Yhä useampi raskaus keskeytetään nyt Suomessa, syynä nuorten ehkäisyn muuttuminen maksulliseksi?
"Sekä THL:n Heino että Pirhan Koskinen arvelevat rahan olevan nyt yksi syy, miksi raskaudenkeskeytykset ovat lisääntyneet.
Saara Koskisen mukaan osa nuorista saattaa pyytää vastaanotolla esimerkiksi halvempia pillereitä.
”Osa sanoo, ettei ole varaa.”
Myös Anna Heinon arvion mukaan ehkäisyn saatavuus ja sen hinta ovat keskeisiä tekijöitä.
”Ehkäisy saattaa olla ihan merkittävä menoerä, jos nuorella ei ole omia tuloja tai tulot ovat hyvin pienet"
Kommentit (129)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Seksiin yleensä vaaditaan 2 henkilöä ja jos se 15 kpl kondomipaketti maksaa teille puoliksi 1,5 euroa eli yhteensä 3 euroa, niin en nyt kehtaisi väittää, että abortti piti tehdä, koska ei ollut varaa kortsuihin. Kyllä jokaisella on varaa. Käykää palauttamassa kaljatölkit kauppaan, niin saatte kortsuja.
Se ongelma tuossa on, että ne on lähes 99,9% tapauksissa miehet, jotka painostavat naispuolisia seksiin ilman kondomia antaen vaikka mitä mielenkiintoisia syitä sille miksi kondomia ei käytettäisi.
Ja nuoret naiset ovat yleisemmin enemmän hyväksyntää hakevia ja alistuvia, mistä syystä suostuvat.
Tässäkin ongelmassa pitäisi enemmän puhua miesten vastuusta. Jos kaikki nuoret miehet käyttäisi korstua, niitä abortteja olisi ihan murto-osa
Korstu ? - Onko lampaansuoli ?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku roti. Ei ennenkään saatu ilmaiseksi pillereitä, itse oli ostettava. Nykynuorisoa vaivaa se, että kaikki pitäis saada ilmaiseksi.
Oli huomattavan paljon helpompi ostaa pillerit siihen aikaan kun opintorahan ostovoima oli tuplat nykyiseen verrattuna.
Jep, Petterin ja Riikan opiskellessa opintoraha oli 1540 mk joka vastaa 436 € (vrt. opintoraha nykyisin 279 €), asumislisä oli suunnilleen samaa suuruusluokkaa (vuokrat tosin ovat paljon kalliimpia nykypäivänä)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taas näitä oikeiston järjettömiä päätöksiä. Aborttien lisääntyminen tulee kalliimmaksi kuin ilmaisen ehkäisyn rajaamisella säästettiin.
Abortit itsessään eivät tule kalliiksi, suurin osa niistä tehdään kotona, ja lääke on todella halpa. Mutta sen sijaan kalliiksi tulee, jos nuoret naiset eivät enää lapsen syntymän jälkeen pääse opintoihin kiinni.
Kyllä ne edeltävät poliklinikkakäynnit maksaa ja usein niihin liitetään myös ultra.
1. Seksuaalisen hyväksikäytön normalisointi "seksi" meemin avulla.
2. Naisen mutiloinnin, promiskuiteettisuuden ja irtoseksin normalisointi.
Käytännössä nämä naiset ovat s eksiorjuuksiin alistettuja ilmais h uoria. He eivät tarvitse lisää e-pillereitä vaan tukea, terveen itsetunnon ja sen että joku suojelee heitä näiltä r aiskareilta ja hyväksikäyttäjiltä, joilta pitäisi rehellisesti ottaa pallit pois.
Vierailija kirjoitti:
Jos ei ole varaa ehkäisyyn ei ole varaa seksiinkään.
Naiset kantaa liian ison taloudellisen ja sosiaalisen vastuun tästä asiasta. On aika miesten mennä itseensä ja opetella käyttämään kumia tai olemaan ilman seksiä. Ja niinhän te vinkujat olettekin.
Jos ei ole varaa ostaa kortsuja, niin kannattaa vetää käteen. Veronmaksajilla on ihan tarpeeksi taakkaa maksaa laiskurien elätys, ei muiden kuuluu maksaa toisten panemiset.
Mutta seksiä on pakko päästä harrastamaan, vaikka ei olisi varaa kantaa seurauksia. Kertoo tästä nykypäivän itsekkäästä kukttuurista. Seksiatä voi myös kieltäytyä, eikä se ole yhteiskunnan tehtävä maksaa toisten harrastamisia. Ihmettelen vähän tätä kukttuuria, että seksi on pakko, ja jos ei ole varaa sen harrastamiseen, niin pitäisi jonkun muun pitäisi kustantaa. Abortteja saa vähennettyä sillä, että sellaiset eivät harrasta seksiä, joilla ei ole siihen varaa
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miksi ei älynnyt hakea sitä jälkiehkäsyä? Se toimii 22h yhdynnästä jos kävi joku vahinko sen pitäs kaikkien tietää. Ja muistan hakeneeni sen nuorena ilman reseptiä ja oli ilmainen apteekissa.
Ei se ilmainen ole, samalla hinnalla saa monen kuukauden pillerit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko raskaudenkeskeytys aina maksuton?
YTHS:llä on?
Taitaa tulla lähete aina naistentautien osastolle ja poliklinikkamaksu on 71,30 €
Itselle annettiin keskeytyneeseen keskenmenoon aborttilääkkeet ja käskettiin ottaa ne kotona. Tämä tilanne tapahtunut kahdesti. Kotona kärvistelet yksin hirveistä kivuissa, oksennat, ripuloit ja pyörryt.
Okei, mutta mistä ne annettiin? Luin äsken yths:n sivuilta tämän
Y"THS ohjaa opiskelijan tarvittaviin jatkotutkimuksiin ja hoitoon hyvinvointialueen naistentautien yksikköön."
Naistenklinikalta, sairaanhoitajalta.
Tapasitko lääkärin missä kohtaa? Yths:llä?
Vierailija kirjoitti:
Mutta seksiä on pakko päästä harrastamaan, vaikka ei olisi varaa kantaa seurauksia. Kertoo tästä nykypäivän itsekkäästä kukttuurista. Seksiatä voi myös kieltäytyä, eikä se ole yhteiskunnan tehtävä maksaa toisten harrastamisia. Ihmettelen vähän tätä kukttuuria, että seksi on pakko, ja jos ei ole varaa sen harrastamiseen, niin pitäisi jonkun muun pitäisi kustantaa. Abortteja saa vähennettyä sillä, että sellaiset eivät harrasta seksiä, joilla ei ole siihen varaa
Mainio idea. Miten se toteutetaan käytännössä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taas näitä oikeiston järjettömiä päätöksiä. Aborttien lisääntyminen tulee kalliimmaksi kuin ilmaisen ehkäisyn rajaamisella säästettiin.
Abortit itsessään eivät tule kalliiksi, suurin osa niistä tehdään kotona, ja lääke on todella halpa. Mutta sen sijaan kalliiksi tulee, jos nuoret naiset eivät enää lapsen syntymän jälkeen pääse opintoihin kiinni.
Kyllä ne edeltävät poliklinikkakäynnit maksaa ja usein niihin liitetään myös ultra.
Eikö olisi reilua, että maksu laskutettaisiin puoliksi molemmilta suojaamattoman yhdynnän osapuolilta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taas näitä oikeiston järjettömiä päätöksiä. Aborttien lisääntyminen tulee kalliimmaksi kuin ilmaisen ehkäisyn rajaamisella säästettiin.
Abortit itsessään eivät tule kalliiksi, suurin osa niistä tehdään kotona, ja lääke on todella halpa. Mutta sen sijaan kalliiksi tulee, jos nuoret naiset eivät enää lapsen syntymän jälkeen pääse opintoihin kiinni.
Kyllä ne edeltävät poliklinikkakäynnit maksaa ja usein niihin liitetään myös ultra.
Harvoin liitetään. Se yksikin teini abortoi lähes täysiaikaisen lapsen vessanpönttöön. Sai aborttilääkkeet ilman mitään tutkimusta, vaikka oli viimeisillään raskaana.
Julkinen terveydenhuolto ei tutki naisten vaivoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta seksiä on pakko päästä harrastamaan, vaikka ei olisi varaa kantaa seurauksia. Kertoo tästä nykypäivän itsekkäästä kukttuurista. Seksiatä voi myös kieltäytyä, eikä se ole yhteiskunnan tehtävä maksaa toisten harrastamisia. Ihmettelen vähän tätä kukttuuria, että seksi on pakko, ja jos ei ole varaa sen harrastamiseen, niin pitäisi jonkun muun pitäisi kustantaa. Abortteja saa vähennettyä sillä, että sellaiset eivät harrasta seksiä, joilla ei ole siihen varaa
Mainio idea. Miten se toteutetaan käytännössä?
Jos on kannustin siihen, että vähävaraisena voi saada seksuaaliterveydenhuoltoa, tottakai kaikki käyttävät sitä viimeisenä oljenkortena. Jos vain kertoo, että nämä palvelut maksavat tietyn verran, eikä nuorille anneta sen erityisempiä alennuksia, niin kyllä se jarruttaa. Ja vastuutonhan se on, joka seksiä harrastaa vaikkei pystyisi kantamaan seurauksia.
Vierailija kirjoitti:
Joku roti. Ei ennenkään saatu ilmaiseksi pillereitä, itse oli ostettava. Nykynuorisoa vaivaa se, että kaikki pitäis saada ilmaiseksi.
Ovat saaneet mallin siihen tukea saavilta vanhemmiltaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko raskaudenkeskeytys aina maksuton?
YTHS:llä on?
Taitaa tulla lähete aina naistentautien osastolle ja poliklinikkamaksu on 71,30 €
Itselle annettiin keskeytyneeseen keskenmenoon aborttilääkkeet ja käskettiin ottaa ne kotona. Tämä tilanne tapahtunut kahdesti. Kotona kärvistelet yksin hirveistä kivuissa, oksennat, ripuloit ja pyörryt.
Okei, mutta mistä ne annettiin? Luin äsken yths:n sivuilta tämän
Y"THS ohjaa opiskelijan tarvittaviin jatkotutkimuksiin ja hoitoon hyvinvointialueen naistentautien yksikköön."
Naistenklinikalta, sairaanhoitajalta.
Tapasitko lääkärin missä kohtaa? Yths:llä?
En asioinut YTHS:llä, olin valmistunut jo. Asioin Naistenklinikalla, eikä annettu lääkäriaikaa.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miksi ei älynnyt hakea sitä jälkiehkäsyä? Se toimii 22h yhdynnästä jos kävi joku vahinko sen pitäs kaikkien tietää. Ja muistan hakeneeni sen nuorena ilman reseptiä ja oli ilmainen apteekissa.
Ilmainen ollut vain jos jokin muu taho maksanut sen. Apteekki ei anna mitään ilmaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Seksiin yleensä vaaditaan 2 henkilöä ja jos se 15 kpl kondomipaketti maksaa teille puoliksi 1,5 euroa eli yhteensä 3 euroa, niin en nyt kehtaisi väittää, että abortti piti tehdä, koska ei ollut varaa kortsuihin. Kyllä jokaisella on varaa. Käykää palauttamassa kaljatölkit kauppaan, niin saatte kortsuja.
Se ongelma tuossa on, että ne on lähes 99,9% tapauksissa miehet, jotka painostavat naispuolisia seksiin ilman kondomia antaen vaikka mitä mielenkiintoisia syitä sille miksi kondomia ei käytettäisi.
Ja nuoret naiset ovat yleisemmin enemmän hyväksyntää hakevia ja alistuvia, mistä syystä suostuvat.
Tässäkin ongelmassa pitäisi enemmän puhua miesten vastuusta. Jos kaikki nuoret miehet käyttäisi korstua, niitä abortteja olisi ihan murto-osa
Kyllä! Muistan tämän itsekin nuoruudesta. Ja hylkäämisenpelon takia oli pakko suostua. Miehille ylimääräinen vero!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miksi ei älynnyt hakea sitä jälkiehkäsyä? Se toimii 22h yhdynnästä jos kävi joku vahinko sen pitäs kaikkien tietää. Ja muistan hakeneeni sen nuorena ilman reseptiä ja oli ilmainen apteekissa.
Ei se ilmainen ole, samalla hinnalla saa monen kuukauden pillerit.
Miksi sen pitäisi olla ilmainen? Etkö itse kanna vastuuta mistään tekemisistäsi? Pidä housut jalassa, jos ei ole varaa 3 e kortsuihin. Ei se meidän muiden asia ole niitä maksella.
Ihmisen biologiaa kannattaa myös opiskella. Nainen tulee raskaaksi vain ovulaation aikaan.
Yksi jälkiehkäisypilleri maksaa jopa 30 € valmisteesta riippuen.
En ymmärrä miksi ei älynnyt hakea sitä jälkiehkäsyä? Se toimii 22h yhdynnästä jos kävi joku vahinko sen pitäs kaikkien tietää. Ja muistan hakeneeni sen nuorena ilman reseptiä ja oli ilmainen apteekissa.