Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opiskelija tulee toimeen opintorahalla ja asumislisällä, jos vain haluaa

Vierailija
23.06.2026 |

Kuka tahansa opiskelija (yksilön tilannetta tarkastellessa) tulee halutessaan toimeen opintorahalla + asumislisällä, jolloin opintolainaa ei tarvitse nostaa, töissä ei tarvitse käydä eikä vanhemmilta tarvitse apua.

Poikkeuksena on toki kesäaika, jolloin opintotukea ei saa, sekä harvinaiset poikkeustapaukset.

Kommentit (146)

Vierailija
121/146 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä voisi nipistää? Kertokaa toki, että pärjäisi kun kaikilla on mahdollisuus kerran. Päivällä (koulussa) ei voi jättää syömättä.

 

Meillä opiskelevan toisen pojan budjetti:

- solun vuokra 369e/kk (halvin mikä löytyi kulku matkan päästä koulusta ettei tarvitse bussikorttia)

- koululounaat 3,10 x 20 = 62e

- muut ruuat ja hygienia 170e (todella tiukka, kun allergiat pitää huomioida)

- pakolliset lääkkeet n 40e (kun lääkekatto täynnä)

>> tulot asumislisä 248+opintoraha 279 = 527e

>> Tulot - menot = -114

 

Kesätöitä ei saanut hakemisesta huolimatta.

 

Me vanhemmat katamme miinuksen ja lisäksi muut kulut joka kk, esimerkiksi

- liput käymään kotona

- puhelinliittymä

- kotivakuutus 

- YTHS maksu

- tarvittavat vaatteet

- opiskelijoiden liikuntamaksu, muistaakseni oli jonkun 140e/vuosi > pääsee harrastamaan (tiedän ettei ole pakollinen)

- parturi tai leikkaan itse

- lääkkeet lääkekattoon asti

- kesällä maksetaan sitten kaikki, kun töitä ei löytynyt

 

Turha miettiä miksei matkustella tai käytetä palveluita ja laiteta "kulutusta nousuun". Rahat menee kahden opiskelijan tukemiseen, että voisivat opiskella ilman lainaa. Lainaa halutaan välttää monestakin syystä. Onneksi pystymme tukemaan!

Vierailija
122/146 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei riitä soluja kaikille joka paikassa. Esim Rovaniemen ja Vaasan asunto tilanne on todella hankala. Pienemmissä opiskelijakaupungeissa vähäisiä soluasuntoja purettiin, kun opiskelijat kuuluivat välillä asumistuen piiriin

 

Lappeenrannassa ainakin pari vuotta sitten luvattiin, että kaikille löytyy asunto. Toki saattaa ensin joutua hetkeksi "hätämajoitukseen" liikkasalin lattialle nukkumaan.

 

Tampereelle joutui pari vuotta sitten kulkemaan 2t matkan suuntaansa ensin kolme viikkoa ennen kuin löytyi soluasunto (eikä muutakaan löytynyt)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/146 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä tuleekin, jos ei tarvitse nettiä tai kotivakuutusta, uusia vaatteita tai ruokaa. :D Ehkä halvimpaan makaroniin ja soijarouheeseen varaa jos oikein matala vuokra. 

Oikeasti opintotuki ja asumislisä kattaa just ja just sen vuokran, muuhun elämiseen oltava laina tai töitä. Mitä säkin kuvittelet tietäväsi rassu?

Tiedän aika paljonkin, sillä itsellä on varaa vuokraan, nettiin, puhelinliittymään, sähköön, veteen, käyttötavaroihin, kotivakuutukseen ja ruokaan pelkällä opintorahalla ja asumislisällä. Olen pärjännyt näin jo kolme vuotta. (Toki asumislisää on saanut vasta alle vuoden)

Vierailija
124/146 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

..ja sitten kun vielö perustelet että miten tämä on mahdollista.  Mieluiten konkreettiset summat menoihin ja tuloihin.

Tässä soluasuntojen hintoja, mitä löysin nyt nopeasti:

Jyväskylä 307 e/kk

Kuopio 248,50 e/kk

Lappeenranta 255 e/kk

Rovaniemi 281 e/kk.

Näissä kaikissa rahaa jää vuokran jälkeen noin 200e/kk.

Puhelinliittymä (Moi 4g 50) 15e/kk.

Kotivakuutus esim. 13e/kk.

Sähköön esim. 12e/kk.

Vesi esim. 12e/kk.

Tästä jää siis 148e/kk ruokaan, vaatteisiin, käyttötavaroihin jne.

Ruokaa saa halvalla, kun tekee kaiken itse ja ostaa kilohinnalta mahdollisimman halvalla. Kasviksia, juureksia, pastaa, herneproteiinia, linssejä, ruisleipää. Sikanauta-jauhelihaakin voi ostaa aina toisinaan, jos haluaa. Ruokaa saa näin kuukaudeksi esim. 70e/kk, mutta budjetti oli 148e/kk niin voi käyttää runsaasti enemmänkin.

Asuntoja löytyy kävelymatkan päästä kouluista, joten julkista liikennettä ei tarvitse. Jos tarvitsee, liikenee tuosta rahaa myös kausilippuun. Pyöräily toki olisi halvempaa, jos mahdollista.

Esimerkki ruokalistasta:

Pussi makaroonia (0,39e/400g) jokaisena kuukauden päivänä maksaa 11,7 euroa kuussa. 

100 g sikanautajauhelihaa (2,99/400g) joka päivä maksaa 22,43 euroa kuussa.

2 palaa (110 g) Vaasan ruispalaa päivässä, 10,75 euroa kuussa. Siihen päälle vaikka 2 tai 3 pakettia xtra-margariinia kuussa, 0,45e/400g.

300 g Xtra vihannessekoitusta päivässä (2,15e/kg), 19,35 euroa kuussa.

Nämä yhteensä 65,13 e/kk. Vielä halvemmallakin pääsee, jos ostaa lidlistä (en jaksanut etsiä lidlin hintoja kun ei löydy netistä). Kasvissekoituksen voi korvata irtokasviksilla, jolloin voi päästä myös vähän halvemmalla. En nyt jaksanut niitä alkaa laskemaan. Tästä 70 euron budjetista jäi vielä vajaa 5 euroa käyttämättä, sillä voi ostaa mitä haluaa.

Tuo 307e asunto Jyväskylässä ei ole kävelymatkan päässä koulusta.

Ja se on olemassa paperilla. Hakijana tulet huomaamaan, että sitä asuntoa et saa. KOAS tarjosi 600e yksiötä koulusta katsottuna toiselta puolelta kaupunkia. Yksityiseltä markkinalta löytyi pieni kaksio keskustasta hyvästä taloyhtiöstä ja hyvin lyhyen kävelymatkan päästä koulusta hintaan 620e sisältäen veden ja nettiliittymän. 

No, juuri mikään ei pakota asumaan myöskään juuri Jyväskylässä. Halvempiakin kaupunkeja on.

No äskenhän se Jyväskylä oli esimerkkinä halvemmasta kaupungista.

Kuopio tai Lahti eivät ole sen halvempia. Joensuu, Lappeenranta, Vaasa tai Seinäjoki voi olla, ainakin kauempana keskustasta, mutta en ole tutustunut niiden opiskelutarjontaan. Kaikkea ei aina voi opiskella missä sattuu (esim. liikuntatieteitä ei muualla kuin JKL:ssä), mutta tämähän ei ole sinulle oleellista, koska ainahan voi opiskella jotain toista alaa että voi asua halvemmin... 

Heti aloituksessa on mainittu, että harvinaisia poikkeuksia on. Näitä ovat mm. liikuntatieteet, eläinlääketiede ja informaatioverkostot.

 

Mutta kyllä niitä soluasuntoja tai kimppakämppiä Jyväskylästä saa, sen voin Jyväskyläläisenä opiskelijana sanoa.

"Poikkeuksena on toki kesäaika, jolloin opintotukea ei saa, sekä harvinaiset poikkeustapaukset."

Aloituksen mukaan kesäaika on myös poikkeus. Se on kuitenkin joka vuosi, eikä yliopisto-opiskelija voi olla 3 kk vuodessa syömättä. 

Kesäaikaa on varsin turha käsitellä tässä, sillä silloin ei saa opintotukea. Ihan sama kuin sanoisi, että työttömyystuella ei pärjää opiskelijana. No ei varmaan kun sitä ei saa. 

 

Kesäajan toimeentulo on tietenkin valtava ongelma, sitä en kiistä. Kusessa on jos ei ole kesätöitä tai säästöjä. Tai ota sitä lainaa.

Vierailija
125/146 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aijjaa. Miten se käytännössä toimii, kun vuokra on 620e ja opintotuki+asumislisä on 527e? Ja ei, alle 527e asuntoa ei ole vaihtoehtona. Opiskelija-asuntosäätiön yksiöt on 600 ja yli. Teoriassa soluasuntoja voi saada n. 400e hintaan, mutta ei niitä ole koskaan vapaana.

Mikään ei pakota opiskelemaan sellaisessa kaupungissa, missä vuokrataso on noin korkea. Tässä muutamien opiskelukaupunkien soluasuntojen hintoja, mitä nopealla etsinnällä löytyi:

Jyväskylä 307 e/kk

Kuopio 248,50 e/kk

Lappeenranta 255 e/kk

Rovaniemi 281 e/kk.

 

Soluasunnon kyllä saa, kun on tarpeeksi ajoissa hakemassa tai valmis jonottamaan hetken. Ei jää siis siitä kiinni.

Sattuuko se fyysisenä kipuna korvien välissä, jos on noin zaatanan tyhmä kuin sinä? 

Uskallan väittää että olen melko fiksu. Ei siis satu.

Vierailija
126/146 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä voisi nipistää? Kertokaa toki, että pärjäisi kun kaikilla on mahdollisuus kerran. Päivällä (koulussa) ei voi jättää syömättä.

 

Meillä opiskelevan toisen pojan budjetti:

- solun vuokra 369e/kk (halvin mikä löytyi kulku matkan päästä koulusta ettei tarvitse bussikorttia)

- koululounaat 3,10 x 20 = 62e

- muut ruuat ja hygienia 170e (todella tiukka, kun allergiat pitää huomioida)

- pakolliset lääkkeet n 40e (kun lääkekatto täynnä)

>> tulot asumislisä 248+opintoraha 279 = 527e

>> Tulot - menot = -114

 

Kesätöitä ei saanut hakemisesta huolimatta.

 

Me vanhemmat katamme miinuksen ja lisäksi muut kulut joka kk, esimerkiksi

- liput käymään kotona

- puhelinliittymä

- kotivakuutus 

- YTHS maksu

- tarvittavat vaatteet

- opiskelijoiden liikuntamaksu, muistaakseni oli jonkun 140e/vuosi > pääsee harrastamaan (tiedän ettei ole pakollinen)

- parturi tai leikkaan itse

- lääkkeet lääkekattoon asti

- kesällä maksetaan sitten kaikki, kun töitä ei löytynyt

 

Turha miettiä miksei matkustella tai käytetä palveluita ja laiteta "kulutusta nousuun". Rahat menee kahden opiskelijan tukemiseen, että voisivat opiskella ilman lainaa. Lainaa halutaan välttää monestakin syystä. Onneksi pystymme tukemaan!

Voi jessus. Poika syö jokaikinen opiskelupäivä ravintolassa, ja miettii miksei rahat riitä. Opiskelijalla ei ole varaa syödä ravintolassa, ei edes opiskelijaravintolassa opiskelijahintaan. Kouluun otetaan omat eväät kotoa. Näin voi suoraan säästää 40-50e / kk.

 

Halvempi kämppä pitäisi etsiä, esim. pyöräilymatkan päästä. Jos ei löydy, niin voisi opiskella halvemmassa kaupungissa (jälkikäteen tosin hankalaa).

 

Ruoasta ja hygieniasta voi nipistää pari kymppiä.

 

Toki pakolliset lääkkeet laittavat hänet tähän harvinaisten poikkeusten joukkoon. Aika harva kuitenkaan tarvitsee säännöllisesti mitään lääkkeitä, varsinkaan opiskelijaiässä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
127/146 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aijjaa. Miten se käytännössä toimii, kun vuokra on 620e ja opintotuki+asumislisä on 527e? Ja ei, alle 527e asuntoa ei ole vaihtoehtona. Opiskelija-asuntosäätiön yksiöt on 600 ja yli. Teoriassa soluasuntoja voi saada n. 400e hintaan, mutta ei niitä ole koskaan vapaana.

Mikään ei pakota opiskelemaan sellaisessa kaupungissa, missä vuokrataso on noin korkea. Tässä muutamien opiskelukaupunkien soluasuntojen hintoja, mitä nopealla etsinnällä löytyi:

Jyväskylä 307 e/kk

Kuopio 248,50 e/kk

Lappeenranta 255 e/kk

Rovaniemi 281 e/kk.

 

Soluasunnon kyllä saa, kun on tarpeeksi ajoissa hakemassa tai valmis jonottamaan hetken. Ei jää siis siitä kiinni.

Kaikki Suomen nuoret ja muut opiskelijat eivät mahdu pk-seudun ulkopuolisiin opiskelupaikkoihin. Siksi osa väistämättä opiskelee myös kalliimmilla paikkakunnilla.

Vai ajattelitko, että hyvätuloisten lapset saavat jäädä Helsinkiin ja köyhempien pitää muuttaa periferiaan?

Itsekin muutin pk-seudulta periferiaan, koska halusin, joten ei se itsessään ole mikään paha asia, mutta sen pitäisi olla valinta, ei pakko.

Vierailija
128/146 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aijjaa. Miten se käytännössä toimii, kun vuokra on 620e ja opintotuki+asumislisä on 527e? Ja ei, alle 527e asuntoa ei ole vaihtoehtona. Opiskelija-asuntosäätiön yksiöt on 600 ja yli. Teoriassa soluasuntoja voi saada n. 400e hintaan, mutta ei niitä ole koskaan vapaana.

Mikään ei pakota opiskelemaan sellaisessa kaupungissa, missä vuokrataso on noin korkea. Tässä muutamien opiskelukaupunkien soluasuntojen hintoja, mitä nopealla etsinnällä löytyi:

Jyväskylä 307 e/kk

Kuopio 248,50 e/kk

Lappeenranta 255 e/kk

Rovaniemi 281 e/kk.

 

Soluasunnon kyllä saa, kun on tarpeeksi ajoissa hakemassa tai valmis jonottamaan hetken. Ei jää siis siitä kiinni.

Kai sinä turnipsi tajuat, ettei kaikissa paikoissa opeteta samoja aloja, eikä kaikilla ole motivaatiota/lahjoja mihin vaan? Niinku näköjään sulla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
129/146 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aijjaa. Miten se käytännössä toimii, kun vuokra on 620e ja opintotuki+asumislisä on 527e? Ja ei, alle 527e asuntoa ei ole vaihtoehtona. Opiskelija-asuntosäätiön yksiöt on 600 ja yli. Teoriassa soluasuntoja voi saada n. 400e hintaan, mutta ei niitä ole koskaan vapaana.

Mikään ei pakota opiskelemaan sellaisessa kaupungissa, missä vuokrataso on noin korkea. Tässä muutamien opiskelukaupunkien soluasuntojen hintoja, mitä nopealla etsinnällä löytyi:

Jyväskylä 307 e/kk

Kuopio 248,50 e/kk

Lappeenranta 255 e/kk

Rovaniemi 281 e/kk.

 

Soluasunnon kyllä saa, kun on tarpeeksi ajoissa hakemassa tai valmis jonottamaan hetken. Ei jää siis siitä kiinni.

Ja 200 euroako 8kk vuodessa riittäää kaikkeen muuhun??

9 kuukautta vuodessa. Ja kyllä, se riittää niille 9 kuukaudelle.

Millä elät kesän, kun kesätöitä ei saa?

Vierailija
130/146 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, oletko tietoinen että varastaminen on räjähdysmäisesti lisääntynyt, kun rahat ei riitä. Törmään usein kohtaamaan varkaan joka vaan marssii kassan ohi. Näin täällä pääkaupungissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
131/146 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aijjaa. Miten se käytännössä toimii, kun vuokra on 620e ja opintotuki+asumislisä on 527e? Ja ei, alle 527e asuntoa ei ole vaihtoehtona. Opiskelija-asuntosäätiön yksiöt on 600 ja yli. Teoriassa soluasuntoja voi saada n. 400e hintaan, mutta ei niitä ole koskaan vapaana.

Mikään ei pakota opiskelemaan sellaisessa kaupungissa, missä vuokrataso on noin korkea. Tässä muutamien opiskelukaupunkien soluasuntojen hintoja, mitä nopealla etsinnällä löytyi:

Jyväskylä 307 e/kk

Kuopio 248,50 e/kk

Lappeenranta 255 e/kk

Rovaniemi 281 e/kk.

 

Soluasunnon kyllä saa, kun on tarpeeksi ajoissa hakemassa tai valmis jonottamaan hetken. Ei jää siis siitä kiinni.

Kaikki Suomen nuoret ja muut opiskelijat eivät mahdu pk-seudun ulkopuolisiin opiskelupaikkoihin. Siksi osa väistämättä opiskelee myös kalliimmilla paikkakunnilla.

Vai ajattelitko, että hyvätuloisten lapset saavat jäädä Helsinkiin ja köyhempien pitää muuttaa periferiaan?

Itsekin muutin pk-seudulta periferiaan, koska halusin, joten ei se itsessään ole mikään paha asia, mutta sen pitäisi olla valinta, ei pakko.

Kaikki eivät periferiaan tietenkään mahdu. Silti, jos vaikkapa minä haluaisin opiskelemaan pohjoiseen, minä sinne kyllä mahtuisin. Tarkastellaan siis yksilön tasolla.

 

Ja en kyllä tiedä miksi kenelläkään pitäisi olla oikeus opiskella juuri koko valtion kalleimmassa kaupungissa. Opiskelupaikkoja on oikein hyvin muuallakin. Jos välttämättä haluaa opiskella Helsingissä ja ei siihen muuten ole varaa, voi sitten vaikka ottaa sitä lainaa.

Vierailija
132/146 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aijjaa. Miten se käytännössä toimii, kun vuokra on 620e ja opintotuki+asumislisä on 527e? Ja ei, alle 527e asuntoa ei ole vaihtoehtona. Opiskelija-asuntosäätiön yksiöt on 600 ja yli. Teoriassa soluasuntoja voi saada n. 400e hintaan, mutta ei niitä ole koskaan vapaana.

Mikään ei pakota opiskelemaan sellaisessa kaupungissa, missä vuokrataso on noin korkea. Tässä muutamien opiskelukaupunkien soluasuntojen hintoja, mitä nopealla etsinnällä löytyi:

Jyväskylä 307 e/kk

Kuopio 248,50 e/kk

Lappeenranta 255 e/kk

Rovaniemi 281 e/kk.

 

Soluasunnon kyllä saa, kun on tarpeeksi ajoissa hakemassa tai valmis jonottamaan hetken. Ei jää siis siitä kiinni.

Montako vuotta ennen opiskelua suosittelet hakemaan soluasuntoa, että sen varmasti saa? Todellisuus on se, että niitä ei ole tarjolla. En tiedä miten ja kenelle ne menevät niin nopeasti, mutta niitä vaan ei saa. Ja esimerkin 620e vuokra on esimerkeistäsi edullisemmassa opiskelukaupungissa, Jyväskylässä. Tervetuloa todellisuuteen.

Ei soluasuntoja ole niin vaikea saada. Ne ovat opiskelija-asunnoista nopein vaihtoehto.

 

Sinun on turha yrittää selittää minulle Jyväskylän todellisuudesta, sillä olen asunut siellä ja hakenut sieltä asuntoa, myös solua.

 

Lähetettyäni KOASille hakemuksen heinäkuun lopulla, sain kaksi tarjousta soluasunnosta heti seuraavana päivänä.

 

Kuitenkin Jyväskylässä asuin keskustassa yksiössä, jonka vuokra oli alle 400e/kk. Ihan kohtuullinen oli sekin hinta.

No et helvetissä ole asunut, et ainakaan tällä vuosikymmenellä :D asuin vielä viime vuonna Jyväskylässä ja minulle tuli pitkään näköpiirissä ollut ero, joten seurailin mahdollisia kämppiä varmaan puoli vuotta tosi aktiivisesti. Ei ollut noin halpaa, ei todellakaan, eikä varsinkaan keskustassa!

Noin halpoja kämppiä oli ehkä viimeeksi 2018-2019, kun muutin sinne opiskelemaan. Ja nekin Kortepohjassa, Keltinmäellä ja Pupuhuhdassa.

Älä jaksa, lähetänkö vaikka kuvan vuokrasopimuksesta. Kun etsii jonkun 1960-70 luvulla valmistuneen kämpän, sen jälkeen enimmäkseen remontoimattoman, ne ei paljoa maksa. Sellaisia ei toki ihan jokaiselle ole, mutta nytkin näyttää olevan muutamia vapaana.

 

https://www.vuokraovi.com/kohde/fr3677?haku=m2507223935

 

Tuossa nyt heti yksi alle 400e, tuo ei tosin ole keskustasta. 

Noita on yksi, opiskelijoita paljon enemmän. Lisäksi tuo sijainti on sellainen, että aika haipakkaa on pyörällä sotkea läpi talven oppilaitokselle ja takaisin. Tarvii bussikortin ja sekin maksaa. Itse en pyöräile täällä Jyväskylässä talvella, jos on liukasta ja joinakin talvina on liukasta viikkotolkulla. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
133/146 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aijjaa. Miten se käytännössä toimii, kun vuokra on 620e ja opintotuki+asumislisä on 527e? Ja ei, alle 527e asuntoa ei ole vaihtoehtona. Opiskelija-asuntosäätiön yksiöt on 600 ja yli. Teoriassa soluasuntoja voi saada n. 400e hintaan, mutta ei niitä ole koskaan vapaana.

Mikään ei pakota opiskelemaan sellaisessa kaupungissa, missä vuokrataso on noin korkea. Tässä muutamien opiskelukaupunkien soluasuntojen hintoja, mitä nopealla etsinnällä löytyi:

Jyväskylä 307 e/kk

Kuopio 248,50 e/kk

Lappeenranta 255 e/kk

Rovaniemi 281 e/kk.

 

Soluasunnon kyllä saa, kun on tarpeeksi ajoissa hakemassa tai valmis jonottamaan hetken. Ei jää siis siitä kiinni.

Niin että opiskelee Helsingissä mutta asuu Rovaniemellä? Sehän se vasta halvaksi tulee, kun oletettavasti lähipäiviäkin opetuksessa on.

Luitko edes tuota viestiä? Ensimmäisessä virkkeessä sanotaan, että mikään ei pakota opiskelemaan Helsingissä. Ala löytyy hyvin varmasti jostakin muualta.

Kaikkia aloja ei voi opiskella muualla kuin pääkaupunkiseudulla.

Vierailija
134/146 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aijjaa. Miten se käytännössä toimii, kun vuokra on 620e ja opintotuki+asumislisä on 527e? Ja ei, alle 527e asuntoa ei ole vaihtoehtona. Opiskelija-asuntosäätiön yksiöt on 600 ja yli. Teoriassa soluasuntoja voi saada n. 400e hintaan, mutta ei niitä ole koskaan vapaana.

Mikään ei pakota opiskelemaan sellaisessa kaupungissa, missä vuokrataso on noin korkea. Tässä muutamien opiskelukaupunkien soluasuntojen hintoja, mitä nopealla etsinnällä löytyi:

Jyväskylä 307 e/kk

Kuopio 248,50 e/kk

Lappeenranta 255 e/kk

Rovaniemi 281 e/kk.

 

Soluasunnon kyllä saa, kun on tarpeeksi ajoissa hakemassa tai valmis jonottamaan hetken. Ei jää siis siitä kiinni.

Niin että opiskelee Helsingissä mutta asuu Rovaniemellä? Sehän se vasta halvaksi tulee, kun oletettavasti lähipäiviäkin opetuksessa on.

Luitko edes tuota viestiä? Ensimmäisessä virkkeessä sanotaan, että mikään ei pakota opiskelemaan Helsingissä. Ala löytyy hyvin varmasti jostakin muualta.

Kaikkia aloja ei voi opiskella muualla kuin pääkaupunkiseudulla.

Ihan totta toki. Mutta nämä ovat juuri noita harvinaisia poikkeuksia, jotka aloituksessa jo mainitaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
135/146 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aijjaa. Miten se käytännössä toimii, kun vuokra on 620e ja opintotuki+asumislisä on 527e? Ja ei, alle 527e asuntoa ei ole vaihtoehtona. Opiskelija-asuntosäätiön yksiöt on 600 ja yli. Teoriassa soluasuntoja voi saada n. 400e hintaan, mutta ei niitä ole koskaan vapaana.

Mikään ei pakota opiskelemaan sellaisessa kaupungissa, missä vuokrataso on noin korkea. Tässä muutamien opiskelukaupunkien soluasuntojen hintoja, mitä nopealla etsinnällä löytyi:

Jyväskylä 307 e/kk

Kuopio 248,50 e/kk

Lappeenranta 255 e/kk

Rovaniemi 281 e/kk.

 

Soluasunnon kyllä saa, kun on tarpeeksi ajoissa hakemassa tai valmis jonottamaan hetken. Ei jää siis siitä kiinni.

Kaikki Suomen nuoret ja muut opiskelijat eivät mahdu pk-seudun ulkopuolisiin opiskelupaikkoihin. Siksi osa väistämättä opiskelee myös kalliimmilla paikkakunnilla.

Vai ajattelitko, että hyvätuloisten lapset saavat jäädä Helsinkiin ja köyhempien pitää muuttaa periferiaan?

Itsekin muutin pk-seudulta periferiaan, koska halusin, joten ei se itsessään ole mikään paha asia, mutta sen pitäisi olla valinta, ei pakko.

Kaikki eivät periferiaan tietenkään mahdu. Silti, jos vaikkapa minä haluaisin opiskelemaan pohjoiseen, minä sinne kyllä mahtuisin. Tarkastellaan siis yksilön tasolla.

 

Ja en kyllä tiedä miksi kenelläkään pitäisi olla oikeus opiskella juuri koko valtion kalleimmassa kaupungissa. Opiskelupaikkoja on oikein hyvin muuallakin. Jos välttämättä haluaa opiskella Helsingissä ja ei siihen muuten ole varaa, voi sitten vaikka ottaa sitä lainaa.

Hakuvaiheessa valitaan parasta opetusta antava paikka. Tutkinnon arvosanalla on merkitystä työllistymiseen. 

Vierailija
136/146 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aijjaa. Miten se käytännössä toimii, kun vuokra on 620e ja opintotuki+asumislisä on 527e? Ja ei, alle 527e asuntoa ei ole vaihtoehtona. Opiskelija-asuntosäätiön yksiöt on 600 ja yli. Teoriassa soluasuntoja voi saada n. 400e hintaan, mutta ei niitä ole koskaan vapaana.

Mikään ei pakota opiskelemaan sellaisessa kaupungissa, missä vuokrataso on noin korkea. Tässä muutamien opiskelukaupunkien soluasuntojen hintoja, mitä nopealla etsinnällä löytyi:

Jyväskylä 307 e/kk

Kuopio 248,50 e/kk

Lappeenranta 255 e/kk

Rovaniemi 281 e/kk.

 

Soluasunnon kyllä saa, kun on tarpeeksi ajoissa hakemassa tai valmis jonottamaan hetken. Ei jää siis siitä kiinni.

Montako vuotta ennen opiskelua suosittelet hakemaan soluasuntoa, että sen varmasti saa? Todellisuus on se, että niitä ei ole tarjolla. En tiedä miten ja kenelle ne menevät niin nopeasti, mutta niitä vaan ei saa. Ja esimerkin 620e vuokra on esimerkeistäsi edullisemmassa opiskelukaupungissa, Jyväskylässä. Tervetuloa todellisuuteen.

Jyväskylässä ainakin myytiin paljon soluasuntoja yksityisille, nyt ne on muutettu kaksioiksi ja kolmioiksi.

Vierailija
137/146 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

..ja sitten kun vielö perustelet että miten tämä on mahdollista.  Mieluiten konkreettiset summat menoihin ja tuloihin.

Tässä soluasuntojen hintoja, mitä löysin nyt nopeasti:

Jyväskylä 307 e/kk

Kuopio 248,50 e/kk

Lappeenranta 255 e/kk

Rovaniemi 281 e/kk.

Näissä kaikissa rahaa jää vuokran jälkeen noin 200e/kk.

Puhelinliittymä (Moi 4g 50) 15e/kk.

Kotivakuutus esim. 13e/kk.

Sähköön esim. 12e/kk.

Vesi esim. 12e/kk.

Tästä jää siis 148e/kk ruokaan, vaatteisiin, käyttötavaroihin jne.

Ruokaa saa halvalla, kun tekee kaiken itse ja ostaa kilohinnalta mahdollisimman halvalla. Kasviksia, juureksia, pastaa, herneproteiinia, linssejä, ruisleipää. Sikanauta-jauhelihaakin voi ostaa aina toisinaan, jos haluaa. Ruokaa saa näin kuukaudeksi esim. 70e/kk, mutta budjetti oli 148e/kk niin voi käyttää runsaasti enemmänkin.

Asuntoja löytyy kävelymatkan päästä kouluista, joten julkista liikennettä ei tarvitse. Jos tarvitsee, liikenee tuosta rahaa myös kausilippuun. Pyöräily toki olisi halvempaa, jos mahdollista.

Esimerkki ruokalistasta:

Pussi makaroonia (0,39e/400g) jokaisena kuukauden päivänä maksaa 11,7 euroa kuussa. 

100 g sikanautajauhelihaa (2,99/400g) joka päivä maksaa 22,43 euroa kuussa.

2 palaa (110 g) Vaasan ruispalaa päivässä, 10,75 euroa kuussa. Siihen päälle vaikka 2 tai 3 pakettia xtra-margariinia kuussa, 0,45e/400g.

300 g Xtra vihannessekoitusta päivässä (2,15e/kg), 19,35 euroa kuussa.

Nämä yhteensä 65,13 e/kk. Vielä halvemmallakin pääsee, jos ostaa lidlistä (en jaksanut etsiä lidlin hintoja kun ei löydy netistä). Kasvissekoituksen voi korvata irtokasviksilla, jolloin voi päästä myös vähän halvemmalla. En nyt jaksanut niitä alkaa laskemaan. Tästä 70 euron budjetista jäi vielä vajaa 5 euroa käyttämättä, sillä voi ostaa mitä haluaa.

Tuosta ei kyllä tule tarpeeksi proteiinia. Hiilareita sen sijaan tulee liikaa. Toki jos palkokasvit sopivat, osan pastasta voi korvata niillä ja tasoittaa sillä ravintoarvoja.

Laskitko, muuten, paljonko tuosta tulee kaloreita per päivä? Ihmiset ovat erikokoisia ja muutenkin kulutukset vaihtelevat, joten kaikki eivät pärjää yhtä vähällä ruoalla.

Vierailija
138/146 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aijjaa. Miten se käytännössä toimii, kun vuokra on 620e ja opintotuki+asumislisä on 527e? Ja ei, alle 527e asuntoa ei ole vaihtoehtona. Opiskelija-asuntosäätiön yksiöt on 600 ja yli. Teoriassa soluasuntoja voi saada n. 400e hintaan, mutta ei niitä ole koskaan vapaana.

Mikään ei pakota opiskelemaan sellaisessa kaupungissa, missä vuokrataso on noin korkea. Tässä muutamien opiskelukaupunkien soluasuntojen hintoja, mitä nopealla etsinnällä löytyi:

Jyväskylä 307 e/kk

Kuopio 248,50 e/kk

Lappeenranta 255 e/kk

Rovaniemi 281 e/kk.

 

Soluasunnon kyllä saa, kun on tarpeeksi ajoissa hakemassa tai valmis jonottamaan hetken. Ei jää siis siitä kiinni.

Montako vuotta ennen opiskelua suosittelet hakemaan soluasuntoa, että sen varmasti saa? Todellisuus on se, että niitä ei ole tarjolla. En tiedä miten ja kenelle ne menevät niin nopeasti, mutta niitä vaan ei saa. Ja esimerkin 620e vuokra on esimerkeistäsi edullisemmassa opiskelukaupungissa, Jyväskylässä. Tervetuloa todellisuuteen.

Ei soluasuntoja ole niin vaikea saada. Ne ovat opiskelija-asunnoista nopein vaihtoehto.

 

Sinun on turha yrittää selittää minulle Jyväskylän todellisuudesta, sillä olen asunut siellä ja hakenut sieltä asuntoa, myös solua.

 

Lähetettyäni KOASille hakemuksen heinäkuun lopulla, sain kaksi tarjousta soluasunnosta heti seuraavana päivänä.

 

Kuitenkin Jyväskylässä asuin keskustassa yksiössä, jonka vuokra oli alle 400e/kk. Ihan kohtuullinen oli sekin hinta.

No et helvetissä ole asunut, et ainakaan tällä vuosikymmenellä :D asuin vielä viime vuonna Jyväskylässä ja minulle tuli pitkään näköpiirissä ollut ero, joten seurailin mahdollisia kämppiä varmaan puoli vuotta tosi aktiivisesti. Ei ollut noin halpaa, ei todellakaan, eikä varsinkaan keskustassa!

Noin halpoja kämppiä oli ehkä viimeeksi 2018-2019, kun muutin sinne opiskelemaan. Ja nekin Kortepohjassa, Keltinmäellä ja Pupuhuhdassa.

Älä jaksa, lähetänkö vaikka kuvan vuokrasopimuksesta. Kun etsii jonkun 1960-70 luvulla valmistuneen kämpän, sen jälkeen enimmäkseen remontoimattoman, ne ei paljoa maksa. Sellaisia ei toki ihan jokaiselle ole, mutta nytkin näyttää olevan muutamia vapaana.

 

https://www.vuokraovi.com/kohde/fr3677?haku=m2507223935

 

Tuossa nyt heti yksi alle 400e, tuo ei tosin ole keskustasta. 

Noita on yksi, opiskelijoita paljon enemmän. Lisäksi tuo sijainti on sellainen, että aika haipakkaa on pyörällä sotkea läpi talven oppilaitokselle ja takaisin. Tarvii bussikortin ja sekin maksaa. Itse en pyöräile täällä Jyväskylässä talvella, jos on liukasta ja joinakin talvina on liukasta viikkotolkulla. 

Älä jaksa. En ehdottanut tuota kenellekään opiskelijalle asuttavaksi. Kyseinen asunto oli vastaus sille, joka kehtasi väittää ettei mistään Jyväskylästä ole saanut yksiötä alle 400e/kk moniin vuosiin.

 

Kannustan nimenomaan asumaan solussa tai kimppakämpässä, sillä se on halpaa. En yksiössä.

Vierailija
139/146 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opiskelijat on hemmoteltuja. Minä sairaseläkeläisenä saan käteen vajaat 1800e ja maksan siitä kaiken mitään apuja almuja en saa. Joten olkaa hiljaa te opiskelijat!  

Ja opiskelijat eivät saa edes kolmasosaa tuosta joten ole sinä hiljaa.

Lasketaan... Lääkkeet 260e/kk asunto 820e/kk ja kuntoutus 200 euroa. Siivous 150e/kk. Joten siinä häviää raha nopsaan. Minun tilanne ei muutu mutta opiskelijan muuttuu.

Muuta halvempaan, vaikka kimppakämppään :)

Sivuhuomiona, että jos hän liikkuu pyörätuolilla, niin asuntojen suhteen ei välttämättä ole valinnanvaraa.

Vierailija
140/146 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aijjaa. Miten se käytännössä toimii, kun vuokra on 620e ja opintotuki+asumislisä on 527e? Ja ei, alle 527e asuntoa ei ole vaihtoehtona. Opiskelija-asuntosäätiön yksiöt on 600 ja yli. Teoriassa soluasuntoja voi saada n. 400e hintaan, mutta ei niitä ole koskaan vapaana.

Mikään ei pakota opiskelemaan sellaisessa kaupungissa, missä vuokrataso on noin korkea. Tässä muutamien opiskelukaupunkien soluasuntojen hintoja, mitä nopealla etsinnällä löytyi:

Jyväskylä 307 e/kk

Kuopio 248,50 e/kk

Lappeenranta 255 e/kk

Rovaniemi 281 e/kk.

 

Soluasunnon kyllä saa, kun on tarpeeksi ajoissa hakemassa tai valmis jonottamaan hetken. Ei jää siis siitä kiinni.

Montako vuotta ennen opiskelua suosittelet hakemaan soluasuntoa, että sen varmasti saa? Todellisuus on se, että niitä ei ole tarjolla. En tiedä miten ja kenelle ne menevät niin nopeasti, mutta niitä vaan ei saa. Ja esimerkin 620e vuokra on esimerkeistäsi edullisemmassa opiskelukaupungissa, Jyväskylässä. Tervetuloa todellisuuteen.

Ei soluasuntoja ole niin vaikea saada. Ne ovat opiskelija-asunnoista nopein vaihtoehto.

 

Sinun on turha yrittää selittää minulle Jyväskylän todellisuudesta, sillä olen asunut siellä ja hakenut sieltä asuntoa, myös solua.

 

Lähetettyäni KOASille hakemuksen heinäkuun lopulla, sain kaksi tarjousta soluasunnosta heti seuraavana päivänä.

 

Kuitenkin Jyväskylässä asuin keskustassa yksiössä, jonka vuokra oli alle 400e/kk. Ihan kohtuullinen oli sekin hinta.

Minäkin asuin lähellä Lahden keskustaa KOLMIOSSA 420 euron vuokralla, vesi kuului hintaan, mutta se oli 26 vuotta sitten :) Edellinen pitkäaikainen asukas oli asunut siinä halvimmillaan 280 eurolla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme kuusi