Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

"pääkaupunkiseudulla yksin asuvan opiskelijan välttämättömiksi kuukausimenoiksi laskettiin noin 1 320 euroa."

Vierailija
19.05.2026 |

Enää ei opiskelu onnistu ilman lainaa. Lainaa taas harva uskaltaa ottaa, kun töitä ei ole. Suomi on kusessa.

https://www.hs.fi/suomi/art-2000012017101.html

Kommentit (403)

Vierailija
401/403 |
23.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lainalla sitä ennenkin opiskeltiin jos ei ollut  syntynyt rikkaaseen sukuun .

Paskapuhetta tuo. Ennen käytiin töissä opiskelujen ohella ja opinnot oli helppo rahoittaa ilman lainaa vaikka olisi lähtöisin köyhästäkin perheestä.

Niin. Ennen sai töitä opiskelijatkin töiden ohelle. Itsekin sain. Toki ne vähän viivästytti valmistumista, mutta en joutunut turvautumaan lainaan. Sittemmin olen jäänyt työttömäksi eikä niitä töitä enää vaan löydy. On pakko tunnustaa, että mua ärsyttäisi, jos joku opiskelija veisi sen työpaikan, mitä itse olen hakemassa, näin on varmasti käynytkin.

En tiedä missä te työttömät olette. Mutta täällä maalla opiskelijat revitään töihin. Minunkin opiskelijapojalla on kaksi kesätyöpaikkaa. Toista tekee viikolla ja toista viikonloppuisin. Pitää varoitella, ettei polta itseään loppuun. Eikä hän ollut niin ahne, että olisi hakenut monta työpaikkaa itselleen, vaan oli yhdessä paikassa, kun pyydettiin toiseen, ja pystyi sumplimaan niin, että onnistui.

Vinkki. Kaikki ne datakeskukset mitä Suomeen rakennetaan tehdään tänne maalle. Ja ne työllistävät väkeä ihan älyttömästi nyt rakennusvaiheessa. Ja tässä meillä ainakin se rakennusvaihe kestää vuosia. Kaikki nuoret, joilla on yhtään mitään osaamista ovat siellä töissä.

Vaikka sun poika pääsikin töihin, niin Suomessa on pulaa työpaikoista eikä työntekijöistä.

Kyllä juuri noilla mainituilla datakeskustyömailla on pulaa esim. sähköasentajista. Ei siellä ole jääty surkuttelemaan sähkömiespulaa, eikä odottelemaan, että Suomi kouluttaa lisää väkeä, vaan sinne roudataan Espanjasta asentajia. Työt rullaa, eikä ulkopuolella edes huomaa, että työvoimapulaa oli. Se näkyy vain lähimmässä S-marketissa aamulla ja illalla, kun eväidenostajat eivät ole suomenkielisiä.

Vierailija
402/403 |
23.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi Sipilän hallitus siirsi opiskelijat yleisen asumislisän piiriin? Soluasumisjärjestelmästä purettiin loputkin ja tilalle tuli kalliita yksiöitä. 

No, kuten tässäkin ketjussa on tullut selväksi, niin hyvin monen mielestä soluasuminen on ala-arvoista. Kai siitä siksi on haluttu eroon. Ja nyt alkaa selviämään, että sille soluasumiselle oli sittenkin ihan hyvä syy.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
403/403 |
26.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahden opiskelevan lapsen kokemuksella olen nykyään sitä mieltä, että ei kaikille ole mahdollista opiskella Helsingin yliopistossa / Aalto-yliopistossa. Se on ihan tolkuttoman kallista, joten aivan varmasti on perheitä, joissa lapsen on hylättävä nuo vaihtoehdot ja haettava maakuntayliopistoihin. Hyvää opetusta sielläkin saa, ei se välttämättä mikään tappio ole. Mutta Suomen kaltaisessa maassa, missä hehkutetaan tasa-arvoa ja kaikkien mahdollisuutta opiskella, tuo Helsingin ja maakuntien välinen opiskelukulujen ero on erotteleva.