Opiskelija tulee toimeen opintorahalla ja asumislisällä, jos vain haluaa
Kuka tahansa opiskelija (yksilön tilannetta tarkastellessa) tulee halutessaan toimeen opintorahalla + asumislisällä, jolloin opintolainaa ei tarvitse nostaa, töissä ei tarvitse käydä eikä vanhemmilta tarvitse apua.
Poikkeuksena on toki kesäaika, jolloin opintotukea ei saa, sekä harvinaiset poikkeustapaukset.
Kommentit (114)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aijjaa. Miten se käytännössä toimii, kun vuokra on 620e ja opintotuki+asumislisä on 527e? Ja ei, alle 527e asuntoa ei ole vaihtoehtona. Opiskelija-asuntosäätiön yksiöt on 600 ja yli. Teoriassa soluasuntoja voi saada n. 400e hintaan, mutta ei niitä ole koskaan vapaana.
Mikään ei pakota opiskelemaan sellaisessa kaupungissa, missä vuokrataso on noin korkea. Tässä muutamien opiskelukaupunkien soluasuntojen hintoja, mitä nopealla etsinnällä löytyi:
Jyväskylä 307 e/kk
Kuopio 248,50 e/kk
Lappeenranta 255 e/kk
Rovaniemi 281 e/kk.
Soluasunnon kyllä saa, kun on tarpeeksi ajoissa hakemassa tai valmis jonottamaan hetken. Ei jää siis siitä kiinni.
No joo, tytär sai solun mutta se maksaa yli 450 € (Helsinki). Kyseistä alaa ei voi opiskella muualla kuin Helsingin yliopistossa, joten minkäs teet 🤷🏻
Niin, nuo on noita harvinaisia poikkeuksia, onkohan kyseessä eläinlääketiede?
Ymmärrätkö sinä ressukka, että kaikki opiskelijat eivät mahdu pikkukaupunkeihin opiskelemaan? Helsingissä on eniten opiskelupaikkoja eli myös valtaosa opiskelijoista opiskelee siellä.
En tiedä pitäisikö tavuttaa vai mitä.
Ohis
Eivät kaikki tietenkään mahdu pikkukaupunkeihin. Tässä kuitenkin tarkastellaan tilannetta yksilön tasolla, koska missään todellisuudessa kaikki opiskelijat eivät yhtäkkiä hylkää Helsinkiä ja muuta pikkukaupunkeihin. Sen sijaan, jos vaikka juuri sinä olisit menossa opiskelemaan, voisit kyllä valita pikkukaupungin Helsingin sijaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai kuka tahansa opiskelija? Olet ap kyllä suuren luokan idiootti ja paskatrolli.
Kuka tahansa yksittäinen opiskelija, joitain harvinaisia poikkeuksia lukuunottamatta.
Ei pärjää ja se on ihan fakta.
Miksi ei? Vaatisi jotain perustelujakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Ja jos elämässä käy huonosti sen opintolainan saa korkoineen anteeksi kokonaan."
Jep, jos on yli kymmenen vuotta täysin varaton.
Väärin. Ihan väärin mitään kymmentä vuotta ei tarvita.
Jo vain tarvitaan.
NO ei. Itsellä riitti 5 vuotta kun sain opintolainan korkoineen anteeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
..ja sitten kun vielö perustelet että miten tämä on mahdollista. Mieluiten konkreettiset summat menoihin ja tuloihin.
Tässä soluasuntojen hintoja, mitä löysin nyt nopeasti:
Jyväskylä 307 e/kk
Kuopio 248,50 e/kk
Lappeenranta 255 e/kk
Rovaniemi 281 e/kk.
Näissä kaikissa rahaa jää vuokran jälkeen noin 200e/kk.
Puhelinliittymä (Moi 4g 50) 15e/kk.
Kotivakuutus esim. 13e/kk.
Sähköön esim. 12e/kk.
Vesi esim. 12e/kk.
Tästä jää siis 148e/kk ruokaan, vaatteisiin, käyttötavaroihin jne.
Ruokaa saa halvalla, kun tekee kaiken itse ja ostaa kilohinnalta mahdollisimman halvalla. Kasviksia, juureksia, pastaa, herneproteiinia, linssejä, ruisleipää. Sikanauta-jauhelihaakin voi ostaa aina toisinaan, jos haluaa. Ruokaa saa näin kuukaudeksi esim. 70e/kk, mutta budjetti oli 148e/kk niin voi käyttää runsaasti enemmänkin.
Asuntoja löytyy kävelymatkan päästä kouluista, joten julkista liikennettä ei tarvitse. Jos tarvitsee, liikenee tuosta rahaa myös kausilippuun. Pyöräily toki olisi halvempaa, jos mahdollista.
Esimerkki ruokalistasta:
Pussi makaroonia (0,39e/400g) jokaisena kuukauden päivänä maksaa 11,7 euroa kuussa.
100 g sikanautajauhelihaa (2,99/400g) joka päivä maksaa 22,43 euroa kuussa.
2 palaa (110 g) Vaasan ruispalaa päivässä, 10,75 euroa kuussa. Siihen päälle vaikka 2 tai 3 pakettia xtra-margariinia kuussa, 0,45e/400g.
300 g Xtra vihannessekoitusta päivässä (2,15e/kg), 19,35 euroa kuussa.
Nämä yhteensä 65,13 e/kk. Vielä halvemmallakin pääsee, jos ostaa lidlistä (en jaksanut etsiä lidlin hintoja kun ei löydy netistä). Kasvissekoituksen voi korvata irtokasviksilla, jolloin voi päästä myös vähän halvemmalla. En nyt jaksanut niitä alkaa laskemaan. Tästä 70 euron budjetista jäi vielä vajaa 5 euroa käyttämättä, sillä voi ostaa mitä haluaa.
Tuo 307e asunto Jyväskylässä ei ole kävelymatkan päässä koulusta.
Ja se on olemassa paperilla. Hakijana tulet huomaamaan, että sitä asuntoa et saa. KOAS tarjosi 600e yksiötä koulusta katsottuna toiselta puolelta kaupunkia. Yksityiseltä markkinalta löytyi pieni kaksio keskustasta hyvästä taloyhtiöstä ja hyvin lyhyen kävelymatkan päästä koulusta hintaan 620e sisältäen veden ja nettiliittymän.
No, juuri mikään ei pakota asumaan myöskään juuri Jyväskylässä. Halvempiakin kaupunkeja on.
No äskenhän se Jyväskylä oli esimerkkinä halvemmasta kaupungista.
Kuopio tai Lahti eivät ole sen halvempia. Joensuu, Lappeenranta, Vaasa tai Seinäjoki voi olla, ainakin kauempana keskustasta, mutta en ole tutustunut niiden opiskelutarjontaan. Kaikkea ei aina voi opiskella missä sattuu (esim. liikuntatieteitä ei muualla kuin JKL:ssä), mutta tämähän ei ole sinulle oleellista, koska ainahan voi opiskella jotain toista alaa että voi asua halvemmin...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
..ja sitten kun vielö perustelet että miten tämä on mahdollista. Mieluiten konkreettiset summat menoihin ja tuloihin.
Tässä soluasuntojen hintoja, mitä löysin nyt nopeasti:
Jyväskylä 307 e/kk
Kuopio 248,50 e/kk
Lappeenranta 255 e/kk
Rovaniemi 281 e/kk.
Näissä kaikissa rahaa jää vuokran jälkeen noin 200e/kk.
Puhelinliittymä (Moi 4g 50) 15e/kk.
Kotivakuutus esim. 13e/kk.
Sähköön esim. 12e/kk.
Vesi esim. 12e/kk.
Tästä jää siis 148e/kk ruokaan, vaatteisiin, käyttötavaroihin jne.
Ruokaa saa halvalla, kun tekee kaiken itse ja ostaa kilohinnalta mahdollisimman halvalla. Kasviksia, juureksia, pastaa, herneproteiinia, linssejä, ruisleipää. Sikanauta-jauhelihaakin voi ostaa aina toisinaan, jos haluaa. Ruokaa saa näin kuukaudeksi esim. 70e/kk, mutta budjetti oli 148e/kk niin voi käyttää runsaasti enemmänkin.
Asuntoja löytyy kävelymatkan päästä kouluista, joten julkista liikennettä ei tarvitse. Jos tarvitsee, liikenee tuosta rahaa myös kausilippuun. Pyöräily toki olisi halvempaa, jos mahdollista.
Esimerkki ruokalistasta:
Pussi makaroonia (0,39e/400g) jokaisena kuukauden päivänä maksaa 11,7 euroa kuussa.
100 g sikanautajauhelihaa (2,99/400g) joka päivä maksaa 22,43 euroa kuussa.
2 palaa (110 g) Vaasan ruispalaa päivässä, 10,75 euroa kuussa. Siihen päälle vaikka 2 tai 3 pakettia xtra-margariinia kuussa, 0,45e/400g.
300 g Xtra vihannessekoitusta päivässä (2,15e/kg), 19,35 euroa kuussa.
Nämä yhteensä 65,13 e/kk. Vielä halvemmallakin pääsee, jos ostaa lidlistä (en jaksanut etsiä lidlin hintoja kun ei löydy netistä). Kasvissekoituksen voi korvata irtokasviksilla, jolloin voi päästä myös vähän halvemmalla. En nyt jaksanut niitä alkaa laskemaan. Tästä 70 euron budjetista jäi vielä vajaa 5 euroa käyttämättä, sillä voi ostaa mitä haluaa.
Tuo 307e asunto Jyväskylässä ei ole kävelymatkan päässä koulusta.
Ja se on olemassa paperilla. Hakijana tulet huomaamaan, että sitä asuntoa et saa. KOAS tarjosi 600e yksiötä koulusta katsottuna toiselta puolelta kaupunkia. Yksityiseltä markkinalta löytyi pieni kaksio keskustasta hyvästä taloyhtiöstä ja hyvin lyhyen kävelymatkan päästä koulusta hintaan 620e sisältäen veden ja nettiliittymän.
No, juuri mikään ei pakota asumaan myöskään juuri Jyväskylässä. Halvempiakin kaupunkeja on.
No äskenhän se Jyväskylä oli esimerkkinä halvemmasta kaupungista.
Kuopio tai Lahti eivät ole sen halvempia. Joensuu, Lappeenranta, Vaasa tai Seinäjoki voi olla, ainakin kauempana keskustasta, mutta en ole tutustunut niiden opiskelutarjontaan. Kaikkea ei aina voi opiskella missä sattuu (esim. liikuntatieteitä ei muualla kuin JKL:ssä), mutta tämähän ei ole sinulle oleellista, koska ainahan voi opiskella jotain toista alaa että voi asua halvemmin...
Heti aloituksessa on mainittu, että harvinaisia poikkeuksia on. Näitä ovat mm. liikuntatieteet, eläinlääketiede ja informaatioverkostot.
Mutta kyllä niitä soluasuntoja tai kimppakämppiä Jyväskylästä saa, sen voin Jyväskyläläisenä opiskelijana sanoa.
Kun jättää opiskelijabileet ja -tapahtumat välistä, riittää rahat ihan hyvinkin.
Vierailija kirjoitti:
Kun jättää opiskelijabileet ja -tapahtumat välistä, riittää rahat ihan hyvinkin.
Sitten jää työpaikka saamatta kun ei ole yhtään verkostoitunut....
Tulee jos asuu solussa ja nipistää kaiken ihan minimiin. Yhtään baarikaljaa ei voi ottaa.
Itse elin tuolla tavalla 15 vuotta sitten ja kyllä siinä tuli leipäjono tutuksi. Onneksi ei mennyt pakollisten luentojen päälle. Toki sitten jos läppäri tai jotain muuta hajoaa, niin korttitalo sortuu.
Vierailija kirjoitti:
Itse elin tuolla tavalla 15 vuotta sitten ja kyllä siinä tuli leipäjono tutuksi. Onneksi ei mennyt pakollisten luentojen päälle. Toki sitten jos läppäri tai jotain muuta hajoaa, niin korttitalo sortuu.
Kuka opiskelee 15 vuotta?!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aijjaa. Miten se käytännössä toimii, kun vuokra on 620e ja opintotuki+asumislisä on 527e? Ja ei, alle 527e asuntoa ei ole vaihtoehtona. Opiskelija-asuntosäätiön yksiöt on 600 ja yli. Teoriassa soluasuntoja voi saada n. 400e hintaan, mutta ei niitä ole koskaan vapaana.
Mikään ei pakota opiskelemaan sellaisessa kaupungissa, missä vuokrataso on noin korkea. Tässä muutamien opiskelukaupunkien soluasuntojen hintoja, mitä nopealla etsinnällä löytyi:
Jyväskylä 307 e/kk
Kuopio 248,50 e/kk
Lappeenranta 255 e/kk
Rovaniemi 281 e/kk.
Soluasunnon kyllä saa, kun on tarpeeksi ajoissa hakemassa tai valmis jonottamaan hetken. Ei jää siis siitä kiinni.
Eli jos osaa hallita aikaa ja muita ihmisiä niin on kyllä niin taitava ettei tarvitse opiskella. Voi suoraan hallita koko maailmaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse elin tuolla tavalla 15 vuotta sitten ja kyllä siinä tuli leipäjono tutuksi. Onneksi ei mennyt pakollisten luentojen päälle. Toki sitten jos läppäri tai jotain muuta hajoaa, niin korttitalo sortuu.
Kuka opiskelee 15 vuotta?!
" Itse elin tuolla tavalla 15 vuotta sitten "
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aijjaa. Miten se käytännössä toimii, kun vuokra on 620e ja opintotuki+asumislisä on 527e? Ja ei, alle 527e asuntoa ei ole vaihtoehtona. Opiskelija-asuntosäätiön yksiöt on 600 ja yli. Teoriassa soluasuntoja voi saada n. 400e hintaan, mutta ei niitä ole koskaan vapaana.
Mikään ei pakota opiskelemaan sellaisessa kaupungissa, missä vuokrataso on noin korkea. Tässä muutamien opiskelukaupunkien soluasuntojen hintoja, mitä nopealla etsinnällä löytyi:
Jyväskylä 307 e/kk
Kuopio 248,50 e/kk
Lappeenranta 255 e/kk
Rovaniemi 281 e/kk.
Soluasunnon kyllä saa, kun on tarpeeksi ajoissa hakemassa tai valmis jonottamaan hetken. Ei jää siis siitä kiinni.
Eli jos osaa hallita aikaa ja muita ihmisiä niin on kyllä niin taitava ettei tarvitse opiskella. Voi suoraan hallita koko maailmaa
Soluasunnon saaminen ei ole mitenkään erityisen vaikeaa, kimppakämpästä puhumattakaan.
Ei pärjää ja se on ihan fakta.