Ihmiset on kyllä hulluja. Kuvasin kukkia ja yhtäkkiä joku nainen tuli raivoomaan pää punaisena
Rikoin kuulemma hänen kotirauhaansa ja yksityisaluetta kuvaamalla lähinnä maan pintaa. Yritti vielä repiä puhelinta mun kädestä. Mietin jo oikeasti rikosilmoituksen tekemistä, sen verran pelottava tapaus oli tämä sekopää.
Kommentit (200)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kasvien kuvaaminen kadun puolelta on vähän kuin veteen piirretty viiva, ettei siihen ole 100% varmaa ohjetta mikä olisi täysin oikea tapa kuvata. Nimittäin se toisten pihojen kuvaaminen on enemmänkin sitä, että pihan voi tunnistaa ja jolloin kuvaaminen on yksityisyyden rikkomista. Lähikuva kukasta ei ole toisen pihamaan kuvaamista, koska vastaavia kukkia löytyy muualtakin. Se, että joku saa kuvaamista raivarin ja ryntää fyysisesti uhaten kuvaajaa on pahempi asia. Ei niissä tilanteissa kannata kuin poistua paikalta. Ei tarvitse sanoa mitään, koska raivostunut ihminen ei kuuntele yhtään mitään ja keskittyy vain tuntemaan raivoa.
Niinpä. Pihahan voi olla todistajansuojelussa ja turvakiellot ja kaikki päällä, ja sitten se tunnistetaan somessa jonkun ääliön kuvaajan takia! Miettikää vähän.
Suomessa noudatetaan Suomen lakia, ei jokaisen omia sääntöjä. Eri
Pihakin on yksityisaluetta jolla ei sovi kuvailla ilman lupia. Samoin rappukäytävät ja parkkipaikat. Eli jättäkää nyt vaan suosiolla ne ihmisten pihat kuvailematta.
Rappukäytävää ja parkkipaikkaa saa kuvata, kuten myös pihaa. Tyhjillä tiloilla ei ole yksityisyyden suojaa, se koskee vain ihmistä.
Ei saa. Mutta sinähän oletkin taas tuo palstan jankuttajatrolli joka tulee hokemaan ketjuun jotain varmasti väärää tietoa.
Tietysti saa kuvata. Miksi ihmeessä ei saisi? Kenenkään yksityisyyttä ei rikota, kun kuvissa ei näy ainuttakaan ihmistä.
Toisen yksityishenkilön pihaa ei saa kuvata ilman lupaa. Piha-alue on laissa määritelty kotirauhan piiriin kuuluvaksi alueeksi. Luvaton kuvaaminen tai kameran suuntaaminen toisen tontille voi täyttää rikoslaissa mainitun salakatselun tunnusmerkit.
Ei kannattaisi siteerata lakia kun kerran ei ole siihen minkäänlaista pätevyyttä. Piha ei kotirauhasta nauti. Vain siellä olevat ihmiset.
Piha on kotirauhan piiriin kuuluvaa aluetta.
Voisitko jatkossa tyytyä kuvaamaan julkisia paikkoja
Toisten pihalla olevia kukkia saa kuvata, kunhan kuvaat pelkkiä kukkia etkä loukkaa ihmisten yksityisyyttä.
Rikoslain salakatselupykälä suojaa ainoastaan ihmisiä, ei esineitä, rakennuksia tai kasveja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palstan ap:t on kyllä hulluja. Tämän aloituksen perusteella.
Antaa kaikkien kukkien kukkia.
Mitä ne kaikkien kukkien kukat sitten on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisit sanonut että vttuuks niitä rehuja toisten silmille laitat jos ei saa katsoa tai kuvata.
vihervassareiden mukaan ne rehut saa sieltä toisen pihalta vaikka poimia, kun ne ei ole lukittu
Sulla on kyllä pieni pää ja vähän aivoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et voi mennä yksityisalueelle kuvaamaan, et varmaan tykkäisi myöskään jos joku tulisi sun pihalle kuvaamaan?
En mennyt hänen pihalleen vaan olin koko ajan kadun puolella. Istutukset oli ihan kadun vieressä.
Ap
eli kyykit jossain kukkapuskan takana kuvaamassa toisen pihalle?
Ettei vaan perheen teinityttö oisi ollut bikineissä ottamassa aurinkoa omalla pihallaan.. ja ap kuvasi "kukkasia"..
Kaikkea mitä näkee julkiselta paikalta,saa kuvata,vaikka naapurin pihaa.
Tuo on hyvin yksiselitteisesti kerrottu monet kerrat.
Jos et halua pihaas kuvattavan,tee aita .
Nykyisin ihmisille ei voi puhua mitään ei katsoa toisiin ihmisiin jne.
Joka asiasta pahoitetaan mieli tai aletaan räyhätä hermot on kaikilla tosi kireinä
Vierailija kirjoitti:
Mieti tätä. Yksityispiha kuuluu kotirauhan piiriin. Kuvaaminen voi täyttää salakatselun- ja kuvaamisen ehdot. Lopeta tuollainen toiminta. Tuskin itsekään tykkäisit, jos vieraat ihmiset töllistelisivät ja kuvailisivat pihaasi.
Talojen julkisivua saa kuvata ihan rauhassa.
Kuvasin rannalla ilotulitusta ja kaksi nuorta naista tuli sanomaan minulle että heitäkö kuvaan. Hölmistyneenä sanoin että en, kuvaan tuota ilotulitusta. He kysyivät että olenko nyt ihan varma? Vastasin että kai minä nyt itse tiedä mitä minä kuvaan. Kyse oli siis elokuun illasta, kenelläkään ei ollut mitään uima vaatteita päällä vaan takkia myöten vaatteet. Minä itse keski-ikäinen nainen. Ymmärrän kyllä että heitä varmasti häiritsi se etteivät tainneet olla ihan täysi-ikäisiä ja joivat alkoholia siinä. Veikkaan että olivat ilta lomilla lastensuojelua ItOksessa ja pelkäsivät että kuvaan heitä todisteeksi. Myöhemmin kaksi aikuista henkilöä hakivat pois rannalta.
"Nykyisin ihmisille ei voi puhua mitään ei katsoa toisiin ihmisiin jne. Joka asiasta pahoitetaan mieli tai aletaan räyhätä hermot on kaikilla tosi kireinä"
Totta puhut. Mikään ei ole enää ennallaan verrattuna 2000-luvun vaihteeseen. Silloin ihmiset vielä keskustelivat julkisilla paikoilla rauhallisesti. Oli kivaa lähteä kävelylle. Nykyään saa tosissaan pelätä, että saa turpiin, vaikka kuinka yrittäisi olla hajuton, mauton ja poissaoleva. Paskempaan suuntaan ollaan menty.
Mä olisin otettu jos joku pysähtyisi ihailemaan ja räpsäisi kuvan mun kukkaistutuksista. Minusta kyllä monet ihmiset istuttaa kukkiaan myös ohikulkioiden iloksi, ei niin että nyt pihaan asti tullaan, mutta kyllähän se on semmoista silmänruokaa ja saa ainakin minut hyvälle mielelle.
Aloituksessa kuvattu nainen kärsii siitä että hänen ajatuksensa ovat pitkään harhailleet kummallisilla poluilla. Kunnon lyönti avokämmenellä palauttaa hänet tehdasasetuksiin missä hän on taas kohtelias eikä häiritse.
Nimbyt eivät annata kuvat kadun toisella puolella olevia istutuksia. Kyllä näitä on ihan tässä seinän takanakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä päin liikkui vastaava hyypiö kuvaamassa "maisemia" eli ihmisten pihoja, taloja, jne. Otettiin sitten wannabe-influensseri puhutteluun, ajokortti tietenkin kuvattiin ja puhelimensa sai takaisin vasta kun oli kertonut millä asioilla liikkuu. Eipä ole sen jälkeen enää oleskellut asiattomasti täällä päin!
Eli odottelette koska poliisi hakee teidät kuulusteluun rikoksistanne. Fiksua toimintaa😅
Tässä on jo 5 vuotta odoteltu... Taitaa virkavaltakin olla siis sitä mieltä, että toisten kotirauhaa ei saa häiriköidä ;)
Söpö tarina vaikkei totta. Ja ei kannata ehkä levittää väärää tietoa poliisista😉
Ei ap ole ainoa yli-innokas kuvaaja. Eikä tämä ainoa naapurusto, jossa tehdään pelisäännöt selviksi, vaikka ei aina niin tunnettaisikaan.
On sosialismia, jos joku katselee toisen omistamia kukkia ilman maksua, ja se pitäisikin kieltää. Kun älylasit yleistyvät, niin voi heti ottaa maksun, kun katse harhautuu. Plim vain, ja siirtyy esimerkiksi 5 euroa omistajan tilille katselijan tililtä. Mittaa myös varastamansa ilman määrän toisen tontilta ja maksu menee siitäkin!
Vierailija kirjoitti:
Mieti tätä. Yksityispiha kuuluu kotirauhan piiriin. Kuvaaminen voi täyttää salakatselun- ja kuvaamisen ehdot. Lopeta tuollainen toiminta. Tuskin itsekään tykkäisit, jos vieraat ihmiset töllistelisivät ja kuvailisivat pihaasi.
Eli koska googlen kuvissa näkyy meidän piha niin voin vaatia korvauksia? Ei taida onnistua.
No jos kerran kuukkeli saa kuvata ja julkaista kuvat meidän pihasta niin vaikea keksiä miksi joku ohikulkija ei voisi napata paria kuvaa kukkivista tulppaaneista.
Vierailija kirjoitti:
Kuvasin rannalla ilotulitusta ja kaksi nuorta naista tuli sanomaan minulle että heitäkö kuvaan. Hölmistyneenä sanoin että en, kuvaan tuota ilotulitusta. He kysyivät että olenko nyt ihan varma? Vastasin että kai minä nyt itse tiedä mitä minä kuvaan. Kyse oli siis elokuun illasta, kenelläkään ei ollut mitään uima vaatteita päällä vaan takkia myöten vaatteet. Minä itse keski-ikäinen nainen. Ymmärrän kyllä että heitä varmasti häiritsi se etteivät tainneet olla ihan täysi-ikäisiä ja joivat alkoholia siinä. Veikkaan että olivat ilta lomilla lastensuojelua ItOksessa ja pelkäsivät että kuvaan heitä todisteeksi. Myöhemmin kaksi aikuista henkilöä hakivat pois rannalta.
Mihin ne veivät sinut?
Kameran suuntaaminen suoraan yksityisasunnon pihaan tai ikkunoista sisään on kuitenkin kiellettyä ja voi täyttää salakatselun tunnusmerkit. Piha-alue kuuluu kotirauhan piiriin.
Vaikka joku asia ei suoranaisesti olisi laitonta, niin voi silti noudattaa hyviä tapoja ja kunnioittaa ihmisten yksityisyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Vaikka joku asia ei suoranaisesti olisi laitonta, niin voi silti noudattaa hyviä tapoja ja kunnioittaa ihmisten yksityisyyttä.
Ja kukkien yksityisyyttä!
Eipä tuo kuvaaminen mitään, mutta jotkut myös poimivat niitä kukkia mukaansa. Nimimerkillä kokemusta on.