Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kun isovanhemmat puhuvat lasten kuullen aikuisten asioista

Vierailija
17.05.2026 |

Miehen isä ja äiti puhuvat kahvipöydässä lasten kuullen mielestäni lapsille sopimattomista aiheista, kuten maahanmuuttopolitiikasta, lähisukulaisen alkoholiongelmasta, ulkomaanmatkalla havaituista prostituoiduista, lähestyvästä sodasta ym. Heidän arvomaailmansa erovat myös niin voimakkaasti omastani (sekä mieheni omasta) esim. maahanmuuttopolitiikan osalta, etten todellakaan haluaisi heidän jakavan näkemyksiään lapsilleni, mutta en myöskään ole yhtään kiinnostunut osallistumaan syvällisempään keskusteluun niin jyrkkiä mielipiteitä omaavien henkilöiden kanssa, joten katselen muualle tai yritän vaihtaa puheenaihetta. Meillä ei ole juuri muita tukiverkkoja ja myös miehen vanhemmat tarvitsevat jonkin verran apua mieheltäni ja toki myös haluan jonkin verran lapsia tutustuttaa isovanhempiinsa. Miehelläni on kuitenkin hyvin etäiset välit vanhempiinsa, enkä itsekään ole tarpeeksi läheinen heidän kanssaan ottaakseni asiaa puheeksi. Siispä jutut vaan jatkuvat, ja minä yritän parhaani mukaan vaihtaa puheenaihetta tai saattaa lapsia muihin puuhiin kuuntelemasta juttuja, siinä kuitenkaan aina onnistumatta. Miten ratkaisisitte asian vai antaisitteko lasten vaan kuunnella vierestä noita juttuja?

Kommentit (52)

Vierailija
41/52 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos sinä ap tai miehesi ette saa sanottua ettei se ole okei, appivanhempasi luulevat että se on okei.

Kasvattakaa lapsenne ilman tukiverkkoja. Niin mekin jouduimme tekemään, kun toiset isovanhemmat olivat liian vanhoja ja toiset liian kiireisiä.

Varmaan joskus kuitenkin heitä tapasitte? Emme mekään usein turvaudu näihin vähäisinkään turvaverkkoihin, mutta mies kokee velvollisuudekseen mennä joskus tapaamaan omia vanhempiaan, ja toki joskus olemme itsekin avun tarpeessa, esim. vajaa vuosi sitten, kun nuorimmaisemme syntyi ja olimme synnytyssairaalassa. Emme haluaisi kokonaan katkaista välejä, mutta nuo puheenaiheet ovat kyllä mielestäni iikaa edes näille harvoille tapaamisille. Itsekin harrastan tuota, että ohjaan lapset vaikka peliensä ääreen, mutta jos lapsi on vielä syömässä, on se hieman mahdotonta. Tuntuu myös vaikealta sanoa isovanhemmille, että keskustellaanko tästä aiheesta myöhemmin, kun lapset eivät ole läsnä, koska saattavat yhtäkkiä kesken ihan neutraalin keskustelun heittää vaan jonkin kommentin, esim., että paljon näkyi niitä maahanmuuttajia sielläkin, varmaan ilmaisen ruoan perässä tulleet, hehe. Ja toki erilaisista asioista voi keskustella sivistyneeseen ja ikäsensitiiviseen sävyyn lasten kanssa, ei kuitenkaan tuohon isovanhempien tyyliin. Ap

Sellaisiin  maahanmuuuttajapuheisiin voi sanoa nätisti, että ne ihmiset ovat varmaan  Suomessa ihan laillisesti. Jos viranomaiset ovat antaneet jollekin oleskeluluvan, niin silloin henkilöllä on oikeus olla täällä.  Tätä  voi kokeilla. Tajuan, että jotkut keskustelunaiheet eivät sovi lapsille. Joskus voi olla pakko keskeyttää vieraiden puheet, jos tulee liian ronskia tekstiä. Mahtaako Ap:n appivanhemmilla olla muuten kaikki kunnossa? Alkava dementia voi joillakin iäkkäillä aiheuttaa sen, että ihminen ymmärrä, mikä on sopivaa, mikä ei.

Vierailija
42/52 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen aina hieman naureskellut näitä "ei sovi lasten korville"" -juttuja. Lapset kuulevat kaiken olennaisen, halusimme tai emme. Ns. aikuiset aina luulevat, etteivät lapset ole kuulleet siitä tai tästä eivätkä tiedä asiasta mitään, mutta yllättyvät havaitessaan, ettei tilanne olekaan näin yksinkertainen.

Nykyään lasten elämässä on paljon sisältöä, mikä ei tosiaan sovi heille. Kännyköiden ja netin kautta he kuulevat ja näkevät asioita, jotka kuuluvat vasta teini-ikäisen tai aikusien elämään. Vaikea kuvitella, että jossain kahvipöydässä puhuttaisiin kovin pahoista asioista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/52 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En valinnut yksin miestä, valitsin myös lapsilleni isovanhemmat. Käyttäytymisestä perimä selittää noin puolet, toisen puolen selittää, millaisissa olosuhteissa joutuu kasvamaan lapsuutensa. 

Vierailija
44/52 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos sinä ap tai miehesi ette saa sanottua ettei se ole okei, appivanhempasi luulevat että se on okei.

Kasvattakaa lapsenne ilman tukiverkkoja. Niin mekin jouduimme tekemään, kun toiset isovanhemmat olivat liian vanhoja ja toiset liian kiireisiä.

Varmaan joskus kuitenkin heitä tapasitte? Emme mekään usein turvaudu näihin vähäisinkään turvaverkkoihin, mutta mies kokee velvollisuudekseen mennä joskus tapaamaan omia vanhempiaan, ja toki joskus olemme itsekin avun tarpeessa, esim. vajaa vuosi sitten, kun nuorimmaisemme syntyi ja olimme synnytyssairaalassa. Emme haluaisi kokonaan katkaista välejä, mutta nuo puheenaiheet ovat kyllä mielestäni iikaa edes näille harvoille tapaamisille. Itsekin harrastan tuota, että ohjaan lapset vaikka peliensä ääreen, mutta jos lapsi on vielä syömässä, on se hieman mahdotonta. Tuntuu myös vaikealta sanoa isovanhemmille, että keskustellaanko tästä aiheesta myöhemmin, kun lapset eivät ole läsnä, koska saattavat yhtäkkiä kesken ihan neutraalin keskustelun heittää vaan jonkin kommentin, esim., että paljon näkyi niitä maahanmuuttajia sielläkin, varmaan ilmaisen ruoan perässä tulleet, hehe. Ja toki erilaisista asioista voi keskustella sivistyneeseen ja ikäsensitiiviseen sävyyn lasten kanssa, ei kuitenkaan tuohon isovanhempien tyyliin. Ap

Sellaisiin  maahanmuuuttajapuheisiin voi sanoa nätisti, että ne ihmiset ovat varmaan  Suomessa ihan laillisesti. Jos viranomaiset ovat antaneet jollekin oleskeluluvan, niin silloin henkilöllä on oikeus olla täällä.  Tätä  voi kokeilla. Tajuan, että jotkut keskustelunaiheet eivät sovi lapsille. Joskus voi olla pakko keskeyttää vieraiden puheet, jos tulee liian ronskia tekstiä. Mahtaako Ap:n appivanhemmilla olla muuten kaikki kunnossa? Alkava dementia voi joillakin iäkkäillä aiheuttaa sen, että ihminen ymmärrä, mikä on sopivaa, mikä ei.

Lapsille ei tarvitse sanoa yhtään mitään jos nämä eivät itse nosta asiaa esille. 

Vierailija
45/52 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun isäni on rasistinen, sovinisti, homofobinen. Olen kuunnellut ikäni sitä ulkopuolisten  solvaamista. Nykyisin käymme jonkin aikaa ja lapsetkin osaa jo suodattaa keskustelua. On lapsenlapsille sinällään hyvä ukki ja lapsuudessani on paljon hyvää. Tiedän kuitenkin, että jos lapseni olisi homo tai sivari, niin katkaisisin välit isääni lasteni suojelemiseksi. 

Vierailija
46/52 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsille ei tarvitse sanoa yhtään mitään jos nämä eivät itse nosta asiaa esille. 

Mitä enemmän selittelee sitä syvempää kuoppaan itselleen kaivaa. Ei lapsi välttämättä ymmärrä että puheissa on jotain väärää ellei aikuinen tee niistä numeroa. Äidin tunteet eivät ole = lasten tunteen. Eli ap tulee vasta lapsen tunteisiin, ei omiinsa. 

Vierailija
47/52 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi varmaan ihan neutraalisti sanoa, että en viitsi näistä keskustella lasten kuullen. Tai sitten vaan tosiaan vaihtaa aihetta pikaisesti. Jospa joskus tajuaisivat.

Tyypit, jotka puhuvat tällaisia lasten kuulleen lähinnä ärsyyntuvät, kun heille asiasta huomautetaan, koska eivät edes ymmärrä puhuvansa ihan mitä sattuu. 

Vierailija
48/52 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun isäni on rasistinen, sovinisti, homofobinen. Olen kuunnellut ikäni sitä ulkopuolisten  solvaamista. Nykyisin käymme jonkin aikaa ja lapsetkin osaa jo suodattaa keskustelua. On lapsenlapsille sinällään hyvä ukki ja lapsuudessani on paljon hyvää. Tiedän kuitenkin, että jos lapseni olisi homo tai sivari, niin katkaisisin välit isääni lasteni suojelemiseksi. 

Minun isäni olirasistinen, sovinisti, homofobinen. Ns etäisyyden ongelma, joku tv hinttion vaan jokuhuntti. Kun poikani kertoi papalleen olevansa homo, isäni näki sen ihmisen eihinttiä. 

Vierailija
49/52 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi tuskin ymmärtää puoliakaan akuisten puheesta eikä heitä todellakaan kiinnosta mitkään isovanhempien höpinät maailmanpolitiikasta, eli ihan turhaan olet huolissasi. Ei myöskään ole lapselle hyväksi kasvaa kuplassa ja toisaalta jos aihe on oikeasti lapsesta ahdistava osaavat oletettavasti itsekin vaihtaa puheenaihetta/olla kuuntelematta.  

Vierailija
50/52 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En valinnut yksin miestä, valitsin myös lapsilleni isovanhemmat. Käyttäytymisestä perimä selittää noin puolet, toisen puolen selittää, millaisissa olosuhteissa joutuu kasvamaan lapsuutensa. 

Puolison vanhemmat ovat 45-vuotiaina kovin erilaisia kuin 80-vuotiaina. 

Vierailija
51/52 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun isäni olirasistinen, sovinisti, homofobinen. Ns etäisyyden ongelma, joku tv hinttion vaan jokuhuntti. Kun poikani kertoi papalleen olevansa homo, isäni näki sen ihmisen eihinttiä. 

Minä jännitin myös isääni ihan turhaan, kun kerroin tykkääväni tytöistä, vaikka hän oli mielipiteillään jyrkkä, hän hyväksyi asian silmän räpäyksessä.  

Vierailija
52/52 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä jännitin myös isääni ihan turhaan, kun kerroin tykkääväni tytöistä, vaikka hän oli mielipiteillään jyrkkä, hän hyväksyi asian silmän räpäyksessä.  

Suurin osa hanskaan ne käytöstavat, kun osuu ns kohdille. 

Vierailija
53/52 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puolison vanhemmat ovat 45-vuotiaina kovin erilaisia kuin 80-vuotiaina. 

Se on se sairaus joka puhuu, ei vaari. 
- Alzhaimer-potilaan tytär

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän seitsemän