Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ei ole rahaa järjestää yo-juhlia

Vierailija
12.05.2026 |

Laitoin Hope ry:lle hakemuksen, mutta tuli takaisin viesti et vastaavat 2-4 viikon sisällä. Miten te järjestitte juhlat jos olette ollut toimeentulotuella?

Kommentit (215)

Vierailija
141/215 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On se kauheaa kun tuollaiset juhlat ihan yllättäen tulevat. /s

Hoidat halvat tarjottavat. Ja varmaan lapsen toinen vanhempi osallistuu myös. 

Toinen vanhempi irtisanoutui vanhemmuudesta 15 vuotta sitten kun teki uuden perheen itselleen. Ei ole kuulunut mitään sen jälkeen. Ei tullut yllätyksenä mutta toimeentulotukiasiakas ei voi säästää.

Ruokot olet kumminkin saanut, jos et isältä niin Kelalta.

 

Kela ei myöskään ratsaa säästöpossuja. Aivan hyvin olisit voinut säästää.

Vierailija
142/215 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö ole ketään sukulaista tai tuttaavaa joka voisi auttaa? Itse ainakin vastaavassa tilanteessa auttaisin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/215 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö ole ketään sukulaista tai tuttaavaa joka voisi auttaa? Itse ainakin vastaavassa tilanteessa auttaisin. 

Tää aloittaja on yksinasuva incelrúnkkari. Mamma ja pappa hylkäsi. Pinpan päälle se ei oo päässyt koskaan.

Vierailija
144/215 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On se kauheaa kun tuollaiset juhlat ihan yllättäen tulevat. /s

Hoidat halvat tarjottavat. Ja varmaan lapsen toinen vanhempi osallistuu myös. 

Toinen vanhempi irtisanoutui vanhemmuudesta 15 vuotta sitten kun teki uuden perheen itselleen. Ei ole kuulunut mitään sen jälkeen. Ei tullut yllätyksenä mutta toimeentulotukiasiakas ei voi säästää.

Lukio kestää kolme vuotta, euro viikossa olisi tehnyt jo yli 150. Mutta kun tulikin näin yllättävästi nämäkin juhlat 

Se oliskin ollu helppoa jos toi olis ainut asia mihin kolmen vuoden aikana olis tarvinnu säästää

Niin? Kyllä tässä muutkin, ihan keskituloisetkin, joutuvat miettimään, budjetoimaan ja ennakoimaan tulevia menoja. Joistain asioista on luovuttava, että on varaa joihinkin toisiin juttuihin. Mitään luxus-ylppäreitä emme mekään voi järkätä vaan omalle taloudelle sopivat. Kyllä kait sunkin ystävät ja sukulaiset tietävät tilanteen, eivätkä odota mitään yltäkylläisyyttä. Ihme asenne tuo, että joka ikinen meno tulisi mennä jonkun muun pussista.

Vierailija
145/215 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitää järjestää juhlia. Kun sain lakin nii menin suoraan baariin ryyppäämään. Ei mulla olut edes vanhempia silloin.

Tää just. Tääl jotku mammat päsmäröi ja kuvittelee, että jokainen nuori haluaa niin järkätä juhlaa vanhempien tutuille, kumminkaimoille ja jollekin sukulaisil, joita hädin tuskin tuntee tai jotka asuu matkojen päässä. Paljon hauskempaa juhlia kavereiden kans, mennä baariin jne. Ja perheeltä joku lahja, mitä toivonnu. On se kumma, ettei siltä ylioppilaalta voi kysyä mitään.

Rahat kyllä kelpaa... ilman niitä sukulaistätejä ja -setiä ei ropsahda lahjarahoja. Oi voi.

Vierailija
146/215 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun työkyvyttömyyseläke on alle 2000€ kuussa. Mies saa toimeentulotukea. Ollaan erottu mutta ihan väleissä.

Kaikille lapsille on järjestetty juhlat niin kuin tapana on. Ei mitään ihmeellistä, mutta kahvit, pikkusuolaiset ja kakut on tarjottu. Esikoisen ylppäreissä oli kuoharia.

Appivanhemmat vei koko perheen syömään ravintolaan seuraavana päivänä. Tyttären paras luokkakaverikin pyydettiin mukaan, koska hänkin koyhästä perheestä.

Budjetoitiin miehen kanssa hyvissä ajoin 20€ kuussa kumpikin yo-juhlien tarjoiluihin. Kummitäti osti ylioppilaslahjaksi lakin ja hienon mekon.

Ruusut taisi olla Lidlistä, nuoremmat sisarukset ostivat ne vappuna keräämillään pullo- ja tölkkirahoilla. Niitä ruusuja olikin sitten todella paljon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
147/215 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytännössä saat siis yhteiskunnalta tuen ihan kaikkeen elämiseen ja nyt pitäisi vielä jonkun kustantaa perhejuhlatkin. Harmi kun Kelalta ei saa juhlatukea niin olet käsi ojossa kolmanteen sektoriin päin. Kuten täällä on todettu, monet muutkin joutuvat aivan itse budjetoimaan omalle kukkarolle sopivat juhlat. Eikä olla vailla muilta rahaa siihen. 

Vierailija
148/215 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Leivon kaiken itse. 

Niin minäkin, ei ole silti rahaa raaka-aineisiin. Voileipäkakku ja juustokakku oli ylioppilaan toivomuksena.

Voileipäkakun tilalle teet itse kolmioleipiä ja juustokakkuja löytyy kaupan pakastealtaasta.

 

Problem solved.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
149/215 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Leivon kaiken itse. 

Niin minäkin, ei ole silti rahaa raaka-aineisiin. Voileipäkakku ja juustokakku oli ylioppilaan toivomuksena.

Käy sääliksi lastasi niin paljon. Hanki joku lisätyö, jos palkkasi on niin pieni, että kaikki menee elämiseen, eikä edes riitä.

Vierailija
150/215 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voileipäkakun tarvikkeet ei maksa maltaita. Nyt syötte 2 viikkoa kaurapuuroa, että rahaa säästyy. Näihinkin juhliin on ollut mahdollista säästää kolme vuotta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
151/215 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ei olisi haitannut nuorena ylioppilaana jos ei olisi ollut juhlia koton. Iltajuhlat oli kavereitten kanssa ja ne oli tärkeät.

Vierailija
152/215 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun työkyvyttömyyseläke on alle 2000€ kuussa. Mies saa toimeentulotukea. Ollaan erottu mutta ihan väleissä.

Kaikille lapsille on järjestetty juhlat niin kuin tapana on. Ei mitään ihmeellistä, mutta kahvit, pikkusuolaiset ja kakut on tarjottu. Esikoisen ylppäreissä oli kuoharia.

Appivanhemmat vei koko perheen syömään ravintolaan seuraavana päivänä. Tyttären paras luokkakaverikin pyydettiin mukaan, koska hänkin koyhästä perheestä.

Budjetoitiin miehen kanssa hyvissä ajoin 20€ kuussa kumpikin yo-juhlien tarjoiluihin. Kummitäti osti ylioppilaslahjaksi lakin ja hienon mekon.

Ruusut taisi olla Lidlistä, nuoremmat sisarukset ostivat ne vappuna keräämillään pullo- ja tölkkirahoilla. Niitä ruusuja olikin sitten todella paljon.

Näin toimivat aikuiset jotka osaavat suunnitella elämää huomista pitemmälle. Tuokin vielä että otitte toisen perheen lapsen mukaan, hienoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
153/215 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitää järjestää juhlia. Kun sain lakin nii menin suoraan baariin ryyppäämään. Ei mulla olut edes vanhempia silloin.

Tää just. Tääl jotku mammat päsmäröi ja kuvittelee, että jokainen nuori haluaa niin järkätä juhlaa vanhempien tutuille, kumminkaimoille ja jollekin sukulaisil, joita hädin tuskin tuntee tai jotka asuu matkojen päässä. Paljon hauskempaa juhlia kavereiden kans, mennä baariin jne. Ja perheeltä joku lahja, mitä toivonnu. On se kumma, ettei siltä ylioppilaalta voi kysyä mitään.

Rahat kyllä kelpaa... ilman niitä sukulaistätejä ja -setiä ei ropsahda lahjarahoja. Oi voi.

Tää just. Tääl jotku mammat päsmäröi ja kuvittelee, että jokainen nuori haluaa niin järkätä juhlaa vanhempien tutuille, kumminkaimoille ja jollekin sukulaisil, joita hädin tuskin tuntee tai jotka asuu matkojen päässä. Paljon hauskempaa juhlia kavereiden kans, mennä baariin jne. Ja perheeltä joku lahja, mitä toivonnu. On se kumma, ettei siltä ylioppilaalta voi kysyä mitään.

 

Rahat kyllä kelpaa... ilman niitä sukulaistätejä ja -setiä ei ropsahda lahjarahoja. Oi voi.


En minä ainakaan mitään rahaa kerjänny. Vanhemmilta, stipendeistä ja kesätöistä saan rutkasti enemmän kuin juhlista oisin saanu. Juhliin myös menee vanhempien rahaa. Paljon mukavampi mennä yhtenä iltana ryyppäämään ja olla älyvapaa yksi ilta.

Vierailija
154/215 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On se kauheaa kun tuollaiset juhlat ihan yllättäen tulevat. /s

Hoidat halvat tarjottavat. Ja varmaan lapsen toinen vanhempi osallistuu myös. 

Toinen vanhempi irtisanoutui vanhemmuudesta 15 vuotta sitten kun teki uuden perheen itselleen. Ei ole kuulunut mitään sen jälkeen. Ei tullut yllätyksenä mutta toimeentulotukiasiakas ei voi säästää.

Kyllä voi säästää toimeentulotuestakin kunhan ei jemmaa tilille. Kyllä nyt olet ihan omaa tyhmyyttäsi ajautunut ahdinkoon. Ylioppilas muistaa tämän loppuelämänsä ajan, suuri pettymys.

Ei ole mistä säästää. Olen käynyt ruokajonoista hakemassa ruokaa. Olisikin niin helppoa kuin mitä sanot.

No kerro toki mihin sun rahat menee. Saat ainakin toimeentulotukea, elarit, asumistukea, lapsilisät yh-korotuksella ja mitä vielä.

Lukiosta valmistuva on yli 18.v eikä ole saanut lapsilisää hetkeen, ota selvää ennen kuin auot päätätsi

18-vuotias on ollut jo monta kesää kesätöissä, eikö niin?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
155/215 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitää järjestää juhlia. Kun sain lakin nii menin suoraan baariin ryyppäämään. Ei mulla olut edes vanhempia silloin.

Tää just. Tääl jotku mammat päsmäröi ja kuvittelee, että jokainen nuori haluaa niin järkätä juhlaa vanhempien tutuille, kumminkaimoille ja jollekin sukulaisil, joita hädin tuskin tuntee tai jotka asuu matkojen päässä. Paljon hauskempaa juhlia kavereiden kans, mennä baariin jne. Ja perheeltä joku lahja, mitä toivonnu. On se kumma, ettei siltä ylioppilaalta voi kysyä mitään.

No kuules. Kun sieltä koululta päästään viimeistään puolenpäivän aikaan pois, ei ole tervettä lähteä  siihen aikaan ryyppäämään, vaikka kuinka olisi nuori. Monikin nuori nauttii siitä, että juhlat on järjestetty ja ainakin heille lahjaksi tuotu raha kelpaa :D

Juhlien jälkeen ehtii hyvin lähteä "ryyppäämään" jo se on pakollista. 

Ja kuka on sanonut, ettei ylioppilaalta voi kysyä? Voihan siltä kysyä. Ei meillä ainakaan juhlia vastusteltu ja toinen taisi itse leipoakin niihin todella paljon, kun tykkää kovasti siitä hommasta.

Juhlimaankin lähtivät illalla, mutta ei mihinkään ryyppäjäisiin. Ei kaikki nuoret välitä ryypätä päiväkausia. Vähemmälläkin juomisella pärjää. 

Se rahamäärä, mitä juhlista saa, on usein pieni verrattuna juhlien kuluihin ja vaivannäköön. Mieluiten antaa itse nuorelle suuren summan rahaa. Mutta tilanteet on erilaisia. Joillakin on iso suku ja paljon ystäviä, jotka asuu lähellä. Varsinkin, jos ikänsä asunut esimerkiksi samalla paikkakunnalla.  Toisilla pieni suku eikä ehkä läheisiä ystäviä, jos muutettu monta kertaa tms. Jokainen saa juhlia siten, kun tahtoo ja mikä tilanne itselle sopii. Ei voi muita päsmäröidä, koska tilanteet kaikin tavoin erilaisia. Eikä tietty muutenkaan. Jokaisen perheen omia asioita. 

Tämä

Vierailija
156/215 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Louhisaaren juoma käy skoolaamiseen.

 

https://www.meillakotona.fi/artikkelit/louhisaaren-juoma

Vierailija
157/215 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei,

Älkää olko ilkeitä. Onnea ylioppilaalle.

Vierailija
158/215 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei,

Älkää olko ilkeitä. Onnea ylioppilaalle.

Joo, onnea ylioppilaalle. Et saa edes pieniä juhlia koska vanhempasi ei ole pariakaan kymppiä saanut säästettyä sitä varten.  

Vierailija
159/215 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ap et säästänyt vaikka 1-2 € kuussa kolmen vuoden ajan? 

Vierailija
160/215 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidätte pienemmät juhlat, leivotte kaiken itse 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän yhdeksän