Muistatko, kun 2000-luvun alussa Suomi oli maailman kilpailukykyisin maa, PISA-tulokset olivat maailman huippua ja koulutusaste korkealla?
Ja nyt tilanne on ihan toinen. Mitä oikein Suomelle on tapahtunut viimeisen 25 vuoden aikana? Jotain on mennyt pahasti pieleen.
Kommentit (122)
5 syytä jonka vuoksi Suomen Pisa-tulokset laskevat
Perinteinen opettajajohtoinen opetus on vähentynyt ja opettajan rooli on muuttunut enemmän ohjaajaksi.
Pitkään jatkuneet säästöt ja leikkaukset ovat vähentäneet tukitoimia ja kasvattaneet luokkakokoja.
Oppitunteja on vähennetty samaan aikaan, kun opetussuunnitelmien sisältöjä on laajennettu.
Vapaa-ajan lukeminen on vähentynyt, ja heikko lukutaito heijastuu suoraan kykyyn ymmärtää muidenkin aineiden tehtäviä.
Älypuhelimet ja sosiaalinen media häiritsevät keskittymistä sekä koulussa että vapaa-ajalla.
Sitoutuminen koulutyöhön ja pitkäjänteinen harjoittelu ovat heikentyneet osalla nuorista.
Eihän tämä kokoomuksen vuosikymmeniä harjoittama politiikka ole tuottanut tuloksia. Talous on kuralla ja toivoa paremmasta ei näy.
Raha ei ole valunut alaspäin pyörittämään yhteiskuntaa. Palkansaajien matalat palkat, verotus, korkeat kulutusverot (alv+muut), asumismenot ja Orpon hallitus on vielä lisäämässä raskaasti suomalaisten terveysmenoja. Talous ei kohene kokoomuksen opeilla vaan painuu pohjaan.