Ei ole rahaa järjestää yo-juhlia
Laitoin Hope ry:lle hakemuksen, mutta tuli takaisin viesti et vastaavat 2-4 viikon sisällä. Miten te järjestitte juhlat jos olette ollut toimeentulotuella?
Kommentit (147)
Eikö ole ketään sukulaista tai tuttaavaa joka voisi auttaa? Itse ainakin vastaavassa tilanteessa auttaisin.
Vierailija kirjoitti:
Eikö ole ketään sukulaista tai tuttaavaa joka voisi auttaa? Itse ainakin vastaavassa tilanteessa auttaisin.
Tää aloittaja on yksinasuva incelrúnkkari. Mamma ja pappa hylkäsi. Pinpan päälle se ei oo päässyt koskaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On se kauheaa kun tuollaiset juhlat ihan yllättäen tulevat. /s
Hoidat halvat tarjottavat. Ja varmaan lapsen toinen vanhempi osallistuu myös.
Toinen vanhempi irtisanoutui vanhemmuudesta 15 vuotta sitten kun teki uuden perheen itselleen. Ei ole kuulunut mitään sen jälkeen. Ei tullut yllätyksenä mutta toimeentulotukiasiakas ei voi säästää.
Lukio kestää kolme vuotta, euro viikossa olisi tehnyt jo yli 150. Mutta kun tulikin näin yllättävästi nämäkin juhlat
Se oliskin ollu helppoa jos toi olis ainut asia mihin kolmen vuoden aikana olis tarvinnu säästää
Niin? Kyllä tässä muutkin, ihan keskituloisetkin, joutuvat miettimään, budjetoimaan ja ennakoimaan tulevia menoja. Joistain asioista on luovuttava, että on varaa joihinkin toisiin juttuihin. Mitään luxus-ylppäreitä emme mekään voi järkätä vaan omalle taloudelle sopivat. Kyllä kait sunkin ystävät ja sukulaiset tietävät tilanteen, eivätkä odota mitään yltäkylläisyyttä. Ihme asenne tuo, että joka ikinen meno tulisi mennä jonkun muun pussista.
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitää järjestää juhlia. Kun sain lakin nii menin suoraan baariin ryyppäämään. Ei mulla olut edes vanhempia silloin.
Tää just. Tääl jotku mammat päsmäröi ja kuvittelee, että jokainen nuori haluaa niin järkätä juhlaa vanhempien tutuille, kumminkaimoille ja jollekin sukulaisil, joita hädin tuskin tuntee tai jotka asuu matkojen päässä. Paljon hauskempaa juhlia kavereiden kans, mennä baariin jne. Ja perheeltä joku lahja, mitä toivonnu. On se kumma, ettei siltä ylioppilaalta voi kysyä mitään.
Rahat kyllä kelpaa... ilman niitä sukulaistätejä ja -setiä ei ropsahda lahjarahoja. Oi voi.
Minun työkyvyttömyyseläke on alle 2000€ kuussa. Mies saa toimeentulotukea. Ollaan erottu mutta ihan väleissä.
Kaikille lapsille on järjestetty juhlat niin kuin tapana on. Ei mitään ihmeellistä, mutta kahvit, pikkusuolaiset ja kakut on tarjottu. Esikoisen ylppäreissä oli kuoharia.
Appivanhemmat vei koko perheen syömään ravintolaan seuraavana päivänä. Tyttären paras luokkakaverikin pyydettiin mukaan, koska hänkin koyhästä perheestä.
Budjetoitiin miehen kanssa hyvissä ajoin 20€ kuussa kumpikin yo-juhlien tarjoiluihin. Kummitäti osti ylioppilaslahjaksi lakin ja hienon mekon.
Ruusut taisi olla Lidlistä, nuoremmat sisarukset ostivat ne vappuna keräämillään pullo- ja tölkkirahoilla. Niitä ruusuja olikin sitten todella paljon.
Käytännössä saat siis yhteiskunnalta tuen ihan kaikkeen elämiseen ja nyt pitäisi vielä jonkun kustantaa perhejuhlatkin. Harmi kun Kelalta ei saa juhlatukea niin olet käsi ojossa kolmanteen sektoriin päin. Kuten täällä on todettu, monet muutkin joutuvat aivan itse budjetoimaan omalle kukkarolle sopivat juhlat. Eikä olla vailla muilta rahaa siihen.
Ruokot olet kumminkin saanut, jos et isältä niin Kelalta.
Kela ei myöskään ratsaa säästöpossuja. Aivan hyvin olisit voinut säästää.