Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS: Nuoret kertovat millaisista vaatteista tunnistaa keski-ikäisen

Vierailija
03.06.2026 |

Itselläni heräsi lähinnä kysymys, että onko keski-ikäisyydessä toimittajan mielest jotain vikaa? Miksi keski-ikäinen ei saisi näyttää keski-ikäiseltä? Pitäisikö muka juosta joka trendin perässä kuin teinit? 

https://m.youtube.com/shorts/R7_H7D1Wc4Y

Kommentit (561)

Vierailija
461/561 |
05.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen keski-ikäinen, koska en lähde edes katsomaan mitään tämän avauksen alkuun linkattuja youtube-videoita. Syystä että löydän esim. pitkästä n. 100-sivuisesta pdf:stä haluamani tiedot muutamassa minuutissa, enkä aio kuunnella kenenkään läpätyksiä videolta minuuttitolkulla, kun ydinsisältö mahtuisi lyhyeen listaan.

Samat, ainakin jos on jostain työpaikan sovelluksen käyttöohjeesta kysymys. Varmaan oon nykynuorten mielestä vanhus, kun haluan tekstit normaaleina länsimaisina aakkosina, enkä hymiöinä tai muuna kuvakirjoituksena.

Vierailija
462/561 |
05.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole koskaan ymmärtänyt sitä, mikä vika on skinny-farkuissa. Näitä on useaan otteeseen mollattu etenkin nuorison toimesta. 

Nuo nuorison ja pari-kolmekymppisten käyttämät löysälahkeiset suorat farkut eivät sovi kellekään ja minutkin ne tekisivät ihan laatikon näköiseksi. Lisäksi tuntuvat aivan kamalalta jalassa.

Minä taas keski-ikäisenä tykkään käyttää sekä skinnyjä että leveälahkeisia housuja. En tiedä kummat (vai siltä väliltä olevat) näyttää paremmalta, kunhan tuntuvat hyvältä päällä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
463/561 |
05.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole koskaan ymmärtänyt sitä, mikä vika on skinny-farkuissa. Näitä on useaan otteeseen mollattu etenkin nuorison toimesta. 

Nuo nuorison ja pari-kolmekymppisten käyttämät löysälahkeiset suorat farkut eivät sovi kellekään ja minutkin ne tekisivät ihan laatikon näköiseksi. Lisäksi tuntuvat aivan kamalalta jalassa.

Kukaan ei kehtaa käyttää noita farkkuja 5 vuoden päästä. Perusfarkkuja on käytetty 50 vuotta ja käytetään seuraavat 50 vuotta. Kaikki muu on pelkkää kulutushysterian luomia "muotioikkuja"

Mitkä on perusfarkut? Suoralahkeiset?

Vierailija
464/561 |
05.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Löysissä ylisuurissa housuissa olevien ei kannata arvostella vanhempia ihmisiä.

Eikä isoissa lähes naaman peittävissä silmälasi pitävien mitään. 

Vierailija
465/561 |
05.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kiinnosta nykynuorten mielipiteet missään asiassa, aivan tyhjänpäivästä sakkia.

Suomessa varsinkin on maailman typerin nuoriso.

Nauran itseni tärviölle heidän "muotiaan" katsellessa.

Suomessa on myös nykyään maailman rumin nuoriso. Eikö ihmiset yhtään Suomessa katso kenen kanssa lisäännytään? Perunanenäisiä vinosilmiä matkimassa kasarimuotia.

Vierailija
466/561 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiennytkään, että esim.kesämekko on keski-ikäisen näköiseksi tekevä🤔

Kyllä se on.

Eikö nykynuoriso siis pukeudu mekkoihin?? Tämä mekkojuttu tuli minulle uutena. T. 37v mekkoja käyttävä "täti"  

Vierailija
467/561 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsehän olen parhaillaan loppusuoralla raskaana ja pukeudun niihin vaatteisiin, mihin mahdun. Eli todella tyylikkäästi, kuten arvata saattaa. Onko kukaan muu huomannut, että nykyään on vaikeaa löytää äitiysvaatteita mistään kivijalkakaupoista? 

Vierailija
468/561 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"semmosia mitä on aikaisempina vuosina käytetty" ... en tiedä mihin kuvittelevat tällä hetkellä muodissa olevan y2k perustuvan. Pukeutuvat niin kuin minun äiti vuonna 2004

Olen katsellut että teineillä on ihan samanmallisia farkkuja mitä itse käytin joskus ysärillä. 

Minusta tyyli taas näyttää 2000 -luvun alkupuolen tyyliltä. Levenevät, vaaleahkot, pitkälahkeiset farkut, pastellinväriset hupparit, käärityt hihat, puhelin näkyvästi farkkujen etutaskussa jne. 

Vierailija
469/561 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huomasin jo pari vuotta sitten, että kukkakesämekot ovat eläkeläisnaisten vaate!

Ensiksi tajusin sen Aurinkorannikolla katukahvilassa ja sitten viime kesänä Suomessa, kun käyttäessäni kesämekkoa eläkeläismiehet 70+ tulivat iskemään. Sitten kun katselin vähän tarkemmin ympärilleni huomasin, että se onkin eläkeläisvaate. Työpaikkani ainoalla eläkeläisnaisella on aina päällä sellainen kesämekko. Keski-ikäisenä en siksi kehtaa/halua sellaista enää käyttää.

N55

Aika jännä juttu, kun esim. ig aina tulvii kesäisiä kuvia, joissa nuorilla somevaikuttajilla on kesämekot yllään. 

Vierailija
470/561 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuo nuoret eivät arvostelleet. Mutta sinä arvostelit nyt nuoria. Miksi he eivät saisi pukeutua kuten haluavat ilman että "kypsään" keski-ikään ehtineet kritisoivat heitä?

Vierailija
471/561 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kamalaa tämä nykymuoti kun klassinen a-linjainen mekko on nyt joku tätivaate!

Klassiset vaatteet on aina olleet täti-vaatteita koska nuorilla ei ole näihin varaa. 
Nuoret ostavat nopeaa ja halpaa muotia kunnes menevät korkeakouluun ja siitä sitten töihin. Nopea ja halpa muoti ei myöskään kestä vuosia ehkä joku paita yhden kesän ja siksi taas pian ostetaan uusi vaate. 

Vierailija
472/561 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ylpeästi keski-ikäinen ja mulla on:

Skinny housuja (ei farkkuja).

Caprihousuja (ei mainittu videolla mutta tietääkseni nämä lasketaan tähän mukaan).

Kesämekkoja ja pidempiä hameita.

Laadukkaampia vaatteita joilla voi olla töissä ja sen jälkeen lähteä afterille.

Muutama bändipaita löytyy joita tosin käytän vaan kotona.

N44

Vierailija
473/561 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuoret eivät arvostelleet. Miksi itse arvostelet muiden tyyliä?

Vierailija
474/561 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maailma muuttuu, mutta jotkut asenteet vain jumittaa paikoillaan. 

1) nykynuorison mielipiteillä ei ole merkitystä kuin korkeintaan näitä nuoria höynäyttäville ja hyödyksikäyttäville isoille kv-firmoille, että pitääkö lahje nyt kääriä vai ei ja pitääkö paita olla alla vai runnotaanko sisään ja muita älyttömän tärkeitä jutskia ja jotka ovat juuri sopivia nykynuorison älylle, luovuudelle ja persoonalle. Olen nähnyt jo monta nuorisoa, useimmat ihan ok, mutta nyt on huonoin ja typerin näkemäni, eipä tullut yllätyksenä, että suosivat prsuja. Se oli oikeastaan itsestäänselvyys. Kaikella aivopesulla (maatut, woke, pride, kasvisruoka...+ siihen perinteiset uskonto/pakkoruotsi) kiusattu, persoonansa ja luonteensa kadottanut, hämmentynyt ja vanhempia sukupolvia selvästi tyhmempi sukupolvi tämä nuoriso on - veikkaan että jo kymmenen vuoden kuluttua on pinnalla 1960-luvulla viimeksi suosiossa olleet lähdinetsimäänitseänisyvältäitsestäni ja kaiken maailman löydä itsesi- konsultit tienaa fyffee.

2) kaikki vaatteet, joihin nuorilla ei ole varaa ova täti- ja setävaatteita. Klassikot, kalliit merkkivaatteet, laadukkaat räätälöidyt tai vaikka Balenciagan -trash (ollaaan niiiiiin ironisia (rahat pois tyhmiltä)). 

Vierailija
475/561 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ne iän naamasta näkee, ihan sama mitä on päällä. 

Vierailija
476/561 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun pukeutumisfilosofia on lähinnä se, että julkisilla paikoilla pitää olla päällä jotkut vaatteet, pääsee helpolla. Aikoinani pukeuduin huolella ja käsittääkseni edustavasti. Nykyään pukeudun niin, että vaatteet ovat mukavat, käytännölliset ja tarkoituksenmukaiset, mutta myös siistit, puhtaat ja ehjät. Ihan se ja sama, mitä joku muoti tai trendit sanovat. Tietysti tilanteissa, joissa tavallaan edellytetään tiettyä pukukoodia, noudatan sitä (esim. hautajaiset, isommat juhlat). Tähän pukeutumistyyliin päädyin keski-iässä kun totesin, että ei se nyt niin kauhean tarkkaa enää ole - omaehtoisuus on tärkeintä, ei se, mitä muut ajattelevat. Ja kyllä ikäni näkyy ja tulee ilmi muutenkin, vaikka en omasta mielestäni olekaan ihan tyyppiesimerkki omasta ikäluokastani; en mieleltäni, luonteeltani, enkä ulkoisesti. 

Vierailija
477/561 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lukenut juttua, mutta sellaiset perustennarit, esim valkoiset/vaaleat tekonahkaiset, joissa on jotkut kultaiset ylimääräiset ketjut sivuissa nauhojen lisäksi. Nuoret ei käytä tuollaisia, mutta keski-ikäisille ne on jostain syystä must.

Vierailija
478/561 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pukeutunut mekkoihin 40-vuotiaasta asti eli sellainen keski-ikäinen mekkoineen sitten.

Vierailija
479/561 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos multa olis kysytty tätä kun olin teini, olisin sanonut "Ei hajuakaan, riippuu varmaan ihmisestä. Mutta tunnistan ne kyllä yleensä naamasta"

Jos taas miettii miten itse pukeuduin kun olin teini, pikkukaupungin lukiossa (joka oli kohtuu suuri koska sinne tuli opiskelemaan kaikki ympäryspaikkakuntien nuoret) kaikilla oli ihan hirvee tyyli. Melkein kaikilla pojilla oli tuulitakki, esim. Umbro ja jotkut halvat Karhun, Niken tai vastaavan lenkkarit, lenkkareissa yleensä tennissukat (joissa ne raidat). Farkkuina saattoi olla Levis 501 tai jotkut muut. Joillakin oli Adidkasen raitaverkkarit. Ei ketään kyllä kiinnostanut kenenkään vaatteiden merkki. Eikä paljon vaatteiden ulkonäkökään, luokkakuvia kun katsoo.

Tämä siis 90-luvun lopulla. Ehkä some (jota ei silloin ollut, internetkään ei sisältänyt videoita eikä paljoa kuviakaan, koska yhteydet oli niin hitaita) levittää näitä markkinapellejen trendejä yms... Siihen aikaan joka kylässä oli varmaan eri tyyli, joka kopsattiin vaan kavereilta, ilman että asiaa paljon mietittiin. Kontaktia muihin kuin oman paikkakunnan tyyppeihin ei juurikaan ollut. Jokainen kylä eli omassa kuplassaan.

Vierailija
480/561 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos multa olis kysytty tätä kun olin teini, olisin sanonut "Ei hajuakaan, riippuu varmaan ihmisestä. Mutta tunnistan ne kyllä yleensä naamasta"

Jos taas miettii miten itse pukeuduin kun olin teini, pikkukaupungin lukiossa (joka oli kohtuu suuri koska sinne tuli opiskelemaan kaikki ympäryspaikkakuntien nuoret) kaikilla oli ihan hirvee tyyli. Melkein kaikilla pojilla oli tuulitakki, esim. Umbro ja jotkut halvat Karhun, Niken tai vastaavan lenkkarit, lenkkareissa yleensä tennissukat (joissa ne raidat). Farkkuina saattoi olla Levis 501 tai jotkut muut. Joillakin oli Adidkasen raitaverkkarit. Ei ketään kyllä kiinnostanut kenenkään vaatteiden merkki. Eikä paljon vaatteiden ulkonäkökään, luokkakuvia kun katsoo.

Tämä siis 90-luvun lopulla. Ehkä some (jota ei silloin ollut, internetkään ei sisältänyt videoita eikä paljoa kuviakaan, koska yhteydet oli niin hitaita) levittää näitä markkinapellejen trendejä yms... Siihen aikaan joka kylässä oli varmaan eri tyyli, joka kopsattiin vaan kavereilta, ilman että asiaa paljon mietittiin. Kontaktia muihin kuin oman paikkakunnan tyyppeihin ei juurikaan ollut. Jokainen kylä eli omassa kuplassaan.

Tämä vastaa omaakin kokemusta. "Coolius" mitattiin lähinnä siinä, kuka oli hyvä urheilussa, ei vaatteilla. Jääkiekkoilijat vs. muut nörtit. Kendojanareilla oli hirvee tyyli, ei paljoa aivokapasiteettiakaan, mutta silti ne oli niitä koulun kingejä, fyysisellä voimallaan. Kellään ollut hajuakaan mistään muodista. Kendomiehet tunki housunpuntit sukkiin, ja istui luokassa paska huulessa. Se mitä vaatteita oli, tuli jostain mitä Anttila tai joku H&M sattui milloinkin myymään, vanhemmat osti. Ei ollut rahaa lama-ajan vanhemmilla ostella. Duunariperheissä ostettiin niitä halvimpia ryysyjä kersoille, jos ei osannut itse tehdä. Turpaan saattoi saada jos vaatteet tai naama ei miellyttänyt, mutta ei siinä kyllä mistään muodista ollut kyse. Lähinnä jos olisi pukeutunut jotenkin "homosti" olisi saanut selkään. Erityisen "hienot" vaatteet olisi varmaan johtanut samaan lopputulokseen. Metallican bändipaidat oli tosin suosittuja, ja Megadethin. Niistä ei saanut selkään, vaan hyväksyvän nyökkäyksen. 

-Mies vm-84

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi kuusi