Selaan työpaikkailmoituksia, miten ihmiset elää jollain "ehkä 10-25 tuntia viikossa" sopimuksilla?
Joissa ei ole edes etukäteen määriteltynä niitä tiettyjä vakituisia työaikoja ja vuoroja, jotta pystyisi organisoimaan toisen työn siihen ohelle? Työnantaja olettaa, että olet käytettävissä tarvittaessa, mutta ei tuommoisella työllä pysty kukaan elämään, kun tunteja ei kerry tarpeeksi. Eikös hallitus myös poistanut suojaosat näistä?
Ihan oikeasti sitähän saa vielä häädön kämpästä, jos ei ole varaa maksaa vuokraa, kun menee näihin pilipali-soppareihin mukaan. Millä ostaa ruokaa, tai maksaa laskut, jos tunteja onkin vain 10 viikossa?
Kommentit (138)
24h viikko (8 yövuoroa kuussa) ja sillä 1800-2200 netto. Vuokra 500. Muut laskut 100. Hyvin elää.
- sote yökkö
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisiko joku työnantaja vastata miksei enää voi tulla kysymään töitä paikan päälle niin kuin ennen vanhaan, ja jos on töitä niin voi ottaa ensimmäistä asiallista joka ehtii? Ei noita vuokrafirmojen temppuratoja järkevä ihminen jaksa.
Koska ei ole takeita että se asiallinen on oikeasti asiallinen, ja erityisesti pienyrittäjälle huono työntekijä on iso riski. Helpompi maksaa vuokrafirman lisäkulut ja sitten oikeasti saa sen työntekijän paikalle sovittuun aikaan tekemään sovitut hommat, kuin palkata se asiallinen Lissu joka kuukauden päästä alkaa saikuttaa ja näin maksat sille kotona olosta ja toiselle tuurauksesta/teet itse töitä ilman vapaita.
Miksi ennen vanhaan ei ajateltu noin?
Nuo 10 - 20 tuntia viikossa hommat sopivat eläkeläisille, opiskelijoille tai hyvätuloisen puolisolle.
Hyvätuloisen siippa voi vähän harrastella työntekoa ja viitata siihen kun työtä kysytään. Kuitenkaan työ vie liikaa aikaa harrastuksista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moni tekee tänä päivänä kahta tai jopa kolmeakin työtä ja tämä onnistui ilmeisen hyvin ainakin jos päätyö on vuorotyötä jossa on useampi vapaapäivä vuorojen vaihtuessa tai päätyössä työtunteja on vain esim. 30 tuntia tai alle viikossa. Sellaisen sivutyön tekeminen onnistuisi aika monilta missä voisi ottaa eri pituisia ei säännöllisiä työkeikkoja vastaan. Jos ei malta tai ei pysty pitämään juuri lainkaan täysin työstä vapaita päiviä tai pidempiä lomajaksoja ihminen lopulta uupuu tai jopa sairastuu. Leskiäitini elätti ja koulutti lapsensa tekemällä aikanaan samanaikaisesti siivoustyötä useammallekin työnantajalle; oli aamusiivous työpaikka ja iltasiivoustyöpaikka sekä useampana päivänä viikossa oli kotisiivouspaikkoja, loma-ajat olivat lyhyitä pätkiä eikä hän koskaan sanonut työn tekemisen olevan rankkaa.
ihan mielenkiinnosta, mutta millä vuosikymmenellä hän teki moneen eri paikkaa töitä. Muistelen että siivoojat olivat ihan 8h työsuhteessa ja vakituisina vielä kasarilla.
Kyllä kasarilla toimistoihin ja muihin yrityksiin palkattiin omillekin palkkalistoille iltasiivoja/iltasiivoojia, joilla siivottavan alueen koosta riippuen oli työtunteja yleensä oli n. 2-6 tuntia/päivä. Läheiseni oli paikallisen pankin palkkalistoilla iltasiivoojana 1970 luvulta 1990-luvun puoliväliin asti. Nykyään toimistojen ym. yritysten ilta- tai aamusiivoukset taitaa hoitaa enimmäkseen siivousalan yritykset.
Pitääkö kaikkien sinkkutyöttömien nyt pakolla etsiä joku ihan paskakin ihminen puolisoksi että tulisi taloudellisesti helpompaa?
Nämä on töitä niille, jotka pystyvät näillä harrastelemaan työn tekemistä. Tienaavat vähän sukkahousurahoja ja pikkulantteja tyttöjen skumppalounaisiin.
Mahdollisia töitä vain niille, jotka pitkäaikaistyöttömiä 595 euroa netto kuussa ilman mahdollisuutta lisätukiin.
Itse vakituisessa osa-aikatyössä jossa vuorolistat tehdään 3 viikoksi kerrallaan . Käytettävyyden määrittelee työntekijä ja työnantaja katsoo vuorot sen mukaan.
Tunteja tulee kahteen viikkoon 50-100. 50 tunnilla kahteen viikkoon olis sama kuin tuo 25h/vko. Sillä saan päälle 700€ käteen 2 viikossa. Eli kuussa saisin ne. 1500€ käteen 25h/vko. Silläkin pärjäisin.
Sitten jos tunteja vaikka lähemmäs sata niin käteen saan 2 viikossa lähemmäs 1500€. Paras kk palkka mulla ollut 2700€ käteen kuussa.
Kilometrikorvaukset on osa tuota määrää. Työnantaja maksaa vajaa 60 senttiä /km korvauksia asiakkaille mikä on paljon enemmän kuin mitä oikeasti mulla menee polttoaineisiin työmatkoilla ja toki kaikki lisät kuuluu.
Täydet kesälomat mulla on. 2 viikkoa lomaa jo pidin, 2 viikkoa pidän heinäkuussa ja sitten jää vielä 1 viikko jonka pidän varmaan joskus syksyllä.
En edes mieti kokoaikatyön hakemista koska ei ole tarvetta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisiko joku työnantaja vastata miksei enää voi tulla kysymään töitä paikan päälle niin kuin ennen vanhaan, ja jos on töitä niin voi ottaa ensimmäistä asiallista joka ehtii? Ei noita vuokrafirmojen temppuratoja järkevä ihminen jaksa.
Koska ei ole takeita että se asiallinen on oikeasti asiallinen, ja erityisesti pienyrittäjälle huono työntekijä on iso riski. Helpompi maksaa vuokrafirman lisäkulut ja sitten oikeasti saa sen työntekijän paikalle sovittuun aikaan tekemään sovitut hommat, kuin palkata se asiallinen Lissu joka kuukauden päästä alkaa saikuttaa ja näin maksat sille kotona olosta ja toiselle tuurauksesta/teet itse töitä ilman vapaita.
Koska oli suurempi todennäköisyys että se asiallinen oli oikeasti asiallinen.
Vierailija kirjoitti:
Itse vakituisessa osa-aikatyössä jossa vuorolistat tehdään 3 viikoksi kerrallaan . Käytettävyyden määrittelee työntekijä ja työnantaja katsoo vuorot sen mukaan.
Tunteja tulee kahteen viikkoon 50-100. 50 tunnilla kahteen viikkoon olis sama kuin tuo 25h/vko. Sillä saan päälle 700€ käteen 2 viikossa. Eli kuussa saisin ne. 1500€ käteen 25h/vko. Silläkin pärjäisin.
Sitten jos tunteja vaikka lähemmäs sata niin käteen saan 2 viikossa lähemmäs 1500€. Paras kk palkka mulla ollut 2700€ käteen kuussa.
Kilometrikorvaukset on osa tuota määrää. Työnantaja maksaa vajaa 60 senttiä /km korvauksia asiakkaille mikä on paljon enemmän kuin mitä oikeasti mulla menee polttoaineisiin työmatkoilla ja toki kaikki lisät kuuluu.
Täydet kesälomat mulla on. 2 viikkoa lomaa jo pidin, 2 viikkoa pidän heinäkuussa ja sitten jää vielä 1 viikko jonka pidän varmaan joskus syksyllä.
Niin no miksi miettisit kun voit halutessasi jo tehdä nykyiseen työpaikkaasi kokoaikaista vastaavat tunnit ja ylikin.
Vierailija kirjoitti:
Ja mun pointti oli että jo tuolla 100h/kk tuntimäärällä pärjäisin jos saisin joka kuukausi sen verran tunteja. Yleensä saan keskimäärin 70h/2vko mutta joskus menee sinne lähemmäs 100h/2vko ja joskus harvoin 50h/2vko mutta se 50 on kuitenkin minimi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin no miksi miettisit kun voit halutessasi jo tehdä nykyiseen työpaikkaasi kokoaikaista vastaavat tunnit ja ylikin.
En mieti siksi koska jo 100h/ kuukausi tunneilla tienaan käteen saman kuin moni tienaa käteen kokoaikatyössä. Ei mulla ole tarvetta tehdä tunteja samaa määrää kuin koloaikaiset tekee mutta toki teen jos tunteja saan
Ei mitenkään. Sehän noissa osa-aikatöissä on ongelma, että edes soviteltua päivärahaa ei saa kuin paljon jälkikäteen.
Ihmetteleekö vielä joku, miksi työttömät eivät tunge sankoin joukoin osa-aikatyöhön?
Lidlin kassat elää noilla tunneilla, ainakin pohjoisessa. Pienituntisimmat saa soviteltua päivärahaa lisäksi. Sama varmaan muissakin firmoissa kaupan alalla.
Pk-seudulla tes-palkka on isompi mutta tusin siellä silti elää pelkästään noilla tunneilla, täytyy olla just opiskelija tai keikkailla lähimyymälöissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska oli suurempi todennäköisyys että se asiallinen oli oikeasti asiallinen.
Ennen ihmisillä oli moraali kunnossa ja ryhtiä. Nykyään vain harvoilla. Velttoilevat ja saikuttavat.
Vierailija kirjoitti:
Mahdollisia töitä vain niille, jotka pitkäaikaistyöttömiä 595 euroa netto kuussa ilman mahdollisuutta lisätukiin.
Ei ole. Jos tienaa 300 euroa niin 595 yleistuesta leikataan 150 pois. Hallitus poisti suojaosan.
Vierailija kirjoitti:
Lidlin kassat elää noilla tunneilla, ainakin pohjoisessa. Pienituntisimmat saa soviteltua päivärahaa lisäksi. Sama varmaan muissakin firmoissa kaupan alalla.
Pk-seudulla tes-palkka on isompi mutta tusin siellä silti elää pelkästään noilla tunneilla, täytyy olla just opiskelija tai keikkailla lähimyymälöissä.
Hallitus leikkasi sovitellusta puolet pois + lapsikorotukset pois. Sekä poisti asumistuesta 300 euron ansiotulovähennyksen.
En ota enää mitä lyhyt aikaisia töitä. Otin ennen kaikki 2-20 päivän hommatkin mutta en enää koska kela ei ymmärrä niitä ja tukipäätöksiä saa odottaa kauan.
Vierailija kirjoitti:
24h viikko (8 yövuoroa kuussa) ja sillä 1800-2200 netto. Vuokra 500. Muut laskut 100. Hyvin elää.
- sote yökkö
Niin. Jos saa sellaisia vuoroja aina, joista tulee kunnolla lisiä! Jos ei saa, on vaikeampi paikka saada vuokra ja laskut maksettua. Joillain työpaikoilla rahakkaista vuoroista suorastaan tapellaan eikä kukaan saa niitä määräänsä enempää.
Paikallinen sopiminen tuli voimaan 1.1.2025
www.tem.fi/paikallisen-sopimisen-lisaaminen