HS: Nuoret kertovat millaisista vaatteista tunnistaa keski-ikäisen
Itselläni heräsi lähinnä kysymys, että onko keski-ikäisyydessä toimittajan mielest jotain vikaa? Miksi keski-ikäinen ei saisi näyttää keski-ikäiseltä? Pitäisikö muka juosta joka trendin perässä kuin teinit?
Kommentit (562)
Vierailija kirjoitti:
Kaikki yli 30-vuotiaat on jo tavallaan vanhoja nuorempien silmissä. Valitettavasti et näytä keski-ikäisenä nuorelta pukeutumalla teinivaatteisiin, vaikka itse luulet niin.
Ihmisten ikääntymisessä on ihan hirveen paljon eroja. Esimerkiksi urheilullinen ja lihaksikas 35-vuotias näyttää elinvoimaisemmalta kuin rapakuntoinen 20-vuotias. Etenkin miehissä, eihän mies tyypillisesti näytä edes komealta ennen 30 ikävuotta. Sen takia vaikkapa James Bondin esittäjät ovat aina vähintään tuon ikäisiä, usein lähempänä 40.
Esim. tässä Erikoisjoukot-ohjelmassa olevat kouluttajat.. Robin Hendry 39, Janne Lehtonen 43, Jan Kuntti 48.
Tuskinpa monikaan nuori ajattelee että he eivät ole "cooleja äijiä", pukeutuivat miten vain. Vaan kunnioitusta herättäviä ja karismaattisia miehiä.
Riipuu täysin millainen on. Ja miten on elämänsä elänyt, ja terveydestään huolta pitänyt. Tietysti tuon ikäinen mies voi olla aivan rupsahtanut kurppakin.
Vaatteita enemmän kyse on siitä, miten niitä kantaa. Ja mitä siellä alla on. Urheilullisuus on muodikasta aina, ja valitettavan harva suomalainen tuota muotia seuraa, nuoret mukaanlukien.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä tunnistaa nykynuoren? Jopa silloin kun tulevat selän takaa. Kuvottavasta hajuveden löyhkästä
Ja kaikki sukupuolet! Hyvin on hajuvesivalmistajat mainonnassa onnistuneet.
Voi hyvännen aika sitä löyhkää? Eivätkä tajua miten naurettava vaikutelma siitä tulee. Pojillakin imelät tuoksut käytössä. Ihan sama miten pukeutuvat
Ongelmahan on sama kuin pahan hajuisisissa ihmisissä aina, eli ihminen itse ei haista miten pahalta haisee. Oli meilläkin nuorena yksi Panu, joka haisi aina kusen ja paskan sekoitukselta. (Luultavasti vain piintynyttä hikeä, kun kaveri ei käyttänyt dödöä eikä käynyt suihkussa). Eihän se itte sitä haistanu. Kun hajuun tottuu.
Tulin just hammaslääkäristä yks päivä niin takaa tuli sellainen 3 tytön ja 3 pojan porukka. Meinasin pyörtyä siihen hajuun. Vanhat minkkiturkki-mummotkaan ei haise noin imelältä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viisikymppisen miehen tunnistaa farmariasusta, converse-tennareista ja tyköistuvasta paidasta.
Converse.. onko säälittävämpää ?
Minun mielestäni ikään katsomatta kaikenlaisten tuotemerkkien näkyvänä mainospaaluna toimiminen (olivatpa kalliita tai halpoja) on säälittävää. Ostakaa vaatteita, missä tuotemerkit ja logot eivät näy ja leikatkaa/ratkokaa kaikki tuotelaput pois.
No mitä sillä on välilä, jos on tuotemerkki. Joudut sä maksaa rahalla siitä merkittömästikin vaatteesta. Ja joku firma/tuotemerkki siinäkin on takana. Merkkivaatteet ovat usein laadukkaitakin, kestävät pitempään. Et oo yhtään sen parempi jos kuljet merkittömissä vaatteissa. Sitte ku ompelet itse kaikki vaatteesi (kengät myös), voit vähän jo kehuakin.
Olen 68v nainen. Tätä nykyä tykkään pukeutua leveälahkeisiin farkkuihin, löysään paitapuseroon ja lenkkareihin. Kokonaisuuden saattaa aurinkoisena päivänä täydentää lippis. Joskus mietin, voiko tässä iässä pukeutua näin, aikalailla nuorisotyyliin. Toisaalta iloitsen siitä, että nykyään tyyli on aika vapaa kaiken ikäisillä. Tärkeintä on, että itsellä on mukava olo vaatetuksenkin suhteen.
Nuorten poikien hajuvedenkäyttöä joku kauhisteli, minua hyvältä tuoksuva nuori ilahduttaa. Ovat vielä niin kohteliaitakin tällaista vanhempaa naista kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan järkkyä. Siistit, järkevänoloiset nuoret vastasivat kun toimittaja heitä haastatteli ja täällä käydään heidän kimppuun haukkumalla. Sitten ihmetellään miksi Suomessa on niin paljon kiusaamista, päiväkodissa, koulussa, työpaikoilla..
Mitä pahaa nuorten kommenteissa oli? Alkekirjoitan kommentit täysin näin vaatemyyjänä. Mitä väliä mitä muut sanoo, jos itse tykkää kukkamekoista?! Miten porukka voi olla noin epävarmaa...
Kertoo kaiken oleellisen kohderyhmästä, ei mitään lisättävää 🤭
Joo, tässä ketjussa kyllä keski-ikäiset nolasivat itsensä ja ystävälliset, fiksut nuoret pesivät valtaosan heistä 1-0. Ihan nolottaa aikujisten ihmisten puolesta.
Minusta taas tuntuu, että ihmiset lukevat ihan eri keskusteluja kuin minä.
Sama ilmiö näkyy myös siinä alkuperäisessä Hesarin jutussa (eli https://www.hs.fi/popkulttuuri/art-2000011999631.html ).
Kommenteissa moni hilluu "Meneekö tunteisiin??? Onko noin paha ikäkriisi??? Onpa keski-ikäiset noloa ja herkkähipiäistä porukkaa :D :D :D", vaikka kukaan ei hauku nuoria vaan kommentit ovat tyyliin "no joo, minä ainakin pukeudun miten haluan enkä ole edes miettinyt asiaa" ja "mikä oli tämän artikkelin pointti?"
Joku kommenteissa mainitsikin sen, että nykyään tehdään omituisen paljon juttuja siitä, miten keski-ikäiset eivät tajua mitään, käyttävät (nuorison mielestä) emojeja väärin, eivätkä ymmärrä vanhojen sanojen (nuorison keksimiä) uusia merkityksiä, jne. Siis se sama ikivanha jokaisen teinisukupolven "yyh keski-ikäiset on kalkkiksii eikä tajuu mitään yhyy" -asenne, paitsi että nykyään media oikein kannustaa siihen, vissiin ragebaittina klikkien toivossa. Tämänkin artikkelin otsikko "Nuoret kertovat, millaiset vaatteet paljastavat keski-ikäisen" on jo ihan puhdasta ragebaittia. "Paljastavat keski-ikäisen." Voi ei, jäin kiinni keski-ikäisyydestä, ihan kamalaa.
Luepa ketju uudestaan. Finninaamaiset paskiaiset ym. Tuollaisiin kommentteihin on vastattu että hävetä pitäisi.
Joo-o, yksi puhui finninaamoista niin kaikkien muiden pitäisi hävetä. Sitähän tämä vauvapalstan "keskustelu" aina on.
Lue sinäkin ko kommentti uudestaan, "ym" lukee siinä. On tässä rumasti haukuttu nuoria ihan suotta. Niihin saakin reagoida. Kaikkien ei tietenkään tarvitse hävetä eikä sellaista ole kaikille sanottukaan, niille vain jotka törkeitä ovat.
Vierailija kirjoitti:
Ihan sama kun sanoisi:
KAIKKI Teinitytöt kaikki liikkuu verkkareissa, lenkkareissa, heavy meikissä ja hämähäkki ripseissä 😳
Mikä on ihan sama? Nuoriltahan tuli useammanlaista luonnehdintaa. Aivan mahdoton kysymyshän se oli vastata kattavasti, tosissaan olivat ja vastasivat, nätistikin vileä, pisteet siitä heille.
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitää arvioida vaatteista ihmisen ikää kun helpommin/varmemmin sen näkee naamasta?
Ehkä vähän huonosti aseteltu sanat, ajatus oli kai enemmän "mikä on tyypillistä keski-ikäisen pukeutumista" tsjp.
Minä en tiennyt nuorenakaan (2000-luvun alkupuoliskolla) mistään trendivaatteista mitään, eikä edes kiinnostanut. 😂 Kunhan oli jotkut ehjät ja mukavan tuntuiset vaatteet päällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tunnistaahan keski-ikäisen iän naamastakin.
Kyllä. Täytin 40v ja menin hakemaan yhtä saunakaljaa juhlistaakseen. Kassaneiti kysyi papereita. Moni sanoo että olen kymmenen vuotta nuoremman näköinen kuin todellinen ikä. M41
Oot 40 ja näytät 10 vuotta nuoremmalta, siis 30 vuotiaalta. Ja sanot, että kassaneiti kysyi papereita. Jokin ei nyt täsmää. Ei kai kolmikymppisen näköseltä papereita kysytä.
Kyllä kysytään. Näin on ollut jo monta vuotta.
Teini-ikäisen tunnistaa resuisista lökäpöksyistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki yli 30-vuotiaat on jo tavallaan vanhoja nuorempien silmissä. Valitettavasti et näytä keski-ikäisenä nuorelta pukeutumalla teinivaatteisiin, vaikka itse luulet niin.
Itse pidin lukiolaisia vanhoina kun olin ala-asteella 😂
Eläkeläisen näkökulmasta viisikymppinen on vielä nuori.
Nuoruus/vanhuus riippuu siitä kuka tekee arvion. Ei kannata suhtautua siihen kovin vakavasti.
Eräs teinityttö pyysi minua parikseen vanhojen tansseihin ja sanoi, että näytän tarpeeksi nuorelta sulautuakseni joukkoon. Olin tuolloin 34-vuotias mies. Oli huvittavaa.
Ei kiinnosta nykynuorten mielipiteet missään asiassa, aivan tyhjänpäivästä sakkia.
Suomessa varsinkin on maailman typerin nuoriso.
Nauran itseni tärviölle heidän "muotiaan" katsellessa.
Minä en pitäisi mitenkään imartelevana jos minulta kysyttäisiin paperit, en ole koskaan pitänyt. Minä kun kysyisin paperit lähinnä sellaiselta, joka näyttää peuralta ajovaloissa, en itsevarmalta aikuisen ihmisen näköiseltä. Eli vaikutelmani ihmisen iästä tulee pitkälti tavasta kantaa itsensä, liekö kassahenkilönä osaisin katsoa käsiä ja kasvon juonteita. En siis ole kassahenkilö, joten en tiedä miten heidät koulutetaan. Minä näytän luullakseni ihan ikäiseltäni ja hyvä niin.
Minulla oli kyllä kerran työkaveri, joka näytti 10-15 vuotta todellista ikäänsä nuoremmalta, mutta toisaalta, hän ei juuri koskaan ollut pihalla. Sanoi olevansa aina sisällä. Hänellä oli myös jotain mielenalueen ongelmia ja oli siksi vähän tuollainen peura ajovaloissa ja eksyneen näköinen. Jäikin sitten pois töistäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmisten ikääntymisessä on ihan hirveen paljon eroja. Esimerkiksi urheilullinen ja lihaksikas 35-vuotias näyttää elinvoimaisemmalta kuin rapakuntoinen 20-vuotias. Etenkin miehissä, eihän mies tyypillisesti näytä edes komealta ennen 30 ikävuotta. Sen takia vaikkapa James Bondin esittäjät ovat aina vähintään tuon ikäisiä, usein lähempänä 40.
Esim. tässä Erikoisjoukot-ohjelmassa olevat kouluttajat.. Robin Hendry 39, Janne Lehtonen 43, Jan Kuntti 48.
Tuskinpa monikaan nuori ajattelee että he eivät ole "cooleja äijiä", pukeutuivat miten vain. Vaan kunnioitusta herättäviä ja karismaattisia miehiä.
Riipuu täysin millainen on. Ja miten on elämänsä elänyt, ja terveydestään huolta pitänyt. Tietysti tuon ikäinen mies voi olla aivan rupsahtanut kurppakin.
Vaatteita enemmän kyse on siitä, miten niitä kantaa. Ja mitä siellä alla on. Urheilullisuus on muodikasta aina, ja valitettavan harva suomalainen tuota muotia seuraa, nuoret mukaanlukien.
No, nuorten mielestä 35 on 35 vaikka mitä tekisi. Kannattaa kantaa ikänsä arvokkuudella.
Vierailija kirjoitti:
Minä en pitäisi mitenkään imartelevana jos minulta kysyttäisiin paperit, en ole koskaan pitänyt. Minä kun kysyisin paperit lähinnä sellaiselta, joka näyttää peuralta ajovaloissa, en itsevarmalta aikuisen ihmisen näköiseltä. Eli vaikutelmani ihmisen iästä tulee pitkälti tavasta kantaa itsensä, liekö kassahenkilönä osaisin katsoa käsiä ja kasvon juonteita. En siis ole kassahenkilö, joten en tiedä miten heidät koulutetaan. Minä näytän luullakseni ihan ikäiseltäni ja hyvä niin.
Minulla oli kyllä kerran työkaveri, joka näytti 10-15 vuotta todellista ikäänsä nuoremmalta, mutta toisaalta, hän ei juuri koskaan ollut pihalla. Sanoi olevansa aina sisällä. Hänellä oli myös jotain mielenalueen ongelmia ja oli siksi vähän tuollainen peura ajovaloissa ja eksyneen näköinen. Jäikin sitten pois töistäkin.
Käsitys ihmisen iästä johtuu kyllä 90% ulkoisista seikoista eikä mistään "eksyneestä ilmeestä". lol
Lisään vielä tuohon, etten pitäisi papereiden kysymistä imartelevana, että olen nainen, enkä pidä sitä imartelevana itsellenikään mutta vielä vähemmän pitäisin jos olisin mies. Minusta nainen on kauneimmillaan joskus ikävuosien 27-32 aikana, mutta miehistä en osaa sanoa. Joillakin miehillä on parasta ennen 20 ja toiset vaan komistuu jonnekin 50v asti.
N43
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ko eihän tossa mitenkään negatiiviseen sävyyn puhuttu keski-ikäisistä.
En sitä tarkoitakaan, ihan asiallisia nuo nuoret oli eikä heistä mitään pahaa sanottavaa. Mutta en ymmärrä tämän jutun pointtia. Ihan kuin keski-ikäinen ei itse tunnistaisi olevansa keski-ikäinen.
Ap
Minusta ihan mielenkiintoista kuulla, miten nuoret näkevät keski-ikäiset. Minä olen se "perusfarkut"-versio.
Näitä perusfarkut-keski-ikäisiä oli jo minun nuoruudessani, kun teineillä oli pillifarkut
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viisikymppisen miehen tunnistaa farmariasusta, converse-tennareista ja tyköistuvasta paidasta.
Converse.. onko säälittävämpää ?
Mikä niissä on säälittävää?
Merkki.
Ja kaikki sukupuolet! Hyvin on hajuvesivalmistajat mainonnassa onnistuneet.