Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS: Nuoret kertovat millaisista vaatteista tunnistaa keski-ikäisen

Vierailija
03.06.2026 |

Itselläni heräsi lähinnä kysymys, että onko keski-ikäisyydessä toimittajan mielest jotain vikaa? Miksi keski-ikäinen ei saisi näyttää keski-ikäiseltä? Pitäisikö muka juosta joka trendin perässä kuin teinit? 

https://m.youtube.com/shorts/R7_H7D1Wc4Y

Kommentit (608)

Vierailija
401/608 |
05.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pukeudun varsin neutraalisti, kaiketi ns. nuorekkaasti, ja vaikka olen 42-vuotias, näytän noin 25-30-vuotiaalta, joten eipä tunnistettaisi keski-ikäiseksi. Ehkä viiden, kymmenen vuoden päästä sitten vihdoin. Se olisi ihan virkistävää. M42

Voi tuota miespeiliä. 42 v ei näytä 25-vuotiaalta missään kamppeissa, ja se on ihan ok. Ei tarvitsekaan.

Kyllä näytän. Ei oma mielipiteeni, tai peilini, vaan ihan perustuen loputtomiin kommentteihin muilta. Jotkut vain näyttävät ikäistään nuoremmilta, jotkut taas vanhemmilta jne., ja se on ihan ok. Ei tarvitsekaan näyttää ikäiseltään. -sama

Vierailija
402/608 |
05.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tunnistaahan keski-ikäisen iän naamastakin.

Kyllä. Täytin 40v ja menin hakemaan yhtä saunakaljaa juhlistaakseen. Kassaneiti kysyi papereita. Moni sanoo että olen kymmenen vuotta nuoremman näköinen kuin todellinen ikä. M41

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
403/608 |
05.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä. Täytin 40v ja menin hakemaan yhtä saunakaljaa juhlistaakseen. Kassaneiti kysyi papereita. Moni sanoo että olen kymmenen vuotta nuoremman näköinen kuin todellinen ikä. M41

Ei oikeasti kannattaisi käyttää alkoholia yhtään, nin säilyisit paremmin. Alkoholi vanhentaa rutosti.

Vierailija
404/608 |
05.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei oikeasti kannattaisi käyttää alkoholia yhtään, nin säilyisit paremmin. Alkoholi vanhentaa rutosti.

Toki, mutta geeneistä tuo on lähinnä kiinni, ellei nyt ole vuosikymmeniä sekakäyttäjärappiolla. 

Vierailija
405/608 |
05.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Säälittävintä oikeasti on kun nelikymppinen boomerittelee muita - ihan kuin itse olisi nuori. Tapahtuu pääministeritasollakin.

Eiköhän Marinistakin tule joskus vielä keski-ikäinen, tuskin hän ikuinen nuori on?

Marin on yli nelikymppinen eli keski-ikäinen.

Vierailija
406/608 |
05.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keski-ikäisyyden tunnistaa velattomasta talosta, uudehkosta velattomasta autosta, kesämökistä, veneestä, prätkästä.

Nuoriso miettii, mistä saisi pikavipin, kun pitäisi vähän bilettää ja vuokrakin taas rästissä.

Vierailija
407/608 |
05.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksi olut ei vanhenna. Yksi laatikko olutta vanhentaa. M41

Vierailija
408/608 |
05.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

'Kerran fashionista, aina fashionista.'

Vähän siltä omalla kohdallani vaikuttaa.

Minulla on oma yksilöllinen ajaton, iätön tyylini, joka pukee juuri 

minun ainulaatuisen luojanluoman 

kehoni mittasuhteita. Jossa viihdyn,

joka tuntuu mentaalisesti minulta.

Jännä tämä maailman ikäràsistinen katku 

ja sairaalloinen nuoruuden palvonta.

Miksi jo keski-ikäinen, seniori ja vanhus ovat

nuorelle suurinpiirtein Putous-hahmon kaltaisia karikatyyreja, joille 

naureskellaan. Ei mene kuin hetki, kun tuo eilisen 17-vuotias on tänään itse

35-vuotias pelätysti varhaiskeski-ikäinen

'ikääntyvä wanhus..' 40 rientää mittariin

järjettömän nopeasti itse kullekin. 

Voimme silti yhä 40+ kaikin mokomin  

pitää komponentteja

nuoruutemme vaatesuosikkien

muoto/värimaailmasta, vaikka päivittäisimmekin tyyliämme ajan saatossa 

aikuisempaan ja neutraaliin. 

-kEski-ikäinen 

En tiedä keitä nuoria tarkoitat mutta nuo jutun nuoret eivät nauraneet eivätkä pilkanneet keski-ikäisiä.

Vierailija
409/608 |
05.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pukeudun varsin neutraalisti, kaiketi ns. nuorekkaasti, ja vaikka olen 42-vuotias, näytän noin 25-30-vuotiaalta, joten eipä tunnistettaisi keski-ikäiseksi. Ehkä viiden, kymmenen vuoden päästä sitten vihdoin. Se olisi ihan virkistävää. M42

Voi tuota miespeiliä. 42 v ei näytä 25-vuotiaalta missään kamppeissa, ja se on ihan ok. Ei tarvitsekaan.

Kyllä näytän. Ei oma mielipiteeni, tai peilini, vaan ihan perustuen loputtomiin kommentteihin muilta. Jotkut vain näyttävät ikäistään nuoremmilta, jotkut taas vanhemmilta jne., ja se on ihan ok. Ei tarvitsekaan näyttää ikäiseltään. -sama

Ok. Tällainen kelakortteja työkseen parikymmentä vuotta pyöritellyt täti ei ole koskaan nähnyt 20 v ikäistään nuoremman näköistä naista tai miestä. Ehkä niitä ei vaan siunaannu näille nurkille.

Vierailija
410/608 |
05.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan järkkyä. Siistit, järkevänoloiset nuoret vastasivat kun toimittaja heitä haastatteli ja täällä käydään heidän kimppuun haukkumalla. Sitten ihmetellään miksi Suomessa on niin paljon kiusaamista, päiväkodissa, koulussa, työpaikoilla..

Mitä pahaa nuorten kommenteissa oli? Alkekirjoitan kommentit täysin näin vaatemyyjänä. Mitä väliä mitä muut sanoo, jos itse tykkää kukkamekoista?! Miten porukka voi olla noin epävarmaa...

Kertoo kaiken oleellisen kohderyhmästä, ei mitään lisättävää 🤭

Joo, tässä ketjussa kyllä keski-ikäiset nolasivat itsensä ja ystävälliset, fiksut nuoret pesivät valtaosan heistä 1-0. Ihan nolottaa aikujisten ihmisten puolesta.

Minusta taas tuntuu, että ihmiset lukevat ihan eri keskusteluja kuin minä.

Sama ilmiö näkyy myös siinä alkuperäisessä Hesarin jutussa (eli https://www.hs.fi/popkulttuuri/art-2000011999631.html ).

Kommenteissa moni hilluu "Meneekö tunteisiin??? Onko noin paha ikäkriisi??? Onpa keski-ikäiset noloa ja herkkähipiäistä porukkaa :D :D :D", vaikka kukaan ei hauku nuoria vaan kommentit ovat tyyliin "no joo, minä ainakin pukeudun miten haluan enkä ole edes miettinyt asiaa" ja "mikä oli tämän artikkelin pointti?"

Joku kommenteissa mainitsikin sen, että nykyään tehdään omituisen paljon juttuja siitä, miten keski-ikäiset eivät tajua mitään, käyttävät (nuorison mielestä) emojeja väärin, eivätkä ymmärrä vanhojen sanojen (nuorison keksimiä) uusia merkityksiä, jne. Siis se sama ikivanha jokaisen teinisukupolven "yyh keski-ikäiset on kalkkiksii eikä tajuu mitään yhyy" -asenne, paitsi että nykyään media oikein kannustaa siihen, vissiin ragebaittina klikkien toivossa. Tämänkin artikkelin otsikko "Nuoret kertovat, millaiset vaatteet paljastavat keski-ikäisen" on jo ihan puhdasta ragebaittia. "Paljastavat keski-ikäisen." Voi ei, jäin kiinni keski-ikäisyydestä, ihan kamalaa.

Luepa ketju uudestaan. Finninaamaiset paskiaiset ym. Tuollaisiin kommentteihin on vastattu että hävetä pitäisi.

Vierailija
411/608 |
05.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihminen on omanikäisensä ja näyttää omanikäiseltään. Miten se voi vaikuttaa itsetuntoon niin paljon?

Osa väittää sinnikkäästi, että heitä luullaan aina 10-20 vuotta nuoremmaksi. 

Mua luullaan, mutta sillä ei ole mitään tekemistä mun pukeutumisen kanssa vaan arvio tehdään naaman ja yleisolemuksen perusteella. 

Minä jouduin yli neljäkymppisenä kantamaan vielä henkkareita mukana, koska olen puolentoista metrin hukkapätkä. Bussikuski sanoi minulle vielä viisikymppisenä, kun yritin ulos ruuhkabussissa etuovesta: "pikkupoika ulos takaovesta".

Vierailija
412/608 |
05.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan järkkyä. Siistit, järkevänoloiset nuoret vastasivat kun toimittaja heitä haastatteli ja täällä käydään heidän kimppuun haukkumalla. Sitten ihmetellään miksi Suomessa on niin paljon kiusaamista, päiväkodissa, koulussa, työpaikoilla..

Mitä pahaa nuorten kommenteissa oli? Alkekirjoitan kommentit täysin näin vaatemyyjänä. Mitä väliä mitä muut sanoo, jos itse tykkää kukkamekoista?! Miten porukka voi olla noin epävarmaa...

Kertoo kaiken oleellisen kohderyhmästä, ei mitään lisättävää 🤭

Joo, tässä ketjussa kyllä keski-ikäiset nolasivat itsensä ja ystävälliset, fiksut nuoret pesivät valtaosan heistä 1-0. Ihan nolottaa aikujisten ihmisten puolesta.

Minusta taas tuntuu, että ihmiset lukevat ihan eri keskusteluja kuin minä.

Sama ilmiö näkyy myös siinä alkuperäisessä Hesarin jutussa (eli https://www.hs.fi/popkulttuuri/art-2000011999631.html ).

Kommenteissa moni hilluu "Meneekö tunteisiin??? Onko noin paha ikäkriisi??? Onpa keski-ikäiset noloa ja herkkähipiäistä porukkaa :D :D :D", vaikka kukaan ei hauku nuoria vaan kommentit ovat tyyliin "no joo, minä ainakin pukeudun miten haluan enkä ole edes miettinyt asiaa" ja "mikä oli tämän artikkelin pointti?"

Joku kommenteissa mainitsikin sen, että nykyään tehdään omituisen paljon juttuja siitä, miten keski-ikäiset eivät tajua mitään, käyttävät (nuorison mielestä) emojeja väärin, eivätkä ymmärrä vanhojen sanojen (nuorison keksimiä) uusia merkityksiä, jne. Siis se sama ikivanha jokaisen teinisukupolven "yyh keski-ikäiset on kalkkiksii eikä tajuu mitään yhyy" -asenne, paitsi että nykyään media oikein kannustaa siihen, vissiin ragebaittina klikkien toivossa. Tämänkin artikkelin otsikko "Nuoret kertovat, millaiset vaatteet paljastavat keski-ikäisen" on jo ihan puhdasta ragebaittia. "Paljastavat keski-ikäisen." Voi ei, jäin kiinni keski-ikäisyydestä, ihan kamalaa.

Luepa ketju uudestaan. Finninaamaiset paskiaiset ym. Tuollaisiin kommentteihin on vastattu että hävetä pitäisi.

Joo-o, yksi puhui finninaamoista niin kaikkien muiden pitäisi hävetä. Sitähän tämä vauvapalstan "keskustelu" aina on.

Vierailija
413/608 |
05.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en omista farkkuja, en pukeudu kukkamekkoihin. Leveät lahkeet olisi muotia, näytä niillä ihan purjehduslupaa vailla olevalta. Joten pukeudun omaan tyyliini, joka on aina ollut klassinen, pelkistetty ja mielestäni aika ajaton. Muut pukeutukoon, miten haluavat, mukava katsella erilaisia tyylejä

N49

Kasvot paljastaa iän.

Ei välttämättä aina, mutta kaula ja kädet ovat lahjomattomia. niitä ei juurikaan voi muokata.

Vierailija
414/608 |
05.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nelikymppisenä pukee ne vaatteet päälle jotka tuntuvat omilta ja mukavilta, ei siltä mikä sillä hetkellä on muodissa. Elämässä on muitakin prioriteetteja kuin peiliin tuijottelu ja vaatekaapin jatkuva uudelleen järjestely.

Itse olen klassinen farkkutyyppi, jolla on stretch farkut koska ne on mukavat. Lisäksi reidet on muutenkin salitreenaamisen jäljiltä isot. Lisäksi käytän pääasiassa yksivärisiä paitoja, joskus bändivaatteita ja tennareita ja hokan lenkkareita. Ja kun pitää pukeutua esimerkiksi töihin tai tilaisuuksiin niin haen paitani ja silkkipukuni kunnon liikkeestä, en Dressmannilta. Eli lyhyesti kun pitää pukeutua, niin silloin pukeudutaan huolella, kun voi ottaa rennommin niin silloin tehdään niin.

Vierailija
415/608 |
05.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"semmosia mitä on aikaisempina vuosina käytetty" ... en tiedä mihin kuvittelevat tällä hetkellä muodissa olevan y2k perustuvan. Pukeutuvat niin kuin minun äiti vuonna 2004

Ei tossa ollu mun mielestä mitään ihmeellistä tai ärsyttävää. Nuoret kerto rennosti ja asiallisesti sen mitä kysyttiin. Ei mua ärsyttäny yhtään ja oon tällanen yli 60 v. nainen joka käyttää just niitä melko skinny farkkuja ja väljiä paitoja. 😂

Ihania nuoria mun mielestä!! 🥰

Vierailija
416/608 |
05.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osa kommenteista on jo poistettu mutta luin ketjusta että keski-ikäisen tunnistaa repusta, olkalaukusta ja mikähän se yksi olikaan. Ilmeisesti muovikassi olisi sovelias jos ei keski-ikäisyyttään halua paljastaa.

Laukkujen perusteella olen ollut keski-ikänen viimeiset 50 vuotta. Suosikkilaukkujani ovat cross body ja reppu, sillä haluan pitää kädet vapaana.

Vierailija
417/608 |
05.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikenlaisia murheita... :D  Keski-ikäinen on keski-ikäinen vaikka voissa paistaisi. 

terveisin Keski-ikäinen voissa paistettu

Vierailija
418/608 |
05.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun opiskelin ja jatko-opiskelin yliopistossa niin koulukassina toimi muovipussi vaikka rahaa olisi ollut vaikka Vuittoniin :)

Vierailija
419/608 |
05.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nelikymppisenä pukee ne vaatteet päälle jotka tuntuvat omilta ja mukavilta, ei siltä mikä sillä hetkellä on muodissa. Elämässä on muitakin prioriteetteja kuin peiliin tuijottelu ja vaatekaapin jatkuva uudelleen järjestely.

Itse olen klassinen farkkutyyppi, jolla on stretch farkut koska ne on mukavat. Lisäksi reidet on muutenkin salitreenaamisen jäljiltä isot. Lisäksi käytän pääasiassa yksivärisiä paitoja, joskus bändivaatteita ja tennareita ja hokan lenkkareita. Ja kun pitää pukeutua esimerkiksi töihin tai tilaisuuksiin niin haen paitani ja silkkipukuni kunnon liikkeestä, en Dressmannilta. Eli lyhyesti kun pitää pukeutua, niin silloin pukeudutaan huolella, kun voi ottaa rennommin niin silloin tehdään niin.

Onpa hauska kommentti. Minullakin on kilpaurheilun jäljiltä isot reidet. Ne ovat vartalossani ainut piirre, jota olen koko ikäni pyrkinyt kätkemään.

Vierailija
420/608 |
05.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun opiskelin ja jatko-opiskelin yliopistossa niin koulukassina toimi muovipussi vaikka rahaa olisi ollut vaikka Vuittoniin :)

Niin?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän kaksi