Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hallitus leikkaa työttömyystukea lähes 80 euroa kuukaudessa

Vierailija
26.05.2026 |

Hallituksen indeksijäädytys leikkaa hallituskauden aikana esimerkiksi perusmuotoista työttömyystukea lähes 80 euroa kuukaudessa. Kelan laskelman mukaan etuudet ovat ensi vuonna 8,9 prosenttia pienempiä kuin ne olisivat ilman jäädytystä. Se kuvaa koko hallituskauden 2024-2027 kestävän indeksijäädytyksen yhteisvaikutusta.

 

Nykyinen työmarkkinatuki on edelleen tammikuun 2023 tasolla eli 37,21 euroa arkipäivältä.

Kommentit (240)

Vierailija
101/240 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sen verran lisää tulee siis toimeentulotukena.

Eli oliko nämä sosiaalitukien leikkaukset sitä hölmöläisten peitonjatkamista, jossa toisesta päästä leikataan ja ommellaan toiseen päähän? Jos puhutaan leikkauksista jotka eivät edes leikkaa niin mistä hemmetistä ne vaaditus säästöt saadaan kun samalla työtätekevien verotusta kevennetään?

V*ttu mitä talousosaajia meidän hallitus on. 

Rahat menevät eri taskuista.

Olin aikanaan erään kunnan koulun jakelukeittiössä töissä. Emäntä tilasi aina ruokaa vähemmän kuin on ilmoitettuja ruokailijoita, jotta ei syntyisi painohävikkiä - kaikki haaskiin menevä punnittiin. Monta kertaa viikossa kävi niin että joku tai mielellään useampi komponentti alkoi loppumaan kesken ruokailujen ja sitten paniikissa soiteltiin muihin kouluihin sekä päiväkoteihin olisiko jäänyt tarjottavaa, jonka jälkeen taksit ajoivat hakemassa näitä ruokatarpeita pitkin kyliä ja ruokailun jälkeen palautuksena näihin keittiöihin niiden omia astioita. Kuljetuskustannukset menivät eri kassasta kuin tarjottava ruoka. Pois heitettävää ei juurikaan jäänyt ja emäntä oli hyvä ja taloudellinen emäntä.

Vierailija
102/240 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Xtra pikakaurahiutale, Xtra vehnäjauhot, Xtra rapsiöljy ja perunat. Muuhun ei monella ole kohta varaa. 

Lisäksi tuohon työttömyystukeen pitää useimpien hakea neljää työpaikkaa kuussa ja käydä neljä kertaa vuodessa työttömyyskeskustelussa. Aikamoinen yhtälö!

Ja tämäkin s-tana vielä tosiaan. Mun matkani noihin  keskusteluihin on 27km. Suunta eikä kukaan noita bensoja maksa ja kuluneita renkaita ja autoa. Sehän kuluu kun käy ja liikkuu. Ennen riitti soitto silloin tällöin ja homma oli sillä selvä. Mutta ei nyt. On pakko 4 x vuodessa mennä tunniksi jauhamaan pa skoo. mikään ei siitä muuksi muutu. Ei juma...auta ole niitä työpaikkoja mihin mennä. Ei ainakaan tämmöinen ikäloppu pie run kuori millainen enää olen. Ennen kehäraakit päästettiin 58v. eläkkeelle eli eläkeputkeen mutta tokihan senkin lopettaminen tuli juuri ikäryhmälleni. koko ikäni olen ollut päähänpotkittu ja silmään kus tu.

Tämä marinin hallituksen aktiivimalli-uudistus olisi orpopurran pitänyt perua ihan ensitilassa ja mieluiten koko aktiivimalli. Tuossa olisi tullut isoja säästöjä ja justiinsa sellaisesta josta ei ole mitään hyötyä kenellekään eikä edes valtiolle. Tuollainen työttömien kyykyttäminen ja kyttääminen ei ole nykyaikaa, mutta toisaalta demareilla on pitkä historia näissä ja se 9euroa/pv pakkotyökin on demarityöministerin aikoinaan junaileva juttu. 

Onneksi sentään orpopurran hallitus leikkasi jotain noita joutavia pupukurssirahoituksia. Ne ei työllistä ketään muuta kuin sen kurssin vetäjän joka ei tosiaan ilmaiseksi sitä tee eikä edes kohtuullisella korvauksella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/240 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja tuo 37,21 euroa päivältä on jokin ysärin markka-ajan jäänne eli vaikka siihen niitä indeksikorotuksia on tehty niin korvaus oli jo lähtökohtaisesti liian pieni.

Sama juttu oli kelakorvauksissa eli nekin jäi jonnekin ysärin tasolle vaikka hintataso nousi niin lääkärikäynneissä kuin lääkkeissäkin. Silloin kun Suomi vielä oli hyvinvointivaltio eli kasarilla-ysärillä nuo kaikki oli jotenkin järkevällä tasolla ja yksityisellä lääkärillä oli kelakorvausten ansiosta mahdollista käydä tavis-duunarinkin ilman että se syöksi taloutta katastrofiin useammaksi kuukaudeksi. Silloin oli myös helppoa ja vaivatonta asioida terveyskeskuksissa eli niitä oli tiheästi ja kaikissa oli labrat joten sinne könkkäsi vaikka pää kainalossa. Siellä sai varatuksi ajan vastaanottovirkailijan kanssa ja päivystävälle lääkärille pääsi oikeastaan aina kunhan hetken malttoi odottaa. Sitten niitä lähiterkkareita alettiin lakkauttamaan ja tehtiin näitä jättiyksiköitä joihin ei saa varatuksi aikaa oikein mitenkään vaan portinvartijahoitajat huolehtii ettei juuri kukaan pääse lääkärin juttusille. Sitten jos pääsee niin sinne on kuljettava kelataksilla.

Aivan älyttömiä uudistuksia on tehty ysärin jälkeen koko 2000-luku. Ei ihme ettei tässä maassa toimi enää mikään eikä rahaa ole mihinkään ja kansalaiset on toistensa kurkussa mikäli ei ahdista ja masenna niin, ettei jaksa edes elää.

Uusliberalismi

Vierailija
104/240 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, miettikää ihmistä jolla on vaikkapa osa-aikatyö ja sai soviteltua työttömyysturvan, sekä on lapsia. Tulosta leikattiin suojaosa, lapsikorotukset ja sitten päälle nämä indeksijäädytykset.

 Jos muistellaan aikaa kahdeksan vuotta taaksepäin, SipiläOrpon Aktiivimalli tarkoitti tätä: Jos työtön ei saanut 3kk tarkastelujakson aikana lyhyitä työkeikkoja tai osallistunut työllisyyspalveluihin, hän menetti yhden korvauspäivän kuukaudessa eli 4,65 prosenttia työttömyysturvasta.

Aktiivimallit on kehitetty vasemmiston toimesta vasemmistolaisen ay-vaikuttaja ralf sundin työryhmässä joskus aikoina ennen sipilää. Ja kuten huomasimme, sama malli kelpasi suoraan demareillekin kun se piti vaan ottaa omiin nimiin.

Sund tosin selitti ettei sitä ihan tällaiseen tilanteeseen aikanaan suunniteltu. 

Ja nämä on niin julmia malleja työttömälle, että ne kelpaa sellaisenaan oikeistollekin eli demari ja muu vasemmistopolitiikka ei tältä osin eroa mitenkään oikeistosta vaikka muuta kyllä yritetään kovasti vakuuttaa.

Mikään eduskuntapuolue ei ole aidosti työttömän puolella eikä työttömän asialla. 

Vierailija
105/240 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, miettikää ihmistä jolla on vaikkapa osa-aikatyö ja sai soviteltua työttömyysturvan, sekä on lapsia. Tulosta leikattiin suojaosa, lapsikorotukset ja sitten päälle nämä indeksijäädytykset.

 Jos muistellaan aikaa kahdeksan vuotta taaksepäin, SipiläOrpon Aktiivimalli tarkoitti tätä: Jos työtön ei saanut 3kk tarkastelujakson aikana lyhyitä työkeikkoja tai osallistunut työllisyyspalveluihin, hän menetti yhden korvauspäivän kuukaudessa eli 4,65 prosenttia työttömyysturvasta.

Aktiivimallit on kehitetty vasemmiston toimesta vasemmistolaisen ay-vaikuttaja ralf sundin työryhmässä joskus aikoina ennen sipilää. Ja kuten huomasimme, sama malli kelpasi suoraan demareillekin kun se piti vaan ottaa omiin nimiin.

Sund tosin selitti ettei sitä ihan tällaiseen tilanteeseen aikanaan suunniteltu. 

Ja nämä on niin julmia malleja työttömälle, että ne kelpaa sellaisenaan oikeistollekin eli demari ja muu vasemmistopolitiikka ei tältä osin eroa mitenkään oikeistosta vaikka muuta kyllä yritetään kovasti vakuuttaa.

Mikään eduskuntapuolue ei ole aidosti työttömän puolella eikä työttömän asialla. 

Eikös Vihreät ja Vasemmistoliitto halua perustulon?

Vierailija
106/240 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äänestäkää nyt pölvöstit SDP,PS.kok.Kylmä kyyti jatkuu,kun säästö kohteet muu kuin ihmiset joilta viedään leipäkin suusta niin.se olisi se juttu..Säästöt jatkuu meno pahenee.Ei puhuu enää paljon kehnoutta tästä maasta.Kaikilla on vaikeaa.

SDP ei tule perumaan leikkauksia ja paine leikata lisää on valtava. 

SDP:n prioriteetit:

1) Hamastiinan valtion tunnustaminen

2) Itärajan avaaminen

3) Miinakiellon palauttaminen

4) Maahantulon kiristysten poistaminen

Siinä demukat sulle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
107/240 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työttömät ovat kyllä saatanasta ja olisi aika päästä noista rotista eroon joukko tuhonnalla

Noinko siellä vihervasemmistossa oikeasti ajatellaan :O

Vierailija
108/240 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämähän on ihan johdonmukaista hallitukselta. Heidän mielestään työttömyys on ihmisen oma vika eli heitä pitää rankaista kovaa sekä nöyryyttää niin paljon kuin mahdollista. 

Voisivat edes myöntää tämän halveksuntansa avoimesti, tämä pelleily on ihan naurettavaa. 

Tästä kaikesta on kiittäminen muutamaa elämäntapatyötöntä. Yksihän niistä oli miespuolinen nuori kirjailijanalku, joka avoimesti lehdessä rehenteli olevansa elämäntapatyötön. Sitten seurasi samanlainen uutisointi ainakin parista naispuolisesta vastaavasta. Kuvissa oltiin leuka pystyssä ynseän näköisenä. Lisäksi oli muutama juttu paristakin omakotitalossa asuvasta miehestä, jotka pöllämystyneen näköisenä seisoivat kuvissa ja itsekin ikään kuin i hmettelivät, että tosiaan saavat asumistukea omistusasuntoihinsa. 

 

Näiden kaikkien juttujen jälkeen leimahti viha näitä elämäntapataiteilijoita ja muita systeemin hyödyntäjiä vastaan. Sitten lähtivät tuet niiltäkin, jotka niitä oikeasti tarvitsivat. Lakeja kun ei voi säätää vain muutamia yksilöitä varten.

 

Nyt jokaisen pitäisi ymmärtää, että poliitikot ovat hyvin typerää ja sivistymätöntä sakkia. Jo siksi, että niiden aika menee OMAN aseman pönkittämiseen. Ne lukevat iltapäivälehtien uutiset ja siinä se. Siinä se pohja, jolta ne tekevät kauaskantoisia poliittisia päätöksiä.

 

Nyt niin toimittajien kuin elämäntavallaan lehtien palstoilla leuhkivien kannattaisi mennä peilin eteen. On molempien ryhmien VIKA, että näitä asioita alettiin penko. Täm kaikki perustuu kollektiiviseen vihaan ja kateuteen näitä muutamia hyvin typeriä ihmisiä kohtaan. Seurauksena oikeasti köyhät ja apua tarvitsevat joutuivat ahdinkoon.

 

Muistakaa, että poliitikot ovat ihmisiä. Niiden käyttövoimana on ihan samat kateudet ja vihat systeemin hyväksikäyttäjiä kohtaan kuin meillä kaikille. Ne eivät vain tajua sitä, että tuo porukka on vain OSA totuudesta. Toimittajat nostavat esiin sen tyhperimmän ylimielisen sakin saadakseen klikkauksia.

 

Nyt sitten ihmetellään tämän rallin seurauksia. Kukaan ei varmaan halunnut, että ne olisivat tällaiset.

 

Kiitetään yhdessä näitä julkisuudessa rehennelleitä elämäntapataitelijoita ja toimittajia, jotka tekivät niistä aseen oikeistolle.

Kyllä se viha työttömiä ja muita huono-osaisia kohtaan tulee ihan ideologiasta ja empatiakyvyttömyyteen yhdistetystä pohjattomasta itsekkyydestä. Purra on hyvä esimerkki, itse eli vuosia tukien varassa ja nyt hyökkää aivan antaumuksella heidän kimppuunsa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
109/240 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei työmarkkinatukea enää ole vaan yleistuki.

Yleistuki on täysin samansuuruinen kuin työmarkkinatuki eikä hallitus ole luvannut siihenkään mitään indeksikorotuksia.

Vierailija
110/240 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työttömät ovat kyllä saatanasta ja olisi aika päästä noista rotista eroon joukko tuhonnalla

Oletko eräs velkarahalla kokoomuslaista unelmaa elävä E. S. P. jolla on ammattikoulusta työttömäksi valmistunut kotona loisiva poika, mutta viha ei kohdistu häneen, koska Hän sentään osoittaa ahkeruutensa pelaamalla Pleikkarilla aamuyöhön?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
111/240 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei leikkaa. Tää on indeksileikkaus joka ei leikkaa muuta kuin tulevia korotuksia. Enkä ymmärrä mistä tuo 80 euroa kuussa on saatu, kun tähän asti noita tukiaisia korotetaan kerran vuodessa ehkä pari kolme euroa kuussa. 80 eurossa on mukana siis jotain 30 vuoden indeksit. 

Tuo 80 euroa tulee siitä kun työmarkkinatukeen ei ole tehty tammikuun 2023 jälkeen yhtään indeksikorotusta toukokuuhun 2026 mennessä. Mikäli korotukset olisi tehty niin nykyinen laskennallinen yleistuki olisi 880 euroa kuukaudessa (21,5 arkipäivää x 40,93 euroa) 800 euron (37,21 euroa päivässä) sijasta.

Vierailija
112/240 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaan aikaan vuokrat, ruoka, sähkö, kaikki elinkustannukset ovat suorastaan räjähtäneet pilviin. Leikkaukset ovat aiheuttaneet valtavasti köyhyyttä suomalaisille. Se on anteeksiantamaton teko!!

Ja sossujen mielestä työmarkkinatuella pärjää hyvin. Varsinkin, jos saa lisäksi oikein asumistukeakin. Mitähän itse tienaavat? Riittääkö 4000? Aika paljon köyhille ilkkumisesta saavat verorahojamme!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
113/240 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei työmarkkinatukea enää ole vaan yleistuki.

Yleistuki työttömyyden perusteella on työttömyystukea.

Vierailija
114/240 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sosiaalitukiin menee Suomessa 33% bruttokansantuotteesta mikä on  maailmanennätys ja EU maiden suurin luku.

Samaan aikaan työttömyys on Suomen suurinta.

 

OECD:n JA IMF:n raporttien mukaan tärkeintä nyt olisi

 

1) työmarkkinoiden vapauttaminen, irtisanomissuojaa pitäisi heikentää. Tämä pienentäisi työttömyyttä koska yritykset uskaltaisivat helpommin palkata.

2) Julkista sektoria pitäisi karsia

3) Tutkimusta ja tuotekehitystä pitäisi tukea

4) Työperäistä maahanmuuttoa pitäisi lisätä

5) Vientiyrityksiä pitäisi tukea ja saada ne kasvamaan

 

Sijoituksia pitäisi saada Suomeen lisää ja yritykset pitäisi saada menestymään.

 

Demareiden Antti Lindtmanin esittämä yhteisöveron veivaaminen on ihan viimeinen asia mitä tässtä tilanteessa tarvitaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
115/240 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos työttömyysturvaa heikennettäisiin ja työttömyys saataisiin alenemaan, olisi varaa nostaa työttömyyskorvauksia. Eli siirryttäisiin Tanskan malliin.

 

Mutta tällaiseen muutokseenhan entinen SAK-mies Antti Lindtman kykene.

Vierailija
116/240 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Xtra pikakaurahiutale, Xtra vehnäjauhot, Xtra rapsiöljy ja perunat. Muuhun ei monella ole kohta varaa. 

Lisäksi tuohon työttömyystukeen pitää useimpien hakea neljää työpaikkaa kuussa ja käydä neljä kertaa vuodessa työttömyyskeskustelussa. Aikamoinen yhtälö!

Ja sitten poistetaan Xtra ym. Noh jäähän perunat vielä, mutta sitten varmaan tulee joku pottuvero. Ja parvekkeet ratsataan suunnitellun kotietsinnät ilman rikosepäilya lain avulla, ettei kukaan köyhä vain kasvata pottuja ämpärissä. Onko itse viiksiherra A.H uudelleensyntynyt ja tullut tuhoamaan Suomen?!

Vierailija
117/240 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos työttömyysturvaa heikennettäisiin ja työttömyys saataisiin alenemaan, olisi varaa nostaa työttömyyskorvauksia. Eli siirryttäisiin Tanskan malliin.

 

Mutta tällaiseen muutokseenhan entinen SAK-mies Antti Lindtman kykene.

Siis jos irtisanomissuojaa heikennettäisiin työttömyys saataisiin vähenemään. jne 

Vierailija
118/240 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Xtra pikakaurahiutale, Xtra vehnäjauhot, Xtra rapsiöljy ja perunat. Muuhun ei monella ole kohta varaa. 

Lisäksi tuohon työttömyystukeen pitää useimpien hakea neljää työpaikkaa kuussa ja käydä neljä kertaa vuodessa työttömyyskeskustelussa. Aikamoinen yhtälö!

Jopa työkyvyttömien pitää käydä noissa kuulusteluissa. Turhaa ja matkoihin menee rahaa.

Vierailija
119/240 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos työttömyysturvaa heikennettäisiin ja työttömyys saataisiin alenemaan, olisi varaa nostaa työttömyyskorvauksia. Eli siirryttäisiin Tanskan malliin.

 

Mutta tällaiseen muutokseenhan entinen SAK-mies Antti Lindtman kykene.

Siis jos irtisanomissuojaa heikennettäisiin työttömyys saataisiin vähenemään. jne 

Irtisanomissuojaa heikennettiin: ns. potkulaki. 

Vierailija
120/240 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä, että hallitus vihdoinkin leikkaa menoja. Tähän mennessä Kelan menot ovat kasvaneet jokaikinen vuosi tällä vuosituhannella!

Kelan menot vuonna 2025 peräti 17,5 miljardia euroa!