Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"pääkaupunkiseudulla yksin asuvan opiskelijan välttämättömiksi kuukausimenoiksi laskettiin noin 1 320 euroa."

Vierailija
19.05.2026 |

Enää ei opiskelu onnistu ilman lainaa. Lainaa taas harva uskaltaa ottaa, kun töitä ei ole. Suomi on kusessa.

https://www.hs.fi/suomi/art-2000012017101.html

Kommentit (403)

Vierailija
161/403 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kelan laskurilla voit tehdä arvion opintien määrästä. Mulla arvio oli 1423 e/ kk kaikkineen. 

Vierailija
162/403 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuokin on vähän liioittelevaa puhetta, että kukaan ei saa töitä. Minun opiskelevat lapset ja heidän kaverinsa ovat valtaosin töissä. Toisella lapsella on yksi kavereista, jolla ei ole töitä. Kaikilla muilla on. Osa on työllistynyt harrastuksensa kautta, osa on alalla, jossa on suuri työvoiman tarve, osa on vanhempiensa yrityksessä, osa omassa yrityksessä. Kyllä nuoria otetaan mielellään töihin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/403 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo oli päivänselvää tutkimattakin. Kaikki tuon tietää! Miksi yhteiskunta maksaa tuollaisesta järjettömästä "tutkimuksesta" kun kuka tahansa voi tuon todeta tutkimattakin?

Voisivat tehdä ihan järkevääkin työtä tai ainakin laittaa tällaisten tutkimusten kustannukset sen tilanneiden henkilöiden maksettavaksi.

Ja oikeastaan on ihan turha tutkia, millä summalla jokin ryhmä tulee toimeen, koska kustannustaso on yleensä sama. Poikkeuksen tekee ne ihmiset, jotka saavat järjestettyä asumisensa tai ruokailun poikkeuksellisen halvalla.

Voisivat tutkia pakkakunnan kohtuullisen vuokratason - nyt se lasketaan keskiarvona, jolloin huomioidaan myös ne suhteilla järjestyneet  halvat asunnot (esim. se lehtijuttu, jossa äiti "joutuu liian matalan tukitason vuoksi häätämään" opiskelijatyttärensä).

Vierailija
164/403 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lainalla sitä ennenkin opiskeltiin jos ei ollut  syntynyt rikkaaseen sukuun .

Ennen lainan pystyi maksamaan työssä käynnillä ja kesätöitä löytyi aina kaikille halukkaille.

Nyt ei saa töitä edes valmistuneet.

Koska heräät nykyaikaan?

Mene töihin!

Vierailija
165/403 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ennen lainan pystyi maksamaan työssä käynnillä ja kesätöitä löytyi aina kaikille halukkaille.

Koska heräät nykyaikaan?

Mene töihin!

Olen töissä ja maksanut oman opintolainansa pois. Onko sulla yhtään empatiaa? Vai oletko kateellinen opiskelijoille lainasta?

Vierailija
166/403 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on kaksi opiskelevaa nuorta. Pikkupaikkakunnalka opiskelevan kuukausimenot ovat n. 700 € ja pääkaupunkiseudulla opiskelevan n. 800 €.

Tuo kelan laskelma on aivan järjetön. Minun pääkaupunkiseudun opiskelijalla on edullinen asuminen. Mutta vaikka sen kulun nostaisi suuremmaksi, niin silti kulut jäävät 1100 euroon. Ja tuo sisältää jo ison ruokabudjetin ja paljon matkustamista kotipaikkakunnalle.

Sä et ehkä huomaa miten olet tukenut nuoria taloudellisesti. Kelan laskelmissa on otettu huomioon esim. matkustaminen vanhempien tykö sekä tarvittavat opiskeluvälineet kuten kirjat. Lisäksi rahaa hygieniatarvikkeisiin ja vaatteisiin. Ehkä et huomaa miten tuet lapsia taloudellisesti esim. ostamalla vaatteita tai tarjoamalla kyydin. Kaikilla opiskelijoilla ei ole vanhempia jotka pystyisivät tukemaan opiskelua taloudellisesti.

Kyllä minä huomaan miten minä tuen nuoriani. Minä puhuin heidän kuluistaan, en siitä mistä raha on peräisin.

Ja kyllä minä ostan heille joululahjaksi t-paidan ja yöpuvun. Aika harvassa ovat ne vanhemmat, jotka eivät mitään joululahjaa lapselleen osta. Ei kaikille voida syytää opintotukea 1 300 € vain siksi, että jossain on joskus ollut vanhempi, joka ei ostanut lapselleen yöpukua joululahjaksi.

Vierailija
167/403 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska heräät nykyaikaan?

Muuta Norjaan, siellä on töitä. Jos olet nuori jaksat vielä muuttaa. Lopeta valitus, yhteiskunnan tehtävä ei ole maksaa sinun opiskelujasi, kaljan kittaamista ja matkustelua, sijoittamista. Ärsyttää tuollaiset nuoret, jotka luulevat että yhteiskunnan rahat ovat heitä varten, olet ilmeisesti vasemmisto perheestä, no rahat on nyt loppu. 

En ole kenelle vastasit, mutta itse 70-luvulla syntyneenä sain muhkeat tuet opiskellessa ja muutenkin. Samalla asunnon arvo on noussut itsestään sellaiseen summaan ettei niitä normaaleilla palkoilla makseta. Nykynuoret voivat vain haaveilla siitä elintasosta mikä meillä on ollut.

En tiedä missä maassa asuit opiskeluaikoina, mutta itse 70- luvulla syntyneenä kyllä sain opintorahaa ja asumislisää yhteensä n.450 euroa/kk. Joskus olin onnekas ja sain töitä, vaikka työnsaanti oli pirun vaikeaa. Nostin lisäksi opintolainaa. Asuin kimppakämpässä tai solussa, mutta soluasuntoja oli vaikeaa saada. Koko tuki sekä lisä meni vuokraan. Opintojen jälkeen työnsaanti oli vaikeaa ja lähdin ulkomaille töihin. Palasin Suomeen ja vuoden työttömyyden jälkeen sain vihdoin töitä, en kylläkään omalta alaltani. Että en itse muista, että opiskeluaikana olisi ollut jotenkin helppoa, jatkuvaa köyhyyttä se oli. Ja kun valmistuin, olikin sitten 2008 taantuma, niin töitäkään ei saanut. 

Minä ihmettelen myös väitteitä 70-luvulla syntyneiden suurista opintotuista. Minulla on tallessa vanha opintotukipäätös, ja tarkistin miten asia on. Minulle myönnetty opintotuki ja asumislisä olivat yhteensä n. 2 400 mk. Ja asuin kalliisti, joten sain suurinta mahdollista asumislisää. Kun tuo muutetaan euroiksi, niin se on n. 400 €. Nykyään maksimi opintotuki + asumislisä on n. 500 € ja pääkaupunkiseudulla n. 600 €.

Tuohon aikaan esim. puhelinlasku oli helposti 600 mk eli ihan toista luokkaa kuin nykyään. Minulla oli joskus tonninkin lasku. Ei aiemmilla sukupolvilla rahat ole riittäneet yhtään helpommin. Itse kävin kesätöissä, ja niistä rahoista sain lisää tukien päälle. Mutta jonain kesänä en löytänyt kunnon töitä, joten olin au pairina. Siitä ei kertynyt mitään talven varalle.

Vuoden 1970 2 400 markkaa vastaa nykyrahassa (ostovoimasta riippuen) noin 1 700 – 2 500 euroa.

Esimerkiksi vuoden 1975 rahassa 2 400 markkaa vastaisi elinkustannusindeksillä laskettuna nykyään noin 2 000 euroa

Tuossa puhuttiin 70-luvulla syntyneistä, jotka ovat tyypillisesti opiskelleet 90-luvulla, osa jopa 2000-luvun puolella. Joten ole hyvä, äläkä vääristele asioita.

Vierailija
168/403 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuosikymmeniä töitä tehneenä ja veroja maksaneena, saan nyt työttömänä ansiosidonnaista reippaasti alle 1300 euroa bruttona. Sillä pitää kustantaa oma ja lapsen eläminen ja usein rahat ovatkin loppu. Että miten on päätelty, että opiskelija tarvitsee tuollaisen summan elämiseen? 

Yksiön vuokra Helsingissä 715€/kk + vesi 20€/kk + sähkö 40€/kk + kotivakuutus + perusosa 578€/kk.

Miksi pitää asua yksiössä? Opiskeluaikoina 10 vuota sitten vuokrattiin parin muun opiskelijan kanssa kolmio. Yksi asui olkkarissa, joka jaettiin verholla ja me kaksi muuta saatiin omat huoneet. Yhteinen keittiö ja kylppäri ja tuli paljon halvemmaksi kuin vuokrata yksin yksiö. Ja yksiöistä oli muutenkin pulaa, niin tämä oli toimiva ratkaisu. Miksi kaikilla opiskelijoilla pitäisi olla omat kämpät?

Joo ennen asuttiin luolissa ja savimajoissa, miksi nykypäivänä ei töissäkäyvät asu niissä?

Vertaat kimppakämppiä savimajoihin? Ihan yhtä hyvin voi opiskelija asua sellaisessa nykyään kuin ennenkin. 

Yksiöt on aina olleet opiskelijalle ylellisyyttä, joka pitää kustantaa työnteolla. 

Soluasuminen kuuluu opiskeluun on enemmän kulttuurinen jäänne kuin mikään välttämättömyys. Suomessa soluja rakennettiin aikana, jolloin opiskelijamäärät kasvoivat nopeasti, asuntoja oli vähän ja tavoitteena oli saada mahdollisimman moni katon alle halvalla. Se oli käytännöllinen ratkaisu köyhemmässä ja niukemmassa yhteiskunnassa.

Mikä ihmeen kulttuurinen jäänne? En mä ainakaan itse kulttuurin takia asunut kimppakämpässä, vaan sen takia, että ei ollut varaa omaan kämppään. Mikä tekee nykyisistä opiskelijoista jotenkin erityislaatuisia, että yhteisasumisen muoto on niin huono vaihtoehto? 

Minun poikani asuu soluasunnossa. Pojat siellä ovat saman alan opiskelijoita, jotka ovat kaverustuneet niin, että aikovat pysyä yhteisessä järjestelyssä koko opiskeluajan. Ja asuminen on edullista. Hyvin toimii nykyäänkin.

Aikovatko asua yhdessä sittenkin kun yksi heistä saa työpaikan ja muut eivät? Tai kun yksi alkaa seurustella ja muut eivät. Äläkä nyt tule lässyttämään, että kaikki heistä saavat työpaikan. Vaikka niin kävisi pojallesi ja hänen kavereilleen, niin ei tapahdu kaikille. 

Kyllä he opiskeluajan aikovat asua samassa yhteisessä solusysteemissä. Kaikki heistä taitavat tehdä viikonloppuisin töitä. Ei se vaikuta viikolla tapahtuvaan opiskeluun ja asumiseen.

Vierailija
169/403 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuokin on vähän liioittelevaa puhetta, että kukaan ei saa töitä. Minun opiskelevat lapset ja heidän kaverinsa ovat valtaosin töissä. Toisella lapsella on yksi kavereista, jolla ei ole töitä. Kaikilla muilla on. Osa on työllistynyt harrastuksensa kautta, osa on alalla, jossa on suuri työvoiman tarve, osa on vanhempiensa yrityksessä, osa omassa yrityksessä. Kyllä nuoria otetaan mielellään töihin.

Meidän työpaikalla on talven aikana pyörinyt kolme alan opiskelijaa tekemässä tuurauksia. Ja sama toistuu hyvin monella muullakin työpaikalla.

Vierailija
170/403 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on kaksi opiskelevaa nuorta. Pikkupaikkakunnalka opiskelevan kuukausimenot ovat n. 700 € ja pääkaupunkiseudulla opiskelevan n. 800 €.

Tuo kelan laskelma on aivan järjetön. Minun pääkaupunkiseudun opiskelijalla on edullinen asuminen. Mutta vaikka sen kulun nostaisi suuremmaksi, niin silti kulut jäävät 1100 euroon. Ja tuo sisältää jo ison ruokabudjetin ja paljon matkustamista kotipaikkakunnalle.

Sä et ehkä huomaa miten olet tukenut nuoria taloudellisesti. Kelan laskelmissa on otettu huomioon esim. matkustaminen vanhempien tykö sekä tarvittavat opiskeluvälineet kuten kirjat. Lisäksi rahaa hygieniatarvikkeisiin ja vaatteisiin. Ehkä et huomaa miten tuet lapsia taloudellisesti esim. ostamalla vaatteita tai tarjoamalla kyydin. Kaikilla opiskelijoilla ei ole vanhempia jotka pystyisivät tukemaan opiskelua taloudellisesti.

En ole tuo kenelle vastasit ja totta on että kaikki eivät saa tai pysty saada vanhemmiltaan samanlaista tukea. Sillä syyllä että jollain menee huonosti ei kuitenkaan minun mielestäni pitäisi olla vaikutusta siihen että kaikille jaetaan enemmän rahaa vaan ehkä ennemminkin pitäisi antaa jotain harkinnan varaista toimeentulotukea.

Valitettavasti Suomen tilanne on sellainen että opintotukea ei tulla kasvattamaan ainakaan lähiaikoina vaan enenevissä määrin todennäköisesti tullaan menemään lainapainotteisuuteen. Ja sama koskee varmaan melkein kaikkia muitakin tukimuotoja. Näin siis silloinkin vaikka yritystukia leikattaisiin enemmän ja veronalennukset peruttaisiin.

Vierailija
171/403 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelijasoluhuone omalla kylpyhuoneessa Espoossa, niin sen vuokra on edelleen 280-350 € välillä riippuen mm kunnosta ja neliöistä, Pakkoko on hakeutua kalliille vuokralle? Asumistuen jälkeen vuokrasta jää noin 20% kustannettavaksi muuten. Vuokraan sisältyy myös sähkö, vesi ja pyykinpesutupa.

Vierailija
172/403 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelijoille opiskelija-asuntoja. Soluasuntoja. Jos haluaa jotain muuta niin sitten asuu koton, tekee työvuoroja tms. Tuo +1300e on vähän turhan iso summa. Ruokaan joku 200e, vuokra max 500e ja max muutama  satanen sitten muita kuluja. 

Vierailija
173/403 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin Kokoomus. Mikään 450 euroa ei riitä ihmisarvoiseen eläämään. 450 euroa riitää vain köyhyysrajan alittamiseen.

Siellä ovat kaikki piuolueet olleet 20 vuoden aikana päättämässä asioista, miksi eivät ole korjanneet asioita?

Ei tässä mitään korjata vaan syytetään ensin edeltävää ja sitten seuraavaa hallitusta. Ainakin jos demarien hallintotyyliä katsoo. Itse nuo ei tee muuta kuin ottaa velkaa jolla ongelmat lykätään eteenpäin. 

Väännä rautalangassa, miten nykyisen hallituksen velka on sitä parempaa velkaa?

Kerro sinä sitten että mistä kaikesta leikkaat sen yli 10 miljardia samantien jos kerran velkaa ei saa mielestäsi ottaa ollenkaan?

Jännä miten hiljaista vasurispämmijöiden kuorossa tulee aina tässä kohtaa. 

Vierailija
174/403 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opiskelijasoluhuone omalla kylpyhuoneessa Espoossa, niin sen vuokra on edelleen 280-350 € välillä riippuen mm kunnosta ja neliöistä, Pakkoko on hakeutua kalliille vuokralle? Asumistuen jälkeen vuokrasta jää noin 20% kustannettavaksi muuten. Vuokraan sisältyy myös sähkö, vesi ja pyykinpesutupa.

Soluissa asuu nykyään ulkomaalaisia vaihto-opiskelijoita. Yhdessä huoneessa voi opiskelijan lisäksi asua perhe tai muutama wolt-kuski. Kolmannessa soluasunnossa asui suomalainen ja kuukauden asumisen jälkeen kun tulin kotiin niin oveni oli murrettu ja tavarani varastettu. Lisäksi kämpän seinät oli sotkettu tageillä ja neuloja löytyi useampia. Järkeviä asukkaita löytyy vain naisopiskelijoille. 

Vierailija
175/403 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin Kokoomus. Mikään 450 euroa ei riitä ihmisarvoiseen eläämään. 450 euroa riitää vain köyhyysrajan alittamiseen.

Siellä ovat kaikki piuolueet olleet 20 vuoden aikana päättämässä asioista, miksi eivät ole korjanneet asioita?

Ei tässä mitään korjata vaan syytetään ensin edeltävää ja sitten seuraavaa hallitusta. Ainakin jos demarien hallintotyyliä katsoo. Itse nuo ei tee muuta kuin ottaa velkaa jolla ongelmat lykätään eteenpäin. 

Väännä rautalangassa, miten nykyisen hallituksen velka on sitä parempaa velkaa?

Kerro sinä sitten että mistä kaikesta leikkaat sen yli 10 miljardia samantien jos kerran velkaa ei saa mielestäsi ottaa ollenkaan?

Jännä miten hiljaista vasurispämmijöiden kuorossa tulee aina tässä kohtaa. 

En minä ole koskaan väittänyt, että velkaa ei saa ottaa. Sinähän se olet vänkäämässä, että vasemmiston velka on ollut joku järkyttävä vääryys. Vastaa siis kysymykseen: miksi nykyisen hallituksen velka on yhtään sen parempaa kuin vasemmiston velka, josta jatkuvasti jaksat nillittää?

Vierailija
176/403 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt mä en kyllä tajua, jos täällä huudetaan, että opiskelijoiden ei kannata ottaa opintolainaa, kun ei saa töitä tulevaisuudessa niin miten se auttaa yhtään mihinkään, että maksettaisiin isompaa opintorahaa? Ei se työllisyys siitä parane ja valmistuneiden motivaatio työllistyä on vielä pienempi, kun ei ole velkaa mitä pitäisi maksaa?

Vierailija
177/403 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuosikymmeniä töitä tehneenä ja veroja maksaneena, saan nyt työttömänä ansiosidonnaista reippaasti alle 1300 euroa bruttona. Sillä pitää kustantaa oma ja lapsen eläminen ja usein rahat ovatkin loppu. Että miten on päätelty, että opiskelija tarvitsee tuollaisen summan elämiseen? 

Yksiön vuokra Helsingissä 715€/kk + vesi 20€/kk + sähkö 40€/kk + kotivakuutus + perusosa 578€/kk.

Miksi pitää asua yksiössä? Opiskeluaikoina 10 vuota sitten vuokrattiin parin muun opiskelijan kanssa kolmio. Yksi asui olkkarissa, joka jaettiin verholla ja me kaksi muuta saatiin omat huoneet. Yhteinen keittiö ja kylppäri ja tuli paljon halvemmaksi kuin vuokrata yksin yksiö. Ja yksiöistä oli muutenkin pulaa, niin tämä oli toimiva ratkaisu. Miksi kaikilla opiskelijoilla pitäisi olla omat kämpät?

Kai se olkkarissa asuva sai alennusta, ei.nimittäin ollenkaan sama kun oma huone. 

Vierailija
178/403 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järkeviä on löytynyt. Huoneet ovat lukittavia. Soluissa asuu tosiaan myös vaihto-opiskejoita. Oma kylppäri ja jääkaappi omassa huoneessa ovat tarpeen ja monesti valmiina ja ne vähentävät konflikteja. Englannilla pärjää jos suomella ei. Keittiöt voivat olla sotkuisia, kun ne jaetaan soluissa. On hyvä oppia jo nuoresta tulemaan toimeen erilaisissa ympäristöissä ja erilaisten ihmisten kanssa.

Terveisiä Espoosta solusta!

Vierailija
179/403 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kai se olkkarissa asuva sai alennusta, ei.nimittäin ollenkaan sama kun oma huone. 

Kun itse asuin kämppikseni kanssa niin vuokra kaksiosta oli 900 euroa ja puolitimme sen. Itselläni oli se huone huone ja kämppiksellä olkkari jonka oviaukkoon laitettiin verho. Kyseessä ei siis ollut mikään tupakeittiö vaan selkeästi erillinen tila. Minun huoneeni oli suhteellisen pieni ja olkkari joka oli hänen huoneensa oli noin puolet suurempi. Ihan hyvin toimi ja hän itse valitsi olkkarin. 

Vierailija
180/403 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpas jännää.

Minulla, töissä käyvällä kahden lapsen yksinhuoltajaisällä, ovat vuoden kuukausimenot olleet välillä tammi-huhtikuu, ollut 1600 euroa kuukaudessa. Tampereella, omakotitalossa, ja autokin on, ja talon sisälämpötila oli talvipakkasilla 23 astetta, eli t-paitakeli. Tässä kuussa budjetti paukkuu, kun auto pitää saada korjautettua. Silti ajatus että yksinäinen opiskelija tarvitsee 1320€ kuussa, no, on se aika hiton paljon.

Paljos iskä maksaa vuokraa? Omat asumiskulut on 1800€ kk. Siihen päälle ruoka ja muut. Ei taida 1600€ riittää. Paritalon puolikas itä-Helsinki. Lapsiakin on pari. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme yksi