Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yhä useampi raskaus keskeytetään nyt Suomessa, syynä nuorten ehkäisyn muuttuminen maksulliseksi?

Vierailija
22.06.2026 |

"Sekä THL:n Heino että Pirhan Koskinen arvelevat rahan olevan nyt yksi syy, miksi raskaudenkeskeytykset ovat lisääntyneet.

Saara Koskisen mukaan osa nuorista saattaa pyytää vastaanotolla esimerkiksi halvempia pillereitä.

”Osa sanoo, ettei ole varaa.”

Myös Anna Heinon arvion mukaan ehkäisyn saatavuus ja sen hinta ovat keskeisiä tekijöitä.

”Ehkäisy saattaa olla ihan merkittävä menoerä, jos nuorella ei ole omia tuloja tai tulot ovat hyvin pienet"

 

https://www.hs.fi/suomi/art-2000012093146.html

Kommentit (129)

Vierailija
21/129 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku roti. Ei ennenkään saatu ilmaiseksi pillereitä, itse oli ostettava. Nykynuorisoa vaivaa se, että kaikki pitäis saada ilmaiseksi. 

Vierailija
22/129 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä niin, lasta mitä kukaan ei halua, ei pidä synnyttää. Eiköhän niitä ole jo liikaakin maailmassa.

Silti helpompi (ja yhteiskunnalle todella paljon halvempi) vaihtoehto olisi ehkäistä ei-toivottuja raskauksia

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/129 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko raskaudenkeskeytys aina maksuton?

YTHS:llä on? 

Taitaa tulla lähete aina naistentautien osastolle ja poliklinikkamaksu on 71,30 €

Vierailija
24/129 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku roti. Ei ennenkään saatu ilmaiseksi pillereitä, itse oli ostettava. Nykynuorisoa vaivaa se, että kaikki pitäis saada ilmaiseksi. 

No kyllä sai ainakin ysärin alussa ihan ilmaiseksi 

Vierailija
25/129 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertoo kyllä paljon nuorista naisista kun aiheuttaa yhteiskunnalle tuhansien euroja laskun ennen kun itse maksaisi vajaa pari kymppiä. Pitäiskö raskauden keskeytykset maksaa kokonaisuudessaan omasta pussista? Se raskaus aiheutuu omasta välinpitämättömyydestä ehkäisyä kohtaan. Toisaalta kyllä eihän naiset ja varsinkaan nuoret naiset koskaan halua itse maksaa mistään mitään vaan kaikki vaaditaan aina muiden maksamana. Ja ennen kun naiset tulevat uhriutumaan niin raiskaukset on aivan eri asia ja raiskauksista johtuvat raskauden keskeytykset on vajaan promillen luokkaa kaikista. 

Vierailija
26/129 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taas näitä oikeiston järjettömiä päätöksiä. Aborttien lisääntyminen tulee kalliimmaksi kuin ilmaisen ehkäisyn rajaamisella säästettiin. 

Abortit itsessään eivät tule kalliiksi, suurin osa niistä tehdään kotona, ja lääke on todella halpa. Mutta sen sijaan kalliiksi tulee, jos nuoret naiset eivät enää lapsen syntymän jälkeen pääse opintoihin kiinni.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
27/129 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteiskunnanko pitäisi tuokin maksaa?

Vierailija
28/129 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku roti. Ei ennenkään saatu ilmaiseksi pillereitä, itse oli ostettava. Nykynuorisoa vaivaa se, että kaikki pitäis saada ilmaiseksi. 

Oli huomattavan paljon helpompi ostaa pillerit siihen aikaan kun opintorahan ostovoima oli tuplat nykyiseen verrattuna. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
29/129 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joku roti. Ei ennenkään saatu ilmaiseksi pillereitä, itse oli ostettava. Nykynuorisoa vaivaa se, että kaikki pitäis saada ilmaiseksi. 

No kyllä sai ainakin ysärin alussa ihan ilmaiseksi 

En minä ainakaan saanut edes 2000-luvun alussa. Itse piti pillerit ostaa.

Vierailija
30/129 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kertoo kyllä paljon nuorista naisista kun aiheuttaa yhteiskunnalle tuhansien euroja laskun ennen kun itse maksaisi vajaa pari kymppiä. Pitäiskö raskauden keskeytykset maksaa kokonaisuudessaan omasta pussista? Se raskaus aiheutuu omasta välinpitämättömyydestä ehkäisyä kohtaan. Toisaalta kyllä eihän naiset ja varsinkaan nuoret naiset koskaan halua itse maksaa mistään mitään vaan kaikki vaaditaan aina muiden maksamana. Ja ennen kun naiset tulevat uhriutumaan niin raiskaukset on aivan eri asia ja raiskauksista johtuvat raskauden keskeytykset on vajaan promillen luokkaa kaikista. 

Miten sä saat abortille hintaa tuhansia euroja? Sehän tehdään itsenäisesti kotona nykyään. Vai ottaako joku Kokoomuksen pörriäinen siitä välistä toimistomaksun?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
31/129 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhteiskunnanko pitäisi tuokin maksaa?

Abortit tulee yhteiskunnalle kalliimmaksi kuin nuorten ilmainen ehkäisy. 

Vierailija
32/129 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Seksiin yleensä vaaditaan 2 henkilöä ja jos se 15 kpl kondomipaketti maksaa teille puoliksi 1,5 euroa eli yhteensä 3 euroa, niin en nyt kehtaisi väittää, että abortti piti tehdä, koska ei ollut varaa kortsuihin. Kyllä jokaisella on varaa. Käykää palauttamassa kaljatölkit kauppaan, niin saatte kortsuja.

Se ongelma tuossa on, että ne on lähes 99,9% tapauksissa miehet, jotka painostavat naispuolisia seksiin ilman kondomia antaen vaikka mitä mielenkiintoisia syitä sille miksi kondomia ei käytettäisi.

Ja nuoret naiset ovat yleisemmin enemmän hyväksyntää hakevia ja alistuvia, mistä syystä suostuvat.

Tässäkin ongelmassa pitäisi enemmän puhua miesten vastuusta. Jos kaikki nuoret miehet käyttäisi korstua, niitä abortteja olisi ihan murto-osa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
33/129 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko raskaudenkeskeytys aina maksuton?

YTHS:llä on? 

Taitaa tulla lähete aina naistentautien osastolle ja poliklinikkamaksu on 71,30 €

Itselle annettiin keskeytyneeseen keskenmenoon aborttilääkkeet ja käskettiin ottaa ne kotona. Tämä tilanne tapahtunut kahdesti. Kotona kärvistelet yksin hirveistä kivuissa, oksennat, ripuloit ja pyörryt.

Vierailija
34/129 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kertoo kyllä paljon nuorista naisista kun aiheuttaa yhteiskunnalle tuhansien euroja laskun ennen kun itse maksaisi vajaa pari kymppiä. Pitäiskö raskauden keskeytykset maksaa kokonaisuudessaan omasta pussista? Se raskaus aiheutuu omasta välinpitämättömyydestä ehkäisyä kohtaan. Toisaalta kyllä eihän naiset ja varsinkaan nuoret naiset koskaan halua itse maksaa mistään mitään vaan kaikki vaaditaan aina muiden maksamana. Ja ennen kun naiset tulevat uhriutumaan niin raiskaukset on aivan eri asia ja raiskauksista johtuvat raskauden keskeytykset on vajaan promillen luokkaa kaikista. 

Ai jaa, miksi ehkäisyn kustannukset on mielestäsi vain naisten asia? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
35/129 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmeen moni ei käytä mitään ehkäisyä ja ehkäisynä on abortti, sen todistaa aborttien suuri määrä.

Vierailija
36/129 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko raskaudenkeskeytys aina maksuton?

YTHS:llä on? 

Taitaa tulla lähete aina naistentautien osastolle ja poliklinikkamaksu on 71,30 €

Itselle annettiin keskeytyneeseen keskenmenoon aborttilääkkeet ja käskettiin ottaa ne kotona. Tämä tilanne tapahtunut kahdesti. Kotona kärvistelet yksin hirveistä kivuissa, oksennat, ripuloit ja pyörryt.

Okei, mutta mistä ne annettiin? Luin äsken yths:n sivuilta tämän 

 

Y"THS ohjaa opiskelijan tarvittaviin jatkotutkimuksiin ja hoitoon hyvinvointialueen naistentautien yksikköön."

Vierailija
37/129 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Potasakaa taas, miehet ja naiset eivät  media uutisten mukaan enää pane, eivätkä pariudu. Pyhästä hengestäkö ne tiineeksi tulee ja tavitsevat abortin? Ja jos sattuu tiinehtymään onhan jälkiehkäisy, vai veikö persu senkin.

Vierailija
38/129 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kertoo kyllä paljon nuorista naisista kun aiheuttaa yhteiskunnalle tuhansien euroja laskun ennen kun itse maksaisi vajaa pari kymppiä. Pitäiskö raskauden keskeytykset maksaa kokonaisuudessaan omasta pussista? Se raskaus aiheutuu omasta välinpitämättömyydestä ehkäisyä kohtaan. Toisaalta kyllä eihän naiset ja varsinkaan nuoret naiset koskaan halua itse maksaa mistään mitään vaan kaikki vaaditaan aina muiden maksamana. Ja ennen kun naiset tulevat uhriutumaan niin raiskaukset on aivan eri asia ja raiskauksista johtuvat raskauden keskeytykset on vajaan promillen luokkaa kaikista. 

Ei naisten välisessä seksissä ole epätoivotun raskauden vaaraa.

Mitä ihmettä siis uliset?

Vierailija
39/129 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kertoo kyllä paljon nuorista naisista kun aiheuttaa yhteiskunnalle tuhansien euroja laskun ennen kun itse maksaisi vajaa pari kymppiä. Pitäiskö raskauden keskeytykset maksaa kokonaisuudessaan omasta pussista? Se raskaus aiheutuu omasta välinpitämättömyydestä ehkäisyä kohtaan. Toisaalta kyllä eihän naiset ja varsinkaan nuoret naiset koskaan halua itse maksaa mistään mitään vaan kaikki vaaditaan aina muiden maksamana. Ja ennen kun naiset tulevat uhriutumaan niin raiskaukset on aivan eri asia ja raiskauksista johtuvat raskauden keskeytykset on vajaan promillen luokkaa kaikista. 

Ai jaa, miksi ehkäisyn kustannukset on mielestäsi vain naisten asia? 

No ei niitä incelien kuulu maksaa tietenkään, vaan niiden miesten jotka pääsee kanssa seksiä harrastamaan.

Vierailija
40/129 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko raskaudenkeskeytys aina maksuton?

YTHS:llä on? 

Taitaa tulla lähete aina naistentautien osastolle ja poliklinikkamaksu on 71,30 €

Itselle annettiin keskeytyneeseen keskenmenoon aborttilääkkeet ja käskettiin ottaa ne kotona. Tämä tilanne tapahtunut kahdesti. Kotona kärvistelet yksin hirveistä kivuissa, oksennat, ripuloit ja pyörryt.

Okei, mutta mistä ne annettiin? Luin äsken yths:n sivuilta tämän 

 

Y"THS ohjaa opiskelijan tarvittaviin jatkotutkimuksiin ja hoitoon hyvinvointialueen naistentautien yksikköön."

Naistenklinikalta, sairaanhoitajalta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme yksi