Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ei ole rahaa järjestää yo-juhlia

Vierailija
12.05.2026 |

Laitoin Hope ry:lle hakemuksen, mutta tuli takaisin viesti et vastaavat 2-4 viikon sisällä. Miten te järjestitte juhlat jos olette ollut toimeentulotuella?

Kommentit (215)

Vierailija
201/215 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kysyt juhlakalulta itseltään? Juhlathan saavat olla yllätys. 

Grillimakkaraa nälkäisille. Juomaksi kotitekoista mehua (vaikkapa isovanhempien marjavaroista kattilassa keitettyä, jos itsellä ei satu olemaan varastossa) ja tarjouskahvista kahvia termareihin valmiiksi. Kääretorttuja itse tehtyinä, joihin erilaisia täytteitä omista marjoista ja hilloista. Kulhoihin jotakin pikkunaposteltavaa, kuten porkkananpalasia, viinirypäleitä, jne. - Luulisin kelpaavan kaikille eikä maksa maltaita. 

Vierailija
202/215 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee itse kääretorttua. Suolaiseksi edullinen piirakkapellilinen. Ei sitä syömistä niin paljon tarvitse olla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/215 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi kysyt juhlakalulta itseltään? Juhlathan saavat olla yllätys. 

Grillimakkaraa nälkäisille. Juomaksi kotitekoista mehua (vaikkapa isovanhempien marjavaroista kattilassa keitettyä, jos itsellä ei satu olemaan varastossa) ja tarjouskahvista kahvia termareihin valmiiksi. Kääretorttuja itse tehtyinä, joihin erilaisia täytteitä omista marjoista ja hilloista. Kulhoihin jotakin pikkunaposteltavaa, kuten porkkananpalasia, viinirypäleitä, jne. - Luulisin kelpaavan kaikille eikä maksa maltaita. 

Vai yllätys... Minä säälin nuorta, joka kyllä tietää millaiset ovat meidän kulttuuriin kuuluvat tavanomaiset ylioppilasjuhlat. Muut saa juhlat, jotka heijastavat vanhempien iloa ja ylpeyttä nuorestaan. Ja sitten on joku ylioppilas, joka saa makkarat. Ylläripylläri!

Vierailija
204/215 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otat yhteyttä lapsen isään ja pyydät apua. Vaikka on irtisanoutunut 15 v sitten, niin nyt on pakko antaa se anteeksi ja pyytää apua. Myös nuori voi olla yhteydessä ja kysyä asiaa.

Vierailija
205/215 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, osalle ne juhlat tulee aina yllätyksenä,

 

Oikeasti raaka-aineet ei maksa juuri mitään.

No tuo on nyt höpöhöpöpuhetta. Oletko itse järjestänyt koskaan juhlia?

Kyllä raaka-aineet maksavat ja yllättävän paljon maksavatkin.

Jos esim.tekee perinteisen täytekakun, niin kermasta jo tulee hintaa. Juustokakuissa maksaa tuorejuustot ja mitä muuta siihen nyt haluaakin.

Suolaisista halvimmalla ja samalla helpommalla taitaa päästä pikkupiirakoilla ja munavoilla. Voileipäkakkuun taas tulee leivän lisäksi paljon täytteitä ja niissä nousee hinta äkkiä.

Ja vaikka summat jossain kohtaa tuntuisivatkin pieniltä, kun kaikki ynnää yhteen, tulee pienistä puroista suuri joki.

Jos jollakin on pienet tulot, niin niistä säästäminen on liki mahdotonta. Ja toimeentulotuki asiakkaan pitää kyllä kirjaimellisesti säästää sukan varteen. Säästöjä kun ei saa olla.

Yksi tuttu saa tt-tukea ja tekee aina uuden hakemuksen puolessa välissä kuuta, että saa maksettua alkukuun laskut ajoissa. Kerran rahaa oli ollut tuossa vaiheessa tilillä reilu 100e, niin Kela oli miinustanut tuon seuraavasta tuesta. Tajuamatta siis, että kuukautta jäljellä liki 2 viikkoa ja ruokaakin pitäisi ostaa. Lisäksi nuo rahat oli siis tt-tukea, ei mitään ylimääräistä lahjarahaa tms. Oikaisuvaatimus tehty, mutta tämähän Kelalta kestää, liki 2kk jo..

Mutta toivottavasti aapee saat juhlat järjestettyä kevään ylioppilaalle. Niissä on kova homma ilman rahahuoliakin. 

Itse olen kolmelle lapselle juhlat järjestänyt ja niihin on mennyt sekä aikaa että rahaa. Parin vuoden päästä vielä yksi juhlija tulossa 

Vierailija
206/215 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Provohan tämä on. On se nyt s... a ettei vaikka pikavippiä ota. En olis ikinä kehdannu sanoa lapselle ettei ole rahaa juhliin. Ja olen pienituloinen yh. Käy vaikka panttilainaamossa. Kai sulla joku koru tai kynttilänjalka on minkä voi pantata.

Eihän se ap sanokaan lapselle, ettei ole varaa. Vaan odottaa sormet ristissä, että Hope nyt maksaa ja järjestää juhlat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
207/215 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On se kauheaa kun tuollaiset juhlat ihan yllättäen tulevat. /s

Hoidat halvat tarjottavat. Ja varmaan lapsen toinen vanhempi osallistuu myös. 

Toinen vanhempi irtisanoutui vanhemmuudesta 15 vuotta sitten kun teki uuden perheen itselleen. Ei ole kuulunut mitään sen jälkeen. Ei tullut yllätyksenä mutta toimeentulotukiasiakas ei voi säästää.

Kyllä voi säästää toimeentulotuestakin kunhan ei jemmaa tilille. Kyllä nyt olet ihan omaa tyhmyyttäsi ajautunut ahdinkoon. Ylioppilas muistaa tämän loppuelämänsä ajan, suuri pettymys.

Ei ole mistä säästää. Olen käynyt ruokajonoista hakemassa ruokaa. Olisikin niin helppoa kuin mitä sanot.

Hae sieltä ruokajonosta munat , jauhot ja sokeri. Keräät pulloja hilloon ja kermaan. Pyydät vaikka vanhempiasi tuomaan mansikoita kakkuun. Keitä kahvit.  Myös EU ruokakorttia voi anoa jos ehtii saamaan ennen juhlia. Googlaa ja katso missä alueellasi niitä jaetaan. 

Vierailija
208/215 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisin maksaa vaikka satasen noihin juhliin, j8s saisin rahan jotenkin turvallisesti perille.

Aika paljon viitsit satsata jonkun tuntemattoman kakaran ryyppäämiseen :D

Korjaan , luúseri-inkkèlin juomiin.

Olet todella kuutamolla! Hahahhahhah!!!!!!!!!!!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
209/215 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko vaikka kummi tai läheinen  tuoda kakun ja kahvipaketin tullessaan? 

Vierailija
210/215 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Leivon kaiken itse. 

Niin minäkin, ei ole silti rahaa raaka-aineisiin. Voileipäkakku ja juustokakku oli ylioppilaan toivomuksena.

Kävikö mielessä säästää vaikkapa puolessa vuodessa etukäteen edes tuon verran. Jos olisimme tuttuja ostaisin teille nuo ainekset. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
211/215 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Strateginen kutsuprosessi

Vältä kalliit kortit ja postimaksut.

Digitaaliset kutsut: Tee hieno kutsu ilmaisella sovelluksella (kuten Canva) ja lähetä se WhatsAppilla tai sähköpostilla.

Porrastus: Jos asuntosi on pieni, porrasta vieraita: "Sukulaiset klo 12–14, ystävät klo 15 eteenpäin". Näin tarvitset vähemmän astioita ja istumapaikkoja kerrallaan.

2. Ruokatarjoilu: "Halvat raaka-aineet, kallis esillepano"

Nälkäiseksi ketään ei pidä jättää, mutta kalliit raaka-aineet (lohi, paahtopaisti, erikoisjuustot) voi unohtaa.

Peltipiirakat (Quichet): Kananmuna, kerma, sipuli ja sesongin halvat kasvikset (esim. pinaatti tai sipuli) täyttävät vatsan edullisesti.

Salaatti isolla S-kirjaimella: Tee valtava kulhollinen pastasalaattia tai perunasalaattia. Pasta ja peruna ovat halpoja ja täyttäviä. Lisää väriä herneillä ja porkkanalla.

Leivo itse leipä: Tuore focaccia tai sämpylät maksavat vain senttejä per kappale, mutta niiden tuoksu luo ylellisen tunnun.

Lakkiaiskakku halvalla: Osta kaupan halvimmat kakkupohjat (tai leivo itse) ja täytä ne itsetehdyllä raparperihillolla (raparperi on kesäkuussa ilmaista monen pihalla) ja kermavaahdolla.

3. Juomapuoli haltuun

Alkoholi on suurin menoerä. Sen voi jättää kokonaan pois tai minimoida.

Vesikin on juhlavaa: Mausta vesi kurkkuviipaleilla, mintulla tai pakastetulla raparperilla. Se näyttää upealta lasikannussa.

4. Somistus ja tunnelma ilman kauppaa

Lainaa astiat: Älä osta kertakäyttöastioita (ne ovat kalliita ja roskaavia). Kysy sukulaisilta tai naapureilta: "Löytyisikö teiltä 10 ylimääräistä kahvikuppia lainaan?" Erilaiset kupit ovat nykyään trendikkään näköisiä yhdessä.

Metsän antimet: Käytä koivunoksia, pihlajaa ja luonnonkukkia. Ne täyttävät tilan ja tuovat juhlan tuntua.

Musiikki: Luo ilmainen soittolista (Spotify Free tai YouTube). Valitse rauhallista taustamusiikkia, se peittää hiljaiset hetket ja luo rentoa tunnelmaa.

5. Ylioppilaslakki ja asu

Lakki on pakollinen, muu ei: Jos sinulla ei ole varaa uuteen pukuun tai mekkoon, käytä puhtaita ja silitettyjä arkivaatteita. Valkoinen paita ja siistit housut/hamesuunnat toimivat aina.

Kierrätys: Tarkista paikalliset "Annetaan" -ryhmät Facebookissa tai kirpputorit. Moni antaa vanhoja juhlavaatteita pois ilmaiseksi tai muutamalla eurolla.

Vierailija
212/215 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hieno lista 211! Näin 'ei kotitalous ihmiselle' inspiroiva 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
213/215 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaksatte vielä ruokkia trollia

Vierailija
214/215 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun käy töissä ja saa palkkaa, on siitä helppo järjestää isoja tai pienempiä juhlia. 

Mene nyt petsu vttuun täältä määkimästä. Mene vaikka luomaan ne 100 000 uutta työpaikkaa, joiden takia tämä hyväuskoinen hölmöläiskansa teitä äänesti. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
215/215 |
13.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen itsekkin köyhä, pienituloinen. Ajattelen tuon sinun asian olleen kauan jo tiedossa, siihen olisi voinut valmistautua.

Oletko sinä se nuori jonka juhlat tulossa vai oletko vanhempi?

Jos juhlat aikoo järjestää niin kyllähän ne saa melkosen pienelläkin budjetilla.Itse tekemällä tulee paaaaaljon halvemmaksi.

Tärkeintähän on juhlia ylioppilasta ja kokoontua tuttavien ja sukulaisten kera.

Varmasti lähipiiri tilanteenne tietääkin.

Juu ei näitä juhlia parissa päivässä kokoon kyhätä, kyllä pitää normaalijärkisen (?!?) aikuisen osata hiukan enemmän ennakoida. Jo lukio alusta lähtien voi ruveta hiukan suunnittelemaan ja säästämään jne. Pienistäkin kolikoista kertyy vuosien aikana isompi summa. Ei tule sitten kulut "yllätyksenä". Ja jos jostain syystä juhlat peruuntuvat, niin sittenpä on kiva pesämuna kerättynä johonkin muuhun kohteeseen ja tarkoitukseen.

Kuinka moni normaalijärkinen aikuinen arvasi kolme vuotta sitten, että hinnat nousevat pilviin, työttömyys on huipussaan ja tuet minimissä. Jos silloin pärjäsi kohtuullisesti vähillä rahoilla, oletus oli, että saa pienet pakolliset juhlat järjestettyä.    

Tämä. Nyt on joutunut todella nipistämään ja elämään vielä enemmän paineessa riittääkö rahat vai ei. Jos on normityö ja tulot niin tätä on ilmeisesti enemmistön vaikea ymmärtää. Ilkeitä ja ymmärtämättömiä kommentteja ketju täynnä, tuntuu pahalta näitä lukea. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi kuusi