Ollaanko me kaikki samaa mieltä siitä, mitkä asiat kuuluu ihmisoikeuksiin? Saako sen alle ympätä mitä tahansa?
Joo tiedän että nyt prideporukka on jo kiljumassa jo poistoon tätä ketjua.
Viimeksi samanlainen ketju poistettiin ehkä puoli vuotta sitten vaikka keskustelin rauhalliseen sävyyn. Katotaan kestääkö nyt minuutin vai puolitoista? ;)
Mutta jollain lailla sanasta "ihmisoikeudet" on tullut lähes jumalallinen käsite, asia jota ei saa häiritä ja vaarantaa. Mitään ei saa kritisoida, koska....no, ihmisoikeudet!
Onko se nykyisin uhriutumisen väline? Onko se sateenvarjo jonka alle voidaan ympätä kaikki friikkisirkus?
Mun mielestä ihmisoikeuksia pitää uskaltaa tarkastella kriittisesti.
Ihmisarvo=kaikilla sama. Presidentistä pahimpaan pultsariin, heterosta homoon.
Ihmisoikeudet=saako se pressa, pultsari, hetero tai homo tehdä mitä tahansa, mitä haluaa? Onko hänen kokemuksensa aina oikea?
Kommentit (25)
Mä, ap, ryhmittelisin vielä ihmisoikeudet vakavuudeltaan.
Ketään ei saa kiusata/surmata/kiduttaa/vangita taustansa tai ominaisuuksiensa perusteella, rikolliset teot (&vangitseminen) ovat erikseeen.
Jokaisen pitää saada asua rauhassa ja mahdollisimman paljon osallistua työelämään.
Jokaisella on oikeus puhua julkisesti mielipiteestään.
Mutta saako jokainen perustaa perheen? Enpä sanois että saa, jos itse saisin päättää ihmisoikeuksista.
En soisi perhettä
-älyllisesti kehitysvammaisille
-syvästi mt-ongelmaiselle (älkää kysykö, miten syvästi. Mutta ensin on saatava oma pääkoppa kuntoon jotta voi vastata muiden tarpeisiin)
-sateenkaariväelle
-Epsteinille eli p-dareille
Oma lukunsa on sitten m-muuttajien ihmisoikeudet.
Elämän epäreiluuksia on, että toisen tekemä törttöily saattaa vaikuttaa viattoman ja kunnollisen ihmisen ihmisoikeuksien toteutumisen määrään.
Jos jossain kongolaisessa pakolaisporukassa on rehellisiä ja työteliäitä tulijoita, niin jos siinä samassa porukassa on todettu olevan päinvastaista väkeä, se estää niiden rehellisienkin tulon tänne Pohjolaan. Pohjoisia maita on pakko suojata.
Vierailija kirjoitti:
"Ihmisoikeudet=saako se pressa, pultsari, hetero tai homo tehdä mitä tahansa, mitä haluaa? Onko hänen kokemuksensa aina oikea? "
Eihän se sitä tarkoita. Vaan että kaikkia näitä koskevat samat yhtäläiset lait, samat oikeudet ja samat periaatteeliset mahdollisuudet. Ketään ei suljeta ulkopuolelle eikä kohdella eri tavalla vain koska hän on jotain.
Naisia syrjitään nykyään joka paikassa. Itselleni työnantaja sanoi kerran työhaastattelussa, että "ei me nyt valita sinua tähän työhön, kun sinulla on pienet lapset". Olin siis hoitanut työtä monta vuotta ja minut oli kutsuttu työhaastatteluun edellisen esimiehen suosituksesta. En siis itse laittanut edes hakemusta, vaan minut pyydettiin haastatteluun. Työpaikan sai sitten kuitenkin täysin epäpätevä opiskelija vailla mitään työkokemusta, koska hänellä ei ollut lapsia. Tämän uusi pomo kertoi suoraan. Ja parin kuukauden päästä tyyppi lopetti hommat, ja minut soitettiin taas hätiin. Siinä on yksi esimerkki naisten kohtaamasta työsyrjinnästä. Miesten työllistymistä pienet lapset eivät ikinä haittaa. Mikähän siinäkin on, kun meillä ainakin mies on hoitanut kaikki lasten sairaspoissaolot, koska hänellä on etätyömahdollisuus. Mutta silti lapset ovat ongelma minun pomolleni, vaikka sairaspoissaoloja lasten vuoksi ei ole.
Nykyisen työpaikkani sain, kun en maininnut perhetilanteestani yhtään mitään työhaastattelussa. Kyllä hekin udella yrittivät. Eli naiset, jos teillä on lapsia, niin älkää ikinä kertoko siitä työhaastattelussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmisoikeudet ovat mielipide, ei mikään universaalit objektiivinen asia.
Jos YK:n jäsenmaat ovat äänestäneet asioista, niin se on silloin yhteinen päätös, eikä sinun yksittäinen mielipiteesi onneksi merkitse yhtään mitään.
Jos ihmisoikeudet ovat sitä, mitä YK:n ihmisoikeuksien julistuksessa sanotaan, niin suunnilleen ainoa ihmisoikeuksia Suomessa ajava yhdistys on Sanan- ja uskonnonvapaus ry. Ne muut itseään ihmisoikeusjärjestöiksi väittävät ajavat asioita, joita ei ole kyseisessä julistuksessa.
Suvaitsevaiseksi itseään kutsuvan ihmisen tyypillinen piirre nykyään on täydellinen suvaitsemattomuus eriäviä maailmankatsomuksia kohtaan.