Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ei ole rahaa järjestää yo-juhlia

Vierailija
12.05.2026 |

Laitoin Hope ry:lle hakemuksen, mutta tuli takaisin viesti et vastaavat 2-4 viikon sisällä. Miten te järjestitte juhlat jos olette ollut toimeentulotuella?

Kommentit (109)

Vierailija
81/109 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitäkää juhlat kotona. Voisiko sukulaisten lahja nuorelle olla, että jokainen tuo jotakin tarjottavaa? Yksi tekee voileipäkakun, toinen keksejä, joku täytekakun jne. Varmasti läheiset haluavat näin mahdollistaa nuorelle juhlat vaikkei pitopalveluun tms. olisikaan varaa!

Voi voi erityisesti nämä "ghettonuoret" odottavat käsi ojossa rahalahjoja ja satasta pienemmille summille vaan nyrpistellään... Itsellä tuuli huuhtoo persettä ja juhliin ei ole rahaa, mutta vieraiden pitäisi lahjoittaa avokätisesti riihikuivaa. 

Vierailija
82/109 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On se kauheaa kun tuollaiset juhlat ihan yllättäen tulevat. /s

Hoidat halvat tarjottavat. Ja varmaan lapsen toinen vanhempi osallistuu myös. 

Toinen vanhempi irtisanoutui vanhemmuudesta 15 vuotta sitten kun teki uuden perheen itselleen. Ei ole kuulunut mitään sen jälkeen. Ei tullut yllätyksenä mutta toimeentulotukiasiakas ei voi säästää.

Älä jaksa valehdella. Kyllä olet voinut nostaa käteistä tililtä ja voisit niillä rahoilla ostaa tarvikkeet tarjoiluja varten. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/109 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ne juhlat ei voi olla vain oman perheen juhlat. Siihen ei paljon mene. Läheskään kaikki ylioppilaat eivät halua edes juhlia. Ainakaan, jos heiltä itseltään kysytään. Juhlitte kotona ja muistatte ylioppilasta. Kukaan ei ole määrännyt millaiset tai minkäkokoiset juhlat on.

Vierailija
84/109 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tää kyllä uskomatonta. Ite oon venynyt palkasta toiseen vuosikausia ja aina oon osannut laittaa sivuun.

Jos olisit 3 v laittanut euro kk, voisit jotain järjestää.

Kyllä minö söisin lapsen yo juhlien vuoksi viikon kk kaurapuuroa. Vaikeaa sulle

Vierailija
85/109 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai ei vai? No minun tilille on nyt liki 500€ tullut vintedin kautta. Just myin 7€ tavaran ja eilen yli 20€ edestä. Kolme pakettia lähden nyt viemään postiin.

Jaksat olla ylimielinen. Tottakai, jos sulla on esim. hyväkuntoista merkkitavaraa tai muuta, mikä menee helposti kaupaksi/on tarpeellista. Mutta luuletko, että köyhällä semmoista on tai voi edes västä laittaa mitään myyntiin. Mistä lähtien ihmiset on olleet empatiakyvyttömiä elukoita!

-sivusta

Vierailija
86/109 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saatanan pösilö!  Meidänkö pitäisi ne rahat sinulle kerätä?

Miksi pitää olla noin töykeä? Saatko siitä jotakin tyydytystä?

Rahat voi olla tiukilla, jos ei ole töitä.  Ja onhan ap:n nuori saanut kuitenkin lukea ylioppilaaksi, eli kotoa on kuitenkin panostettu nuoren tulevaisuuteen. 

Ap:nä yrittäisin lainata joltakin sukulaiselta tai ystävältä sen verran, että saisin itse tehtyä simppelit tarjoilut. 

Ylioppilas toivoo juustokakkua ja voileipäkakkua. 

Juustokakku: 1e digestivekeksit (tokulla, ja ei ne paljoa tuon enempää muuallakaan maksa) pari purkkia kuohukermaa noin 3e ja maustettu tuorejuusto 3e. Makuaineeksi ja hyytelöimään kakku vaikka valkosuklaalevy.  Jos jääkaapista löytyy hillonjämät niin se keksipohjan päälle.  Kakku ei juuri 10e enempää maksa.

Voileipäkakku tulee vähän kalliimmaksi, mutta ei sekään itse tehtynä kalliiksi tule. Tuorejuustoa, pieni savustettu lohenpalanen tai kasvistäyte ja se on siinä. 

Tarjoiluun saa upotettua paöjon rahaa, mutta myös hyvin pienellä budjetilla pärjää. Montaa eri sorttia ei tarvitse olla. Ihmiset vain käväisee ja eivätkä viivy kauaa niin ei sinä ajassa paljoa syödä. 

Pulloja keräämälläkin saa sen verran rahaa kasaan, että yhdet pirskeet järjestää. 

Vierailija
87/109 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitää järjestää juhlia. Kun sain lakin nii menin suoraan baariin ryyppäämään. Ei mulla olut edes vanhempia silloin.

Vierailija
88/109 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tärkeintähän on juhlia ylioppilasta ja kokoontua tuttavien ja sukulaisten kera.

On tuokin kommentti! Ihanko oikeasti luulet, että kaikki nuoret haluavat kokoontua jonkun vanhempien tuttavien kera, sukulaisetkin voi olla etäisiä. Ja sitten vielä olla persaukisia koko kesä.  Ehdotan pienen budjetin perhejuhlia ja nuorelle raha sitten käteen. 

Vierailija
89/109 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kamalaa, kyllä yhteiskunnan pitää antaa lisää rahaa että pääsette bilettämään. 

Vierailija
90/109 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ap ei ole töissä, kun kerran sanoo toimeentulotuella elävänsä niin ainakin hänellä on aikaa siis tehdä kaikki itse. Mitään pitopalveluja ei tarvita ja tarjottavaa voi leipoa pakkaseen pikkuhiljaa. Itse leipoen ei todellakaan tule juhlat kalliiksi. Ja onko juhliin edes tulossa montaa ihmistä? Läheisiä tuskin on paljon, jos ei kerran ole ketään jolta voisit lainata.

Itse leivoin aikoinaan kaiken itse, vaikka olin täysipäiväisesti töissä.  Kuukautta ennen aloin lähes joka ilta tekemään jonkun homman pois. Ja esim täytekakku ei maksa oikeastaan mitään, kun se itse tekee ja unohtaa kaikki turha härpäkkeet. Pohjaan mene  4 kananmunaa ja pari dl jauhoja ja 1.5dl sokeri. Kostuttaa voi vaikka maidolla  ja sinne hilloa ja kermaa väliin tai pakkasesta tuoreita marjoja jotka on edelliskesänä sinne hankkinut. 

Marjat/mansikat on parempi vaihtoehto maun kannalta.

Mulla toki oli rahaa eikä juhlien järjestäminen ollut ongelma, mutta tiedän, että halvallakin voi päästä, jos rahaa ei ole.  Täytyy vaan itse vaivautua tekemään eikä ostaa mitään valmiina. 

Vierailija
91/109 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai ei vai? No minun tilille on nyt liki 500€ tullut vintedin kautta. Just myin 7€ tavaran ja eilen yli 20€ edestä. Kolme pakettia lähden nyt viemään postiin.

Jaksat olla ylimielinen. Tottakai, jos sulla on esim. hyväkuntoista merkkitavaraa tai muuta, mikä menee helposti kaupaksi/on tarpeellista. Mutta luuletko, että köyhällä semmoista on tai voi edes västä laittaa mitään myyntiin. Mistä lähtien ihmiset on olleet empatiakyvyttömiä elukoita!

-sivusta

Älä inkkeli jaksa äkistä joka ketjuun samaa surkeuttasi.🤮

Vierailija
92/109 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitää järjestää juhlia. Kun sain lakin nii menin suoraan baariin ryyppäämään. Ei mulla olut edes vanhempia silloin.

Tää just. Tääl jotku mammat päsmäröi ja kuvittelee, että jokainen nuori haluaa niin järkätä juhlaa vanhempien tutuille, kumminkaimoille ja jollekin sukulaisil, joita hädin tuskin tuntee tai jotka asuu matkojen päässä. Paljon hauskempaa juhlia kavereiden kans, mennä baariin jne. Ja perheeltä joku lahja, mitä toivonnu. On se kumma, ettei siltä ylioppilaalta voi kysyä mitään.

Vierailija
93/109 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ap ei ole töissä, kun kerran sanoo toimeentulotuella elävänsä niin ainakin hänellä on aikaa siis tehdä kaikki itse. Mitään pitopalveluja ei tarvita ja tarjottavaa voi leipoa pakkaseen pikkuhiljaa. Itse leipoen ei todellakaan tule juhlat kalliiksi. Ja onko juhliin edes tulossa montaa ihmistä? Läheisiä tuskin on paljon, jos ei kerran ole ketään jolta voisit lainata.

Itse leivoin aikoinaan kaiken itse, vaikka olin täysipäiväisesti töissä.  Kuukautta ennen aloin lähes joka ilta tekemään jonkun homman pois. Ja esim täytekakku ei maksa oikeastaan mitään, kun se itse tekee ja unohtaa kaikki turha härpäkkeet. Pohjaan mene  4 kananmunaa ja pari dl jauhoja ja 1.5dl sokeri. Kostuttaa voi vaikka maidolla  ja sinne hilloa ja kermaa väliin tai pakkasesta tuoreita marjoja jotka on edelliskesänä sinne hankkinut. 

Mulla toki oli rahaa eikä juhlien järjestäminen ollut ongelma, mutta tiedän, että halvallakin voi päästä, jos rahaa ei ole.  Täytyy vaan itse vaivautua tekemään eikä ostaa mitään valmiina. 

Kolmen lasin ohjeellakin tulee hyvä kakkupohja. Sama määrä laseihin munia, sokeria ja vehnäjauhoa. Edes leivinjauhetta ei tarvi.

Aprikoosihilloa väliin. Kermaa päälle.

Itse tilasin matsmartista koristepaloja monenlaisia. Maksaa 0,5 euroa pussi. Kinuskikastiketta myös.

Mut inkkelin äkisemisprovohan tämä aloitus on.

Vierailija
94/109 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitäkää juhlat kotona. Voisiko sukulaisten lahja nuorelle olla, että jokainen tuo jotakin tarjottavaa? Yksi tekee voileipäkakun, toinen keksejä, joku täytekakun jne. Varmasti läheiset haluavat näin mahdollistaa nuorelle juhlat vaikkei pitopalveluun tms. olisikaan varaa!

Voi voi erityisesti nämä "ghettonuoret" odottavat käsi ojossa rahalahjoja ja satasta pienemmille summille vaan nyrpistellään... Itsellä tuuli huuhtoo persettä ja juhliin ei ole rahaa, mutta vieraiden pitäisi lahjoittaa avokätisesti riihikuivaa. 

Valitettavasti vanhemmat opettaneet nuoriaan ahneiksi ja röyhkeiksi, toisaalta myös kaveriporukoissa vikaa jos jatkuvasti kilpaillaan kenellä eniten kaikkea 

Vierailija
95/109 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kolmen lasin ohjeellakin tulee hyvä kakkupohja. Sama määrä laseihin munia, sokeria ja vehnäjauhoa. Edes leivinjauhetta ei tarvi.

Aprikoosihilloa väliin. Kermaa päälle.

Itse tilasin matsmartista koristepaloja monenlaisia. Maksaa 0,5 euroa pussi. Kinuskikastiketta myös.

Mut inkkelin äkisemisprovohan tämä aloitus on.

Se on justiinsa niin ettei osata enää ajatella, kyllä keinot löytyy jos tosissaan haluaa järjestää pienituloisuudesta huolimatta juhlat, ohjeita on netti pullollaan ja vinkkejä, Mut ei... Jonkun pitäisi ap:n puolesta juhlat järjestää ja tarjottavat leipoa. 

Vierailija
96/109 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tää just. Tääl jotku mammat päsmäröi ja kuvittelee, että jokainen nuori haluaa niin järkätä juhlaa vanhempien tutuille, kumminkaimoille ja jollekin sukulaisil, joita hädin tuskin tuntee tai jotka asuu matkojen päässä. Paljon hauskempaa juhlia kavereiden kans, mennä baariin jne. Ja perheeltä joku lahja, mitä toivonnu. On se kumma, ettei siltä ylioppilaalta voi kysyä mitään.

Sä oot katkera incel. Ei mulla muuta.

Vierailija
97/109 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama juttu ja en tiedä. Hyvin vaatimattomilla tarjottavilla. Täytyy sanoa, että myös ällöttää ajatus siitä, että keskiluokkaiset vakavaraiset ihmiset tulevat vaatimattomaan pöytääni syömään ja arvostelemaan ja jutustelemaan, miten on taas kesälomalle Mallorcan reissu varattuna. 

En tiedä sinun tuttavapiiristä, mutta kyllä normaalilla tunneälyllä varustettu ihminen osaa olla arvostelematta muiden taloudellista tilannetta. Itse olen juurikin keskituloinen, jota halveksut, mutta tilanne ei aina ole ollut yhtä hyvä. Ja tiedän tasan tarkkaan olevani onnekas, kun olen saanut pitää työpaikkani. Jos joutuisin työttömäksi, olisi tilanne hyvin erilainen. Joten en todellakaan halveksisi kenenkään tarjoiluille. Tiedän, että jokainen haluaa tarjota lapselleen parasta, mutta meillä on hyvin eri mahdollisuudet vaikka niiden ylioppilasjuhlien järjestämiseen. 

Vierailija
98/109 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tämä! Juhlat pakko järjestää, että saa kerjättyä rahaa suvulta lahjoja. Mutta itse ei halua järjestää. 

Vierailija
99/109 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienituloisuus ei tarkoita että olisi rahaton, kyllä aina meillä on pystytty järjestämään juhlat, kun on niksejä ja tietotaitoa niin leipomus kuin leipomus järjestyy, kaapelissa aina kuiva aineita mm jauhoja, leivonjauhetta yms sit esim omenapiirakka tms ei ole kallis yksi 1 kg omenapussi alle 2 eurolla, sit vaan ostaa margariinia ja kananmunia joihin menee vain n 5 e, itsetehtyjä keksejä, valmistaikinasta suolaista yms, kaiken kaikkiaan kerrankin tarjottavat saatiin leivottua kun pullorahoista tuli 10 e ja sit itsellä oli kolikoita säästettynä 

Kyllä meidän perhe osasi jo vuotta ennen ennakoida ja 3 kuukautta ennen kevätjuhlia oli saatu säästöön sen verran että kyl saatiin leivottua ja tehtyä itse alusta loppuun.  

Vierailija
100/109 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en järjestänyt. Vanhemmat kuolleet molemmilla. Pari vmäistä sukulaista jäljellä oli enää. Söimme ravintolassa, lapselle kunnon lahjat (rahaa, ajokortti ja Ranskan matka). Oli onnellinen, stressitön päivä ja kaikki olivat tyytyväisiä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi kahdeksan