Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kertokaa mulle miksi poikalapset eivät ole toivottuja

Vierailija
21.12.2011 |

Joka päivä tällä palstalla joku valittaa, että poika tulossa ja on hirveä pettymys tai jopa masennus iskenyt kun poika tulossa ja pitää psykologilla käydä.

Olen myös huomannut, että tuttavapiirissä toivotaan tyttöjä aika avoimesti myös useimpien miesten puolelta. Poikauutista ei hehkuteta samoin kuin tyttöuutista.

Voitteko kertoa, mikä tässä on taustalla? Eikö nyky-yhteiskunnassa ole tilaa olla poika? Onko ainoa oikea tapa olla lapsi tytön tapa? Tiedän, että kehitysmaissa toivotaan poikia, mikä on kauheaa. Mutta siellä on usein yhteiskunta sellainen, että tytön saanut tulee olemaan taloudellisissa vaikeuksissa, tilalle ei löydy jatkajaa jne.

Länsimaissa tuntuu, että poikia ei toivota heidän itsensä takia, eli että poikamaisuudessa olisi jotain vikaa. Aika surullista. Tässä olisi mielestäni tosi hyvä tutkimusaihe jollekin tai juttuaihe vaikka vauvalehteen.

Kommentit (180)

Vierailija
101/180 |
29.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tässä maailmassa miehillä on vaan helpompaa, senkin takia olen iloinen et meillä on poika.

Ihmettelen tällaista asennetta. Sen sijaan, että ottaisit vähän feministisemmän asenteen ja yrittäisit vähän muuttaa, parantaa maailmaa, sinä tyydyt vallitsevaan asiantilaan.

Tuollainen on aika vaarallinen asenne kyllä sen poikasikin takia. Entä, jos hänen ongelmiaan ei tunnisteta siksi, että sinä ja kaltaisesi ajattelette, että "pojat pärjää", "onhan tää miesten maailma", "miehillä on helpompaa".

Ottakaa hyvät ihmiset ihmiset yksilöinä! Ja sen sijaan että nokittelette täällä toisianne, yrittäkää kasvattaa lapsistanne sellaisia, jotka murtavat sukupuoliroolit ja naisia/miehiä sortavat rakenteet!

Vierailija
102/180 |
29.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rakastan poikien mielikuvituksellista seikkailumailmaa.

Se, millainen mielikuvitus lapselle on, ei kyllä johdu sukupuolesta. Se on yksilöllistä. Jotkut ihmiset vaan ovat luovempia ja mielikuvituksekkaampia kuin muut. Jos sinulle on sattunut tällaisia lapsia, ole iloinen - mutta se, jos ajattelet sen olevan vain sukupuolen ominaisuus eikä lapsen oma, hieno piirre, on aliarvioivaa. Näkisit mieluummin lapsesi ainutkertaisina yksilöinä eikä sukupuolensa klooneina - siten osoittaisit heille enemmän arvostusta ja se ehkä kannustaisi heitä vielä enemmän luovuuteen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/180 |
29.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja tässä on sekin ongelma, että pojille tulee tyttöjä todennäköisemmin ns. suuria ongelmia kuten syrjäytyminen, päihdeongelmat ja rikollisuus. Joku tuossa aiemmin mietti, että pojat pärjää vanhempien minimipanostuksellakin toisin kuin tytöt - tilastojen valossa asia on aivan päinvastoin. Toki ne pärjäävät pojat voivat vallitsevien asenteiden takia päästä helpommin esim. johtotehtäviin kuin tytöt, mutta kannattaa todella hyvin pitää huolta siitä, että omat pojat olisivat siellä pärjäävien joukossa.

t. kahden pojan äiti

Ja tässä maailmassa miehillä on vaan helpompaa, senkin takia olen iloinen et meillä on poika.

Ihmettelen tällaista asennetta. Sen sijaan, että ottaisit vähän feministisemmän asenteen ja yrittäisit vähän muuttaa, parantaa maailmaa, sinä tyydyt vallitsevaan asiantilaan.

Tuollainen on aika vaarallinen asenne kyllä sen poikasikin takia. Entä, jos hänen ongelmiaan ei tunnisteta siksi, että sinä ja kaltaisesi ajattelette, että "pojat pärjää", "onhan tää miesten maailma", "miehillä on helpompaa".

Ottakaa hyvät ihmiset ihmiset yksilöinä! Ja sen sijaan että nokittelette täällä toisianne, yrittäkää kasvattaa lapsistanne sellaisia, jotka murtavat sukupuoliroolit ja naisia/miehiä sortavat rakenteet!

Vierailija
104/180 |
29.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse toivon Että tuleva lapsi on terve! Vain 50% kromosomi- ja rakennevioista näkyy ultrissa. Sitten vielä erilaiset autismit, tunnistamattomat kehitysvammat, käytöshäiriöt, psyykkiset ongelmat, aistirajoitteet, elämää rajoittavat sairaudet.. Huhhuh, pitäisikö vielä sukupuolesta stressata? Aika heikosti menee, jos sukupuolen takia menettää mielenterveytensä.... Kannattaako silloin lapsia hankkia?

Pojilla sairaudet ovat yleisempiä. Siinä on taas yksi syy toivoa tyttöjä.

Vierailija
105/180 |
29.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on muka suloisempaa kuin pieni poika?

No esimerkiksi pieni LAPSI - sellainen, joka on oma itsensä ja yksilö, ei sukupuolensa edustaja ja sukupuolirooliaan robottimaisesti toistava klooni.

Vierailija
106/180 |
29.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen huomannut, että toivotaan ennemmin poikia kuin tyttöjä. että poikien synnyttäminen on jotenkin "siunatumpaa". Itseäni tää jotenkin ihmetyttää. Onko palstalla ketään uskovaa, joka voisi kommentoida? Olenko oikeassa?

Vierailija
107/180 |
29.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, millainen mielikuvitus lapselle on, ei kyllä johdu sukupuolesta. Se on yksilöllistä. Jotkut ihmiset vaan ovat luovempia ja mielikuvituksekkaampia kuin muut. Jos sinulle on sattunut tällaisia lapsia, ole iloinen - mutta se, jos ajattelet sen olevan vain sukupuolen ominaisuus eikä lapsen oma, hieno piirre, on aliarvioivaa. Näkisit mieluummin lapsesi ainutkertaisina yksilöinä eikä sukupuolensa klooneina - siten osoittaisit heille enemmän arvostusta ja se ehkä kannustaisi heitä vielä enemmän luovuuteen.

mitä tulee tyttöjen ja poikien luonteeseen. Tunnen raisuja poika mutta myös hyvin rauhallisia. Sama homma tytöissä. Ei ole mitään tyttöjen ja poikien luonnetta, on vain lapsia, jotka ovat kaikki erilaisia.

Vierailija
108/180 |
29.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun pojilla on aika hyvin asiat. Minimipanostuksellakin he voivat saada ihan kelvollisen elämän.

Tytöt saavat minimipanostuksella kelvollisen elämän. Pojilla se on vaikeampaa.

Vierailija
109/180 |
29.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

voisi kuvitella kirjoittajien eläneen erakkona koko ikänsä jossain yksinäisellä saarella. Kauhean kaavamainen ja outo käsitys sekä pojista että tytöistä. Ihan kuin kaikki tytöt tai pojat olisivat samanlaisia!

Ja jos suurin osa kirjoittajista on naisia (onko? vai kaikki?) niin vielä oudompaa, miten negatiivinen käsitys teillä on jopa omasta sukupuolestannekin! Noista poikia palvovista ja tyttöjä mollaavista teksteistä tuli mieleen, että kirjoittajilla TÄYTYY olla todella huono itsetunto, heikko minäkuva ja kai he sitten ovat jotain kynnysmattoja tässä maailmassa. (Eivätkä nuo poikiakaan mollaavat tekstit sen fiksumpia ole, todellakaan.)

Ja yleensäkin - miten ihmeessä ÄIDIT täällä oikein kilpaa ylpeilevät sillä, miten jonkun toisen lapsi voi sukupuolensa vuoksi joutua raiskatuksi, syrjäytyä yhteiskunnassa, tulla syrjityksi työelämässä, sairastua - mutta "onneksi oma lapsi ei". Ihan käsittämätöntä tekstiä, ja toivon todella, että olette provoilleet täällä kilpaa toisillenne. Koska tuollainen asennehan on ihan sairas.

Selvästi näette maailmassa vikoja, joista nykyiset pienet suloiset vauvat ja lapset joutuvat ehkä joskus kärsimään - MIKSI ette tuon länkytyksen sijaan yrittäisi muuttaa maailmaa? Miksi ilkutte toisianne ja MITEN esim. joku nainen(?) voi olla vahingoniloinen siitä, että jonkun toisen tytär ehkä joskus raiskataan? Ota huomioon, että se raiskaajakin on joskus ollut jonkun äidin rakas lapsi. Miksi ette kasvattaisi lapsianne eri lailla? Teidän lapsenne, niin tytöt kuin pojatkin, voisivat osaltaan tehdä tästä maailmasta paremman paikan itselleen, toisilleen, omille ja muillekin lapsille.

Lapsen sukupuolen sijaan olennaisempi kysymys olisi, millaisen ihmisen te onnistutte kasvattamaan? Onnistutteko välittämään sekä tytöille että pojille hyviä arvoja, arvostavaa asennetta muita ihmisiä ja maailmaa kohtaan, millaisen käsityksen lapsi saa sukupuolesta ja sen merkityksestä, mitä eväitä lapsi teiltä saa elämäänsä varten... jne.

Lapsillanne olisi KAIKKI mahdollisuudet - älkää typistäkö niitä sukupuolirooliin!

Vierailija
110/180 |
29.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitä tulee tyttöjen ja poikien luonteeseen. Tunnen raisuja poika mutta myös hyvin rauhallisia. Sama homma tytöissä. Ei ole mitään tyttöjen ja poikien luonnetta, on vain lapsia, jotka ovat kaikki erilaisia.

Tämän kun kaikki äidit tajuaisivat, olisi lapsillakin parempi olla!

Vierailija
111/180 |
29.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskovaisissa perheissä, olen huomannut, että toivotaan ennemmin poikia kuin tyttöjä. että poikien synnyttäminen on jotenkin "siunatumpaa". Itseäni tää jotenkin ihmetyttää. Onko palstalla ketään uskovaa, joka voisi kommentoida? Olenko oikeassa?

johtunee tiettyjen lahkojen ja herätysliikkeiden konservatiivisuudesta. Pohjimmiltaan ovat aika misogynistä sakkia.

Vierailija
112/180 |
29.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä toivoin salaa poikaa ja se me saatiin. Eloisa tapaus, mutta ei yhtään villi eikä todellakaan aggressiivinen. En voi kuvitellakaan itseäni tytön äitinä, vaaleanpunanen Barbie-Hellokitty-prinsessa hörhelömaailma, hyi.

Miksi ajattelet automaattisesti, että tyttäresi olisi stereotyyppinen tyttö, kun kerran poikasikaan ei ole stereotyyppinen poika?

Vierailija
113/180 |
29.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tykkään pojista, kun ne pysyy niin kauan pieninä ja leikkimielisinä. Jotenkin olen niin vieraantunut tyttöjen liian äkkinäisestä kehittymisestä. Pojat nyt vaan on niin ihania. Kait nyt poikalasten vanhemmat saa tykätä pojista. Poikavihaajien on näköjään sitäkin vaikea hyväksyä! Rakastan poikia. Tytöistä en sano mitään, koska en oikeastaan ole tyttöjen kanssa, kun ei ole suvussa lapsia nyt muutenkaan.

kaikkia poikia, myös isompia! Tytöistä en välitä, enkä aikuisista akoista. Olen sairaanhoitaja ja olen huomannut että pojat/miehet ovat myös kaiksita kivoimpia hoitaa; eivät valita turhista.

Vierailija
114/180 |
29.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei tarvitse kuin vähän huorata ostarilla, niin saa kaikki tarvitsemansa.

Vierailija
115/180 |
29.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutkimusten mukaan tytöillä on parempi mielikuvitus kuin pojilla.

Vierailija
116/180 |
27.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosiasiassa jokainen mies haluaa sen pojan.

Ja jokainen nainen haluaa tytön.

Vierailija
117/180 |
27.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kaikki ole samanlaisia kuin sun miehes

Minulla ei ole miestä. Miehistä on syytä pysyä mahdollisimman kaukana. Miesseurassa on suuri riski tulla murhatuksi. En ymmärrä, miksi jotkut naiset suostuvat asumaan miehen kanssa saman katon alla.

Alkaa valjeta palstan toistuvat poikalasten "haukkumisketjut" :D :D

En ole aloittanut tällä palstalla ainuttakaan viestiketjua, eli väärässä olet.

Vierailija
118/180 |
27.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluttomuus saada poikalasta johtuu laajasta asennevammasta. Jos ei ole valmis saamaan jompaakumpaa sukupuolta olevan lapsen, ei ole pätevä tai valmis vanhemmaksi. Terve ihminen tuntee pystyvänsä kasvattamaan molemmat, eikä hänen tarvitse ajatella asiaa kahta sekuntia kauempaa.

Vierailija
119/180 |
27.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen joutunut olemaan perheen poika kun iskä saikin kaksi tyttöä. On jalkapalloa pelattu, mopoilla päristelty ja KalPan pelissä käyty 3-vuotiaasta asti. Nyt itsellä ensimmäinen lapsi poika ja lähipiiriä tuntuu harmittavan ja kommentoidaan että "tytöt ovat helpompia!" noh, itse voin sanoa, että kyllä tätä poikaa tullaan rakastamaan ja jääkiekkoreeneihin kuskaamaan ja krossipyörät ostetaan kun aika on. Eikä tuo ole mikään vaikea tapaus ollut, enkä usko että tulee olemaan kun serkkutyttöjen menoa seuraa. :)

Vierailija
120/180 |
27.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja olen heistä tosi onnellinen :)

Varmaan olisin onnellinen kahdesta pojastakin, mutta poikien kanssa eläminen olisi jotenkin vieraampaa. Lapsena kaikki kaverini olivat aina tyttöjä. Ala-asteella en kertaakaan edes puhunut kenenkään pojan kanssa, eivätkä pojat minun kanssani. Minulla ei koskaan ole ollut miespuolisia ystäviä, vain poikaystäviä ja nyt aviomies.

Miesten maailma on minulle niiiin vieras! En voisi kuvitella mitään tylsempää kuin poikien kuljettaminen jonnekin futis- ja lätkäharjoituksiin, zzzzzzzz !

SIKSI olen onnellinen kahdesta tytöstäni - en kertakaikkiaan keksi mitä poikien kanssa tehdään, mistä niitten kanssa jutellaan jne. Poikien maailma on mulle täysin vieras, koska mulla ei ole ollut veljiä, ei kavereita jotka on poikia, ei serkkuja jotka on poikia jne.

Varmaan poikiin tottuisi, mutta olen niin onnellinen siitä, ettei tarvi :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi kuusi