Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ei ole rahaa järjestää yo-juhlia

Vierailija
12.05.2026 |

Laitoin Hope ry:lle hakemuksen, mutta tuli takaisin viesti et vastaavat 2-4 viikon sisällä. Miten te järjestitte juhlat jos olette ollut toimeentulotuella?

Kommentit (97)

Vierailija
61/97 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostat luotolla itse leipoen tarjoilun ja maksat erissä.

Vierailija
62/97 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet teistä on yhtä tiukilla ja silti kehtaatte pilkata. Mä voisin tehä täytekakun, jos oltais tuttuja. Kyllä löytyis muutaki tarjottavaa. Olis niin kiva auttaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/97 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt äkkiä ylimääräistä tavaraa myyntiin vintediin. Ehdit ainakin vähän tienata. Olisi kannattanut pysähtyä miettimään asiaa jo alkuvuodesta. Ei voi tulla yllätyksenä.

Hah hah, kukaan ei osta tällä hetkellä mitään. Kaikki ovat persaukisia. 

Just että olet ke-va. Pitihän se tietää.

En ole aapee, sivusta kommentoin tuon persaukiskommentin, koska se vaikuttaa olevan tällä hetkellä totta.

Vierailija
64/97 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Leivon kaiken itse. 

Niin minäkin, ei ole silti rahaa raaka-aineisiin. Voileipäkakku ja juustokakku oli ylioppilaan toivomuksena.

Oppilaalle joka juuri valmistuu voi juhlat järjestää nyyttikestiperiaatteella.

Vierailija
65/97 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt äkkiä ylimääräistä tavaraa myyntiin vintediin. Ehdit ainakin vähän tienata. Olisi kannattanut pysähtyä miettimään asiaa jo alkuvuodesta. Ei voi tulla yllätyksenä.

Hah hah, kukaan ei osta tällä hetkellä mitään. Kaikki ovat persaukisia. 

Ai ei vai? No minun tilille on nyt liki 500€ tullut vintedin kautta. Just myin 7€ tavaran ja eilen yli 20€ edestä. Kolme pakettia lähden nyt viemään postiin.

Vierailija
66/97 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, osalle ne juhlat tulee aina yllätyksenä,

Oikeasti raaka-aineet ei maksa juuri mitään.

Niin, kaikkien lapset ovat sen verran kirjaviisaita, että pääsevät ylioppilaskokeet heittämällä läpi. Niitä ei reputa kukaan, koskaan. Eikä kenenkään tarvitse jännittää tulosten tuloon asti pääseekö juhlimaan vai ei.

No suurin osa taitaa sen valkolakin saada ennemmin tai myöhemmin. Jos nyt ei keväällä valmistu niin sitten on aikaa säästää vähän enemmän syksyn valmistujaisiin. Ja jos valkolakki jää kokonaan saamatta, niin sitten on pieni pesämuna jotain muuta varten. 

Ymmärrän kyllä, että tt-tuesta on vaikea säästää ja jatkuva kitkuttaminen pienillä tuloilla on todella kuluttavaa. Silti ajatus tekee todella surulliseksi, että nuori ei saa juhlia sen takia, ettei ole varaa edes pientä kahvitilaisuutta järjestää. Kyseessä on kuitenkin valmistuvalle nuorelle todella iso asia. 

Juhlat voi pitää sillä asenteella, että tarjolla on nyt vain kahvia, teetä ja jotain keksiä tai pullaa.

Siten, että pääasia on se kohtaaminen ja lyhyt kahvittelu sekä ylioppilaan suorituksen juhliminen. Ruoka jätetään sivuosaan.

Jeps, ja ihmiset, jotka käyvät useissa juhlissa eivät edes oleta että olisi paljon tarjottavaa, kun ei kuitenkaan jaksa määräänsä enempää syödä ja juoda. Ylioppilaan onnittelu on se tärkein osuus. Että käydään ja muistetaan. Juhlaväki voi poiketa vaikka matkan varrella ABC:lla kahvilla & käntyllä, jos  verensokerit heittävät liikaa.

Vierailija
67/97 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itsekkin köyhä, pienituloinen. Ajattelen tuon sinun asian olleen kauan jo tiedossa, siihen olisi voinut valmistautua.

Oletko sinä se nuori jonka juhlat tulossa vai oletko vanhempi?

Jos juhlat aikoo järjestää niin kyllähän ne saa melkosen pienelläkin budjetilla.Itse tekemällä tulee paaaaaljon halvemmaksi.

Tärkeintähän on juhlia ylioppilasta ja kokoontua tuttavien ja sukulaisten kera.

Varmasti lähipiiri tilanteenne tietääkin.

Vierailija
68/97 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Commusta pyydät tarvikkeet ja teet itse. Itse voisin heti lahjoittaa leipomiseen tarvikkeita kun en voi syödä makeaa ja vehnää enää. Gluteenittomia makaroonejakin olis monta pussia kun jollekin kelpais. Torissakaan ei saa ruokaa myydä tai lahjoittaa.

Vierailija
69/97 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itsekkin köyhä, pienituloinen. Ajattelen tuon sinun asian olleen kauan jo tiedossa, siihen olisi voinut valmistautua.

Jos juhlat aikoo järjestää niin kyllähän ne saa melkosen pienelläkin budjetilla.Itse tekemällä tulee paaaaaljon halvemmaksi.

Juu ei näitä juhlia parissa päivässä kokoon kyhätä, kyllä pitää normaalijärkisen (?!?) aikuisen osata hiukan enemmän ennakoida. Jo lukio alusta lähtien voi ruveta hiukan suunnittelemaan ja säästämään jne. Pienistäkin kolikoista kertyy vuosien aikana isompi summa. Ei tule sitten kulut "yllätyksenä". Ja jos jostain syystä juhlat peruuntuvat, niin sittenpä on kiva pesämuna kerättynä johonkin muuhun kohteeseen ja tarkoitukseen.

Vierailija
70/97 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No älä järjestä? Ei kaikki juhli YO:ta. 

Vierailija
71/97 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unohda. Turhat juhlat nykyään muutenkin. Ennen piti tietääkin jotain ja nykyään on veikkaustehtäviä. Itse väittelin tohtoriksi pari kuukautta sitten ja siinä tuli jo vähän hiki.

Vierailija
72/97 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuliko yllätyksenä, että lahjaton lapsi sittenkin valmistui ylioppilaaksi, vai miksi et ole varautunut ajoissa ja säästänyt rahaa?

Vierailija
73/97 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Unohda. Turhat juhlat nykyään muutenkin. Ennen piti tietääkin jotain ja nykyään on veikkaustehtäviä. Itse väittelin tohtoriksi pari kuukautta sitten ja siinä tuli jo vähän hiki.

Onneksi olkoon tohtori. Mikä tiedekunta?

Vierailija
74/97 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sit ei järjestä

Vierailija
75/97 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Leivon kaiken itse. 

Niin minäkin, ei ole silti rahaa raaka-aineisiin. Voileipäkakku ja juustokakku oli ylioppilaan toivomuksena.

Mikset säästänyt lapsen lukioaikana? Kymppi kuussa x 3 vuotta olisi koossa nyt 360 eur kukkakimppuun ja leivontatarvikkeisiin käteisenä, lisäksi käynti diakonin luona niin olisi irronnut vielä eu:n lahjakortti ruokaostoksiin. Äläkä kitise ettei ollut varaa, olet maksanut koko lukioajan oman nettiliittymäsikin, sen olisit voinut sulkea ja säästää rahat lapsen lahjaa varten, nettiin pääsee kirjastossakin.

Vierailija
76/97 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu ei näitä juhlia parissa päivässä kokoon kyhätä, kyllä pitää normaalijärkisen (?!?) aikuisen osata hiukan enemmän ennakoida. Jo lukio alusta lähtien voi ruveta hiukan suunnittelemaan ja säästämään jne. Pienistäkin kolikoista kertyy vuosien aikana isompi summa. Ei tule sitten kulut "yllätyksenä". Ja jos jostain syystä juhlat peruuntuvat, niin sittenpä on kiva pesämuna kerättynä johonkin muuhun kohteeseen ja tarkoitukseen.

Kuinka moni normaalijärkinen aikuinen arvasi kolme vuotta sitten, että hinnat nousevat pilviin, työttömyys on huipussaan ja tuet minimissä. Jos silloin pärjäsi kohtuullisesti vähillä rahoilla, oletus oli, että saa pienet pakolliset juhlat järjestettyä.    

Vierailija
77/97 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suu säkkiä myöten. Jos ei ole rahaa, ei ole juhliakaan ja piste. Ylioppilaan kannattaa hakea kesätöitä ja keskittyä tuleviin opintoihin, jotta saisi edes hiukkasen paremman elintason tulevaisuudessa.

Ne juhlat pidetään, jotta ylioppilas saa lahjarahansa. Seuraavaksi ap varmaan kertoo, että kaikki vieraatkin ovat keppikerjäisiä eikä tiedossa ole kuin lämmintä kättä.

Vierailija
78/97 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäkää juhlat kotona. Voisiko sukulaisten lahja nuorelle olla, että jokainen tuo jotakin tarjottavaa? Yksi tekee voileipäkakun, toinen keksejä, joku täytekakun jne. Varmasti läheiset haluavat näin mahdollistaa nuorelle juhlat vaikkei pitopalveluun tms. olisikaan varaa!

Vierailija
79/97 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Commusta pyydät tarvikkeet ja teet itse. Itse voisin heti lahjoittaa leipomiseen tarvikkeita kun en voi syödä makeaa ja vehnää enää. Gluteenittomia makaroonejakin olis monta pussia kun jollekin kelpais. Torissakaan ei saa ruokaa myydä tai lahjoittaa.

Siellä commussa liikkuu kaikenlaista jengiä jotkut käyttää commua häikäilettömästi hyväkseen,pitää osata erottaa kuka on oikeasti apua vailla ja kuka ei,mielummin kun laittelee avuntarvitsijalle yksityisviestiä niin voi tiedustella tarkemmin menoja

Vierailija
80/97 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama juttu ja en tiedä. Hyvin vaatimattomilla tarjottavilla. Täytyy sanoa, että myös ällöttää ajatus siitä, että keskiluokkaiset vakavaraiset ihmiset tulevat vaatimattomaan pöytääni syömään ja arvostelemaan ja jutustelemaan, miten on taas kesälomalle Mallorcan reissu varattuna. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän kaksi