Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ei ole rahaa järjestää yo-juhlia

Vierailija
12.05.2026 |

Laitoin Hope ry:lle hakemuksen, mutta tuli takaisin viesti et vastaavat 2-4 viikon sisällä. Miten te järjestitte juhlat jos olette ollut toimeentulotuella?

Kommentit (137)

Vierailija
101/137 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollaisen vanhemman pitäisi olla edunvalvonnassa jos ei kolmessa vuodessa saa säästettyä voileipäkakun ja juustokakun aineksien vertaa rahaa.

Vierailija
102/137 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitää järjestää juhlia. Kun sain lakin nii menin suoraan baariin ryyppäämään. Ei mulla olut edes vanhempia silloin.

Ja tuoko sitten on hyvä tapa juhlia ylppäreitä? Mennä suoraan ryyppäämään??? 

Jos sulla on/olisi lapsi, haluaisitko hänelle yhtä karun lakkiaispäivän? ja jos haluat, niin tässä  on kouluesimerkki siitä miten ihminen toistaa historiaansa aina uusiin ja uusiin sukupolviin. Miksi minä järjestäisin nuorelleni juhlat, kun hän on saavuttanut jotakin, koska itsekin menin vain suoraan ryyppäämän.....ei mullekaan mitään juhlia pidetty....

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/137 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei aloittajalla ole lapsia eikä kumppaniakaan. Incelin provoaloitus tämä ketju on. Ei vastaa kun on kysytty, että montako lasta ja minkä ikäisiä.

Siellä täällä katkeraa vinkukommenttia kyllä on tullut ketjuun. Äpåråinkkelin katkeraa oksennusta puhtaimmillaan.

Vierailija
104/137 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitää järjestää juhlia. Kun sain lakin nii menin suoraan baariin ryyppäämään. Ei mulla olut edes vanhempia silloin.

Ja tuoko sitten on hyvä tapa juhlia ylppäreitä? Mennä suoraan ryyppäämään??? 

Jos sulla on/olisi lapsi, haluaisitko hänelle yhtä karun lakkiaispäivän? ja jos haluat, niin tässä  on kouluesimerkki siitä miten ihminen toistaa historiaansa aina uusiin ja uusiin sukupolviin. Miksi minä järjestäisin nuorelleni juhlat, kun hän on saavuttanut jotakin, koska itsekin menin vain suoraan ryyppäämän.....ei mullekaan mitään juhlia pidetty....

Tämähän se on katkeroittanut tän incelin, kun äippä hylkäsi ja isi ryyppäsi.

Vierailija
105/137 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pullapitko, keksipaketti, kahvia ja teetä. Korkeintaan 15 e. 

Vierailija
106/137 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tää just. Tääl jotku mammat päsmäröi ja kuvittelee, että jokainen nuori haluaa niin järkätä juhlaa vanhempien tutuille, kumminkaimoille ja jollekin sukulaisil, joita hädin tuskin tuntee tai jotka asuu matkojen päässä. Paljon hauskempaa juhlia kavereiden kans, mennä baariin jne. Ja perheeltä joku lahja, mitä toivonnu. On se kumma, ettei siltä ylioppilaalta voi kysyä mitään.

No kuules. Kun sieltä koululta päästään viimeistään puolenpäivän aikaan pois, ei ole tervettä lähteä  siihen aikaan ryyppäämään, vaikka kuinka olisi nuori. Monikin nuori nauttii siitä, että juhlat on järjestetty ja ainakin heille lahjaksi tuotu raha kelpaa :D

Juhlien jälkeen ehtii hyvin lähteä "ryyppäämään" jo se on pakollista. 

Ja kuka on sanonut, ettei ylioppilaalta voi kysyä? Voihan siltä kysyä. Ei meillä ainakaan juhlia vastusteltu ja toinen taisi itse leipoakin niihin todella paljon, kun tykkää kovasti siitä hommasta.

Juhlimaankin lähtivät illalla, mutta ei mihinkään ryyppäjäisiin. Ei kaikki nuoret välitä ryypätä päiväkausia. Vähemmälläkin juomisella pärjää. 

Vierailija
107/137 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämähän se on katkeroittanut tän incelin, kun äippä hylkäsi ja isi ryyppäsi.

Katkeruus ei oo likimainkaan niin paha kuin sun tunnevammaisuus ja empatian puute.

Vierailija
108/137 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totaaliluuseri. Tuli ilmeisesti yllätyksenä tämäkin, eikö niin?

Vierailija
109/137 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en järjestänyt. Vanhemmat kuolleet molemmilla. Pari vmäistä sukulaista jäljellä oli enää. Söimme ravintolassa, lapselle kunnon lahjat (rahaa, ajokortti ja Ranskan matka). Oli onnellinen, stressitön päivä ja kaikki olivat tyytyväisiä. 

Tämä malli sopisi monelle muullekin. Olisi paljon vähemmän turhaa teennäistä juhlastressiä.

Vierailija
110/137 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etkö edes jonkun ystävän tai sukulaisen tuella saisi pieniä kahvikutsuja järjestettyä? Jauhot, kananmunat, sokeri ja margariini eivät maksa paljoa. Jos tekisi täytekakun, pikkuleipiä ja keittäisi kahvit. 

Luuletko että tuollainen kelpaa? Anniskelujen täytyy olla runsaat ja vielä juomingit päälle.

Vierailija
111/137 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt äkkiä ylimääräistä tavaraa myyntiin vintediin. Ehdit ainakin vähän tienata. Olisi kannattanut pysähtyä miettimään asiaa jo alkuvuodesta. Ei voi tulla yllätyksenä.

Me tehtiin näin. Vinted ja Tori - myynneillä saatiin tarjoilut tytön juhliin. Tuli samalla tehtyä muuttosiivousta ja karsintaa.

Vierailija
112/137 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai ei vai? No minun tilille on nyt liki 500€ tullut vintedin kautta. Just myin 7€ tavaran ja eilen yli 20€ edestä. Kolme pakettia lähden nyt viemään postiin.

Jaksat olla ylimielinen. Tottakai, jos sulla on esim. hyväkuntoista merkkitavaraa tai muuta, mikä menee helposti kaupaksi/on tarpeellista. Mutta luuletko, että köyhällä semmoista on tai voi edes västä laittaa mitään myyntiin. Mistä lähtien ihmiset on olleet empatiakyvyttömiä elukoita!

-sivusta

Ei ole meillä kuule merkkitavaraa. Minä olen itsekin köyhä, yleistuella, en saa mitään muuta. Olen myynyt kirppikseltä joskus ostettuja kankaita, nappeja, lankoja, kirjoja, pöytäliinoja 70-luvulta, kippoja kuppeja, paperitavaraa, neljä ikivanhaa vaatetta jne. Sitä on vaan paljon kun olen tehnyt ompelutöitä ja neuleita vuosikausia. Pitää uskaltaa pyytää enemmän kuin euro tai kaksi. Tiedän mistä puhun, 25 vuoden kokemuksella. Mitään ei saa jos ei viitsi yrittää edes. Tuo "helposti myytävä merkkitavara" on täyttä puppua ja vakioselitys kun ei viitsi mitään tehdä, lyödään hanskat tiskiin ennen kuin on kokeiltu. 

Vierailija
113/137 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On se kauheaa kun tuollaiset juhlat ihan yllättäen tulevat. /s

Hoidat halvat tarjottavat. Ja varmaan lapsen toinen vanhempi osallistuu myös. 

Aamen.

Vähintään kolme vuotta on ollut tiedossa että juhlimisen aihetta saattaa olla jos kirjoituksiin saakka on selvitty.

Ap, ystävällinen neuvo sinulle. Ala nyt jo säästää rahaa jouluksi niin se ei sitten tule(kaan) loppuvuodesta sinulle yllätyksenä että joulu on tulossa.

Vierailija
114/137 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pullapitko, keksipaketti, kahvia ja teetä. Korkeintaan 15 e. 

Ei niinkään paljon kun ostaa laputettua känttyä, Lidlin halvinta kahvia ja teetä ja halvimmat keksit.

Vierailija
115/137 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerropa onko sinulla yhtään rahaa laittaa juhliin, ja jos, kuinka paljon? 20 €? 50 €? Helpompi miettiä tarjottavia kun on edes joku budjetti. 

Vierailija
116/137 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt äkkiä ylimääräistä tavaraa myyntiin vintediin. Ehdit ainakin vähän tienata. Olisi kannattanut pysähtyä miettimään asiaa jo alkuvuodesta. Ei voi tulla yllätyksenä.

Me tehtiin näin. Vinted ja Tori - myynneillä saatiin tarjoilut tytön juhliin. Tuli samalla tehtyä muuttosiivousta ja karsintaa.

Tori-myynneillä minäkin olen tienannut pitkän pennin. Ei tarvitse käyttää rahoja juhlien järjestämiseen vaan jäävät tilille säästöön.

Vierailija
117/137 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tää just. Tääl jotku mammat päsmäröi ja kuvittelee, että jokainen nuori haluaa niin järkätä juhlaa vanhempien tutuille, kumminkaimoille ja jollekin sukulaisil, joita hädin tuskin tuntee tai jotka asuu matkojen päässä. Paljon hauskempaa juhlia kavereiden kans, mennä baariin jne. Ja perheeltä joku lahja, mitä toivonnu. On se kumma, ettei siltä ylioppilaalta voi kysyä mitään.

No kuules. Kun sieltä koululta päästään viimeistään puolenpäivän aikaan pois, ei ole tervettä lähteä  siihen aikaan ryyppäämään, vaikka kuinka olisi nuori. Monikin nuori nauttii siitä, että juhlat on järjestetty ja ainakin heille lahjaksi tuotu raha kelpaa :D

Juhlien jälkeen ehtii hyvin lähteä "ryyppäämään" jo se on pakollista. 

Ja kuka on sanonut, ettei ylioppilaalta voi kysyä? Voihan siltä kysyä. Ei meillä ainakaan juhlia vastusteltu ja toinen taisi itse leipoakin niihin todella paljon, kun tykkää kovasti siitä hommasta.

Juhlimaankin lähtivät illalla, mutta ei mihinkään ryyppäjäisiin. Ei kaikki nuoret välitä ryypätä päiväkausia. Vähemmälläkin juomisella pärjää. 

Se rahamäärä, mitä juhlista saa, on usein pieni verrattuna juhlien kuluihin ja vaivannäköön. Mieluiten antaa itse nuorelle suuren summan rahaa. Mutta tilanteet on erilaisia. Joillakin on iso suku ja paljon ystäviä, jotka asuu lähellä. Varsinkin, jos ikänsä asunut esimerkiksi samalla paikkakunnalla.  Toisilla pieni suku eikä ehkä läheisiä ystäviä, jos muutettu monta kertaa tms. Jokainen saa juhlia siten, kun tahtoo ja mikä tilanne itselle sopii. Ei voi muita päsmäröidä, koska tilanteet kaikin tavoin erilaisia. Eikä tietty muutenkaan. Jokaisen perheen omia asioita. 

Vierailija
118/137 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikä ollu sukujuhlia vaan tyttö järjesti kavereilleen grillijuhlat. Perheenä söimme ja joimme kakkukahvit.

Vierailija
119/137 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, osalle ne juhlat tulee aina yllätyksenä,

Oikeasti raaka-aineet ei maksa juuri mitään.

Niin, kaikkien lapset ovat sen verran kirjaviisaita, että pääsevät ylioppilaskokeet heittämällä läpi. Niitä ei reputa kukaan, koskaan. Eikä kenenkään tarvitse jännittää tulosten tuloon asti pääseekö juhlimaan vai ei.

Eihän se ole sitten mikään ongelma, siinä tapauksessa saat vuoden tai puoli lisäaikaa säästää juhliin.

Vierailija
120/137 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysy isovanhemmilta josko he haluavat järjestää (tai ainakin maksaa) juhlat.

Eivätköhän isovanhemmat halua auttaa kun lapsenlapsi on kirjoittanut ylioppilaaksi. Jos vieraita on noin 30  niin koko juhlat saa varmaan alle tonnilla järjestettyä vaikka ei itse tekisi juuri mitään. Tosin alkaa olla jo kiire jos aikoo saada tarjottavat valmiina jostain. Oletko kysynyt heiltä? Ja kai toinen vanhempi on aktiivisesti mukana hommassa myös?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän yhdeksän