Pantiin talo myyntiin huhtikuussa Keski-Pohjanmaalla, maaseudulla. Ei yhtään katsojia, ei kysyjiä.
Hintaa laskettu 15% - de nada. Haluaisimme muuttaa lasten ja lastenlasten perässä Hkiin. Voitais olla apuna. Käydään nytkin, mutta junareissaaminen tympii. Emmekä oikein mahdu heidän asuntoihin, tulee ahdasta. Vit ut taa.
Tuntuu, ettei tästä ole ulospääsyä.
Kommentit (151)
Vierailija kirjoitti:
Vähän ot, mutta roikkuukohan ap vähän liikaa jälkikasvussaan... Mulla on läheiset suhteet molempiin lapsiini ja heidän perheisiinsä, asuvat toisella paikkakunnalla.
En silti olisi valmis muuttamaan pitkäaikaisesta ihanasta kodistani vieraalle paikkakunnalle heidän vuokseen.
Onko napanuora katkennut?
Ap asuu tyyliin jossain Kokkolassa ja sieltä Helsinkiin junalla menee niin kauan ettei päiväreissuja voi tehdä. Tuskin se naapuriin on muuttamassa, vaan pikemminkin max 60 min matkan päähän niin voi pistäytyä ja oikeasti auttaa arjessa eikä niin että aina pitää varta vasten lähteä reissuun ja yöpyä.
Vierailija kirjoitti:
Vähän ot, mutta roikkuukohan ap vähän liikaa jälkikasvussaan... Mulla on läheiset suhteet molempiin lapsiini ja heidän perheisiinsä, asuvat toisella paikkakunnalla.
En silti olisi valmis muuttamaan pitkäaikaisesta ihanasta kodistani vieraalle paikkakunnalle heidän vuokseen.
Onko napanuora katkennut?
Ja mitäköhän mieltä lapset ovat tästä muutosta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähän ot, mutta roikkuukohan ap vähän liikaa jälkikasvussaan... Mulla on läheiset suhteet molempiin lapsiini ja heidän perheisiinsä, asuvat toisella paikkakunnalla.
En silti olisi valmis muuttamaan pitkäaikaisesta ihanasta kodistani vieraalle paikkakunnalle heidän vuokseen.
Onko napanuora katkennut?
Ja mitäköhän mieltä lapset ovat tästä muutosta?
Jos äitini muuttaisi samaan kaupunkiin alkaisin aika nopeaan etsimään asuntoa muualta. :D Sille on ihan syynsä miksi olen muuttanut kauas hänestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku oikeasti ihmettelee miksei katsojia ole 😂
No siksi koska pyydätte liikaa hintaa! Nyt on ostajan markkinat, noilla alueilla kannattaa ottaa pyynnistä nolla perästä pois.Höpöhöpö
Ei ole ostajan markkinat, koska ostajat eivät tahdo saada lainaa.
Pankit eivät oikein myönnä remontti lainaa lainkaan, ja toisaalta kun vaaditaan kuntotarkastus, ja siellä on jossain kohti maininta "tekninen käyttöikä on ylittynyt" pankki katsoo sen remontoitavaksi, vaikka kyseinen kohta, kuten katto, olisi vielä täysin hyvä ja menee vuosia.
Siinä ei auta halpa hintakaan, jos pankki ei halua taloa lainottaa. Ja pankit ovat nykyään todella tiukkoja, ja tämä muutos on tullut tässä vuoden sisään.
Hieno esimerkki tilanteesta, jossa okt-asuja ei viitsi rempata kotiaan, koska "kyllä se vielä menettelee". Sitten ihmetellään, kun ostajat eivät halua ottaa korjausurakkaa kontolleen.
Mä taas tykkäisin, kunhan rempattavana on vain pintaa. Saa valita oman maun mukaan kaikki. Mutta, hinnan pitää kompensoida tuleva vaiva.
pohjanmaalla on nyt myös ulosotettu taloja. hinta kannattaa laskea aika alas koska työpaikat vaikuttaa asiaan ja pohjanmaa yrittäjä keskeinen.
koittakaa laskea hintaa esin. hieman ja katsokaa vaikuttaako näyttöihin. pohjanmaalla pitkät matkat palveluihin sopii vain autoilijalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähän ot, mutta roikkuukohan ap vähän liikaa jälkikasvussaan... Mulla on läheiset suhteet molempiin lapsiini ja heidän perheisiinsä, asuvat toisella paikkakunnalla.
En silti olisi valmis muuttamaan pitkäaikaisesta ihanasta kodistani vieraalle paikkakunnalle heidän vuokseen.
Onko napanuora katkennut?
Ap asuu tyyliin jossain Kokkolassa ja sieltä Helsinkiin junalla menee niin kauan ettei päiväreissuja voi tehdä. Tuskin se naapuriin on muuttamassa, vaan pikemminkin max 60 min matkan päähän niin voi pistäytyä ja oikeasti auttaa arjessa eikä niin että aina pitää varta vasten lähteä reissuun ja yöpyä.
Tarvitseeko tai haluaako se lapsi AP:n apua?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku oikeasti ihmettelee miksei katsojia ole 😂
No siksi koska pyydätte liikaa hintaa! Nyt on ostajan markkinat, noilla alueilla kannattaa ottaa pyynnistä nolla perästä pois.Höpöhöpö
Ei ole ostajan markkinat, koska ostajat eivät tahdo saada lainaa.
Pankit eivät oikein myönnä remontti lainaa lainkaan, ja toisaalta kun vaaditaan kuntotarkastus, ja siellä on jossain kohti maininta "tekninen käyttöikä on ylittynyt" pankki katsoo sen remontoitavaksi, vaikka kyseinen kohta, kuten katto, olisi vielä täysin hyvä ja menee vuosia.
Siinä ei auta halpa hintakaan, jos pankki ei halua taloa lainottaa. Ja pankit ovat nykyään todella tiukkoja, ja tämä muutos on tullut tässä vuoden sisään.
Hieno esimerkki tilanteesta, jossa okt-asuja ei viitsi rempata kotiaan, koska "kyllä se vielä menettelee". Sitten ihmetellään, kun ostajat eivät halua ottaa korjausurakkaa kontolleen.
Mitä sä selität? Mulla esimerkiksi on talossa täysin kunnossa oleva, värinsä pitänyt peltikatto, joka on laitettu vuonna -90. En tiedä tuollaisen katon teknistä käyttöikää, mutten todellakaan ala remontoimaan huvin vuoksi, kun se katto on täysin hyvä, ei vuoda mistään, pellit on suorat, väri on hyvänä pysynyt jne
Sama koskee vaikkapa keittiötä. No mun keittiö on uusittu 2010, mutta jonkun silmään se voisi olla jo vanhanaikainen, ja haluasi uudista. Mikäpä siinä, saahan ne kaapit vaihtaa vaikka joka vuosi, mutta miksi pitäisi, jos ne on siistit, toimivat jne.
Sitten on remontteja, joita pitää tehdä, kuten mulla pitää maalata talo, etenkin auringon puoleinen seinä on alkanut rähjääntyä.
Se ei ole pakollinen tänäkesänä vielä, mutta on syytä maalata ennenkuin pääsee kovin pahaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei teidän auta kuin tiputtaa hinta sille tasolle, että alkaa ostajia kiinnostamaan. Tai pistää se vuokralle, jos sille joku vuokralainen löytyisi.
Tässä varattomaksi ryöstetyn kansan maassa hinta pitäisi poistaa kokonaan ja alkaa maksamaan ihmisille ennenkuin pystyisi mikään "kiinnostamaan".
Ja suuttukaa edes oikeaan kohteeseen, eli valtiolle ja orpon psykohallitukselle, älkää turhaan raivotko minulle!
Eli Orpon hallituksen syy on se, että jossain Räyringissä sijaitseva mörskä ei mene kaupaksi?
Mitä hallitus voisi mielestäsi tehdä asialle?
Itseasiassa se on jo aiempien hallitusten syy. Kun palvelut viedään, aika moni asukaskin lähtee ja vaikea on uusiakaan saada.
Niin, ainoastaan keskustapuolueelle on tärkeää "pitää koko maa asuttuna". Muut puolueet ymmärtävät realiteetit ja jo vuosikymmeniä tapahtuneen maaseudun näivettymisen vääjäämättömyyden.
Ihmiset kyllä haluavat asua "maalla" tai missä tahansa muualla, kuin pk-seudulla
Ongelmana on paitsi työpaikat, myös se, että palvelut viedään.
Lisäksi jokapaikkaan rakennetaan tuulipuistoja, eikä kukaan sellaisen naapurissa halua asua. Se sähköhän siirretään pk-seudulle, saisi myllytkin olla siellä harmina.
Ei se pelkästään työpaikoista johdu, töitä voi tehdä myös etänä. Ihmisille merkitsee muutkin asiat kuin työ. Jos kaupunkielämä kiinnostaa, niin ei ole oikein muuta vaihtoehtoa kuin pk-seutu.
Miksi pk-seutu on ainoa, missä voi elää kaupunkielämää? Mitä se pitää sisällään? (Ei ole itsellä halua kaupunkielämään, joten en hahmota, mitä sellaista on vain Helsingissä)
Harrastusmahdollisuuksia on muuallakin Suomessa, kuten myös kulttuuria, Toki ei samassa mittakaavassa.
Omassa lähipiirissä ei näitä kaupunkielämän eläjiä ole, siis sellaisia, joiden täytyisi elää sitä Helsingissä,vaan muu iso kaupunki käy yhtä hyvin.
Täällä muualla on se hyvä puoli, että ihan tavallinen palkansaaja voi hankkia oman asunnon. On kaupunki ja ostoskeskukset lähellä, täällä missä asun,hyvät julkiset myös, on urheilu mahdollisuudet ja voi harrastaa.
Hinnat on murto-osa pk-seudun hinnoista.
Lapsilla on turvallista kulkea, ja myös kulkeminen on nopeampaa, kun kaupunki ei ole niin suuri.
Ymmärrän toki, että ihminen joka viihtyy pk-seudulla tai on sieltä kotoisin, kokee että muualla ei ole mitään, mutta sitten on meitä, jotka eivät missään tapauksessa haluaisi pk-seudulle.
Minä itse kuulun niihin, jotka mieluiten asuisivat maalla, mitä syrjemmässä, sitä parempi
Tämä sama kysymys toistetaan aina kun mainitaan että Helsinki on ainoa paikka Suomessa missä pääsee edes vähän oikean kaupunkin makuun. Jos täytyy kysyä miksi, niin ei sitä silloin pysty selittämään. Mutta näin todellakin on ja siksi monet sinnittelevat kalliissa asuinnoissa, rikollisuuden keskellä ja ruuhkissa vuodesta toiseen. Itse voisin muuttaa maalle, mutta olenkin maalta kotoisin. En usko että Helsingissä ikänsä asunut viihtyisi maaseudulla.
Itseä Helsingissä kiehtoo se että ihmiset keskittyvät itseensä eivätkä ole jatkuvasti puuttumassa muiden asioihin toisin kuin maaseudulla. Jokainen saa olla sellainen kun haluaa. Tämä vapaus on asia mistä moni on valmis maksamaan.
Mutta sama vapaus on muuallakin. En ainakaan täällä omassa kaupungissa koe, että kenenkään asioihin puututtaisiin. Se on niiden ihan pikkupaikkakuntien ongelma, tai sellaisten, missä "kaikki tuntee kaikki".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku oikeasti ihmettelee miksei katsojia ole 😂
No siksi koska pyydätte liikaa hintaa! Nyt on ostajan markkinat, noilla alueilla kannattaa ottaa pyynnistä nolla perästä pois.Höpöhöpö
Ei ole ostajan markkinat, koska ostajat eivät tahdo saada lainaa.
Pankit eivät oikein myönnä remontti lainaa lainkaan, ja toisaalta kun vaaditaan kuntotarkastus, ja siellä on jossain kohti maininta "tekninen käyttöikä on ylittynyt" pankki katsoo sen remontoitavaksi, vaikka kyseinen kohta, kuten katto, olisi vielä täysin hyvä ja menee vuosia.
Siinä ei auta halpa hintakaan, jos pankki ei halua taloa lainottaa. Ja pankit ovat nykyään todella tiukkoja, ja tämä muutos on tullut tässä vuoden sisään.
Hieno esimerkki tilanteesta, jossa okt-asuja ei viitsi rempata kotiaan, koska "kyllä se vielä menettelee". Sitten ihmetellään, kun ostajat eivät halua ottaa korjausurakkaa kontolleen.
Silmät tottuu siihen repsottavaan tapettiin ja puuttuvaan kaapin oveen. Potentiaaliseen ostajan silmissä nuo näyttävät vain lisänä korjauslistaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku oikeasti ihmettelee miksei katsojia ole 😂
No siksi koska pyydätte liikaa hintaa! Nyt on ostajan markkinat, noilla alueilla kannattaa ottaa pyynnistä nolla perästä pois.Höpöhöpö
Ei ole ostajan markkinat, koska ostajat eivät tahdo saada lainaa.
Pankit eivät oikein myönnä remontti lainaa lainkaan, ja toisaalta kun vaaditaan kuntotarkastus, ja siellä on jossain kohti maininta "tekninen käyttöikä on ylittynyt" pankki katsoo sen remontoitavaksi, vaikka kyseinen kohta, kuten katto, olisi vielä täysin hyvä ja menee vuosia.
Siinä ei auta halpa hintakaan, jos pankki ei halua taloa lainottaa. Ja pankit ovat nykyään todella tiukkoja, ja tämä muutos on tullut tässä vuoden sisään.
Hieno esimerkki tilanteesta, jossa okt-asuja ei viitsi rempata kotiaan, koska "kyllä se vielä menettelee". Sitten ihmetellään, kun ostajat eivät halua ottaa korjausurakkaa kontolleen.
Mä taas tykkäisin, kunhan rempattavana on vain pintaa. Saa valita oman maun mukaan kaikki. Mutta, hinnan pitää kompensoida tuleva vaiva.
Pintaremppa menee vaikka vasemmalla kädellä, mutta jos käyttövesiputket on uusittu 80-luvulla, valurautaviemärit on alkuperäiset 50-luvulta, vesikattokin vuotaa sieltä täältä eikä talossa ole ollut savupiipussa hattua viimeiseen 70 vuoteen, kyllä siinä euroja palaa että talon saa siihen kuntoon, että uskaltaa nukkua huoletta yönsä. Salaojiahan näissä säästöasutuissa katastrofeissa ei tietenkään ole, ja sen huomaa kun käy kellarissa. Seinät näyttää vanhalta uima-altaalta.
Vierailija kirjoitti:
Mun serkku rakensi joskus 28 vuotiaana perheelle sopivan omakotitalon pienen pohjalaispaikkakunnan reunamille vanhempiensa pihapiiriin. Nyt hän on 44v eikä vaimoa ole löytynyt. Asuu yksin poikamiehenä vanhempiensa pihalla - sitä taloa ei kyllä osta kukaan ikinä (etenkään kun vanhempansa harrastavat romun keräämistä).
Talo itsessään on kai ihan ok (kun viimeksi vierailin siellä), mutta tuolla sijainnilla on arvoton.
Miksi jonkun pitäisi ostaa se talo?
Mulle tuollainen poikamies voisi kelvatakin. Jos on tilaa ympärillä ja mukavat appivanhemmat, siis että toimeen tulee. Mikäpä siinä olisi elellessä.
Vierailija kirjoitti:
"Miksi pk-seutu on ainoa, missä voi elää kaupunkielämää?"
Missä sellaista on väitetty? Älä vetele mutkia suoraksi. Se ei paljon ap:ta tai samassa tilanteessa olevaa lohduta, vaikka joku pk-seudulta pois haluava muuttaisi Tampereelle tai Turkuun.
Opettele lukemaan. Se, ketä lainasin, sanoi niin. Kommentti oli hänelle, ei aloitukseen suoraan viitaten
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku oikeasti ihmettelee miksei katsojia ole 😂
No siksi koska pyydätte liikaa hintaa! Nyt on ostajan markkinat, noilla alueilla kannattaa ottaa pyynnistä nolla perästä pois.Höpöhöpö
Ei ole ostajan markkinat, koska ostajat eivät tahdo saada lainaa.
Pankit eivät oikein myönnä remontti lainaa lainkaan, ja toisaalta kun vaaditaan kuntotarkastus, ja siellä on jossain kohti maininta "tekninen käyttöikä on ylittynyt" pankki katsoo sen remontoitavaksi, vaikka kyseinen kohta, kuten katto, olisi vielä täysin hyvä ja menee vuosia.
Siinä ei auta halpa hintakaan, jos pankki ei halua taloa lainottaa. Ja pankit ovat nykyään todella tiukkoja, ja tämä muutos on tullut tässä vuoden sisään.
Hieno esimerkki tilanteesta, jossa okt-asuja ei viitsi rempata kotiaan, koska "kyllä se vielä menettelee". Sitten ihmetellään, kun ostajat eivät halua ottaa korjausurakkaa kontolleen.
Mä taas tykkäisin, kunhan rempattavana on vain pintaa. Saa valita oman maun mukaan kaikki. Mutta, hinnan pitää kompensoida tuleva vaiva.
Pintaremppa menee vaikka vasemmalla kädellä, mutta jos käyttövesiputket on uusittu 80-luvulla, valurautaviemärit on alkuperäiset 50-luvulta, vesikattokin vuotaa sieltä täältä eikä talossa ole ollut savupiipussa hattua viimeiseen 70 vuoteen, kyllä siinä euroja palaa että talon saa siihen kuntoon, että uskaltaa nukkua huoletta yönsä. Salaojiahan näissä säästöasutuissa katastrofeissa ei tietenkään ole, ja sen huomaa kun käy kellarissa. Seinät näyttää vanhalta uima-altaalta.
Siinä taas jotakuta kerrostalopölvöstiä ahdistaa ajatus siitä, että toisilla on omakotitalo.
Se, miten muut remontoi tai on remontoimatta taloaan, ei kuulu sinulle.
Sama juttu Hämeessä. Ei kai tässä voi muuta kuin odottaa. Joskus menee kaupaksi 2v päästä..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata kuunnella sitä geelitukkaista välittäjää koska ne elävät omassa valhekuplassaan. Fakta on että kauppa ei käy ellei hintoja pudoteta rajusti. -15% ei ole raju pudotus. Varautukaa siihen että kauppa syntyy ehkä 70-80% pudotuksella siitä mitä välittäjän kanssa uneksitte.
Nykytalojen hintapyynnit ei ole missään kosketuksessa markkina eli ostovoima realiteetteihin. Ne ei ole olleet sitä 2008 jälkeen. Eivätkä tule olemaan ennen kuin kaiken paskan poishuuhtova puhdistava rommaus tulee ja ostovoima määrittää kaiken reaaliarvon uusiksi.
Ne on kaksi täysin eri asiaa, mitä omasta tai varsinkaan välittäjä-geelitukan mielestä pitäisi hinnan olla ja mitä se on oikeasti. Niillä ei ole mitään tekemistä nykyään keskenään.
Pankkihan sen lopulta määrittää. Kuka ostaja on pankin armollisen mielipiteen mukaisesti kelvollinen talon ostamaan, se sen sitten ostaa. Muut jäävät kaipaamaan uutta kotia.
Ja pankeissa ollaan varsin hyvin tietoisia kuinka kriittinen komponentti REAALINEN OSTOVOIMA on.
JA SE on mikä määrittää lainan saannin. JA SE on mikä määrittää lainojen vakuuksien arvon = lainan saannin / lainanhoito kyvyn = pankin potentiaaliset luottotappiot.
Ja lainan saantimääristä/vaikeudesta johtuen, myös pankit on sitä mieltä että hinnat ei korreloi pätkääkään ostovoiman eikä reaaliarvojen suhteen.
Ap. Eikö kauppa käy? Ei se käy muillakaan. Talous käääntyi syöksykierteeseen samalla kun perskokkareet pääsi hallitukseen. Kertoo karua kieltään markkinan suhtautumisesta ja luottamuksesta siihen, kun vvm on mäkkärin kassan meriitillä valittu.
Vierailija kirjoitti:
Missä on Keski-Pohjanmaa? Ikinä kuullutkaan.
Keski-Pohjanmaan maakuntakeskus on 50t asukkaan Kokkola mutta kaikki muut taajamat ovatkin sitten tätä metropolia pienempiä.
Ei ole ihan kuuminta hottia asuntomarkkinoilla varsinkaan jos siirrytään sisämaan suuntaan.
Haluavatko lapset teitä lähelleen? Oletteko edes kysyneet heidän mielipidettään vai oletteko vaan mieltyneet Helsinkiin?
Mitä talolla ja tontilla on tarjottavana ihmisille?
Vähän ot, mutta roikkuukohan ap vähän liikaa jälkikasvussaan... Mulla on läheiset suhteet molempiin lapsiini ja heidän perheisiinsä, asuvat toisella paikkakunnalla.
En silti olisi valmis muuttamaan pitkäaikaisesta ihanasta kodistani vieraalle paikkakunnalle heidän vuokseen.
Onko napanuora katkennut?