Yhä useampi raskaus keskeytetään nyt Suomessa, syynä nuorten ehkäisyn muuttuminen maksulliseksi?
"Sekä THL:n Heino että Pirhan Koskinen arvelevat rahan olevan nyt yksi syy, miksi raskaudenkeskeytykset ovat lisääntyneet.
Saara Koskisen mukaan osa nuorista saattaa pyytää vastaanotolla esimerkiksi halvempia pillereitä.
”Osa sanoo, ettei ole varaa.”
Myös Anna Heinon arvion mukaan ehkäisyn saatavuus ja sen hinta ovat keskeisiä tekijöitä.
”Ehkäisy saattaa olla ihan merkittävä menoerä, jos nuorella ei ole omia tuloja tai tulot ovat hyvin pienet"
Kommentit (129)
Vierailija kirjoitti:
Hyvä niin, lasta mitä kukaan ei halua, ei pidä synnyttää. Eiköhän niitä ole jo liikaakin maailmassa.
Silti helpompi (ja yhteiskunnalle todella paljon halvempi) vaihtoehto olisi ehkäistä ei-toivottuja raskauksia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko raskaudenkeskeytys aina maksuton?
YTHS:llä on?
Taitaa tulla lähete aina naistentautien osastolle ja poliklinikkamaksu on 71,30 €
Vierailija kirjoitti:
Joku roti. Ei ennenkään saatu ilmaiseksi pillereitä, itse oli ostettava. Nykynuorisoa vaivaa se, että kaikki pitäis saada ilmaiseksi.
No kyllä sai ainakin ysärin alussa ihan ilmaiseksi
Kertoo kyllä paljon nuorista naisista kun aiheuttaa yhteiskunnalle tuhansien euroja laskun ennen kun itse maksaisi vajaa pari kymppiä. Pitäiskö raskauden keskeytykset maksaa kokonaisuudessaan omasta pussista? Se raskaus aiheutuu omasta välinpitämättömyydestä ehkäisyä kohtaan. Toisaalta kyllä eihän naiset ja varsinkaan nuoret naiset koskaan halua itse maksaa mistään mitään vaan kaikki vaaditaan aina muiden maksamana. Ja ennen kun naiset tulevat uhriutumaan niin raiskaukset on aivan eri asia ja raiskauksista johtuvat raskauden keskeytykset on vajaan promillen luokkaa kaikista.
Vierailija kirjoitti:
Taas näitä oikeiston järjettömiä päätöksiä. Aborttien lisääntyminen tulee kalliimmaksi kuin ilmaisen ehkäisyn rajaamisella säästettiin.
Abortit itsessään eivät tule kalliiksi, suurin osa niistä tehdään kotona, ja lääke on todella halpa. Mutta sen sijaan kalliiksi tulee, jos nuoret naiset eivät enää lapsen syntymän jälkeen pääse opintoihin kiinni.
Yhteiskunnanko pitäisi tuokin maksaa?
Vierailija kirjoitti:
Joku roti. Ei ennenkään saatu ilmaiseksi pillereitä, itse oli ostettava. Nykynuorisoa vaivaa se, että kaikki pitäis saada ilmaiseksi.
Oli huomattavan paljon helpompi ostaa pillerit siihen aikaan kun opintorahan ostovoima oli tuplat nykyiseen verrattuna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku roti. Ei ennenkään saatu ilmaiseksi pillereitä, itse oli ostettava. Nykynuorisoa vaivaa se, että kaikki pitäis saada ilmaiseksi.
No kyllä sai ainakin ysärin alussa ihan ilmaiseksi
En minä ainakaan saanut edes 2000-luvun alussa. Itse piti pillerit ostaa.
Vierailija kirjoitti:
Kertoo kyllä paljon nuorista naisista kun aiheuttaa yhteiskunnalle tuhansien euroja laskun ennen kun itse maksaisi vajaa pari kymppiä. Pitäiskö raskauden keskeytykset maksaa kokonaisuudessaan omasta pussista? Se raskaus aiheutuu omasta välinpitämättömyydestä ehkäisyä kohtaan. Toisaalta kyllä eihän naiset ja varsinkaan nuoret naiset koskaan halua itse maksaa mistään mitään vaan kaikki vaaditaan aina muiden maksamana. Ja ennen kun naiset tulevat uhriutumaan niin raiskaukset on aivan eri asia ja raiskauksista johtuvat raskauden keskeytykset on vajaan promillen luokkaa kaikista.
Miten sä saat abortille hintaa tuhansia euroja? Sehän tehdään itsenäisesti kotona nykyään. Vai ottaako joku Kokoomuksen pörriäinen siitä välistä toimistomaksun?
Vierailija kirjoitti:
Yhteiskunnanko pitäisi tuokin maksaa?
Abortit tulee yhteiskunnalle kalliimmaksi kuin nuorten ilmainen ehkäisy.
Vierailija kirjoitti:
Seksiin yleensä vaaditaan 2 henkilöä ja jos se 15 kpl kondomipaketti maksaa teille puoliksi 1,5 euroa eli yhteensä 3 euroa, niin en nyt kehtaisi väittää, että abortti piti tehdä, koska ei ollut varaa kortsuihin. Kyllä jokaisella on varaa. Käykää palauttamassa kaljatölkit kauppaan, niin saatte kortsuja.
Se ongelma tuossa on, että ne on lähes 99,9% tapauksissa miehet, jotka painostavat naispuolisia seksiin ilman kondomia antaen vaikka mitä mielenkiintoisia syitä sille miksi kondomia ei käytettäisi.
Ja nuoret naiset ovat yleisemmin enemmän hyväksyntää hakevia ja alistuvia, mistä syystä suostuvat.
Tässäkin ongelmassa pitäisi enemmän puhua miesten vastuusta. Jos kaikki nuoret miehet käyttäisi korstua, niitä abortteja olisi ihan murto-osa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko raskaudenkeskeytys aina maksuton?
YTHS:llä on?
Taitaa tulla lähete aina naistentautien osastolle ja poliklinikkamaksu on 71,30 €
Itselle annettiin keskeytyneeseen keskenmenoon aborttilääkkeet ja käskettiin ottaa ne kotona. Tämä tilanne tapahtunut kahdesti. Kotona kärvistelet yksin hirveistä kivuissa, oksennat, ripuloit ja pyörryt.
Vierailija kirjoitti:
Kertoo kyllä paljon nuorista naisista kun aiheuttaa yhteiskunnalle tuhansien euroja laskun ennen kun itse maksaisi vajaa pari kymppiä. Pitäiskö raskauden keskeytykset maksaa kokonaisuudessaan omasta pussista? Se raskaus aiheutuu omasta välinpitämättömyydestä ehkäisyä kohtaan. Toisaalta kyllä eihän naiset ja varsinkaan nuoret naiset koskaan halua itse maksaa mistään mitään vaan kaikki vaaditaan aina muiden maksamana. Ja ennen kun naiset tulevat uhriutumaan niin raiskaukset on aivan eri asia ja raiskauksista johtuvat raskauden keskeytykset on vajaan promillen luokkaa kaikista.
Ai jaa, miksi ehkäisyn kustannukset on mielestäsi vain naisten asia?
Ihmeen moni ei käytä mitään ehkäisyä ja ehkäisynä on abortti, sen todistaa aborttien suuri määrä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko raskaudenkeskeytys aina maksuton?
YTHS:llä on?
Taitaa tulla lähete aina naistentautien osastolle ja poliklinikkamaksu on 71,30 €
Itselle annettiin keskeytyneeseen keskenmenoon aborttilääkkeet ja käskettiin ottaa ne kotona. Tämä tilanne tapahtunut kahdesti. Kotona kärvistelet yksin hirveistä kivuissa, oksennat, ripuloit ja pyörryt.
Okei, mutta mistä ne annettiin? Luin äsken yths:n sivuilta tämän
Y"THS ohjaa opiskelijan tarvittaviin jatkotutkimuksiin ja hoitoon hyvinvointialueen naistentautien yksikköön."
Potasakaa taas, miehet ja naiset eivät media uutisten mukaan enää pane, eivätkä pariudu. Pyhästä hengestäkö ne tiineeksi tulee ja tavitsevat abortin? Ja jos sattuu tiinehtymään onhan jälkiehkäisy, vai veikö persu senkin.
Vierailija kirjoitti:
Kertoo kyllä paljon nuorista naisista kun aiheuttaa yhteiskunnalle tuhansien euroja laskun ennen kun itse maksaisi vajaa pari kymppiä. Pitäiskö raskauden keskeytykset maksaa kokonaisuudessaan omasta pussista? Se raskaus aiheutuu omasta välinpitämättömyydestä ehkäisyä kohtaan. Toisaalta kyllä eihän naiset ja varsinkaan nuoret naiset koskaan halua itse maksaa mistään mitään vaan kaikki vaaditaan aina muiden maksamana. Ja ennen kun naiset tulevat uhriutumaan niin raiskaukset on aivan eri asia ja raiskauksista johtuvat raskauden keskeytykset on vajaan promillen luokkaa kaikista.
Ei naisten välisessä seksissä ole epätoivotun raskauden vaaraa.
Mitä ihmettä siis uliset?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kertoo kyllä paljon nuorista naisista kun aiheuttaa yhteiskunnalle tuhansien euroja laskun ennen kun itse maksaisi vajaa pari kymppiä. Pitäiskö raskauden keskeytykset maksaa kokonaisuudessaan omasta pussista? Se raskaus aiheutuu omasta välinpitämättömyydestä ehkäisyä kohtaan. Toisaalta kyllä eihän naiset ja varsinkaan nuoret naiset koskaan halua itse maksaa mistään mitään vaan kaikki vaaditaan aina muiden maksamana. Ja ennen kun naiset tulevat uhriutumaan niin raiskaukset on aivan eri asia ja raiskauksista johtuvat raskauden keskeytykset on vajaan promillen luokkaa kaikista.
Ai jaa, miksi ehkäisyn kustannukset on mielestäsi vain naisten asia?
No ei niitä incelien kuulu maksaa tietenkään, vaan niiden miesten jotka pääsee kanssa seksiä harrastamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko raskaudenkeskeytys aina maksuton?
YTHS:llä on?
Taitaa tulla lähete aina naistentautien osastolle ja poliklinikkamaksu on 71,30 €
Itselle annettiin keskeytyneeseen keskenmenoon aborttilääkkeet ja käskettiin ottaa ne kotona. Tämä tilanne tapahtunut kahdesti. Kotona kärvistelet yksin hirveistä kivuissa, oksennat, ripuloit ja pyörryt.
Okei, mutta mistä ne annettiin? Luin äsken yths:n sivuilta tämän
Y"THS ohjaa opiskelijan tarvittaviin jatkotutkimuksiin ja hoitoon hyvinvointialueen naistentautien yksikköön."
Naistenklinikalta, sairaanhoitajalta.
Joku roti. Ei ennenkään saatu ilmaiseksi pillereitä, itse oli ostettava. Nykynuorisoa vaivaa se, että kaikki pitäis saada ilmaiseksi.