HS: "THL: Kaksi suomalaismatkailijaa mahdollisesti altistunut hantavirukselle", eli se on täällä nyt
Kaksi suomalaismatkailijaa on mahdollisesti altistunut hantavirukselle lentokoneessa Johannesburgissa, kertoo THL tiedotteessaan.
THL:n mukaan Suomessa asuvat matkustajat olivat 25. huhtikuuta lennolla
Johannesburgista Amsterdamiin. Lähdössä olleessa koneessa oli hetkellisesti myös yksi hantavirukseen sairastuttama matkailija.
THL:n mukaan suomalaismatkailijat ovat saapuneet Suomeen. THL on ollut heihin yhteydessä normaalien tartuntatautitorjunnan käytäntöjen mukaisesti. Matkustajat ovat oireettomia, ja heidät on ohjattu terveydenhuollon piiriin.
Hantavirus | THL: Kaksi suomalaismatkailijaa mahdollisesti altistunut hantavirukselle
https://www.hs.fi/suomi/art-2000011995849.html
Kommentit (1325)
https://fi.wikipedia.org/wiki/Hantavirukset
Tuosta lukemaan. Näitä on aina ollut ja tulee olemaan. Tällä kertaa media panostaa paniikin lietsomiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ranskalaisella tartunnan saaneella ollut 22 kontaktia. Heitä jäljitetään nyt. Ranskalaisen terveydentila huononee. https://www.bbc.com/news/articles/cjep78l5835o
Sellaisen kuvan saa noista tutkimuksista, että tämä virus leviää helpommin kuin on luultu. Vain tiukat karanteenit ovat pelastaneet. Siinä Epuyenin outbreakissa v. 2018 oli 33 tartuntaa ja 11 kuollutta. R-luku oli yli 2, kunnes rajoitukset ja valistustoimet saivat sen alle yhteen.
Kaikki on suhteellista Tuhkarokossa tuo R-luku on 20-25.
Toki, mutta tässä hantaviruksessa kuolleisuus on 30 % luokkaa.
Sodissa on kanssa korkea kuolleisuus ja se on täysin ihmisten päätettävissä. Mutta siitä ei kukaan panikoi ja huutele rajoitusten perään.
Myyräkuumeen aiheuttaa Puumala virus. Tämä nyt jylläävä on Andes virus. Molemmat hantaviruksia. Jälkimmäinen vaan huomattavasti pahempi.
Miksi kokoajan jauhetaan jostain myyräkuumeesta, kun tämä laivakeissi on ihan eri.
Jossain iltapäivälehdessä oli ihan juttu miten joku sveitsiläinen sairastui hantavirukseen Suomessa, ihan niinkuin olisi kyseessä sama tauti.
Vierailija kirjoitti:
kyseessähän on nuha.
100% faktaa!
Vierailija kirjoitti:
Miksi kokoajan jauhetaan jostain myyräkuumeesta, kun tämä laivakeissi on ihan eri.
Jossain iltapäivälehdessä oli ihan juttu miten joku sveitsiläinen sairastui hantavirukseen Suomessa, ihan niinkuin olisi kyseessä sama tauti.
Onnen pekka se Sseitsiläinen sukua suomessa ja käy täällä usein, nyt se voi elää iloita ja riemuita. Kuuklaa lemärokko/isorokko, niin tiedät miksi!
Andes ja Puumala virukset aiheuttavat vielä ihan eri oireetkin. Myyräkuume koettelee esim munuaisia kun taas Andes viruksessa tukehdut omaan keuhkolimaasi
Sairastettu myyräkuume kyllä mahdollisesti voi antaa vastustuskykyä myös Andes virukselle, Eli onnea myyräkuumeen sairastaneet
Vierailija kirjoitti:
Andes ja Puumala virukset aiheuttavat vielä ihan eri oireetkin. Myyräkuume koettelee esim munuaisia kun taas Andes viruksessa tukehdut omaan keuhkolimaasi
Et sitten ymmärrä virologiaa, kuuklaa sinäkin lehmärokko/isorokko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Andes ja Puumala virukset aiheuttavat vielä ihan eri oireetkin. Myyräkuume koettelee esim munuaisia kun taas Andes viruksessa tukehdut omaan keuhkolimaasi
Et sitten ymmärrä virologiaa, kuuklaa sinäkin lehmärokko/isorokko.
Mene nyt jo pösilö jankkaamasta viruksista jotka eivät liity tähän
Hyvä puoli tässä se, että ei tarvi kuunnella folioiden valitusta PIIKEISTÄ. Kun ei ole rokotetta olemassa, Hengityskone ainoa josta apua,
Todennäköisesti jatkossa andes tapauksia esiintyy koko maailmassa, ei paljoa mutta vähän siellä sun täällä. Tartunnan saaneiden kontakteja yritetään jäljittää vaihtelevalla menestyksellä ja sitten on ne jotka saa lieviä oireita ja eivät koskaan tule testatuksi. Mahdollinen skenaario että jonakin vuonna Suomessa on 100 tapausta ja toisena muutama. Rokote tullee lähivuosina rajoitetusti saataville (sote henkilöstö, poliisit, palomiehet jne). Mahdollista myös että joku interferoni lääke voi jonkin verran hillitä keuhko-oireita.
Rokotteita on kehitysvaiheessa (eläinkokeet ja vähän ihmisillä faasi 1 testattu), pitäisi vaan jonkun maksaa esim. 40 miljoonaa euroa että voitaisiin tehdä faasi 2 kokeet ihmisillä ja sen jälkeen faasi 3 jos tulokset 2:ssa hyviä. faasi 3 maksaakin sitten esim. 100 miljoonaa euroa.
tutkijat on kehitelleet rokotteita sen edestä mitä on ollut rahaa käytettävissä harvinaiseen indikaatioon jossa ei ole riittävästi markkinoita kaupalliseen valmistukseen
Nykyajan ihmiset ovat laiskanpulskeita sohvapyörykkä hysteerikkoja. Jotka lähtee laukalle joka asiasta.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä puoli tässä se, että ei tarvi kuunnella folioiden valitusta PIIKEISTÄ. Kun ei ole rokotetta olemassa, Hengityskone ainoa josta apua,
Todellinen foliohan ei mitään hengityskonetta käytä, big pharman juttuja ne.
Onneksi Suomessa laittoivat nyt altistuneet karanteeniin niin on toistaiseksi täällä paikallisen epidemian mahdollisuus tyrehdytetty. USA:ssa voi tulla paikallisia ryppäitä, kun päästävät altistuneet koteihinsa 72 h seurannan jälkeen ja näitä on kuitenkin enemmän ja useista eri osavaltioista
MV Hondius -risteilyaluksella levinneen hantaviruksen tartuntasarjan ensimmäinen potilas on nimetty, kertovat mediat. Hän oli alankomaalainen ornitologi eli lintutieteilijä Leo Schilperoord, 70.
Newsweekin mukaan Schilperoord ja puolisonsa Mirjam Schilperoord-Huisman, 69, olivat kiertäneet marraskuusta alkaen Argentiinassa, Chilessä ja Uruguayssa, kunnes palasivat Argentiinaan ja nousivat MV Hondiuksen kyytiin 1. huhtikuuta.
New York Post on tunnistanut pariskunnan heidän kotikylänsä paikallislehden kuolinilmoituksista.
NYP:n mukaan pariskunta oli ennen laivaan nousuaan vieraillut Ushuaian kaupungin lähellä sijaitsevalla kaatopaikalla. Paikalliset välttelevät kaatopaikkaa, mutta lintubongarit ympäri maailman vierailevat usein paikalla nähdäkseen harvinaisen patagoniankarakaran.
Argentiinan terveysviranomaiset arvelevat parin saaneen Andes-tyypin hantaviruksen kaatopaikalla hengittämällä pieniä jäänteitä jyväratun ulosteesta. Jyvärattu on jyrsijä, joka kantaa ainoaa tunnettua ihmisestä ihmiseen leviävää Andes-tyypin viruskantaa.
6. huhtikuuta Leo alkoi kärsiä kuumeesta, päänsärystä, vatsakivuista ja ripulista. Hän kuoli laivalla viisi päivää myöhemmin. Mirjam poistui laivalta puolisonsa ruumiin kanssa Saint Helenan saarella 24. huhtikuuta. Sieltä hän lensi Etelä-Afrikan Johannesburgiin, josta aikoi nousta Alankomaihin suuntaavaan koneeseen. Miehistö totesi Mirjamin liian sairaaksi ja poisti hänet koneesta. Hän pyörtyi lentokentällä ja kuoli seuraavana päivänä.
Toki, ruplatatjana, toki.