Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opiskelija tulee toimeen opintorahalla ja asumislisällä, jos vain haluaa

Vierailija
23.06.2026 |

Kuka tahansa opiskelija (yksilön tilannetta tarkastellessa) tulee halutessaan toimeen opintorahalla + asumislisällä, jolloin opintolainaa ei tarvitse nostaa, töissä ei tarvitse käydä eikä vanhemmilta tarvitse apua.

Poikkeuksena on toki kesäaika, jolloin opintotukea ei saa, sekä harvinaiset poikkeustapaukset.

Kommentit (114)

Vierailija
81/114 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aijjaa. Miten se käytännössä toimii, kun vuokra on 620e ja opintotuki+asumislisä on 527e? Ja ei, alle 527e asuntoa ei ole vaihtoehtona. Opiskelija-asuntosäätiön yksiöt on 600 ja yli. Teoriassa soluasuntoja voi saada n. 400e hintaan, mutta ei niitä ole koskaan vapaana.

Mikään ei pakota opiskelemaan sellaisessa kaupungissa, missä vuokrataso on noin korkea. Tässä muutamien opiskelukaupunkien soluasuntojen hintoja, mitä nopealla etsinnällä löytyi:

Jyväskylä 307 e/kk

Kuopio 248,50 e/kk

Lappeenranta 255 e/kk

Rovaniemi 281 e/kk.

 

Soluasunnon kyllä saa, kun on tarpeeksi ajoissa hakemassa tai valmis jonottamaan hetken. Ei jää siis siitä kiinni.

No joo, tytär sai solun mutta se maksaa yli 450 € (Helsinki). Kyseistä alaa ei voi opiskella muualla kuin Helsingin yliopistossa, joten minkäs teet 🤷🏻

Niin, nuo on noita harvinaisia poikkeuksia, onkohan kyseessä eläinlääketiede?

Vierailija
82/114 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opintorahalla + asumislisällä ei makseta edes vuokraa. 

Kyllä sillä maksetaan, kunhan suostut asumaan solussa tai kimppakämpässä, tarvittaessa vielä pääkaupunkiseudun ulkopuolella.

Asumislisä taitaa olla pienempi oks ulkopuolella...

Niin on myös vuokrataso.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/114 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän nuo riitä välttämättä edes vuokraan, puhumattakaan ruoasta ja muista menoista.

Kyllä ne riittää, kunhan on valmis vähän tinkimään. Tällöin ei välttämättä voi opiskella pääkaupungiseudulla, ja on asuttava kumppanin kanssa, kimppakämpässä tai soluasunnossa. Tai ehkä rupuisessa yksiössä.

Rupuinen yksiö voi olla sisäilmaongelmainen. Ei ole pikkujuttu, jos terveys menee loppuiäksi. 

No asu sitten hyväkuntoisessa solussa tai kimppakämpässä??? Ei kukaan sinne yksiöön pakota, sehän on kaikista kalleinkin vaihtoehto

Niitä soluja ja kimppakämppiä ei kuule riitä kaikille. Joissain kaupungeissa ei meinaa riittää edes vapaiden markkinoiden asuntoja kaikille.

Miksi vtssa sä luulet että vuosia toitotettiin kuinka yliopistokaupungit on loistava asuntosijoituskohde?

Ei tietenkään riitä kaikille, mutta eivät kaikki ole sellaisiin muuttamassakaan.

 

Voi myös valita sellaisen opiskelukaupungin, jossa asuntoja riittää. 

Niin, eli siis sinun otsikkosi (neljäs vai viides samasta aiheesta) on virheellinen.

Korjataan:

Pienelle osalle opiskelijoista on teoriassa mahdollista elää vain opintotuella ja asumislisällä (käytännössä kuitenkaan ei, sillä asumislisä pienenee pienempien asumiskustannusten myötä, ja satasella kuussa Suomesta ei ole mahdollista ostaa ruokaa, hygieniatarvikkeita, vaatteita ja matkalippuja).

Ole hyvä.

Ohis

Harva pystyy löytämään niin edullista asuntoa, että saisi maksimimäärää pienemmän summan asumislisää. Suurimmalla osalla voi olla, että vuokra on enemmän kuin opintoraha + asumislisä yhteensä.

 

Asumislisän enimmäismäärä kunnasta riippuen

296, 248 tai 216 e/kk

Vierailija
84/114 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai kuka tahansa opiskelija? Olet ap kyllä suuren luokan idiootti ja paskatrolli.

Vierailija
85/114 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aijjaa. Miten se käytännössä toimii, kun vuokra on 620e ja opintotuki+asumislisä on 527e? Ja ei, alle 527e asuntoa ei ole vaihtoehtona. Opiskelija-asuntosäätiön yksiöt on 600 ja yli. Teoriassa soluasuntoja voi saada n. 400e hintaan, mutta ei niitä ole koskaan vapaana.

Mikään ei pakota opiskelemaan sellaisessa kaupungissa, missä vuokrataso on noin korkea. Tässä muutamien opiskelukaupunkien soluasuntojen hintoja, mitä nopealla etsinnällä löytyi:

Jyväskylä 307 e/kk

Kuopio 248,50 e/kk

Lappeenranta 255 e/kk

Rovaniemi 281 e/kk.

 

Soluasunnon kyllä saa, kun on tarpeeksi ajoissa hakemassa tai valmis jonottamaan hetken. Ei jää siis siitä kiinni.

No joo, tytär sai solun mutta se maksaa yli 450 € (Helsinki). Kyseistä alaa ei voi opiskella muualla kuin Helsingin yliopistossa, joten minkäs teet 🤷🏻

Niin, nuo on noita harvinaisia poikkeuksia, onkohan kyseessä eläinlääketiede?

Ymmärrätkö sinä ressukka, että kaikki opiskelijat eivät mahdu pikkukaupunkeihin opiskelemaan? Helsingissä on eniten opiskelupaikkoja eli myös valtaosa opiskelijoista opiskelee siellä.

En tiedä pitäisikö tavuttaa vai mitä.

Ohis

Vierailija
86/114 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhempien kuuluu maksaa lapsensa opiskeluajan eläminen ja asuminen niin, ettei lainaa tarvitse ottaa. Opintolaina siirtää liian pitkälle oman asunnon oston sekä perheen perustamisen.


Itse asuin ilmaiseksi äitini omistamassa asunnossa Helsingissä koko maisteriopintojeni ajan. Lisäksi hän osti minulle kaikki huonekalut, tietokoneet ja tarvikkeet, sekä antoi käyttörahaa.

Tarkoitat siis että vanhempien tulee olla varakkaita etten sanoisi rikkaita. Useissa perheissä on monta lasta.

Meitäkin oli 2 lasta.


Ei kaikilla kuulukaan olla samoja mahdollisuuksia, sille ei ole mitään perustelua.


Jos vanhemmat eivät maksa, sitten lapsi opiskelee jonkun lyhyen, esim. 3-vuotisen tutkinnon.

Lapsi päättää aivan itse mitä haluaa opiskella. Opintolaina on ilmeisesti punainen vaate.

Ja jos elämässä käy huonosti sen opintolainan saa korkoineen anteeksi kokonaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
87/114 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Harva pystyy löytämään niin edullista asuntoa, että saisi maksimimäärää pienemmän summan asumislisää. Suurimmalla osalla voi olla, että vuokra on enemmän kuin opintoraha + asumislisä yhteensä.

 

Asumislisän enimmäismäärä kunnasta riippuen

296, 248 tai 216 e/kk"

 

 

 

Se on kaikilla niin, mutta aapeelle ei mene jakeluun.

Vierailija
88/114 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ja jos elämässä käy huonosti sen opintolainan saa korkoineen anteeksi kokonaan."

 

 

Jep, jos on yli kymmenen vuotta täysin varaton.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
89/114 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän nuo riitä välttämättä edes vuokraan, puhumattakaan ruoasta ja muista menoista.

Kyllä ne riittää, kunhan on valmis vähän tinkimään. Tällöin ei välttämättä voi opiskella pääkaupungiseudulla, ja on asuttava kumppanin kanssa, kimppakämpässä tai soluasunnossa. Tai ehkä rupuisessa yksiössä.

Rupuinen yksiö voi olla sisäilmaongelmainen. Ei ole pikkujuttu, jos terveys menee loppuiäksi. 

No asu sitten hyväkuntoisessa solussa tai kimppakämpässä??? Ei kukaan sinne yksiöön pakota, sehän on kaikista kalleinkin vaihtoehto

Niitä soluja ja kimppakämppiä ei kuule riitä kaikille. Joissain kaupungeissa ei meinaa riittää edes vapaiden markkinoiden asuntoja kaikille.

Miksi vtssa sä luulet että vuosia toitotettiin kuinka yliopistokaupungit on loistava asuntosijoituskohde?

Ei tietenkään riitä kaikille, mutta eivät kaikki ole sellaisiin muuttamassakaan.

 

Voi myös valita sellaisen opiskelukaupungin, jossa asuntoja riittää. 

Niin, eli siis sinun otsikkosi (neljäs vai viides samasta aiheesta) on virheellinen.

Korjataan:

Pienelle osalle opiskelijoista on teoriassa mahdollista elää vain opintotuella ja asumislisällä (käytännössä kuitenkaan ei, sillä asumislisä pienenee pienempien asumiskustannusten myötä, ja satasella kuussa Suomesta ei ole mahdollista ostaa ruokaa, hygieniatarvikkeita, vaatteita ja matkalippuja).

Ole hyvä.

Ohis

Hohhoijaa. Otsikossa ei sanota, että kaikki opiskelijat voivat asua solussa. Otsikossa käytetään yksikköä, "Opiskelija".

 

Aloituksessa sanotaan, että tilannetta tarkastellaan yksilön tasolla. Jos vaikka minä haluaisin muuttaa soluasuntoon, minä sellaisen kyllä saisin. Jos jonkun lukijan opiskelemaan menossa oleva lapsi haluaisi päästä soluasuntoon tai kimppakämppään, hän kyllä sellaiseen pääsisi vähän vaivaa nähtyään.

 

Ruokaan, hygieniatarvikkeisiin ja vaatteisiin jää kyllä rahaa, niin kuin laskelmissa on esitetty.

Vierailija
90/114 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen opiskelija myös vaikka olenkin töissä. En maksaisi asumislisällä ja opintorahalla asumista tässä omakotitalossa. Eipä noilla rahoilla pärjää oikein kukaan opiskelija nykypäivänä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
91/114 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina jaksaa ihmetyttää, kuinka hanakasti ihmiset lähtee mukaan näihin typeriin ragebaitteihin.

Vierailija
92/114 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän nuo riitä välttämättä edes vuokraan, puhumattakaan ruoasta ja muista menoista.

Kyllä ne riittää, kunhan on valmis vähän tinkimään. Tällöin ei välttämättä voi opiskella pääkaupungiseudulla, ja on asuttava kumppanin kanssa, kimppakämpässä tai soluasunnossa. Tai ehkä rupuisessa yksiössä.

Rupuinen yksiö voi olla sisäilmaongelmainen. Ei ole pikkujuttu, jos terveys menee loppuiäksi. 

No asu sitten hyväkuntoisessa solussa tai kimppakämpässä??? Ei kukaan sinne yksiöön pakota, sehän on kaikista kalleinkin vaihtoehto

Niitä soluja ja kimppakämppiä ei kuule riitä kaikille. Joissain kaupungeissa ei meinaa riittää edes vapaiden markkinoiden asuntoja kaikille.

Miksi vtssa sä luulet että vuosia toitotettiin kuinka yliopistokaupungit on loistava asuntosijoituskohde?

Ei tietenkään riitä kaikille, mutta eivät kaikki ole sellaisiin muuttamassakaan.

 

Voi myös valita sellaisen opiskelukaupungin, jossa asuntoja riittää. 

Niin, eli siis sinun otsikkosi (neljäs vai viides samasta aiheesta) on virheellinen.

Korjataan:

Pienelle osalle opiskelijoista on teoriassa mahdollista elää vain opintotuella ja asumislisällä (käytännössä kuitenkaan ei, sillä asumislisä pienenee pienempien asumiskustannusten myötä, ja satasella kuussa Suomesta ei ole mahdollista ostaa ruokaa, hygieniatarvikkeita, vaatteita ja matkalippuja).

Ole hyvä.

Ohis

Hohhoijaa. Otsikossa ei sanota, että kaikki opiskelijat voivat asua solussa. Otsikossa käytetään yksikköä, "Opiskelija".

 

Aloituksessa sanotaan, että tilannetta tarkastellaan yksilön tasolla. Jos vaikka minä haluaisin muuttaa soluasuntoon, minä sellaisen kyllä saisin. Jos jonkun lukijan opiskelemaan menossa oleva lapsi haluaisi päästä soluasuntoon tai kimppakämppään, hän kyllä sellaiseen pääsisi vähän vaivaa nähtyään.

 

Ruokaan, hygieniatarvikkeisiin ja vaatteisiin jää kyllä rahaa, niin kuin laskelmissa on esitetty.

Eilisissä ketjuissa ap toitotti nimenomaan että kaikilla opiskelijoilla on sama mahdollisuus. Todellisuudessa sellainen on häviävän pienellä osalla, ja heilläkin enemmän vain teoreettisesti.

Nuo laskelmat ovat hauskoja, kun niissä ei ole mitään totuuspohjaa. Ap ei hoida omia talousasioitaan, koska hän on holhouksessa. Hän ei tiedä mitä asiat kaupoissa maksavat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
93/114 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Ja jos elämässä käy huonosti sen opintolainan saa korkoineen anteeksi kokonaan."

 

 

Jep, jos on yli kymmenen vuotta täysin varaton.

Tai sairastunut niin ettei enää voi tulla työkykyiseksi.

Vierailija
94/114 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi ajatusta.

1) opiskelija elää köyhästi, asuu kimppakämpissä, syö puuroa. Rahat riittävät, mutta elämä on niukkaa ja vaikeaa.

2) opiskelija elää mukavasti, asuu yksiössä, syö kohtuullisella summalla. Tämä on elämäntapavalinta, jonka opiskelija rahoittaa takaisinmaksettavalla lainalla.

Itse valitsin kohdan 1). Suomen valtion ei tarvitse maksaa mukavaa elämää yhtään kenellekään, se pitää aivan itse ansaita. Muuten on elettävä köyhästi. En minäkään pystynyt opiskeluaikoina ostamaan edes uusia kenkiä. Tässä sitä nyt ollaan vakitöissä ja tienataan +5 000k/kk. On varaa kenkiinkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
95/114 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai kuka tahansa opiskelija? Olet ap kyllä suuren luokan idiootti ja paskatrolli.

Kuka tahansa yksittäinen opiskelija, joitain harvinaisia poikkeuksia lukuunottamatta.

Vierailija
96/114 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Ja jos elämässä käy huonosti sen opintolainan saa korkoineen anteeksi kokonaan."

 

 

Jep, jos on yli kymmenen vuotta täysin varaton.

Väärin.  Ihan väärin mitään kymmentä vuotta ei tarvita.

Vierailija
97/114 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sillä rahalla ikinä ole pärjännyt, mutta luulen, ettei se ole tarkoituskaan. Itse tein opiskeluaikana töitä iltaisin ja viikonloppuisin ja kaikki kesät olin tietysti töissä. Se auttoi, kun poikaystävän kanssa jaoimme kuluja. Pienessä yksiössä asuimme, mutta toisaalta se oli hyvää harjoitusta tuleevaa varten, nimittäin pahempaa kitkutusta on tulossa, jos päätät tehdä lapsia. Pikkuvauvan kanssa työssäkäynti on himpun verran haastellisempaa.

Kyllä sillä on joskus pärjännyt ja voi pärjätä edelleen, sillä olen pärjännyt viimeiset kolme vuotta. Ei ole tarvinnut lainaa nostella.

NO miten maksat kaikki kulut? myös kesät kun tuet katkeaa

Vierailija
98/114 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaksi ajatusta.

1) opiskelija elää köyhästi, asuu kimppakämpissä, syö puuroa. Rahat riittävät, mutta elämä on niukkaa ja vaikeaa.

2) opiskelija elää mukavasti, asuu yksiössä, syö kohtuullisella summalla. Tämä on elämäntapavalinta, jonka opiskelija rahoittaa takaisinmaksettavalla lainalla.

Itse valitsin kohdan 1). Suomen valtion ei tarvitse maksaa mukavaa elämää yhtään kenellekään, se pitää aivan itse ansaita. Muuten on elettävä köyhästi. En minäkään pystynyt opiskeluaikoina ostamaan edes uusia kenkiä. Tässä sitä nyt ollaan vakitöissä ja tienataan +5 000k/kk. On varaa kenkiinkin.

Tuolla vaihtoehdolla 1 on varaa syödä muutakin kuin puuroa. Ei millään tavalla hienosti, ja pelkästään kaikista halvimpia elintarvikkeita, mutta kuitenkin.

Vierailija
99/114 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Ja jos elämässä käy huonosti sen opintolainan saa korkoineen anteeksi kokonaan."

 

 

Jep, jos on yli kymmenen vuotta täysin varaton.

Väärin.  Ihan väärin mitään kymmentä vuotta ei tarvita.

Jo vain tarvitaan.

Vierailija
100/114 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sillä rahalla ikinä ole pärjännyt, mutta luulen, ettei se ole tarkoituskaan. Itse tein opiskeluaikana töitä iltaisin ja viikonloppuisin ja kaikki kesät olin tietysti töissä. Se auttoi, kun poikaystävän kanssa jaoimme kuluja. Pienessä yksiössä asuimme, mutta toisaalta se oli hyvää harjoitusta tuleevaa varten, nimittäin pahempaa kitkutusta on tulossa, jos päätät tehdä lapsia. Pikkuvauvan kanssa työssäkäynti on himpun verran haastellisempaa.

Kyllä sillä on joskus pärjännyt ja voi pärjätä edelleen, sillä olen pärjännyt viimeiset kolme vuotta. Ei ole tarvinnut lainaa nostella.

NO miten maksat kaikki kulut? myös kesät kun tuet katkeaa

Kesästä ei ollut tässä puhe, koska kesällä ei saa opintotukea.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä kuusi