Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ei ole rahaa järjestää yo-juhlia

Vierailija
12.05.2026 |

Laitoin Hope ry:lle hakemuksen, mutta tuli takaisin viesti et vastaavat 2-4 viikon sisällä. Miten te järjestitte juhlat jos olette ollut toimeentulotuella?

Kommentit (147)

Vierailija
121/147 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai ei vai? No minun tilille on nyt liki 500€ tullut vintedin kautta. Just myin 7€ tavaran ja eilen yli 20€ edestä. Kolme pakettia lähden nyt viemään postiin.

Jaksat olla ylimielinen. Tottakai, jos sulla on esim. hyväkuntoista merkkitavaraa tai muuta, mikä menee helposti kaupaksi/on tarpeellista. Mutta luuletko, että köyhällä semmoista on tai voi edes västä laittaa mitään myyntiin. Mistä lähtien ihmiset on olleet empatiakyvyttömiä elukoita!

-sivusta

Ei ole meillä kuule merkkitavaraa. Minä olen itsekin köyhä, yleistuella, en saa mitään muuta. Olen myynyt kirppikseltä joskus ostettuja kankaita, nappeja, lankoja, kirjoja, pöytäliinoja 70-luvulta, kippoja kuppeja, paperitavaraa, neljä ikivanhaa vaatetta jne. Sitä on vaan paljon kun olen tehnyt ompelutöitä ja neuleita vuosikausia. Pitää uskaltaa pyytää enemmän kuin euro tai kaksi. Tiedän mistä puhun, 25 vuoden kokemuksella. Mitään ei saa jos ei viitsi yrittää edes. Tuo "helposti myytävä merkkitavara" on täyttä puppua ja vakioselitys kun ei viitsi mitään tehdä, lyödään hanskat tiskiin ennen kuin on kokeiltu. 

Että kaikki osaa tehdä neuleita?

Vierailija
122/147 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On se kauheaa kun tuollaiset juhlat ihan yllättäen tulevat. /s

Hoidat halvat tarjottavat. Ja varmaan lapsen toinen vanhempi osallistuu myös. 

Toinen vanhempi irtisanoutui vanhemmuudesta 15 vuotta sitten kun teki uuden perheen itselleen. Ei ole kuulunut mitään sen jälkeen. Ei tullut yllätyksenä mutta toimeentulotukiasiakas ei voi säästää.

Kyllä voi säästää toimeentulotuestakin kunhan ei jemmaa tilille. Kyllä nyt olet ihan omaa tyhmyyttäsi ajautunut ahdinkoon. Ylioppilas muistaa tämän loppuelämänsä ajan, suuri pettymys.

Ei ole mistä säästää. Olen käynyt ruokajonoista hakemassa ruokaa. Olisikin niin helppoa kuin mitä sanot.

No kerro toki mihin sun rahat menee. Saat ainakin toimeentulotukea, elarit, asumistukea, lapsilisät yh-korotuksella ja mitä vielä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/147 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Leivon kaiken itse. 

Niin minäkin, ei ole silti rahaa raaka-aineisiin. Voileipäkakku ja juustokakku oli ylioppilaan toivomuksena.

No nuo ainekset saa halvalla, jos ihan itse tekee. Mutta aina voi selittää, varmaan tuli nämäkin juhlat yllätyksenä eikä ole ollut aikaa kerätä aineksia ja rahaa pikkuhiljaa. Muista sitten kohta on juhannus ja joulu, ettei tule yllätyksenä 

Vierailija
124/147 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toinen vanhempi irtisanoutui vanhemmuudesta 15 vuotta sitten kun teki uuden perheen itselleen. Ei ole kuulunut mitään sen jälkeen. Ei tullut yllätyksenä mutta toimeentulotukiasiakas ei voi säästää.

Kyllä voi säästää toimeentulotuestakin kunhan ei jemmaa tilille. Kyllä nyt olet ihan omaa tyhmyyttäsi ajautunut ahdinkoon. Ylioppilas muistaa tämän loppuelämänsä ajan, suuri pettymys.

Ei ole mistä säästää. Olen käynyt ruokajonoista hakemassa ruokaa. Olisikin niin helppoa kuin mitä sanot.

No kerro toki mihin sun rahat menee. Saat ainakin toimeentulotukea, elarit, asumistukea, lapsilisät yh-korotuksella ja mitä vielä.

Lukiosta valmistuva on yli 18.v eikä ole saanut lapsilisää hetkeen, ota selvää ennen kuin auot päätätsi

Vierailija
125/147 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Leivon kaiken itse. 

Niin minäkin, ei ole silti rahaa raaka-aineisiin. Voileipäkakku ja juustokakku oli ylioppilaan toivomuksena.

No nuo ainekset saa halvalla, jos ihan itse tekee. Mutta aina voi selittää, varmaan tuli nämäkin juhlat yllätyksenä eikä ole ollut aikaa kerätä aineksia ja rahaa pikkuhiljaa. Muista sitten kohta on juhannus ja joulu, ettei tule yllätyksenä 

Miten toimeentulotuesta voi kerätä pikkuhiljaa, mä saan just ja just 5€ säästöön kuukaudessa ja usein sekin menee aina seuraavana kuukautena johonkin

Vierailija
126/147 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai ei vai? No minun tilille on nyt liki 500€ tullut vintedin kautta. Just myin 7€ tavaran ja eilen yli 20€ edestä. Kolme pakettia lähden nyt viemään postiin.

Jaksat olla ylimielinen. Tottakai, jos sulla on esim. hyväkuntoista merkkitavaraa tai muuta, mikä menee helposti kaupaksi/on tarpeellista. Mutta luuletko, että köyhällä semmoista on tai voi edes västä laittaa mitään myyntiin. Mistä lähtien ihmiset on olleet empatiakyvyttömiä elukoita!

-sivusta

Ei ole meillä kuule merkkitavaraa. Minä olen itsekin köyhä, yleistuella, en saa mitään muuta. Olen myynyt kirppikseltä joskus ostettuja kankaita, nappeja, lankoja, kirjoja, pöytäliinoja 70-luvulta, kippoja kuppeja, paperitavaraa, neljä ikivanhaa vaatetta jne. Sitä on vaan paljon kun olen tehnyt ompelutöitä ja neuleita vuosikausia. Pitää uskaltaa pyytää enemmän kuin euro tai kaksi. Tiedän mistä puhun, 25 vuoden kokemuksella. Mitään ei saa jos ei viitsi yrittää edes. Tuo "helposti myytävä merkkitavara" on täyttä puppua ja vakioselitys kun ei viitsi mitään tehdä, lyödään hanskat tiskiin ennen kuin on kokeiltu. 

Että kaikki osaa tehdä neuleita?

Voi tsiisus, opettele ymmärtämään mitä luet. En minä mitään neuleita ole myynyt vaan lankoja mitä on jäänyt. Käyttämättömiä kankaita ym toisille tekijöille. Ei ole ihme jos ei ole varaa yksiin juhliin jos ÄO on tuota tasoa.

Vierailija
127/147 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Odotatko, että se Hope tai jokin muu taho, kustantaa kaiken? 

Vierailija
128/147 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lukio kestää kolme vuotta, euro viikossa olisi tehnyt jo yli 150. Mutta kun tulikin näin yllättävästi nämäkin juhlat 

Vierailija
129/147 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lukiosta valmistuva on yli 18.v eikä ole saanut lapsilisää hetkeen, ota selvää ennen kuin auot päätätsi

Niin. Lapsilisäkin loppuu 17-vuotiaille. Juuri, kun rahanmeno suurimmillaan usein nuorella. Alaikäisen vaikea saada töitäkään ja lukioaikana harva ehtii töissä olla. Varsinkin, jos lukio kauempana.

Vierailija
130/147 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pää pois pensaasta! Kääri hihat ja ryhdy hommiin, tässähän on vielä muutama viikko aikaa. Surkuttelu ei vie mitään eteenpäin eikä tuo juhlia. 

1. Laske vierasmäärä

1. Päätä juhlapäivä ja kutsu vieraat, tarvittaessa porrasta kutsuaikoja jos ette mahdu/astiat riitä tms. 

2.  Kysy seurakunnalta tukea juhlien järjestämiseen. Kerää pulloja. Myy torissa ja fb kirppiksillä käteiskaupalla kaikkea mitä ette itse tarvitse. Käy ruokalahjoituksissa ja koita nipistää normaaleista ruokaostoksista kaupan puolelta niin että sieltä vapautuisi muutama kymppi rahaa juhliin. Voitko jättää jonkun laskun maksamatta tässä kuussa ja maksaa sen myöhemmin -> käytät rahan juhliin. Entä voitko pyytää lapsen joltakin isovanhemmalta 50 euroa juhlien järjestämiseen? Commu äpistä tai fb ryhmässä voi pyytää apua (esim tarvikkeita leivontaan tai valmiita tarjottavia). 

3. Mieti tarjottavat. Osaatko leipoa? Jos, tee lista mitä tarvitaan esim. kermakakkuun tai juustokakkuun. Jos et, mitä edullista voisi olla tarjolla makeana? Herkkutarjotin: vaahtokarkkia, valmista pullaa/kääretorttua, keksiä? 

Suolaisena patonkia + levitettä / karjalanpiirakkaa + munavoita / pasteijoita / suolaista piirakkaa jos osaat leipoa. 

Juotavaksi kahvi, jos raha riittää niin mehua tai limsaa lisänä.  

Jos haluaa muuta höystettä pöytään, niin jotain nuoren herkkuja budjetin mukaan esim poppari/sipsi/karkki (tarjouksesta irttarilootasta joku valittu suklaa esim). 

4. Juhlatunnelmaa saa kukilla (luonnosta löytyy, jos ei kukkia löydy niin kerää muutama oksa mustikanvarpua tai koivua). Lainaa naapurilta tai tutulta pöytäliinaa. Astioita lainaan tutuilta jos ei omat riitä. Jos saat jostain rahaa, niin voit käyttää myös kertakäyttöisiä astioita kun omat loppuu. 

5. Mukavia juhlia! 

Ei kun ap haluaa, että joku muu maksaa koko lystin, kuten on tähänkin asti tottunut elämään. Tuet vaan kilahtaa tilille ilman mitään vastinetta. Kätevää.

Vierailija
131/147 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita simaa tekeille. Ei maksa juuri mitään.  Sen kanssa vaikka  hyvää ruisleipää jonka päällä kurkkua.  Sitten kahvia  ja teet kääretorttua.  Ei ole rahasta kiinni. Sitäpaitsi persoonalliset juhlat ovat parhaita. Kunnon käynyt viidet juhlat samana päivänä, samanlaiset tarjoilut alkaa tökkimään ( juurikin voileipäkakku ja juustokakku!)

Vierailija
132/147 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ollut rahasta pula vaan vanhemmat eivät halunneet juhlia eivätkä susotuneet osallistumaan mitenkään niiden järjestämiseen, niin järjestin sitten suvun avulla nyyttäriperiaatteella mummon kotona omat juhlat. Gluteenittomat toivat omat tarjottavat, itse leivoin pullia, toinen mummo leipoi suolaisen ja makean kakun, setä otti pihalla muutaman valkouvan, mekon ja kengät löysin äidin vaatekaapista... eipä sitä muuta tarvittu. Ja lahjojakin sain ihan siinä missä sellainenkin ylioppilas, joka vuokraa kalliin juhlatilan ja pitopalvelun.

Vierailija
133/147 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Odotatko, että se Hope tai jokin muu taho, kustantaa kaiken? 

Sitähän se tuokin kädet toisten lompakolla haahuileva haarojaan auliisti levittelevä ihmisriekale odottaa. Ei kait se muuten olis vaivautunut laittelemaan Hopelle mitään hakemuksia. Ilmainen raha näille kelpaa aina ja sitä pitäisi irrota, vaikka millä perusteella, ja kun ei irtoakaan, niin sitten vingutaan.

Vierailija
134/147 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli vain kahvit ja Dajm-pakastekakkua. Kutsuttujakin ihan 5 hlöä, kun enempää ei ollut. Hyvin riitti.

Vierailija
135/147 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lukio kestää kolme vuotta, euro viikossa olisi tehnyt jo yli 150. Mutta kun tulikin näin yllättävästi nämäkin juhlat 

Se oliskin ollu helppoa jos toi olis ainut asia mihin kolmen vuoden aikana olis tarvinnu säästää

Vierailija
136/147 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä kohti auoin päätä? Itsehän ap sanoi että illat hoitaa lapsia.

Vierailija
137/147 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun käy töissä ja saa palkkaa, on siitä helppo järjestää isoja tai pienempiä juhlia. 

Tosiaan, menkää töihin on aina hyvä vastaus. Sinne voi vain kävellä rahaa hakemaan. Enpä älynnyt.

Taikaseinästähän rahaa saa, sen kun hakee vaan.

Vierailija
138/147 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämähän se on katkeroittanut tän incelin, kun äippä hylkäsi ja isi ryyppäsi.

Katkeruus ei oo likimainkaan niin paha kuin sun tunnevammaisuus ja empatian puute.

Tätähän sinä junttaat päivittäin äipän hylkäänä ja isänkin hylkäämä äpårä. Nykyinen inceläpårä

Vierailija
139/147 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paat vaan tilinumeron lehteen ja unohdat juhlat.

Kyllä joku sukulainen lahjoittaa.

Onko päivän lääkkeet jääneet ottamatta?????

Vierailija
140/147 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

K-menu vehnäjauhot maksaa 0,85 euroa 2 kilon paketti. Tästä leipoo perunoiden - 5 kiloa alle 4 eurolla- kans hyvät rieskat. Ei hiivaa, ei leivinjauhetta.

Rieskan päälle mitä nyt edullisesti saa. Ei se oo niin nokon nuukaa. Juomaksi mehukattia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän neljä