Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jalkapallon MM-kilpailut -Official

Vierailija
30.05.2026 |

Noin pari viikkoa ja sitten mennään. Mikä maa on suosikkisi kisoissa ja keitä pelaajia seuraat?

 

Itsellä suosikit Espanja, Argentiina ja Uruguay. Pelaajista nostaisin esiin Pedrin , Yamalin, Julian Alvarezin ja Nico Pazin

Kommentit (2462)

Vierailija
1581/2462 |
20.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On näköjään Hollannilla ja Ruotsilla väestön vaihto käynnissä.

Lopettakaa jo. Hollanti on vanha suurvalta ja siirtomaavalta. Ei mitään ongelmaa. 

Vierailija
1582/2462 |
20.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Skotlanti hävisi Marokolle, oli ehkäpä ihan täysin odotettavissa oleva tulos. Mutta kun Skotlanti sai sen pahimman hermostuksensa pois, alkoi pelikin sujua. Taitaa Skottien pelit loppua Brasilia -pelin jälkeen. Kaksiko menee jatkoon lohkostaan?

Brasilia höykkyytti Haitia, joka kyllä puolusti kohtalaisen hyvin. Pysyivät kurinalaisesti suunnitelmassaan, mutta Brasilia oli vain paljon parempi.

Hyvää jalista oli näissä otteluissa. 

Skotlanti jos onnistuu pitämään korkeintaan yhden maalin tappion, menee ilmeisesti jatkoon parhaana lohkokolmosena.

Miten niin parhaana kolmosena?! Parhaimmillaan lohkokolmosella voi olla 6 pistettä. Tuskin paras lohkokolmonen on 3 pisteellä. 

Miten ihmeessä kuudella pisteellä olisi lohkon kolmonen missään lohkossa? 

Se edellyttää että lohkon neljäs häviää kaikki pelinsä. 3 muuta voittaa 4:n ja pelaavat toistensa kanssa ristiin voitoilla. Silloin lohkossa on 3 joukkuetta 6:ssa pisteessä. Onhan näin aika ajoin tapahtunutkin. 

Yleensä 4p riittää "varmasti jatkoon", joten 6p kolmonen on epätodennäköinen.

Lohkokolmosten vertailu oli viimeksi edellisissä USAn kisoissa v.1994 (24 joukkuetta). 1998-2022 oli 32 joukkuetta eikä lohkokolmoset päässeet jatkoon. 

Nuo '94 kisat ovat muuten 24 joukkueesta huolimatta edelleen eniten katsojia keränneet kisat. Siis katsojia, jotka katsoivat pelejä paikan päällä. Nyt tulee toki uusi ennätys, mutta joukkueitakin on tuplamäärä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1583/2462 |
20.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitäpä veikkaatte, luovutaanko näistä juomatauoista?

Hyödyttömiä nuo tauot. Eilenkin tuomari jäi nurmikkoon vaikka kuinka oli taukoja. Ei jatkoon siis tauot.

Kyllähän kuumalla säällä pidetään tauot joka tapauksessa. Nytkin pelaavat ilmastoidussa hallissa. Eilen taisi olla auringonpaisteessa pelejä sentään.

Vierailija
1584/2462 |
20.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai että sylettää tuollaiset pelaajat, jotka tulevat jonkin vihellyksen jälkeen kiinni tuomariin tai ainakin hyvin lähelle. Lapsellista, sellaista ala-astetouhua. Mitä he kuvittelevat tuolla saavuttavansa? Että tuomari murtuu henkisesti ja peruu päätöksensä, kun mä vähän  niin kuin silleen käyttäydyn uhkaavasti?

 

Tosiaan, tuo Hollanti. Kaukana ollaan niistä ajoista jolloin oli kentällä jalkapallotaiteilija Johan Cruyff tai Marco van Basten. Noi pelaajat on jotain geneeristä siirtomaaporukkaa. 

Olihan Bastenin aikana jo Ruud Gullit ja Frank Rijkaard etnistä syntyperää ainakin. 

Onko Gullitin muksut muuten vieläkin kyrpiintyneitä pappaansa, kun se ei anna niiden mielestä niille tarpeeksi rahaa? :D

Vierailija
1585/2462 |
20.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruotsille parempi vahti, niin olisi ollut mahdollisuuksia 

Vierailija
1586/2462 |
20.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vähän tää jalkapallon paitsiosääntö on typerä ja tää on typerä laji. Miksi tuo ei sais olla maali? Mitataan onko joku ollu 5cm liian edessä niinku sil ois mitään vaikutusta.

Kannattaa lähteä ajattelemaan sitä vaikka niin, että miten jalkapallo muuttuisi, jos paitsiosääntöä ei noudateta, kun ei huvita tai oli vaan ihan vähän tai kun mä en halua.

 

 Tai jos poistettaisiin koko paitsio pois? Siellä seisoisi aina joku hyökkääjä maalivahdin vieressä odottamassa syöttöä, että pääsee puskemaan maalin.  Sama kuin jääkiekossa. Se olisi silloin ihan joku muu peli kuin jalkapallo. En tiedä katsoisiko sitä kukaan, olisi se varmaan niin tylsää. 

Jääkiekko on just siitä järkevämpi laji ku siinä on se paitsioviiva. Miksei sitä voi ottaa jalkapalloon

Ei helvata, ei kukaan voi olla ...OK. No, se paitsioviiva on sen puolustavan joukkueen alimman (siis lähimpänä omaa maalia) olevan pelaajan kohdalla. Maalivahti ei lasketa mukaan.  Sen takia jalkapallossa on 2 sivutuomaria, joka liikkuu aina sen valvomansa joukkueen alimman pelaajan mukana ja liputtaa ne paitsiot. Eli kun syöttö lähtee (pallo potkaistaan liikkeeseen) ei alimpana pelaajana saa olla hyökkäävän joukkueen pelaaja. 

 

Näistä tulee aina tulkintoja, ja se on yksi jalkapallopelin ominaispiirteitä. Ennen muinoin liputettiin joka ainoa paitsio, sitten tuli sääntö (josta itkettiin aikoinaan ihan hirveästi) että paitsio vihelletään silloin, jos pelaaja 'osallistuu peliin'. Eli siis jos syöttö on hänelle tarkoitettu tai hän on niin lähellä, että saa paitsiosta hyötyä (eli itkettiin sitä, että herrajestas onko kentällä pelaajia jotka eivät osallistu peliin). Tällä säännöllä pyrittiin (ja onnistuttiinkin) nopeuttamaan peliä pääsemällä eroon turhista, hyödyttömistä paitsiopuhalluksista. Mutta silloin paitsiossa olevan pelaajan pitää olla kaukana pallosta, jotta ei saa hyötyä. Taitavat pelaajat älyävät tulla pois paitsiosta ja käyttävät hyväksi tätä sääntöä ei paitsiosta. Niistä on suurimmat rähinät tulleet, että hyötyikö vai ei. Niistä on veivattu minuuttitolkulla videopätkää.

En jaksanu lukea tätä sun pitkää höpötystäs nyt ollenkaan. 

 

Mut jos ois paitsioviiva niinku jääkiekos vaikka 75% kentän kohalla nii ei tarvis hylätä turhaan paitsioina maalia niinku se ruotsin vaparimaali jossa mitään hyötyä siitä 5cm edempänä olosta ei ollu. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1587/2462 |
20.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruotsille parempi vahti, niin olisi ollut mahdollisuuksia 

No ei olisi. Hollanti oli alussa niin ylivoimainen, että olisi kyllä tehnyt ne tarvittavat maalit, oli maalissa kuka tahansa. Ruotsi pääsi näennäisesti peliin mukaan, kun parin maalin johdossa Hollannin ei tarvinnut enää puskea täysillä päälle.

Vierailija
1588/2462 |
20.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruotsille parempi vahti, niin olisi ollut mahdollisuuksia 

Siis tilanne olisi ehkä 2-1

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1589/2462 |
20.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ruotsille parempi vahti, niin olisi ollut mahdollisuuksia 

No ei olisi. Hollanti oli alussa niin ylivoimainen, että olisi kyllä tehnyt ne tarvittavat maalit, oli maalissa kuka tahansa. Ruotsi pääsi näennäisesti peliin mukaan, kun parin maalin johdossa Hollannin ei tarvinnut enää puskea täysillä päälle.

Sama se tuleeko Ruotsille stoppi nyt vai seuraavassa pelissä.

Vierailija
1590/2462 |
20.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Dijkille tuli aimo mustelma

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1591/2462 |
20.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu, ei kiinnosta, jos Suomi hakisi menestystä niin, että kaikki pelaajat olisi tavalla tai toisella afrikkalaistaustaisia. Ei siinä ole mitään järkeä, se on tylsää.

 

Hollanti jatkaa tavallaan siirtomaaperinteitään omimalla entisistä alusmaistaan lahjakkuuksia, joiden pitäisi edustaa ja kehittää lähtömaitaan, eikä jotain Hollantia. Tämä omiminen on sitä rakenteellista rsismia. Imetään rahalla lahjakkuudet omaan joukkueeseen ja sitten hoilataan riemurinnoin Oi Hollanti kun olet niin rakas ja mahtava. Juu.

 

Ruotsi menee samaa polkua. Ja se on myös paitsi noloa niin naurettavaakin, mutta niinhän Ruotsin touhut on sitä ollut jo pitkän aikaa.

"Hollanti jatkaa tavallaan siirtomaaperinteitään omimalla entisistä alusmaistaan lahjakkuuksia, joiden pitäisi edustaa ja kehittää lähtömaitaan, eikä jotain Hollantia."

Aika iso osa Hollandin "eksoottisen" näköisistä pelaajista on syntynyt Hollandissa.

Niin, juuri siitä on kyse. Kiva että tajusit. Entisenä siirtomaaisäntänä Hollanti on rahalla ominut paljon väkeä alustalaismaistaan, rahalla, elintasolla. Ei se että on syntynyt Hollannissa, tee heistä hollantilaisia, he ovat Alankomaiden kansalaisia, mutta eivät hollantilaisia. Heidän pitäisi voida edustaa omia juuriaan, kulttuuriaan, eikä entistä siirtomaaisäntäänsä. Omimiseksi tuota sanotaan, rakenteelliseksi rsismiksi.

 

Tavallaan tämä vie pohjan koko MM-kisojen idealta. Että eri maat mittelevät keskenään paremmuudesta. Nyt imuroidaan keharimaista lahjakkuuksia ja hoilataan kansallislaulua pikkutuiterissa kuin ME olemme näin hyviä. Monelle pelaajalle kyse on opportunismista. Kuten joku aiemmin mainitsi, se kuuluu sinne eri cupeihin tuollainen meininki, siellä joukkueet (vaikka Arsenal, Manchester city, Barcelona) pelaavat keskenään, eivät MAAjoukkueet.  Mitä järkeä on pelata maiden kesken paremmuudesta, jos kaikki pelaajat tai heidän vanhempansa ovat kotoisin jostain Afrikasta, eivät siitä maasta, jota edustavat?

Tuntuu että sinulla vanhemmat ovat läheistä sukua ja olisit hyötynyt geenipoolin laajenemisesta. 

Vierailija
1592/2462 |
20.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitäpä veikkaatte, luovutaanko näistä juomatauoista?

Hyödyttömiä nuo tauot. Eilenkin tuomari jäi nurmikkoon vaikka kuinka oli taukoja. Ei jatkoon siis tauot.

Kyllähän kuumalla säällä pidetään tauot joka tapauksessa. Nytkin pelaavat ilmastoidussa hallissa. Eilen taisi olla auringonpaisteessa pelejä sentään.

Voi hyvä isä. Kyllä nuo tauot on ihan puhtaasti mainoksia eli siis rahaa varten. Jälkeenpäin on sitten keksitty taas 'humanistinen' ja huolehtiva ajatus siitä, että kun on tämä ilmastonmuutos ja tosi kuuma niinku silleen. Niin kuin hyvin monesti tehdään, hyödylliset hölmöt uskovat. Älkää olko naiiveja. Jenkit tarttee rahnaa, rahnaa, rahnaa, eikä ne tajua soccerista tuon taivaallista, mutta niin on vain pitänyt saada pelejä USA:han(kin), että josko vihdoin avautuisi jenkkimarkkinat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1593/2462 |
20.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

On valtava Houstonin stadion

Vierailija
1594/2462 |
20.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä Hollanti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1595/2462 |
20.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitäpä veikkaatte, luovutaanko näistä juomatauoista?

Hyödyttömiä nuo tauot. Eilenkin tuomari jäi nurmikkoon vaikka kuinka oli taukoja. Ei jatkoon siis tauot.

Kyllähän kuumalla säällä pidetään tauot joka tapauksessa. Nytkin pelaavat ilmastoidussa hallissa. Eilen taisi olla auringonpaisteessa pelejä sentään.

Voi hyvä isä. Kyllä nuo tauot on ihan puhtaasti mainoksia eli siis rahaa varten. Jälkeenpäin on sitten keksitty taas 'humanistinen' ja huolehtiva ajatus siitä, että kun on tämä ilmastonmuutos ja tosi kuuma niinku silleen. Niin kuin hyvin monesti tehdään, hyödylliset hölmöt uskovat. Älkää olko naiiveja. Jenkit tarttee rahnaa, rahnaa, rahnaa, eikä ne tajua soccerista tuon taivaallista, mutta niin on vain pitänyt saada pelejä USA:han(kin), että josko vihdoin avautuisi jenkkimarkkinat.

Sitä tarkoitinkin, että ennalta määrätyt juomatauot on täysin turhia. Yhden pelin aikana satoi vettä ja lämmintä +18. 

Vierailija
1596/2462 |
20.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ongelma tuokin on? Joukkueessa olisi pelkkiä kantahollantilaisia, jos olisivat parempia pelaajia kuin nyt joukkueeseen valitut. Aika sairasta, kun vihataan ihmisiä, jotka käyvät töissä erittäin halutussa duunissa ja ovat taatusti tulleet valituksi siihen, koska ovat niin hyviä.

Vierailija
1597/2462 |
20.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitäpä veikkaatte, luovutaanko näistä juomatauoista?

Hyödyttömiä nuo tauot. Eilenkin tuomari jäi nurmikkoon vaikka kuinka oli taukoja. Ei jatkoon siis tauot.

Kyllähän kuumalla säällä pidetään tauot joka tapauksessa. Nytkin pelaavat ilmastoidussa hallissa. Eilen taisi olla auringonpaisteessa pelejä sentään.

Voi hyvä isä. Kyllä nuo tauot on ihan puhtaasti mainoksia eli siis rahaa varten. Jälkeenpäin on sitten keksitty taas 'humanistinen' ja huolehtiva ajatus siitä, että kun on tämä ilmastonmuutos ja tosi kuuma niinku silleen. Niin kuin hyvin monesti tehdään, hyödylliset hölmöt uskovat. Älkää olko naiiveja. Jenkit tarttee rahnaa, rahnaa, rahnaa, eikä ne tajua soccerista tuon taivaallista, mutta niin on vain pitänyt saada pelejä USA:han(kin), että josko vihdoin avautuisi jenkkimarkkinat.

Kyllä. Haluttiin ylimääräisiä mainoskatkoja. Samasta syystä paitaakaan ei saa enää ottaa pois päältä kun tuulettaa maalia. Mukamas siksi, että paidan alla saattaa poliittinen kannanotto. Oikeasti paitaa ei saa riisua ihan siksi, että paitasponsorit ei tykkää siitä, että omat logot ei näy kuvissa.

Vierailija
1598/2462 |
20.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nenää liimataan kasaan vissiin Sommervillella

Vierailija
1599/2462 |
20.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä ongelma tuokin on? Joukkueessa olisi pelkkiä kantahollantilaisia, jos olisivat parempia pelaajia kuin nyt joukkueeseen valitut. Aika sairasta, kun vihataan ihmisiä, jotka käyvät töissä erittäin halutussa duunissa ja ovat taatusti tulleet valituksi siihen, koska ovat niin hyviä.

Maajoukkuekisojen pitäs olla et kansakunnat kisaa keskenään, ei et afrikasta kotosin olevien halpatyösiirtolaisten lapset kisaa.

Mitäs valtasivat siirtomaita ja liittivät ne kansakuntaansa.

Vierailija
1600/2462 |
20.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häh mikss on kaks miestä studios. Miksei siel oo naissomevaikuttaja ja naispuoleinen vihreiden poliitikko

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi neljä