Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kun isovanhemmat puhuvat lasten kuullen aikuisten asioista

Vierailija
17.05.2026 |

Miehen isä ja äiti puhuvat kahvipöydässä lasten kuullen mielestäni lapsille sopimattomista aiheista, kuten maahanmuuttopolitiikasta, lähisukulaisen alkoholiongelmasta, ulkomaanmatkalla havaituista prostituoiduista, lähestyvästä sodasta ym. Heidän arvomaailmansa erovat myös niin voimakkaasti omastani (sekä mieheni omasta) esim. maahanmuuttopolitiikan osalta, etten todellakaan haluaisi heidän jakavan näkemyksiään lapsilleni, mutta en myöskään ole yhtään kiinnostunut osallistumaan syvällisempään keskusteluun niin jyrkkiä mielipiteitä omaavien henkilöiden kanssa, joten katselen muualle tai yritän vaihtaa puheenaihetta. Meillä ei ole juuri muita tukiverkkoja ja myös miehen vanhemmat tarvitsevat jonkin verran apua mieheltäni ja toki myös haluan jonkin verran lapsia tutustuttaa isovanhempiinsa. Miehelläni on kuitenkin hyvin etäiset välit vanhempiinsa, enkä itsekään ole tarpeeksi läheinen heidän kanssaan ottaakseni asiaa puheeksi. Siispä jutut vaan jatkuvat, ja minä yritän parhaani mukaan vaihtaa puheenaihetta tai saattaa lapsia muihin puuhiin kuuntelemasta juttuja, siinä kuitenkaan aina onnistumatta. Miten ratkaisisitte asian vai antaisitteko lasten vaan kuunnella vierestä noita juttuja?

Kommentit (178)

Vierailija
101/178 |
19.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä ratkaistiin asia niin, että emme puhu mitään pojan perheen vierailujen aikana. Kun he saapuvat, sanomme hei ja kun he lähtevät, sanomme heippa. Näin lapsenlapset eivät joudu kuulemaan asioita, jotka ovat heille sopimattomia. On toiminut jo 15 vuotta. 

Yhteinen hiljaisuus on hienoa hiljaisuutta. En minäkään halua, että miniä selittää kahvipöydässä masturbointitapojaan tai kertoo tunteistaan.

Saakeli, mun aikuinen tytär(28) yrittänyt seksileluistaan jutella, 

olen sanonut että ei kiinnosta, en ole hänen ystävä,

vaan äiti.

Eikä tulisi mieleen kertoa omasta intiimi-elämästäni muille.

Vierailija
102/178 |
19.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä ratkaistiin asia niin, että emme puhu mitään pojan perheen vierailujen aikana. Kun he saapuvat, sanomme hei ja kun he lähtevät, sanomme heippa. Näin lapsenlapset eivät joudu kuulemaan asioita, jotka ovat heille sopimattomia. On toiminut jo 15 vuotta. 

Yhteinen hiljaisuus on hienoa hiljaisuutta. En minäkään halua, että miniä selittää kahvipöydässä masturbointitapojaan tai kertoo tunteistaan.

Kysyitkö miniältä, puhuiko hän noista myös lapsilleen kotona? Jos niin estottomasti puhui yksityisasioistaan lasten kuullen sinulle, niin varmaan puhui kotona lapsilleenkin.

Ei miniä niitä minulle selittänyt vaan silloin 17v tyttärelleni, meitä oli pöydässä peräti 4 sukupolvea eli myös mieheni vanhemmat. Jostain syystä vanhuksille on aina OK saada kuulla myös munasolun irtoamisen aiheuttamista tuntemuksista tai siitä, kannattaako rintoja pienennyttää.

Kohteliaasti olivat hiljaa, 

kylmästi ilmoittaa että nää jutut ei ole lapsia varten nyt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/178 |
19.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on yksi rasistinen, homofobinen, misogyyninen ja muutenkin mielipiteiltään aika kaamea sukulaistäti. Syvästi inhoaa myös vammaisia (en todellakaan tiedä miksi). Nyt yli 80v. Päällisin puolin maailman herttaisin ihminen josta ei ikinä uskoisi millaisia juttuja privaatisti sanoo. Eli jollain tasolla tietää olevansa väärässä, koska selkeästi suodattaa puheitaan.

Olen sanonut lapselleni, että tällä ihmisellä on sellainen maailmankuva jota me emme jaa ja hänen jutuistaan ei kannata välittää, mutta käydään silti kylässä, koska hän oli minulle lapsena tärkeä. Ja varmaan jutut oli samaa tasoa, mutta en mä siitä rikki tainnut menä koska maailmankuvani tosiaan on täysin erilainen kuin tällä ihmisellä.

Minusta kaikki tarvisi tässä ajassa annoksen sitä ajatusta, että ei hyväksy ihmisen puheita, mutta voi silti hyväksyä ihmisen. 

Onko tällä rakkaalla tädillä alkanut tulemaan muistisairaus, kun jos töksäyttelee noin

mielipiteitään ?

BM
104/178 |
19.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä pojan perheen kanssa on yhteisymmärrys ettei ihan kaikesta puhuta, ei kahvipöydässä eikä muutenkaan.  Ei se sen kummempaa vaadi kuin että yhteisesti sovitaan asian olevan näin.  Samoin pelottavista asioista ei puhuta, esim sota. Tapaamiset mennään lasten ehdoilla, ei meidän aikuisten. Lapset iältään 10 ja 4

Vierailija
105/178 |
19.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on vain hyvä että lapsesi kuulevat isovanhemmilta miten maa makaa, ja miten asiat oikeasti on, kun kerta itse miehesi kanssa olette jotkut kettutyttö ja soijapoika.

Vierailija
106/178 |
19.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaistun aloitukseen. Meillä ongelma on isäni, jonka mielipiteet asioista ovat hyvin erikoisia ja asiat esitetään riitaa haastavasti. Ratkaistu ongelma käymällä harvoin kylässä.

Asioista (vaikeistakin) voi puhua niin monella eri tavalla. 

..ja asiat esitetään riitaa haastavasti.

Ihan niin kuin Vauvelilla..

Vierailija
107/178 |
19.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka välit eivät olekaan läheiset, sanoisin reilusti mielipiteeni. Kertoisin, että kaikki ihmiset ovat arvokkaita jne., miten ikinä itse ajatteletkaan. Jos yrittää tutustua ja tutustuttaa, tulee heidän ymmärtää, että mielipiteitä on monenlaisia. Lapsien kuullen erityisesti sanoisin, että "asioista voi olla hyvin montaa mieltä, mummu ja ukki ajattelevat tällä tavalla". Alkoholiongelmastakin voi asten kuullen sanoa, että "hänellä on ikävä sairaus ja toivottavasti hän saa sairauteensa apua" .

Olen mummu minäkin ja jutellaan lasten ja lastenlasten kanssa hyvin monenlaisista asioista. Suoraankin sanotaan, jos joku aihe liian epäsopiva lasten kuullen juteltavaksi. Esim niin että "jutellaan tästä aiheesta myöhemmin". 

Vierailija
108/178 |
19.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on yksi rasistinen, homofobinen, misogyyninen ja muutenkin mielipiteiltään aika kaamea sukulaistäti. Syvästi inhoaa myös vammaisia (en todellakaan tiedä miksi). Nyt yli 80v. Päällisin puolin maailman herttaisin ihminen josta ei ikinä uskoisi millaisia juttuja privaatisti sanoo. Eli jollain tasolla tietää olevansa väärässä, koska selkeästi suodattaa puheitaan.

Olen sanonut lapselleni, että tällä ihmisellä on sellainen maailmankuva jota me emme jaa ja hänen jutuistaan ei kannata välittää, mutta käydään silti kylässä, koska hän oli minulle lapsena tärkeä. Ja varmaan jutut oli samaa tasoa, mutta en mä siitä rikki tainnut menä koska maailmankuvani tosiaan on täysin erilainen kuin tällä ihmisellä.

Minusta kaikki tarvisi tässä ajassa annoksen sitä ajatusta, että ei hyväksy ihmisen puheita, mutta voi silti hyväksyä ihmisen. 

Onko tällä rakkaalla tädillä alkanut tulemaan muistisairaus, kun jos töksäyttelee noin

mielipiteitään ?

Muistisairaus mahdollinen, mutta kertoi hlön olleen aina samanlainen, joten muistisairaudesta ei liene kyse. Tällaisia ihmisiä vain on. Muka niin ystävällisiä noin yleisesti, privaatisti ilkeitä. 

Vierailija
109/178 |
19.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko sä teini-ikäinen?

Olen anoppi-ikäinen enkä todellakaan halua kahvipöytään miniän sukupolven keskusteluja siitä, millaisia tunteita mistäkin herää tai millaista seksiä tämä kaipaa. Aikansa yritti tuoda kahvipöytään myös keskustelua alkoholinkäytöstä ja kympoikerhosta, mutta kun ei puhuta mitään, ei synny enää ikäviä tunteita kenellekään eikä tarvitse olla eri mieltä.

Ei tuossa ole ongelma miniän sukupolvi vaan se, että on se teidän poika vaimon löytänyt. Miniän käytös on rajatonta. Ehkä voisi enemmänkin miettiä, mikä pojan kasvatuksessa on mennyt vikaan, kun on tarve valita noin rajaton puoliso. Ihmisen käytöksellä on aina syy, niin pojan, miniän kuin appivanhempienkin. Appivanhemmillakin näyttää olevan omituinen hiljaisuus ainoana ratkaisuna, jos joku käyttäytyy tökerösti. 

Olen samaa mieltä. Miniältä puuttuu jostakin syystä täysin käyttäytymissäännöt ja poikasi hyväksyy tämän asian.

Vierailija
110/178 |
19.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koulussa huomaa, kenen kuullen on puhuttu aikuisten asioista ja keneltä esim. sotia pyritään "pimittämään". Aikuisten asioita ovat esim. verotus, ilmastonmuutos ja lainanhaku asuntoa varten. Jotkut 9v ikäiset tietävät tarkasti, mitä verotus tarkoittaa ja mihin rahoja käytetään, osalla ei ole mitään käsitystä siitä, että aikuisena koko palkkaa ei saakaan itselleen.

Osaa lapsista ei edes kiinnosta verotus ja lainanhaku. Itse olin sellainen. Ei kiinnostanut puoluepolitiikkakaan. Tiesin vain, että joihinkin asioihin perheessämme ei ollut rahaa. Vaikka minulle olisi varta vasten puhuttu verotuksesta tai asuntolainoista niin tuskin olisi paljon jäänyt mieleen.

Vierailija
111/178 |
19.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän meidän suvussa 60 ja 70 luvulla syntyneet tietävät mitä on sopivaa sanoa ja mitä ei muitten kuullen.

Sukumme 40 ja 50 luvulla syntyneiltä sammakot hyppivät suusta. Voidaan hyvinkin haukkua sitä läheistä joka ei ole paikalla sillä kertaa.

Terapiasukupolvesta en ole kuullutkaan.

Vierailija
112/178 |
19.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienten kouluikäisten lasten perheessä puhuttiin paljon lasten kuullen koulukavereiden lihavuudesta ja muista ulkonäköseikoista ja muutenkin paljon siitä kuka sukulaisista on lihava tai muuten erilainen. Näin isovanhempana tuntui pahalle. 

Vierailija
113/178 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä ainakin minä ja Appi puhumme sitten lapsenlapsillemne maahanmuutosta ja sen "lieveilmiöistä" koska omat lapsemme ovat täysin sokaistuneet woke-ideologiasta. Salassa tosin joudumme puhumaan näistä mutta pakko on että saavat todellista tietoa edes jostain..

Tämä oli varmaan jotain huumoria?

Vai onko tosiaan näin, että mummolla on salaliittoteoria jyrähtänyt päälle niin voimakkaasti, että oikeasti tuntuu että "Salassa tosin joudumme puhumaan näistä mutta pakko on että saavat todellista tietoa edes jostain.."

Oikeastiko kuvittelet, että sinulla on pääsy johonkin salattuun 'todelliseen' tietoon josta lapsenlapsesi jotenkin muuten jäisivät paitsi?

Vierailija
114/178 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, rajaton miniä on ääliö ihan samalla tavalla kuin rajaton mummo tai vaari, joka mölisee rasistisia, homofobisia, putinistisia ja herravihaisia aivopierujaan.

Vierailija
115/178 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän meidän suvussa 60 ja 70 luvulla syntyneet tietävät mitä on sopivaa sanoa ja mitä ei muitten kuullen.

Sukumme 40 ja 50 luvulla syntyneiltä sammakot hyppivät suusta. Voidaan hyvinkin haukkua sitä läheistä joka ei ole paikalla sillä kertaa.

Taivas, että teillä on typerät suvut. Kyllä meillä jo 40-luvulla syntyneet ihmiset on olleet sivistyneitä ja hallinneet käytöstavat jopa paremmin, kuin vaikkapa 70-luvulla syntyneet, joilla heilläkään ei ole käyttäytymisen ongelmia tai vaikeuksia ymmärtää, mitä missäkin tilanteessa voi sanoa. 

Yleisen sivistyksen puutekaan ei saa ihmistä käyttäytymään huonosti, vaan kertakaikkinen typeryys ja ilkeys. Noilla asioilla ei taas ole mitään tekemistä sen kanssa  millä vuosikymmenellä ihminen on syntynyt. Jotkut suvut vaan on tyhmempiä ja ilkeämpiä, kuin toiset.  Sulle on sellainen suku sattunut. Otan osaa. 

Vierailija
116/178 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä ainakin minä ja Appi puhumme sitten lapsenlapsillemne maahanmuutosta ja sen "lieveilmiöistä" koska omat lapsemme ovat täysin sokaistuneet woke-ideologiasta. Salassa tosin joudumme puhumaan näistä mutta pakko on että saavat todellista tietoa edes jostain..

Tämä oli varmaan jotain huumoria?

Vai onko tosiaan näin, että mummolla on salaliittoteoria jyrähtänyt päälle niin voimakkaasti, että oikeasti tuntuu että "Salassa tosin joudumme puhumaan näistä mutta pakko on että saavat todellista tietoa edes jostain.."

Oikeastiko kuvittelet, että sinulla on pääsy johonkin salattuun 'todelliseen' tietoon josta lapsenlapsesi jotenkin muuten jäisivät paitsi?

Ihan selvä trollihan tuo on  :D Kaikkea sitä otetaan tosissaan. Joku on halunnut pistää överiksi tämän typerän keskustelun.

Löysää vähän pipoa. Ja ihana päivä ulkona, mitä jos lähdetään ulos haukkaamaan raitista ilmaa ja nauttimaan alkukesän mahtavasta aamusta. 

Vierailija
117/178 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suvussanne on moukkia. Valitettavasti nuo piirteet periytyy aina uudelle sukupolvelle. Vanhempana tajuat käyttäytyväsi ihan samalla tavalla, jos vaan uskallat sen sitten itsellesi myöntää. Omput ei kauaksi puusta putoa. 

Nytkin itse haukut läheisiäsi täällä heidän selkänsä takana.  

Vierailija
118/178 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suvussanne on moukkia. Valitettavasti nuo piirteet periytyy aina uudelle sukupolvelle. Vanhempana tajuat käyttäytyväsi ihan samalla tavalla, jos vaan uskallat sen sitten itsellesi myöntää. Omput ei kauaksi puusta putoa. 

Nytkin itse haukut läheisiäsi täällä heidän selkänsä takana.  

Ei ole olemassa mitään lainalaisuutta, joilla "piirteet periytyy aina uudelle sukupolvelle". 

Osa irrottautuu lapsuudenkotinsa toksisista tavoista ja vanhempiensa moukkamaisista luonteenpiirteistä. Sitä kutsutaan oppimiseksi.

Vierailija
119/178 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko sä teini-ikäinen?

Olen anoppi-ikäinen enkä todellakaan halua kahvipöytään miniän sukupolven keskusteluja siitä, millaisia tunteita mistäkin herää tai millaista seksiä tämä kaipaa. Aikansa yritti tuoda kahvipöytään myös keskustelua alkoholinkäytöstä ja kympoikerhosta, mutta kun ei puhuta mitään, ei synny enää ikäviä tunteita kenellekään eikä tarvitse olla eri mieltä.

Ei tuossa ole ongelma miniän sukupolvi vaan se, että on se teidän poika vaimon löytänyt. Miniän käytös on rajatonta. Ehkä voisi enemmänkin miettiä, mikä pojan kasvatuksessa on mennyt vikaan, kun on tarve valita noin rajaton puoliso. Ihmisen käytöksellä on aina syy, niin pojan, miniän kuin appivanhempienkin. Appivanhemmillakin näyttää olevan omituinen hiljaisuus ainoana ratkaisuna, jos joku käyttäytyy tökerösti. 

Olen samaa mieltä. Miniältä puuttuu jostakin syystä täysin käyttäytymissäännöt ja poikasi hyväksyy tämän asian.

Käyttäytymissäännöt puuttuvat myös aloittajan vanhoilta appivanhemmilta. Heilläkin on otsaa puhua mitä sylki suuhun tulee, "kyä paree on näin".

Ihan samat käyttäytymissäännöt pätevät vanhoille ja nuorillekin.

Vierailija
120/178 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä taas häiritsee mummon vanhanaikaiset laihdutusjutut. Aina vaan höpöttää miten tää ja tää ruoka tai tekeminen laihduttaa tai pitää hoikkana. Kaikki kehut lapselle koskee hoikkuutta ja nättiyttä. Muusta ei taida olla kiinnostunutkaan. Miksi helvetissä alle 5 vuotiaalle pitää puhua tuollaisia? Tai kenellekään?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä yksi