Pienten lasten äidit uupuvat nyt entistä enemmän. Syynä muuttunut isovanhemmuus.
Nyt on taas äidit uhrautumassa. Miten se muka voi isovanhempien syy olla, jos ei äidit omia lapsiaan jaksa hoitaa. Eläköön isovanhemmat sellaista elämää kuin elävät ja matkustelkoon niin paljon kuin sielu sietää.
Itsekin äitinä olen sitä mieltä, että jokaisen pitäisi tehdä tasan sen verran lapsia kuin itse jaksaa/pystyy hoitamaan. Ilman muiden apua. Sen takia meilläkin lapsimäärä on tasan 2.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/86266614-d828-47d8-bd40-781392fd654a
Kommentit (2292)
Ennen riitti että aamulla laittoi ulos ja illalla huusi syömään. Ei todellakaan olleet äidit läsnä millään tasolla. Ja naistenlehtiä sai plärätä mielin määrin ja juoruilla akkojen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei nuoret aikuiset lue enää kirjoja. Historian tunnilla koulussa ei ole keskitytty, siellä vaatimustasoja laskettu tälläkin saralla.
Eivät he tiedä, eivätkä he ymmärrä historiasta yhtään mitään. On vain minä minä ja minun tarpeeni ja tämä aika on raskainta kaikista sönkötystä.
Toivottavasti elämä opettaa ja saavat perspektiiviä jossakin vaiheessa.
Miksiköhän suuret ikäluokat sitten historiassa tunnetaan nimenomaan ITSEKKÄÄNÄ sukupolvena.
Siksi, että meillä on 30 + ikäpolvi, mille mikään ei riitä. He haluaisivat oman osansa ja myös kaikkien muiden osan jaettavaksi heille. Etenkin boomereiden. Täällä vauvalla on ollut sellaissiakin ketjuja, missä kolmikymppiset perustelevat miten yli kuusikymppisten omaisuus pitäisi sosialisoida nuoremmille ja ne kuusikymppiset pistää laitoksiin odottelemnaan kuolemaa. Jakaa siis talot ja rahat random nuorille. On niin vaivalloista kun joret eivät ole rikkain ikäluokka. Eikä niitä juttuja ole kirjoitettu vitsillä.
Kaikki kolmikymppiset eivät tietenkään ajattele noin, mutta juuri tuosta ikäluokasta se ns. boomeriviha kumpuaa.
Tiesit varmaan, että Suomessa suurin ikäluokka juuri nyt on 1990 syntyneet.
Tuo näkyy vaikka vihreiden puolueohjelmassa.
Vierailija kirjoitti:
Ennen riitti että aamulla laittoi ulos ja illalla huusi syömään. Ei todellakaan olleet äidit läsnä millään tasolla. Ja naistenlehtiä sai plärätä mielin määrin ja juoruilla akkojen kanssa.
Tuo yleistys on tietysti ihan harhaa. Osa äideistä oli ennen hyvinkin läsnä lapsilleen, eikä toisaalta nyky äideistäkään kaikki ole läsnä.
Akkojen kanssa juoruilu on vaihtunut nettiin ja sosiaaliseen mediaan ja siiheen käytetty aika moninkertaistunut.
Vierailija kirjoitti:
En ole kokenut tuollaista aikakutta ja olen jo elämäni ehtoopuolella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo yleistys on tietysti ihan harhaa. Osa äideistä oli ennen hyvinkin läsnä lapsilleen, eikä toisaalta nyky äideistäkään kaikki ole läsnä.
Akkojen kanssa juoruilu on vaihtunut nettiin ja sosiaaliseen mediaan ja siiheen käytetty aika moninkertaistunut.
Tuo oli sitä äitiyttä ennen. Ja niiden akkojen kanssa juoruilua oli päivät täynnä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo oli sitä äitiyttä ennen. Ja niiden akkojen kanssa juoruilua oli päivät täynnä.
Mistä ihmeestä sinä sen yleistäen tiedät? Oletko koskaan katsonut kuinka paljon olet päivässä älylaitteilla tai tietokoneella. Tänäänkin ilmeisesti aamusta asti koko päivän. Eihän siellä maalla entisaikaan edes ollut akkoja keiden kanssa juoruta.
Vierailija kirjoitti:
Miten minusta tuntuu, että tuokin tuulesta temmattu väite on toistettu nyt ainaakin tuhat kertaa.... toistat itseäsi kuin papukaija.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä ihmeestä sinä sen yleistäen tiedät? Oletko koskaan katsonut kuinka paljon olet päivässä älylaitteilla tai tietokoneella. Tänäänkin ilmeisesti aamusta asti koko päivän. Eihän siellä maalla entisaikaan edes ollut akkoja keiden kanssa juoruta.
Ja sinä reppana täytät päiväsi muiden kyttäämisellä. Juoruämmäperinne siis voimissaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei nuoret aikuiset lue enää kirjoja. Historian tunnilla koulussa ei ole keskitytty, siellä vaatimustasoja laskettu tälläkin saralla.
Eivät he tiedä, eivätkä he ymmärrä historiasta yhtään mitään. On vain minä minä ja minun tarpeeni ja tämä aika on raskainta kaikista sönkötystä.
Toivottavasti elämä opettaa ja saavat perspektiiviä jossakin vaiheessa.
Miksiköhän suuret ikäluokat sitten historiassa tunnetaan nimenomaan ITSEKKÄÄNÄ sukupolvena.
Siksi, että meillä on 30 + ikäpolvi, mille mikään ei riitä. He haluaisivat oman osansa ja myös kaikkien muiden osan jaettavaksi heille. Etenkin boomereiden. Täällä vauvalla on ollut sellaissiakin ketjuja, missä kolmikymppiset perustelevat miten yli kuusikymppisten omaisuus pitäisi sosialisoida nuoremmille ja ne kuusikymppiset pistää laitoksiin odottelemnaan kuolemaa. Jakaa siis talot ja rahat random nuorille. On niin vaivalloista kun joret eivät ole rikkain ikäluokka. Eikä niitä juttuja ole kirjoitettu vitsillä.
Kaikki kolmikymppiset eivät tietenkään ajattele noin, mutta juuri tuosta ikäluokasta se ns. boomeriviha kumpuaa.
Tiesit varmaan, että Suomessa suurin ikäluokka juuri nyt on 1990 syntyneet.
Just, ja sitten ihmettelevat, kun voimia ei riittää. Ahneus, kateus, v iha, egoismi, pahantahtoisuus vievätkin tämmöisiltä viimeiset jaksamiset ja energian. Sitä saa, mitä tilaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sinä reppana täytät päiväsi muiden kyttäämisellä. Juoruämmäperinne siis voimissaan.
Kun jää aiheesta alakynteen, mennään AINA henkilöön. Tyypillistä!
Olen 64-vuotias, vaikeita perussairauksia on ja teen kaksivuorotyötä. Minun on nukuttava yöni joten ihan pieniä en voi ottaa yökylään. Sitten, kun osaavat itse hoitaa yölliset vessakäynnit ym. Tytär ei oikein ymmärrä vaan laiskana pitää. Päivähoidossa ovat kyllä usein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun jää aiheesta alakynteen, mennään AINA henkilöön. Tyypillistä!
aivan ja niinhän sinä teit, minä vain sitten vastasin samalla mitalla.
Aika harvalla sellaisella perheellä millä menee huonosti on tuohon rahaa. Käyhien lapsiperheiden määrä on noussut jo liki 150 000:een. Se on yli neljännes kaikista lapsiperrheistä. Rikkailla on tietysti varaa ja heillä harvoin on edes sellaisia elämänhallinnan ongelmia kuin köyhemmillä. Voisi vaikka hiukan nippaista rahaa siitä subjektiivisesta päivähoito-oikeudesta tuohon kodinhoitajajuttuun. Lastensuojelun tarvekin vähentyisi kummasti ja huostaanottoihin ei menisi niin paljon rahaa.
Mitä apua sinun mielestäsi se sohvan nurkassa istuva sossutäti tuo jos perhe on ihan lopussa ja elämänhallinta tiessään?