Opiskelija tulee toimeen opintorahalla ja asumislisällä, jos vain haluaa
Kuka tahansa opiskelija (yksilön tilannetta tarkastellessa) tulee halutessaan toimeen opintorahalla + asumislisällä, jolloin opintolainaa ei tarvitse nostaa, töissä ei tarvitse käydä eikä vanhemmilta tarvitse apua.
Poikkeuksena on toki kesäaika, jolloin opintotukea ei saa, sekä harvinaiset poikkeustapaukset.
Kommentit (107)
Vierailija kirjoitti:
Opiskelijat on hemmoteltuja. Minä sairaseläkeläisenä saan käteen vajaat 1800e ja maksan siitä kaiken mitään apuja almuja en saa. Joten olkaa hiljaa te opiskelijat!
Sinä saat käteen 1800e ja opiskelija saa 527e ja maksaa sillä kaiken ellei nosta lainaa (tai käy töissä). Mikä siinä sua niin kovasti kismittää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhempien kuuluu maksaa lapsensa opiskeluajan eläminen ja asuminen niin, ettei lainaa tarvitse ottaa. Opintolaina siirtää liian pitkälle oman asunnon oston sekä perheen perustamisen.
Itse asuin ilmaiseksi äitini omistamassa asunnossa Helsingissä koko maisteriopintojeni ajan. Lisäksi hän osti minulle kaikki huonekalut, tietokoneet ja tarvikkeet, sekä antoi käyttörahaa.Tarkoitat siis että vanhempien tulee olla varakkaita etten sanoisi rikkaita. Useissa perheissä on monta lasta.
Meitäkin oli 2 lasta.
Ei kaikilla kuulukaan olla samoja mahdollisuuksia, sille ei ole mitään perustelua.
Jos vanhemmat eivät maksa, sitten lapsi opiskelee jonkun lyhyen, esim. 3-vuotisen tutkinnon.
Vierailija kirjoitti:
Minä pärjään tuolla rahalla mutta se vaatii kyllä paljon ja on oma valintani (sijoitin lainan)
Onneksi asun pienemmässä kaupungissa niin saan extra rahaa esim lasten vahtikeikoista, laitoin meidän kaupan seinälle että vahdin lapsia, ilmainen 20 min tutustuminen ja hinta esim ilta 19- 09 30€ johon pitää sisältyä iltapala. Viikolla hinta 7€/h
Keikkaa riittää joka viikonlopulle ja viikolle ja saan vielä oikein hyvät iltapalat ja herkkuja viikonloppuisin.
No ethän sä sitten sillä rahalla elä. Sä tienaat siihen päälle. Aivan, kuten suuri osa muistakin opiskelijoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opiskelijat on hemmoteltuja. Minä sairaseläkeläisenä saan käteen vajaat 1800e ja maksan siitä kaiken mitään apuja almuja en saa. Joten olkaa hiljaa te opiskelijat!
Ja opiskelijat eivät saa edes kolmasosaa tuosta joten ole sinä hiljaa.
Lasketaan... Lääkkeet 260e/kk asunto 820e/kk ja kuntoutus 200 euroa. Siivous 150e/kk. Joten siinä häviää raha nopsaan. Minun tilanne ei muutu mutta opiskelijan muuttuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aijjaa. Miten se käytännössä toimii, kun vuokra on 620e ja opintotuki+asumislisä on 527e? Ja ei, alle 527e asuntoa ei ole vaihtoehtona. Opiskelija-asuntosäätiön yksiöt on 600 ja yli. Teoriassa soluasuntoja voi saada n. 400e hintaan, mutta ei niitä ole koskaan vapaana.
Mikään ei pakota opiskelemaan sellaisessa kaupungissa, missä vuokrataso on noin korkea. Tässä muutamien opiskelukaupunkien soluasuntojen hintoja, mitä nopealla etsinnällä löytyi:
Jyväskylä 307 e/kk
Kuopio 248,50 e/kk
Lappeenranta 255 e/kk
Rovaniemi 281 e/kk.
Soluasunnon kyllä saa, kun on tarpeeksi ajoissa hakemassa tai valmis jonottamaan hetken. Ei jää siis siitä kiinni.
Jos saisi tuon 307e/kk asunnon, niin asumistuki + opintoraha olisivat yhteensä noin 484e/kk.
Eli vuokran jälkeen 177e/kk. (-mahdollinen vesi/sähkö/netti)
-Ruoka-(Lääkkeet)
-(Bussilippu)
-(Muut kulut)
Ei, tuolla 307e/kk asunnolla saa opintorahaa + asumislisää 527,38 e/kk ja vuokran jälkeen käteen jää 220,38 e/kk. Koitahan selvittää edes tällaiset perusasiat, ennen kuin tulet argumentoimaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän nuo riitä välttämättä edes vuokraan, puhumattakaan ruoasta ja muista menoista.
Kyllä ne riittää, kunhan on valmis vähän tinkimään. Tällöin ei välttämättä voi opiskella pääkaupungiseudulla, ja on asuttava kumppanin kanssa, kimppakämpässä tai soluasunnossa. Tai ehkä rupuisessa yksiössä.
Rupuinen yksiö voi olla sisäilmaongelmainen. Ei ole pikkujuttu, jos terveys menee loppuiäksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aijjaa. Miten se käytännössä toimii, kun vuokra on 620e ja opintotuki+asumislisä on 527e? Ja ei, alle 527e asuntoa ei ole vaihtoehtona. Opiskelija-asuntosäätiön yksiöt on 600 ja yli. Teoriassa soluasuntoja voi saada n. 400e hintaan, mutta ei niitä ole koskaan vapaana.
Mikään ei pakota opiskelemaan sellaisessa kaupungissa, missä vuokrataso on noin korkea. Tässä muutamien opiskelukaupunkien soluasuntojen hintoja, mitä nopealla etsinnällä löytyi:
Jyväskylä 307 e/kk
Kuopio 248,50 e/kk
Lappeenranta 255 e/kk
Rovaniemi 281 e/kk.
Soluasunnon kyllä saa, kun on tarpeeksi ajoissa hakemassa tai valmis jonottamaan hetken. Ei jää siis siitä kiinni.
Jos saisi tuon 307e/kk asunnon, niin asumistuki + opintoraha olisivat yhteensä noin 484e/kk.
Eli vuokran jälkeen 177e/kk. (-mahdollinen vesi/sähkö/netti)
-Ruoka-(Lääkkeet)
-(Bussilippu)
-(Muut kulut)
Ei, tuolla 307e/kk asunnolla saa opintorahaa + asumislisää 527,38 e/kk ja vuokran jälkeen käteen jää 220,38 e/kk. Koitahan selvittää edes tällaiset perusasiat, ennen kuin tulet argumentoimaan.
Kelan laskurissa kävin. Mutta mennään sun luvuilla, ei tuokaa summa paljon ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aijjaa. Miten se käytännössä toimii, kun vuokra on 620e ja opintotuki+asumislisä on 527e? Ja ei, alle 527e asuntoa ei ole vaihtoehtona. Opiskelija-asuntosäätiön yksiöt on 600 ja yli. Teoriassa soluasuntoja voi saada n. 400e hintaan, mutta ei niitä ole koskaan vapaana.
Mikään ei pakota opiskelemaan sellaisessa kaupungissa, missä vuokrataso on noin korkea. Tässä muutamien opiskelukaupunkien soluasuntojen hintoja, mitä nopealla etsinnällä löytyi:
Jyväskylä 307 e/kk
Kuopio 248,50 e/kk
Lappeenranta 255 e/kk
Rovaniemi 281 e/kk.
Soluasunnon kyllä saa, kun on tarpeeksi ajoissa hakemassa tai valmis jonottamaan hetken. Ei jää siis siitä kiinni.
Ja 200 euroako 8kk vuodessa riittäää kaikkeen muuhun??
9 kuukautta vuodessa. Ja kyllä, se riittää niille 9 kuukaudelle.
Lukiossa ja amiksessa. Jatko-opinnoissa pitää syödä kynsiä 4 kk ellei onnistu saamaan kesätöitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aijjaa. Miten se käytännössä toimii, kun vuokra on 620e ja opintotuki+asumislisä on 527e? Ja ei, alle 527e asuntoa ei ole vaihtoehtona. Opiskelija-asuntosäätiön yksiöt on 600 ja yli. Teoriassa soluasuntoja voi saada n. 400e hintaan, mutta ei niitä ole koskaan vapaana.
Mikään ei pakota opiskelemaan sellaisessa kaupungissa, missä vuokrataso on noin korkea. Tässä muutamien opiskelukaupunkien soluasuntojen hintoja, mitä nopealla etsinnällä löytyi:
Jyväskylä 307 e/kk
Kuopio 248,50 e/kk
Lappeenranta 255 e/kk
Rovaniemi 281 e/kk.
Soluasunnon kyllä saa, kun on tarpeeksi ajoissa hakemassa tai valmis jonottamaan hetken. Ei jää siis siitä kiinni.
Montako vuotta ennen opiskelua suosittelet hakemaan soluasuntoa, että sen varmasti saa? Todellisuus on se, että niitä ei ole tarjolla. En tiedä miten ja kenelle ne menevät niin nopeasti, mutta niitä vaan ei saa. Ja esimerkin 620e vuokra on esimerkeistäsi edullisemmassa opiskelukaupungissa, Jyväskylässä. Tervetuloa todellisuuteen.
Ei soluasuntoja ole niin vaikea saada. Ne ovat opiskelija-asunnoista nopein vaihtoehto.
Sinun on turha yrittää selittää minulle Jyväskylän todellisuudesta, sillä olen asunut siellä ja hakenut sieltä asuntoa, myös solua.
Lähetettyäni KOASille hakemuksen heinäkuun lopulla, sain kaksi tarjousta soluasunnosta heti seuraavana päivänä.
Kuitenkin Jyväskylässä asuin keskustassa yksiössä, jonka vuokra oli alle 400e/kk. Ihan kohtuullinen oli sekin hinta.
No et helvetissä ole asunut, et ainakaan tällä vuosikymmenellä :D asuin vielä viime vuonna Jyväskylässä ja minulle tuli pitkään näköpiirissä ollut ero, joten seurailin mahdollisia kämppiä varmaan puoli vuotta tosi aktiivisesti. Ei ollut noin halpaa, ei todellakaan, eikä varsinkaan keskustassa!
Noin halpoja kämppiä oli ehkä viimeeksi 2018-2019, kun muutin sinne opiskelemaan. Ja nekin Kortepohjassa, Keltinmäellä ja Pupuhuhdassa.
Älä jaksa, lähetänkö vaikka kuvan vuokrasopimuksesta. Kun etsii jonkun 1960-70 luvulla valmistuneen kämpän, sen jälkeen enimmäkseen remontoimattoman, ne ei paljoa maksa. Sellaisia ei toki ihan jokaiselle ole, mutta nytkin näyttää olevan muutamia vapaana.
https://www.vuokraovi.com/kohde/fr3677?haku=m2507223935
Tuossa nyt heti yksi alle 400e, tuo ei tosin ole keskustasta.
Kuka vuokraa kämpän slummista ja sitoutuu siihen minimissään vuodeksi?? Siksi toi on niin halpa. Yritetään huijata joku pahaa-aavistamaton ulkopaikkakuntalainen vuokraamaan halvalla, että saadaan vastikkeet maksettua vuodeksi eteenpäin.
Vierailija kirjoitti:
..ja sitten kun vielö perustelet että miten tämä on mahdollista. Mieluiten konkreettiset summat menoihin ja tuloihin.
Tässä soluasuntojen hintoja, mitä löysin nyt nopeasti:
Jyväskylä 307 e/kk
Kuopio 248,50 e/kk
Lappeenranta 255 e/kk
Rovaniemi 281 e/kk.
Näissä kaikissa rahaa jää vuokran jälkeen noin 200e/kk.
Puhelinliittymä (Moi 4g 50) 15e/kk.
Kotivakuutus esim. 13e/kk.
Sähköön esim. 12e/kk.
Vesi esim. 12e/kk.
Tästä jää siis 148e/kk ruokaan, vaatteisiin, käyttötavaroihin jne.
Ruokaa saa halvalla, kun tekee kaiken itse ja ostaa kilohinnalta mahdollisimman halvalla. Kasviksia, juureksia, pastaa, herneproteiinia, linssejä, ruisleipää. Sikanauta-jauhelihaakin voi ostaa aina toisinaan, jos haluaa. Ruokaa saa näin kuukaudeksi esim. 70e/kk, mutta budjetti oli 148e/kk niin voi käyttää runsaasti enemmänkin.
Asuntoja löytyy kävelymatkan päästä kouluista, joten julkista liikennettä ei tarvitse. Jos tarvitsee, liikenee tuosta rahaa myös kausilippuun. Pyöräily toki olisi halvempaa, jos mahdollista.
Esimerkki ruokalistasta:
Pussi makaroonia (0,39e/400g) jokaisena kuukauden päivänä maksaa 11,7 euroa kuussa.
100 g sikanautajauhelihaa (2,99/400g) joka päivä maksaa 22,43 euroa kuussa.
2 palaa (110 g) Vaasan ruispalaa päivässä, 10,75 euroa kuussa. Siihen päälle vaikka 2 tai 3 pakettia xtra-margariinia kuussa, 0,45e/400g.
300 g Xtra vihannessekoitusta päivässä (2,15e/kg), 19,35 euroa kuussa.
Nämä yhteensä 65,13 e/kk. Vielä halvemmallakin pääsee, jos ostaa lidlistä (en jaksanut etsiä lidlin hintoja kun ei löydy netistä). Kasvissekoituksen voi korvata irtokasviksilla, jolloin voi päästä myös vähän halvemmalla. En nyt jaksanut niitä alkaa laskemaan. Tästä 70 euron budjetista jäi vielä vajaa 5 euroa käyttämättä, sillä voi ostaa mitä haluaa.
Opiskelin amk ssa 2004 ja ei mulla ollut varaa ryypätä riennoissa.
Joskus haalarimerkin sai, kun olin ostanut 5 juotavaa, mutta sai niitä muutenkin.
Mä tietty olin töissä koko ajan, ei ollut ongelma silloin.
Lainatkin nostin ja laitlkn aspiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opiskelijat on hemmoteltuja. Minä sairaseläkeläisenä saan käteen vajaat 1800e ja maksan siitä kaiken mitään apuja almuja en saa. Joten olkaa hiljaa te opiskelijat!
Sinä saat käteen 1800e ja opiskelija saa 527e ja maksaa sillä kaiken ellei nosta lainaa (tai käy töissä). Mikä siinä sua niin kovasti kismittää?
Aivan. Pääkaupunkiseudun ulkopuolella vielä vähemmän eli Oulussa raha ei riitä edes 500 €/kk asunnon vuokraan.
Opintorahalla + asumislisällä ei makseta edes vuokraa.
Vierailija kirjoitti:
Opiskelijat on hemmoteltuja. Minä sairaseläkeläisenä saan käteen vajaat 1800e ja maksan siitä kaiken mitään apuja almuja en saa. Joten olkaa hiljaa te opiskelijat!
Siis olet kateellinen opiskelijoille joiden pitää alle 600 euron saada hankittua sama kuin sinäkin?? Tai ottaa lainaa ja silti eivät yllä tuloihisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aijjaa. Miten se käytännössä toimii, kun vuokra on 620e ja opintotuki+asumislisä on 527e? Ja ei, alle 527e asuntoa ei ole vaihtoehtona. Opiskelija-asuntosäätiön yksiöt on 600 ja yli. Teoriassa soluasuntoja voi saada n. 400e hintaan, mutta ei niitä ole koskaan vapaana.
Mikään ei pakota opiskelemaan sellaisessa kaupungissa, missä vuokrataso on noin korkea. Tässä muutamien opiskelukaupunkien soluasuntojen hintoja, mitä nopealla etsinnällä löytyi:
Jyväskylä 307 e/kk
Kuopio 248,50 e/kk
Lappeenranta 255 e/kk
Rovaniemi 281 e/kk.
Soluasunnon kyllä saa, kun on tarpeeksi ajoissa hakemassa tai valmis jonottamaan hetken. Ei jää siis siitä kiinni.
Ja 200 euroako 8kk vuodessa riittäää kaikkeen muuhun??
9 kuukautta vuodessa. Ja kyllä, se riittää niille 9 kuukaudelle.
Lukiossa ja amiksessa. Jatko-opinnoissa pitää syödä kynsiä 4 kk ellei onnistu saamaan kesätöitä.
Opintotukikausi on korkeakouluissa syyskuusta toukokuuhun, toisella asteella elokuusta toukokuuhun. Eli opintotuetonta aikaa tulee 3 tai 2 kuukautta, riippuen opiskeluasteesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
..ja sitten kun vielö perustelet että miten tämä on mahdollista. Mieluiten konkreettiset summat menoihin ja tuloihin.
Tässä soluasuntojen hintoja, mitä löysin nyt nopeasti:
Jyväskylä 307 e/kk
Kuopio 248,50 e/kk
Lappeenranta 255 e/kk
Rovaniemi 281 e/kk.
Näissä kaikissa rahaa jää vuokran jälkeen noin 200e/kk.
Puhelinliittymä (Moi 4g 50) 15e/kk.
Kotivakuutus esim. 13e/kk.
Sähköön esim. 12e/kk.
Vesi esim. 12e/kk.
Tästä jää siis 148e/kk ruokaan, vaatteisiin, käyttötavaroihin jne.
Ruokaa saa halvalla, kun tekee kaiken itse ja ostaa kilohinnalta mahdollisimman halvalla. Kasviksia, juureksia, pastaa, herneproteiinia, linssejä, ruisleipää. Sikanauta-jauhelihaakin voi ostaa aina toisinaan, jos haluaa. Ruokaa saa näin kuukaudeksi esim. 70e/kk, mutta budjetti oli 148e/kk niin voi käyttää runsaasti enemmänkin.
Asuntoja löytyy kävelymatkan päästä kouluista, joten julkista liikennettä ei tarvitse. Jos tarvitsee, liikenee tuosta rahaa myös kausilippuun. Pyöräily toki olisi halvempaa, jos mahdollista.
Esimerkki ruokalistasta:
Pussi makaroonia (0,39e/400g) jokaisena kuukauden päivänä maksaa 11,7 euroa kuussa.
100 g sikanautajauhelihaa (2,99/400g) joka päivä maksaa 22,43 euroa kuussa.
2 palaa (110 g) Vaasan ruispalaa päivässä, 10,75 euroa kuussa. Siihen päälle vaikka 2 tai 3 pakettia xtra-margariinia kuussa, 0,45e/400g.
300 g Xtra vihannessekoitusta päivässä (2,15e/kg), 19,35 euroa kuussa.
Nämä yhteensä 65,13 e/kk. Vielä halvemmallakin pääsee, jos ostaa lidlistä (en jaksanut etsiä lidlin hintoja kun ei löydy netistä). Kasvissekoituksen voi korvata irtokasviksilla, jolloin voi päästä myös vähän halvemmalla. En nyt jaksanut niitä alkaa laskemaan. Tästä 70 euron budjetista jäi vielä vajaa 5 euroa käyttämättä, sillä voi ostaa mitä haluaa.
300g kasviksia, 100g lihaa, 2 palaa leipää ja 400g makaroonia on nälkädieetti, ei aktiivisen opiskelevan nuoren täysipainoinen ruoka. Pelkästään kasviksia ja hedelmiä pitäisi saada 500-700g päivässä.
Kas kun et selitä että jos elää pelkällä hanavedellä niin ei maksa mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän nuo riitä välttämättä edes vuokraan, puhumattakaan ruoasta ja muista menoista.
Kyllä ne riittää, kunhan on valmis vähän tinkimään. Tällöin ei välttämättä voi opiskella pääkaupungiseudulla, ja on asuttava kumppanin kanssa, kimppakämpässä tai soluasunnossa. Tai ehkä rupuisessa yksiössä.
Rupuinen yksiö voi olla sisäilmaongelmainen. Ei ole pikkujuttu, jos terveys menee loppuiäksi.
No asu sitten hyväkuntoisessa solussa tai kimppakämpässä??? Ei kukaan sinne yksiöön pakota, sehän on kaikista kalleinkin vaihtoehto
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
..ja sitten kun vielö perustelet että miten tämä on mahdollista. Mieluiten konkreettiset summat menoihin ja tuloihin.
Tässä soluasuntojen hintoja, mitä löysin nyt nopeasti:
Jyväskylä 307 e/kk
Kuopio 248,50 e/kk
Lappeenranta 255 e/kk
Rovaniemi 281 e/kk.
Näissä kaikissa rahaa jää vuokran jälkeen noin 200e/kk.
Puhelinliittymä (Moi 4g 50) 15e/kk.
Kotivakuutus esim. 13e/kk.
Sähköön esim. 12e/kk.
Vesi esim. 12e/kk.
Tästä jää siis 148e/kk ruokaan, vaatteisiin, käyttötavaroihin jne.
Ruokaa saa halvalla, kun tekee kaiken itse ja ostaa kilohinnalta mahdollisimman halvalla. Kasviksia, juureksia, pastaa, herneproteiinia, linssejä, ruisleipää. Sikanauta-jauhelihaakin voi ostaa aina toisinaan, jos haluaa. Ruokaa saa näin kuukaudeksi esim. 70e/kk, mutta budjetti oli 148e/kk niin voi käyttää runsaasti enemmänkin.
Asuntoja löytyy kävelymatkan päästä kouluista, joten julkista liikennettä ei tarvitse. Jos tarvitsee, liikenee tuosta rahaa myös kausilippuun. Pyöräily toki olisi halvempaa, jos mahdollista.
Esimerkki ruokalistasta:
Pussi makaroonia (0,39e/400g) jokaisena kuukauden päivänä maksaa 11,7 euroa kuussa.
100 g sikanautajauhelihaa (2,99/400g) joka päivä maksaa 22,43 euroa kuussa.
2 palaa (110 g) Vaasan ruispalaa päivässä, 10,75 euroa kuussa. Siihen päälle vaikka 2 tai 3 pakettia xtra-margariinia kuussa, 0,45e/400g.
300 g Xtra vihannessekoitusta päivässä (2,15e/kg), 19,35 euroa kuussa.
Nämä yhteensä 65,13 e/kk. Vielä halvemmallakin pääsee, jos ostaa lidlistä (en jaksanut etsiä lidlin hintoja kun ei löydy netistä). Kasvissekoituksen voi korvata irtokasviksilla, jolloin voi päästä myös vähän halvemmalla. En nyt jaksanut niitä alkaa laskemaan. Tästä 70 euron budjetista jäi vielä vajaa 5 euroa käyttämättä, sillä voi ostaa mitä haluaa.
Tuo 307e asunto Jyväskylässä ei ole kävelymatkan päässä koulusta.
Ja se on olemassa paperilla. Hakijana tulet huomaamaan, että sitä asuntoa et saa. KOAS tarjosi 600e yksiötä koulusta katsottuna toiselta puolelta kaupunkia. Yksityiseltä markkinalta löytyi pieni kaksio keskustasta hyvästä taloyhtiöstä ja hyvin lyhyen kävelymatkan päästä koulusta hintaan 620e sisältäen veden ja nettiliittymän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aijjaa. Miten se käytännössä toimii, kun vuokra on 620e ja opintotuki+asumislisä on 527e? Ja ei, alle 527e asuntoa ei ole vaihtoehtona. Opiskelija-asuntosäätiön yksiöt on 600 ja yli. Teoriassa soluasuntoja voi saada n. 400e hintaan, mutta ei niitä ole koskaan vapaana.
Mikään ei pakota opiskelemaan sellaisessa kaupungissa, missä vuokrataso on noin korkea. Tässä muutamien opiskelukaupunkien soluasuntojen hintoja, mitä nopealla etsinnällä löytyi:
Jyväskylä 307 e/kk
Kuopio 248,50 e/kk
Lappeenranta 255 e/kk
Rovaniemi 281 e/kk.
Soluasunnon kyllä saa, kun on tarpeeksi ajoissa hakemassa tai valmis jonottamaan hetken. Ei jää siis siitä kiinni.
Montako vuotta ennen opiskelua suosittelet hakemaan soluasuntoa, että sen varmasti saa? Todellisuus on se, että niitä ei ole tarjolla. En tiedä miten ja kenelle ne menevät niin nopeasti, mutta niitä vaan ei saa. Ja esimerkin 620e vuokra on esimerkeistäsi edullisemmassa opiskelukaupungissa, Jyväskylässä. Tervetuloa todellisuuteen.
Ei soluasuntoja ole niin vaikea saada. Ne ovat opiskelija-asunnoista nopein vaihtoehto.
Sinun on turha yrittää selittää minulle Jyväskylän todellisuudesta, sillä olen asunut siellä ja hakenut sieltä asuntoa, myös solua.
Lähetettyäni KOASille hakemuksen heinäkuun lopulla, sain kaksi tarjousta soluasunnosta heti seuraavana päivänä.
Kuitenkin Jyväskylässä asuin keskustassa yksiössä, jonka vuokra oli alle 400e/kk. Ihan kohtuullinen oli sekin hinta.
No et helvetissä ole asunut, et ainakaan tällä vuosikymmenellä :D asuin vielä viime vuonna Jyväskylässä ja minulle tuli pitkään näköpiirissä ollut ero, joten seurailin mahdollisia kämppiä varmaan puoli vuotta tosi aktiivisesti. Ei ollut noin halpaa, ei todellakaan, eikä varsinkaan keskustassa!
Noin halpoja kämppiä oli ehkä viimeeksi 2018-2019, kun muutin sinne opiskelemaan. Ja nekin Kortepohjassa, Keltinmäellä ja Pupuhuhdassa.
Älä jaksa, lähetänkö vaikka kuvan vuokrasopimuksesta. Kun etsii jonkun 1960-70 luvulla valmistuneen kämpän, sen jälkeen enimmäkseen remontoimattoman, ne ei paljoa maksa. Sellaisia ei toki ihan jokaiselle ole, mutta nytkin näyttää olevan muutamia vapaana.
https://www.vuokraovi.com/kohde/fr3677?haku=m2507223935
Tuossa nyt heti yksi alle 400e, tuo ei tosin ole keskustasta.
Jolloin siitä jäljelle jäävästä 200 eurosta meni heti 50€ bussikorttiin? 150 eurolla sitten ruoka, kotivakuutus, vaatteet, opiskelutarvikkeet ja mielenterveys (=huvit ja osallisuus). Yths on 70€ vuosi. Mitään lääkereseptiä ei ole vara otttaa vastaan :)
Jäis kyllä mulla tekemättä.
Minä pärjään tuolla rahalla mutta se vaatii kyllä paljon ja on oma valintani (sijoitin lainan)
Onneksi asun pienemmässä kaupungissa niin saan extra rahaa esim lasten vahtikeikoista, laitoin meidän kaupan seinälle että vahdin lapsia, ilmainen 20 min tutustuminen ja hinta esim ilta 19- 09 30€ johon pitää sisältyä iltapala. Viikolla hinta 7€/h
Keikkaa riittää joka viikonlopulle ja viikolle ja saan vielä oikein hyvät iltapalat ja herkkuja viikonloppuisin.