Helppoja ideoita kehiin, mitä leipoisin illalla?
eilen tein kääretortun, ja onneks tein koska tuli yllärivieraita niin olipa kerrankin jtoain tarjottavaa...
Nyt ajattelin että voisin leipoa pakastimeen jotain makeaa piirakkaa tms ihan mitä vaan, yllärivieraiden varalle.
Ihan perusaineista kiitos, ei ole tarkoitus nyt tehdä mitään ihmeellistä vaan kotoa löytyvistä aineista, mitä te yleensä teette?
Kommentit (9)
mokkapaloja tai omenapiirakkaa. Omenapiirakasta saa luksusta kuumentamalla ja tarjoilemalla vaniljakastikkeen tai vaniljajäätelön kanssa. Sama pohja käy molempiin:
3 munaa
3 dl sokeria vatkataan vaahdoksi
225 g rasvaa lisätään sulatettuna
n. 4-5 dl vehnäjauhoja
3 tl vanilliinisokeria
2 tl leivinjauhetta
kuivat aineet sekoitetaan ja lisätään vuorotellen maidon kanssa taikinaan
1 1/2 dl maitoa
Paistetaan 200 asteessa n.10-15 min uunista riippuen. Omenapiirakkaan ennen paistoa omenalohkoja, maun mukaan 3-5 omenaa, kanelia ja sokeria/fariinisokeria päälle. Mokkapaloihin mokkapalojen kuorrute paiston jälkeen.
helppo laittaa pakastimeen ja täyttää sit yllärivieraiden tullessa kermavaahdolla ja esim. mansikoilla. Joskus oon käyttänyt kiivejä ja oma suosikki (noiden tuoreiden mansikoiden ja kermavaahdon lisäksi) on Arla Ingmanin mustikka-vaniljarahka sekoitettuna kermavaahtoon, se täytteeksi niin nam! :)
Helpompi tosiaan muutenkin laittaa pakastimen kautta kun on helppoa käsitellä jäätynyttä levyä. Yllättän äkkiä myös sulaa :)
Ohjetta yritin etsiä mut en yhtäkkiä omaani löytänyt, toiv. löytyy googlettamalla :)
Mä teen yleensä tämän, tosin pakastamista en oo kokeillu, ku on niin nopea tehdä muuten.
1 dl juoksevaa margariinia
1 dl vehnäjauhoja
2,5 dl sokeria
2 tl vaniljasokeria
0,5 tl suolaa
5 rkl tummaa kaakaojauhetta
1 tl leivinjauhetta
3 kananmunaa
Sekoita kuivat aineet, lisää rasva ja munat, kaada voideltuun vuokaan. Paista 175 asteessa alaosassa 30 min ajan.
Anna jäähtyä ja kumoa lautaselle.
Tää jää ns. kosteaksi. Tähän teen välillä kastikkeen eli 1 prs säilykepersikoita sauvasekoittimella soseeksi, voi painella vielä siivilän läpi ja lisätä siideriä, jos löytyy. On hyvää myös jäätelön tai vaniljakastikkeen kanssa.
kaupan pakastealtaasta löytyy lukuisa määrä erilaisia puolivalmiita leipomuksia, joita on yksinkertaista paistaa tarvittaessa uunissa. Myös mikrolämmitettäviä pullia ym. on markkinoille ilmaantunut. Findus on monipuolinen tuotesarja, josta löytyy vaihtoehto jokaiseen makuun, olipa kyse arjen nopeasta herkkuhetkestä tai pyhän juhlavasta kattauksesta.
marjapiirakka maistuu sulatettunakin vaniljakastikkeen kanssa. Itse ajattelin leipoa illalla croissantteja tai nakkipiiloja muksuille.
mustikka-vadelmapiirakkaan,oli vaan niin hyvää,ettei pakkaseen jäänyt yhtään palaa :))
vaikka en ap olekaan :)
Niin pitääkö noi munat oikein vatkata vatkaimella vai riittääkö ihan vispilä?
kokeilen ainakin tuota suklaakakkua ja omenapiirakkaa tänään.
Esitin ehkä vähän huonosti asiani, tiedän kyllä et on kaikkia uuniin heitettäviä pullia tms kaupoissa mutta kun nyt onkin sellainen olo että tekee mieli leipoa itse tänään =) Eikä kaikkea kuitenkaan viitsi itse syödä niin teenpä sitten pakastimeen tai voin vaikka kiikuttaa kaverille =)
kaupasta jotain puolivalmista jonka voi uunissa laittaa helposti kypsäksi
yleensä se syödään jossain vaiheessa itse ja sitten ostan uuden