihmisten kulkemista ja istahtaa ja nauttia. Mutta lasten kanssa vaikka he ovat tosi hyviä matkakavereita ja joustavia, joutuu koko ajan miettimään onko kaikilla kaikki hyvin jne. 

Omatoimimatka ei tunnu enää lomalta, kun se on koko ajan yhtä selvittämistä. Pitääkö kokeilla välillä all inclusiveä, jotta vois itsekin vähän levähtää?

Kokemuksia?

Kommentit (65)

Vierailija
21/65 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meilläkin on lomailu muuttunut kun on ikää tullut. Ei enää kiinnosta omatoimiset lomat niin että on vaan lennot varattuna ja loput herran haltuun, majapaikka etsittiin jostain kun päästiin paikan päälle. Nykyään halutaan helppoutta, pakettimatkat on kivoja. 

Minä en oikein kestä pakettimatkoja, liian tylsää ja valmiiksi pureskeltua. Mutta varaan kyllä majoitukset etukäteen, niin että lentokentällä on antaa taksille osoite, mihin mennään. N63

Meille se helppous on nykyään ykkönen, nuorena tuli ihan riittävästi laukattua pitkin maailmaa jahtaamassa niitä ainutlaatuisia/harvinaisia kokemuksia ja paikkoja. Nyt riittää että on hyvä hotelli ja lähellä joku nätti vanhakaupunki jossa hyviä ruokapaikkoja ja shoppailumahdollisuuksia. Eikä enää jaksa edes pitkiä lentomatkoja, Espanjan lennot alkaa olla aika maksimia mitä enää viitsii istua koneessa, puhumattakaan koneen vaihdoista.

Ymmärrän ihan hyvin. Ei minunkaan äiti enää jaksa. Eikä se jaksaminen aina pelkkä ikäkysymyskään ole. 

Mutta ei tuollainen loma anna minulle mitään, mieluummin nauttisin kotona omalla pihalla tai mökillä. Ehkä sekin aika vielä tulee. N63

Vierailija
22/65 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meilläkin on lomailu muuttunut kun on ikää tullut. Ei enää kiinnosta omatoimiset lomat niin että on vaan lennot varattuna ja loput herran haltuun, majapaikka etsittiin jostain kun päästiin paikan päälle. Nykyään halutaan helppoutta, pakettimatkat on kivoja. 

Minä en oikein kestä pakettimatkoja, liian tylsää ja valmiiksi pureskeltua. Mutta varaan kyllä majoitukset etukäteen, niin että lentokentällä on antaa taksille osoite, mihin mennään. N63

Mikä siinä on valmiiksi pureskeltua? Samalla tavalla siinä on lento ja hotelli, kuin itse varattunakin, ainoa ero on että lennot on charter-lentoja.

Onhan charter-koneissa yleensä vielä vähemmän tilaa kuin tavallisessa turistiluokassa, mutta ei se siitä johdu. Ne kohteet on vaan sellaisia massakohteita, missä on usein liikaa turisteja. Ne ei ole sellaisia paikkoja, mihin ensisijaiseti haluaisin matkustaa. Hotellivalikoima on myös aika rajallinen. Voin kuitenkin ymmärtää, että jos on stressaantunut ja kiireinen äiti ja teinit, tai jo ikää eikä jaksa, niin voisi sellaisen helpon ratkaisunkin voi joku tehdä. Mutta en minä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/65 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isä jäi/pääsi suhteellisen nuorena eläkkeelle. Avopuolison kanssa tekivät niitä etelänreissuja. Kävin aina heillä kylässä, heidän palattua. Kysyin aina, et oliko hyvä reissu? Suurimmaksi osaksi oli. Seuraavan kerran kun kävin, niin olivat jo lukemassa matka"kirjaa" :). Kerran sitten (kun otettiin tuliaisviinoja), kysyin, et miksi sulla on noin "hinku" matkustella? Vastasi siihen, et hän on koko elämässä kuljettanut muita ihmisiä, nyt on hänen vuoro nähdä maailmaa.

Avo sitten kuoli, syöpään. Isä kävi vielä yhden kerran, yksinään. Kysyin tuon saman eli oliko hyvä reissu? Vastasi siihen, et nyt on hänen reissut tehty. Se mitta vaan tuli täyteen, ei huvittanut enää (päättelin).

Vierailija
24/65 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei ole rahasta kiinni niin mikset osta pakettimatkoja? Ovat huomattavasti kalliimpia, mutta homma on hoidettu parilla klikkauksella.

Vierailija
25/65 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meilläkin on lomailu muuttunut kun on ikää tullut. Ei enää kiinnosta omatoimiset lomat niin että on vaan lennot varattuna ja loput herran haltuun, majapaikka etsittiin jostain kun päästiin paikan päälle. Nykyään halutaan helppoutta, pakettimatkat on kivoja. 

Minä en oikein kestä pakettimatkoja, liian tylsää ja valmiiksi pureskeltua. Mutta varaan kyllä majoitukset etukäteen, niin että lentokentällä on antaa taksille osoite, mihin mennään. N63

Meille se helppous on nykyään ykkönen, nuorena tuli ihan riittävästi laukattua pitkin maailmaa jahtaamassa niitä ainutlaatuisia/harvinaisia kokemuksia ja paikkoja. Nyt riittää että on hyvä hotelli ja lähellä joku nätti vanhakaupunki jossa hyviä ruokapaikkoja ja shoppailumahdollisuuksia. Eikä enää jaksa edes pitkiä lentomatkoja, Espanjan lennot alkaa olla aika maksimia mitä enää viitsii istua koneessa, puhumattakaan koneen vaihdoista.

Meillä on selvästi matkailulle eri tavoitteet. Minusta matkailussa ei ole koskaan ollut oleellista nähdä mahdollisimman paljon harvinaisia paikkoja tai saada jotain eksoottisia kokemuksia, vaan se, miten matkailu avartaa katsomaan omaa kulttuuria ja tuttua lähiympäristöä uudella tavalla. Se kokemus jää saavuttamatta, jos vain pällistelee jotain turistinähtävyyksiä, kauhistelee outoja ruokia tai shoppailee, mutta ei sitä saavuta myöskään jos vain pysyttelee turvallisessa ja helpossa all inclusive -hotellissa. 

Vierailija
26/65 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ei ole rahasta kiinni niin mikset osta pakettimatkoja? Ovat huomattavasti kalliimpia, mutta homma on hoidettu parilla klikkauksella.

Jos ei ne pakettimatkojen kohteet kiinnosta? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
27/65 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostat väsyneeltä. Ehkä joku rantaloma puolihoidolla olisi hyvä.

Kuka enää nykyään matkustaa rantalomalle? Ne oli suosittuja silloin kun ei vielä tiedetty ihosyövistä. Hyi. 

Vierailija
28/65 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tunnista tuollaista, reissattua tulee välillä enemmän, välillä vähemmän. Meillä on kakkkoskoti Thaimaassa, sinne on aina helppo mennä. Välillä tulee käytyä sitten muuallakin, seuraavaksi ollaan menossa Italiaan golflomalle, kaikki kuuluu pakettiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
29/65 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meilläkin on lomailu muuttunut kun on ikää tullut. Ei enää kiinnosta omatoimiset lomat niin että on vaan lennot varattuna ja loput herran haltuun, majapaikka etsittiin jostain kun päästiin paikan päälle. Nykyään halutaan helppoutta, pakettimatkat on kivoja. 

Minä en oikein kestä pakettimatkoja, liian tylsää ja valmiiksi pureskeltua. Mutta varaan kyllä majoitukset etukäteen, niin että lentokentällä on antaa taksille osoite, mihin mennään. N63

Meille se helppous on nykyään ykkönen, nuorena tuli ihan riittävästi laukattua pitkin maailmaa jahtaamassa niitä ainutlaatuisia/harvinaisia kokemuksia ja paikkoja. Nyt riittää että on hyvä hotelli ja lähellä joku nätti vanhakaupunki jossa hyviä ruokapaikkoja ja shoppailumahdollisuuksia. Eikä enää jaksa edes pitkiä lentomatkoja, Espanjan lennot alkaa olla aika maksimia mitä enää viitsii istua koneessa, puhumattakaan koneen vaihdoista.

Entäs kun ei enää tyklää shoppaillakaan, ja omat ruokamieltymykset natsaa parhaiten kotitekoisten kokkausten kanssa. Ulkomaat ei ole enää sama kuin joskus kauan sitten. Ei niitä kulttuureja tarvi enää ulkomaihin lähteä kokemaan.

N68

Vierailija
30/65 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostat väsyneeltä. Ehkä joku rantaloma puolihoidolla olisi hyvä.

Kuka enää nykyään matkustaa rantalomalle? Ne oli suosittuja silloin kun ei vielä tiedetty ihosyövistä. Hyi. 

Rannalla vietetään aikaa ja maataan nykyään aurinkovarjon suojassa. Meressä on kumminkin kiva uida lämpimässä vedessä.

En ole itse rantalomailija, mutta etelässä asuessani tykkäsin kyllä uida Välimeressä ja välillä nauttia lounasta rantaravintolassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
31/65 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me olemme matkustaneet perheenä tosi paljon. Nyt lapset jo astumassa aikuisikään. Itse viisikymppinen. Todella paljon tuottanut perheellemme iloa. Ja oikeasti  muuttanut maailmankuvaa. Monia kymmeniä maita eri maanosissa käytyinä. Monissa maissa vielä monta kertaa. Lapset ovat olleet lisäksi koulun reissuilla ulkomailla, leireillä, kielileirillä ym. Nyt ovat rohkeita, taitavia, uskaltavat puhua kieliä ja pitävät koko maailmaa kotinaan. Paljon hienoja ja kiinnostavia kokemuksia. En ole ikinä kokenut matkustamista vaikeaksi. Minusta on helppoa varata lennot ja majoitukset itse. Ohjelma suunnitellaan jo kotona, jotta reissusta saa kaiken irti. Toki ohjelmasta tarvittaessa joustetaan.  

Vierailija
32/65 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on ollut liikaa yksin vastuussa lapsista lasten isän sluibaillessa. Ei ihme, että olet väsynyt, kun et ole missäån vaiheessa näinä vuosina ehtinyt palautua ja väsymys senkun kasautuu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
33/65 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me olemme matkustaneet perheenä tosi paljon. Nyt lapset jo astumassa aikuisikään. Itse viisikymppinen. Todella paljon tuottanut perheellemme iloa. Ja oikeasti  muuttanut maailmankuvaa. Monia kymmeniä maita eri maanosissa käytyinä. Monissa maissa vielä monta kertaa. Lapset ovat olleet lisäksi koulun reissuilla ulkomailla, leireillä, kielileirillä ym. Nyt ovat rohkeita, taitavia, uskaltavat puhua kieliä ja pitävät koko maailmaa kotinaan. Paljon hienoja ja kiinnostavia kokemuksia. En ole ikinä kokenut matkustamista vaikeaksi. Minusta on helppoa varata lennot ja majoitukset itse. Ohjelma suunnitellaan jo kotona, jotta reissusta saa kaiken irti. Toki ohjelmasta tarvittaessa joustetaan.  

Teillä on ollut kaksi vanhempaa hoitamassa järjestelyjä ja lapsia?

Vierailija
34/65 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teetkö sinä aina kaiken muunkin niin kuin "lapset haluaisivat nyt vielä ainakin ..."?

Eikö lasten toinen vanhempi/toiset vanhemmat voisi matkustella heidän kanssaan  vaan aina sinä yksin?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
35/65 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos rahasta ei ole pulaa niin eihän se maksaminen ole sen kummempaa kuin kortin vilauttaminen.

Vierailija
36/65 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole yh, mutta olen tehnyt muutaman kerran ulkomaanmatkoja yhden lapsen kanssa (ihan vain siksi, että se tulee halvemmaksi ja lapsikatraasta yksi saa äidin täyden huomion). Stressaan valtavasti siitä vastuusta ja selvittelystä. Ylipäätään matkustaminen on rankkaa, paljon odottelua, jonottamista, mahdollisesti vielä helteessä kärvistelyä. Tykkään mahdollisimman helpoista ja turvallisista kohteista, reppureissut kaukoitään eivät ole minun juttuni. Lapsiperheille pakettimatkat ovat todella hyviä. Emme ole olleet all inclusivessä, koska tykkäämme käydä paikallisissa ravintoloissa syömässä. 

Vierailija
37/65 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen all inc tai Albatrossin kiertomatkoja, hyviä ja helppoja!

Vierailija
38/65 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meilläkin on lomailu muuttunut kun on ikää tullut. Ei enää kiinnosta omatoimiset lomat niin että on vaan lennot varattuna ja loput herran haltuun, majapaikka etsittiin jostain kun päästiin paikan päälle. Nykyään halutaan helppoutta, pakettimatkat on kivoja. 

Onko suositella mitään matkakohdetta? Samaa mietin itsekin että ei jaksa itse hoitaa kaikkea.

Vierailija
39/65 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole yh, mutta olen tehnyt muutaman kerran ulkomaanmatkoja yhden lapsen kanssa (ihan vain siksi, että se tulee halvemmaksi ja lapsikatraasta yksi saa äidin täyden huomion). Stressaan valtavasti siitä vastuusta ja selvittelystä. Ylipäätään matkustaminen on rankkaa, paljon odottelua, jonottamista, mahdollisesti vielä helteessä kärvistelyä. Tykkään mahdollisimman helpoista ja turvallisista kohteista, reppureissut kaukoitään eivät ole minun juttuni. Lapsiperheille pakettimatkat ovat todella hyviä. Emme ole olleet all inclusivessä, koska tykkäämme käydä paikallisissa ravintoloissa syömässä. 

Mä olen päässyt hotellin ulkopuolelle syömään, vaikka meillä on ollut AI. En tiennyt, että se on kiellettyä 😁

Vierailija
40/65 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostat väsyneeltä. Ehkä joku rantaloma puolihoidolla olisi hyvä.

Kuka enää nykyään matkustaa rantalomalle? Ne oli suosittuja silloin kun ei vielä tiedetty ihosyövistä. Hyi. 

Rannalla vietetään aikaa ja maataan nykyään aurinkovarjon suojassa. Meressä on kumminkin kiva uida lämpimässä vedessä.

En ole itse rantalomailija, mutta etelässä asuessani tykkäsin kyllä uida Välimeressä ja välillä nauttia lounasta rantaravintolassa.

Se oli joskus niin. Nykyään siellä on haita ollut jo jonkin aikaa, ja nyt myös hopeaposkipallokaloja. https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/9dc45740-667e-45dc-96ba-d57dfe05f379

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan seitsemän