Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hallitus leikkaa työttömyystukea lähes 80 euroa kuukaudessa

Vierailija
26.05.2026 |

Hallituksen indeksijäädytys leikkaa hallituskauden aikana esimerkiksi perusmuotoista työttömyystukea lähes 80 euroa kuukaudessa. Kelan laskelman mukaan etuudet ovat ensi vuonna 8,9 prosenttia pienempiä kuin ne olisivat ilman jäädytystä. Se kuvaa koko hallituskauden 2024-2027 kestävän indeksijäädytyksen yhteisvaikutusta.

 

Nykyinen työmarkkinatuki on edelleen tammikuun 2023 tasolla eli 37,21 euroa arkipäivältä.

Kommentit (240)

Vierailija
121/240 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeinen sammuttaa valot!

Vierailija
122/240 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaan aikaan vuokrat, ruoka, sähkö, kaikki elinkustannukset ovat suorastaan räjähtäneet pilviin. Leikkaukset ovat aiheuttaneet valtavasti köyhyyttä suomalaisille. Se on anteeksiantamaton teko!!

Sun kannattaa päivittää  vähän tietojasi. Nuo hintojen nousut ovat yleismaailmallisia ja johtuvat suurvaltojen sotatiloista, jotka vaikuttavat maailmantalouteen. Monissa maissa on sama tilanne: hinnat karkaavat pilviin. 
Kaikki ei siis ole hallituksen eikä persujen syytä, vaikka se varmaan susta olisikin kivaa.

Eihän tuossa syytetty hintojen noususta hallitusta, vaan tukien leikkaamisesta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/240 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä, että hallitus vihdoinkin leikkaa menoja. Tähän mennessä Kelan menot ovat kasvaneet jokaikinen vuosi tällä vuosituhannella!

Kelan menot vuonna 2025 peräti 17,5 miljardia euroa!

Kannattaisiko miettiä vähän pidemmälle vaikutuksia? Säästäminen voi tulla kalliiksi. 

Vierailija
124/240 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mitäpä sille voi. Ei auta kuin hyväksyä.

Vierailija
125/240 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sen verran lisää tulee siis toimeentulotukena.

Ei niille joiden puoliso on töissä tai omistavat kesämökin.

Ei niin. Mutta aikooko Lindtman muuttaa kaikki tuet takaisin Marinin aikaan? Se olisi hyvä, mutta kun en oikein usko. Mitä mieltä olet, uskaltaako demareita äänestää? Lupasi kuitenkin ay-jäsenmaksun palauttaa verovähennyskelpoiseksi.

Ei aio, koska rahaa ei ole. Lindtman ei ole osannut edes kertoa, mistä hän aikoo leikata 10 miljardia, jotka on ilmoittanut leikkaustarpeeksi. 

Ei Lindtman ole tuota ilmoittanut. 

 

Se on nykyisen hallituksen tehtailema miina.

 

Itse kykenivät leikksamaan vaan 3,5 miljsrdia suurista puheista huolimatta. 

Vierailija
126/240 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Xtra pikakaurahiutale, Xtra vehnäjauhot, Xtra rapsiöljy ja perunat. Muuhun ei monella ole kohta varaa. 

Lisäksi tuohon työttömyystukeen pitää useimpien hakea neljää työpaikkaa kuussa ja käydä neljä kertaa vuodessa työttömyyskeskustelussa. Aikamoinen yhtälö!

Tämä neljä kertaa - juttu on siis Marinin hallituksen päätös, mikä kannattaa muistaa.

Noup. Neljän paikan haku kuukaudessa on Marinin hallituksen peruja. Neljä keskustelua vuodessa oli jo Sipilän aktiivimallissa.

 

Kokopäiväisesti työssäkäyvänä olen joskus saattanut kyllä miettiä, että ei tuo mitenkään murskaavan isolta työmäärältä lopulta kuulosta etenkään ansiosidonnaista nostaessa.

Se on lähinnä typerää työttömien juoksuttamista. Ei ole kovin kiva näin yrittäjänä lukea näitä roskahakemuksia ihmisiltä jotka hakevat töitä joihin kompetenssi tai mielenkiinto ei riitä. 

Se on pahoinpitely 4 kertaa vuodessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
127/240 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä, että hallitus vihdoinkin leikkaa menoja. Tähän mennessä Kelan menot ovat kasvaneet jokaikinen vuosi tällä vuosituhannella!

Kelan menot vuonna 2025 peräti 17,5 miljardia euroa!

Meilläkin naapurissa joku viuhruusilmä pariskunta. Asuvat ristiin tuttujensa kanssa ja tukiralli pyörii. Kukaan näistä ei käy töissä. Nyt lisääntyvät minkä ehtivät.

Vierailija
128/240 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Xtra pikakaurahiutale, Xtra vehnäjauhot, Xtra rapsiöljy ja perunat. Muuhun ei monella ole kohta varaa. 

Lisäksi tuohon työttömyystukeen pitää useimpien hakea neljää työpaikkaa kuussa ja käydä neljä kertaa vuodessa työttömyyskeskustelussa. Aikamoinen yhtälö!

Ja tämäkin s-tana vielä tosiaan. Mun matkani noihin  keskusteluihin on 27km. Suunta eikä kukaan noita bensoja maksa ja kuluneita renkaita ja autoa. Sehän kuluu kun käy ja liikkuu. Ennen riitti soitto silloin tällöin ja homma oli sillä selvä. Mutta ei nyt. On pakko 4 x vuodessa mennä tunniksi jauhamaan pa skoo. mikään ei siitä muuksi muutu. Ei juma...auta ole niitä työpaikkoja mihin mennä. Ei ainakaan tämmöinen ikäloppu pie run kuori millainen enää olen. Ennen kehäraakit päästettiin 58v. eläkkeelle eli eläkeputkeen mutta tokihan senkin lopettaminen tuli juuri ikäryhmälleni. koko ikäni olen ollut päähänpotkittu ja silmään kus tu.

Tämä marinin hallituksen aktiivimalli-uudistus olisi orpopurran pitänyt perua ihan ensitilassa ja mieluiten koko aktiivimalli. Tuossa olisi tullut isoja säästöjä ja justiinsa sellaisesta josta ei ole mitään hyötyä kenellekään eikä edes valtiolle. Tuollainen työttömien kyykyttäminen ja kyttääminen ei ole nykyaikaa, mutta toisaalta demareilla on pitkä historia näissä ja se 9euroa/pv pakkotyökin on demarityöministerin aikoinaan junaileva juttu. 

Onneksi sentään orpopurran hallitus leikkasi jotain noita joutavia pupukurssirahoituksia. Ne ei työllistä ketään muuta kuin sen kurssin vetäjän joka ei tosiaan ilmaiseksi sitä tee eikä edes kohtuullisella korvauksella.

Pupukurssit oli VM orpon oma aivopieru jota ei ollut Marinin aikana.

Mutta PM orpo pisti aktiivimallin vielä paremmaksi: 4 työnhakua ja leikkaus ansiosidonnaisesta kaksi kertaa. Vaviskaa köyhät!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
129/240 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sen verran lisää tulee siis toimeentulotukena.

Ei niille joiden puoliso on töissä tai omistavat kesämökin.

Sitten on niitä, jotka eivät ole enää puolisonsa kanssa yhdessä ainakaan paperilla ja ovat jo hävittäneet kesämökin.

 

On myös niitä, jotka näkevät, mihin suuntaan tässä maassa ollaan menossa, ja tekevät suunnitelmiaan sen mukaan. Jos vastaus kysymykseen, miten ihmisten on tarkoitus selvitä asian x hinnan nousun tai tuen x leikkauksen kanssa, on toistuvasti hakekaa toimeentulotukea, jos rahat ei riitä, on selvää, että ihmisten ajamista toimeentulotuelle ei nähdä ongelmana. Ansiosidonnainen tuhottiin jo ja ensisijaisten tukien tuhoaminen tuskin loppuu, joten itsensä tekeminen paperilla toimeentulotukikelpoiseksi voi olla hyvä vaihtoehto varsinkin vähän omistaville ja pienituloisille hyvinkin järkevä vaihtoehto tulevaisuutta ajatellen.

Toimeentulotuki on ongelmallinen, koska sen avulla päästään käsiksi tilitietoihin. Hei hei yksityisyys!

Vierailija
130/240 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on omistusasunto eli en siis saa asumistukea tai toimeentulotukea. Vaikeeta kitkutella sillä 595 eurolla.

Toimeentulotukea on periaatteessa mahdollista saada, jos asut itse omistusasunnossasi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
131/240 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska tämä tulee? 

Vierailija
132/240 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuon ilouutisen lisäksi eläkehakemus hylättiin, Kela ei myöskään maksa lääkkeitäni. Kiikkuun meno ennenaikaistui, odotan enää viimeistä niittiä tähän paskaan. Syöpäkin olisi iloisempi uutinen kuoleman syyksi  kuin tappaa itsensä siksi, ettei Kela maksa välttämättömiä lääkkeitä kaikille, ja rahat eivät riitä niiden lisäksi ruokaan ja laskuihin, 200€ kuussa vievät enemmän ilman kelakorvausta, kun niillä lääkkeillä ei sitä ole ja siksi ei Kela maksa. No en sentään ole kusipää ja aja muiden autoja päin, kun ei ole rahaa autoonkaan, eli Suomi säästää kyllä kohta edes yhden kuluissa, säästyy myös eläkemaksut, mitkä sinne päästessäni olisin saanut.

Täydentävä toimeentulotuki hyvinvointialueelta? Valitus Kelan päätöksestä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
133/240 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämähän on ihan johdonmukaista hallitukselta. Heidän mielestään työttömyys on ihmisen oma vika eli heitä pitää rankaista kovaa sekä nöyryyttää niin paljon kuin mahdollista. 

Voisivat edes myöntää tämän halveksuntansa avoimesti, tämä pelleily on ihan naurettavaa. 

Tästä kaikesta on kiittäminen muutamaa elämäntapatyötöntä. Yksihän niistä oli miespuolinen nuori kirjailijanalku, joka avoimesti lehdessä rehenteli olevansa elämäntapatyötön. Sitten seurasi samanlainen uutisointi ainakin parista naispuolisesta vastaavasta. Kuvissa oltiin leuka pystyssä ynseän näköisenä. Lisäksi oli muutama juttu paristakin omakotitalossa asuvasta miehestä, jotka pöllämystyneen näköisenä seisoivat kuvissa ja itsekin ikään kuin i hmettelivät, että tosiaan saavat asumistukea omistusasuntoihinsa. 

 

Näiden kaikkien juttujen jälkeen leimahti viha näitä elämäntapataiteilijoita ja muita systeemin hyödyntäjiä vastaan. Sitten lähtivät tuet niiltäkin, jotka niitä oikeasti tarvitsivat. Lakeja kun ei voi säätää vain muutamia yksilöitä varten.

 

Nyt jokaisen pitäisi ymmärtää, että poliitikot ovat hyvin typerää ja sivistymätöntä sakkia. Jo siksi, että niiden aika menee OMAN aseman pönkittämiseen. Ne lukevat iltapäivälehtien uutiset ja siinä se. Siinä se pohja, jolta ne tekevät kauaskantoisia poliittisia päätöksiä.

 

Nyt niin toimittajien kuin elämäntavallaan lehtien palstoilla leuhkivien kannattaisi mennä peilin eteen. On molempien ryhmien VIKA, että näitä asioita alettiin penko. Täm kaikki perustuu kollektiiviseen vihaan ja kateuteen näitä muutamia hyvin typeriä ihmisiä kohtaan. Seurauksena oikeasti köyhät ja apua tarvitsevat joutuivat ahdinkoon.

 

Muistakaa, että poliitikot ovat ihmisiä. Niiden käyttövoimana on ihan samat kateudet ja vihat systeemin hyväksikäyttäjiä kohtaan kuin meillä kaikille. Ne eivät vain tajua sitä, että tuo porukka on vain OSA totuudesta. Toimittajat nostavat esiin sen tyhperimmän ylimielisen sakin saadakseen klikkauksia.

 

Nyt sitten ihmetellään tämän rallin seurauksia. Kukaan ei varmaan halunnut, että ne olisivat tällaiset.

 

Kiitetään yhdessä näitä julkisuudessa rehennelleitä elämäntapataitelijoita ja toimittajia, jotka tekivät niistä aseen oikeistolle.

Kyllä se viha työttömiä ja muita huono-osaisia kohtaan tulee ihan ideologiasta ja empatiakyvyttömyyteen yhdistetystä pohjattomasta itsekkyydestä. Purra on hyvä esimerkki, itse eli vuosia tukien varassa ja nyt hyökkää aivan antaumuksella heidän kimppuunsa. 

joo mutta koita ymmärtää, ettei nämä tietäisi mihin hyökätä jos ei toimittajat olisi niin antaumuksella tehneet niitä juttuja. juuri siksi tuo omistusasunnonomistajien asumistukikin hävitettiin kun se ylipäänsä nostettiin lehtien otsikoihin. Jos näin ei olisi tehty, tämä tukimuoto olisi edelleen olemassa. Toimittajat antoivat typeryyttään näille uusthatcher-persuille moraalisen oikeutuksen viedä tuet kaikilta. Jos toimittajat eivät olisi kultalautasella näille näitä säästökohteita tarjonneet, niitä ei olisi osattu myöskään ruveta tuhoamaan. Kaikki, minkäå toimittajat nostavat esiin, persut ja kokkareet hyödyntävät leikkauslistana. 

Ja kuinka irvokastsa, että vasemmistotoimittajat toimivat näiden ilmaisena ilmiantokanavana.

Vierailija
134/240 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Eläkkeitä maksetaan 40 miljardia vuodessa. Eläkkeisiin menee iso osa valtion budjetista joka vuosi."

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011794786.html

"Paljonko valtion budjetista menee eläkkeisiin?

 

 

Työeläkkeitä ja Kelan eläkkeitä maksettiin 39,8 miljardia euroa vuonna 2025. Työeläkkeitä maksettiin kaikkiaan 37,2 miljardia euroa. Kela maksoi kansaneläkkeitä, perhe-eläkkeitä sekä työ- ja kansaneläketurvaa täydentäviä takuueläkkeitä yhteensä 2,6 miljardia euroa."

 

Kannattaa opetella googlaamaan niin kuin muutkin tekevät.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
135/240 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki työttömät mukaan laskien tuo on 24 miljoonaa vuodessa pois kauppojen liikevaihdosta.

No, viimeinen ja valot sanonta sopinee tähän.

Jos siellä kaupoissa pitää käydä sen naapurin työssäkäyvän Minnan rahoilla, niin sovitaan sitten niin että lasketaan se kaupan tappioksi vaikka. Mutta eiköhän se työssäkäyvä Minna löydä ihan itsekin ostettavaa sieltä kaupan hyllyltä. Tälleen mä äkkiseltään sen lottoisin, kun katsoo jotain S-ryhmän ebitdaa. Ei jää edamit kylmähyllyyn, eikä ylihintaiset kylmäsavulohiviipaleetkaan kalatiskiin. En olis sinuna olleskas huolissaan.

Vierailija
136/240 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämähän on ihan johdonmukaista hallitukselta. Heidän mielestään työttömyys on ihmisen oma vika eli heitä pitää rankaista kovaa sekä nöyryyttää niin paljon kuin mahdollista. 

Voisivat edes myöntää tämän halveksuntansa avoimesti, tämä pelleily on ihan naurettavaa. 

Tästä kaikesta on kiittäminen muutamaa elämäntapatyötöntä. Yksihän niistä oli miespuolinen nuori kirjailijanalku, joka avoimesti lehdessä rehenteli olevansa elämäntapatyötön. Sitten seurasi samanlainen uutisointi ainakin parista naispuolisesta vastaavasta. Kuvissa oltiin leuka pystyssä ynseän näköisenä. Lisäksi oli muutama juttu paristakin omakotitalossa asuvasta miehestä, jotka pöllämystyneen näköisenä seisoivat kuvissa ja itsekin ikään kuin i hmettelivät, että tosiaan saavat asumistukea omistusasuntoihinsa. 

 

Näiden kaikkien juttujen jälkeen leimahti viha näitä elämäntapataiteilijoita ja muita systeemin hyödyntäjiä vastaan. Sitten lähtivät tuet niiltäkin, jotka niitä oikeasti tarvitsivat. Lakeja kun ei voi säätää vain muutamia yksilöitä varten.

 

Nyt jokaisen pitäisi ymmärtää, että poliitikot ovat hyvin typerää ja sivistymätöntä sakkia. Jo siksi, että niiden aika menee OMAN aseman pönkittämiseen. Ne lukevat iltapäivälehtien uutiset ja siinä se. Siinä se pohja, jolta ne tekevät kauaskantoisia poliittisia päätöksiä.

 

Nyt niin toimittajien kuin elämäntavallaan lehtien palstoilla leuhkivien kannattaisi mennä peilin eteen. On molempien ryhmien VIKA, että näitä asioita alettiin penko. Täm kaikki perustuu kollektiiviseen vihaan ja kateuteen näitä muutamia hyvin typeriä ihmisiä kohtaan. Seurauksena oikeasti köyhät ja apua tarvitsevat joutuivat ahdinkoon.

 

Muistakaa, että poliitikot ovat ihmisiä. Niiden käyttövoimana on ihan samat kateudet ja vihat systeemin hyväksikäyttäjiä kohtaan kuin meillä kaikille. Ne eivät vain tajua sitä, että tuo porukka on vain OSA totuudesta. Toimittajat nostavat esiin sen tyhperimmän ylimielisen sakin saadakseen klikkauksia.

 

Nyt sitten ihmetellään tämän rallin seurauksia. Kukaan ei varmaan halunnut, että ne olisivat tällaiset.

 

Kiitetään yhdessä näitä julkisuudessa rehennelleitä elämäntapataitelijoita ja toimittajia, jotka tekivät niistä aseen oikeistolle.

Kyllä se viha työttömiä ja muita huono-osaisia kohtaan tulee ihan ideologiasta ja empatiakyvyttömyyteen yhdistetystä pohjattomasta itsekkyydestä. Purra on hyvä esimerkki, itse eli vuosia tukien varassa ja nyt hyökkää aivan antaumuksella heidän kimppuunsa. 

joo mutta koita ymmärtää, ettei nämä tietäisi mihin hyökätä jos ei toimittajat olisi niin antaumuksella tehneet niitä juttuja. juuri siksi tuo omistusasunnonomistajien asumistukikin hävitettiin kun se ylipäänsä nostettiin lehtien otsikoihin. Jos näin ei olisi tehty, tämä tukimuoto olisi edelleen olemassa. Toimittajat antoivat typeryyttään näille uusthatcher-persuille moraalisen oikeutuksen viedä tuet kaikilta. Jos toimittajat eivät olisi kultalautasella näille näitä säästökohteita tarjonneet, niitä ei olisi osattu myöskään ruveta tuhoamaan. Kaikki, minkäå toimittajat nostavat esiin, persut ja kokkareet hyödyntävät leikkauslistana. 

Ja kuinka irvokastsa, että vasemmistotoimittajat toimivat näiden ilmaisena ilmiantokanavana.

MInä luulin, että noita nostetaan otsikoihin, jotta leikkaukset ym. saadaan "myytyä kansalle". Kukaan ei halua puolustaa pahaa veronmaksajia hyväksikäyttävää Sossu-Tatua. 

Vierailija
137/240 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

hallitus vaihtoon

Vierailija
138/240 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sen verran lisää tulee siis toimeentulotukena.

Eli oliko nämä sosiaalitukien leikkaukset sitä hölmöläisten peitonjatkamista, jossa toisesta päästä leikataan ja ommellaan toiseen päähän? Jos puhutaan leikkauksista jotka eivät edes leikkaa niin mistä hemmetistä ne vaaditus säästöt saadaan kun samalla työtätekevien verotusta kevennetään?

V*ttu mitä talousosaajia meidän hallitus on. 

Vaikka hallitus muuta väittää niin näiden leikkausten ainoa tarkoitus on saada työttömät nöyräksi ja kuuliaiseksi työvoimaksi joka suostuu roskapalkalla töihin. Ainoa ongelma on että niitä töitä ei vain ole, eikä se kauan odotettu talouskasvu nyt ole vieläkään alkanut.


Kokoomus ei halua että valtiontaloudella menee hyvin, he haluavat että varakkaimmalla väestönosalla menee hyvin. 

Leikkausten tarkoitus on siirtää leikatut rahat niin sanotusti parempiin suihin.

Suomen ei tarvitse ottaa velkaa sitä osuutta mikä on leikattu. Tässä maassa joudutaan ottamaan velkaa, jos ei vielä tai kun ei ole käynyt selväksi.

Vierailija
139/240 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki työttömät mukaan laskien tuo on 24 miljoonaa vuodessa pois kauppojen liikevaihdosta.

No, viimeinen ja valot sanonta sopinee tähän.

Kuka idi-ootti enää ostaa Suomesta jollei ole pakko. Rahat menevät ulkomaille

Niin, onkin hyvä, että ulkomaille menevää rahavirtaa on leikattu. Tullimaksutkin ovat oiva juttu, vähän isommat tosin saisivat olla.

Vierailija
140/240 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on omistusasunto eli en siis saa asumistukea tai toimeentulotukea. Vaikeeta kitkutella sillä 595 eurolla.

Sulla on siinä tapauksessa joko muuta omaisuutta tai tuloa.