Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS: "THL: Kaksi suomalaismatkailijaa mahdollisesti altistunut hantavirukselle", eli se on täällä nyt

Vierailija
08.05.2026 |

Kaksi suomalaismatkailijaa on mahdollisesti altistunut hantavirukselle lentokoneessa Johannesburgissa, kertoo THL tiedotteessaan.

 

THL:n mukaan Suomessa asuvat matkustajat olivat 25. huhtikuuta lennolla

Johannesburgista Amsterdamiin. Lähdössä olleessa koneessa oli hetkellisesti myös yksi hantavirukseen sairastuttama matkailija.

THL:n mukaan suomalaismatkailijat ovat saapuneet Suomeen. THL on ollut heihin yhteydessä normaalien tartuntatautitorjunnan käytäntöjen mukaisesti. Matkustajat ovat oireettomia, ja heidät on ohjattu terveydenhuollon piiriin.

 

Hantavirus | THL: Kaksi suomalaismatkailijaa mahdollisesti altistunut hantavirukselle
https://www.hs.fi/suomi/art-2000011995849.html

Kommentit (1325)

Vierailija
801/1325 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onneksi Suomessa laittoivat nyt altistuneet karanteeniin niin on toistaiseksi täällä paikallisen epidemian mahdollisuus tyrehdytetty. USA:ssa voi tulla paikallisia ryppäitä, kun päästävät altistuneet koteihinsa 72 h seurannan jälkeen ja näitä on kuitenkin enemmän ja useista eri osavaltioista 

Keitä muita oli suomalaisten lennolla? Miten menivät lentokentältä kotiinsa?

Vierailija
802/1325 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rokotteita on kehitysvaiheessa (eläinkokeet ja vähän ihmisillä faasi 1 testattu), pitäisi vaan jonkun maksaa esim. 40 miljoonaa euroa että voitaisiin tehdä faasi 2 kokeet ihmisillä ja sen jälkeen faasi 3 jos tulokset 2:ssa hyviä. faasi 3 maksaakin sitten esim. 100 miljoonaa euroa.

Muhun tuota myrkkyä ei panna.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
803/1325 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle äkkiä muutama tehokas, tutkittu ja turvallinen!

Vierailija
804/1325 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onneksi Suomessa laittoivat nyt altistuneet karanteeniin niin on toistaiseksi täällä paikallisen epidemian mahdollisuus tyrehdytetty. USA:ssa voi tulla paikallisia ryppäitä, kun päästävät altistuneet koteihinsa 72 h seurannan jälkeen ja näitä on kuitenkin enemmän ja useista eri osavaltioista 

Keitä muita oli suomalaisten lennolla? Miten menivät lentokentältä kotiinsa?

Sehän ei sinulle kuulu millään tavalla.

Vierailija
805/1325 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rokotteita on kehitysvaiheessa (eläinkokeet ja vähän ihmisillä faasi 1 testattu), pitäisi vaan jonkun maksaa esim. 40 miljoonaa euroa että voitaisiin tehdä faasi 2 kokeet ihmisillä ja sen jälkeen faasi 3 jos tulokset 2:ssa hyviä. faasi 3 maksaakin sitten esim. 100 miljoonaa euroa.

Muhun tuota myrkkyä ei panna.

Suomessa on nykyään pakkorokotuslaki. Vuosi vankeutta kieltäytymisestä. Ei ole taidettu huomioida vankiloiden kapasiteetissa?

Vierailija
806/1325 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä puoli tässä se, että ei tarvi kuunnella folioiden valitusta PIIKEISTÄ. Kun ei ole rokotetta olemassa, Hengityskone ainoa josta apua, 

Moderna on kehittänyt rokotetta tuohon vuodesta 2024 lähtien.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
807/1325 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään tuli siis taas siltä laivalta kaksi hantavirustartunnan saanutta lisää.

 

ME KUALLAAN KAIKKI!!!!!!!!!!!!!

Vierailija
808/1325 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ranskalaisella tartunnan saaneella ollut 22 kontaktia. Heitä jäljitetään nyt. Ranskalaisen terveydentila huononee. https://www.bbc.com/news/articles/cjep78l5835o

Sellaisen kuvan saa noista tutkimuksista, että tämä virus leviää helpommin kuin on luultu. Vain tiukat karanteenit ovat pelastaneet. Siinä Epuyenin outbreakissa v. 2018 oli 33 tartuntaa ja 11 kuollutta. R-luku oli yli 2, kunnes rajoitukset ja valistustoimet saivat sen alle yhteen. 

Tästä jutusta saa sen kuvan, että ne 22 on laivasta st.helenalla poistuneet. Mutta miksi heitä jäljitettäisiin vasta nyt? Vai meneekö tässä jotain nyt ohi?

"Rist said 22 more close contacts had been identified among French nationals, including eight people who had travelled on an April 25 flight between Saint Helena and Johannesburg, and 14 more on a flight between Johannesburg and Amsterdam"

https://www.france24.com/en/live-news/20260511-us-french-evacuees-from-…

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
809/1325 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näkeekös kukaan sitä riskiä, että andes-virus päätyisi virusta sisältävien jätteiden tmv. mukana uusille alueille jyrsijöihin Eurooppaan, Afrikkaan ja Pohjois-Amerikkaan, kun todistetusti viruksen saaneet näillä alueilla nyt liikkuvat? Ja johonkin laivan ja evakuointien jätteetkin toimitetaan.

Tuota virusta on ollut etelä-amerikassa "iät ja ajat" eikä vieä ainakaan ole mitään erityisiä leviämisiä tapahtunut, joka olisi aiheuttanut maailmanlaajuista uhkaa

Öö, johtuisko siitä, että aiemmat epidemiat on tapahtunu syrjäisellä maaseudulla. Nyt on tilanne eri, kun virus on viety ihmisessä ainaki. kolmeen eri maanosaan.

siellä syrjäisellä maaseudulla viljellään ruokaa ja lähetetään sitä ruokaa ympäri maapalloa, eli eivät ole eläneet siellä missään pussinperässä vain kyläläisten kesken. Luultavimmin siellä syrjäisellä maaperällä on ollut suomalaisiakin metsäyhtiöitä tekemässä hakkuita ja lähettämässä puuta ympäri planeettaa ja kaikkien näiden lisäksi tietenki työntekijöitä ja nykyajassa myös mielenosoittajat on muistettava, puhumattakaan huimausaineteollisuudesta, jota siellä myös on

 

turisteja uohtamatta, niitäkin on siellä ollut ennen tätäkin laivallista

Ehkä tässä on nyt sellainen kombo, mitä ei oo ollu aiemmin.

Enemmän andesia kantavia jyrsijöitä+tartunta turistiin tiettyyn aikasn+suljetuissa tiloissa laivalla pitkään+indexitapaus superlevittäjä

Vierailija
810/1325 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

 

 

MV Hondius -risteilyaluksella levinneen hantaviruksen tartuntasarjan ensimmäinen potilas on nimetty, kertovat mediat. Hän oli alankomaalainen ornitologi eli lintutieteilijä Leo Schilperoord, 70.

Newsweekin mukaan Schilperoord ja puolisonsa Mirjam Schilperoord-Huisman, 69, olivat kiertäneet marraskuusta alkaen Argentiinassa, Chilessä ja Uruguayssa, kunnes palasivat Argentiinaan ja nousivat MV Hondiuksen kyytiin 1. huhtikuuta.

New York Post on tunnistanut pariskunnan heidän kotikylänsä paikallislehden kuolinilmoituksista.

 

 

NYP:n mukaan pariskunta oli ennen laivaan nousuaan vieraillut Ushuaian kaupungin lähellä sijaitsevalla kaatopaikalla. Paikalliset välttelevät kaatopaikkaa, mutta lintubongarit ympäri maailman vierailevat usein paikalla nähdäkseen harvinaisen patagoniankarakaran.

Argentiinan terveysviranomaiset arvelevat parin saaneen Andes-tyypin hantaviruksen kaatopaikalla hengittämällä pieniä jäänteitä jyväratun ulosteesta. Jyvärattu on jyrsijä, joka kantaa ainoaa tunnettua ihmisestä ihmiseen leviävää Andes-tyypin viruskantaa.

6. huhtikuuta Leo alkoi kärsiä kuumeesta, päänsärystä, vatsakivuista ja ripulista. Hän kuoli laivalla viisi päivää myöhemmin. Mirjam poistui laivalta puolisonsa ruumiin kanssa Saint Helenan saarella 24. huhtikuuta. Sieltä hän lensi Etelä-Afrikan Johannesburgiin, josta aikoi nousta Alankomaihin suuntaavaan koneeseen. Miehistö totesi Mirjamin liian sairaaksi ja poisti hänet koneesta. Hän pyörtyi lentokentällä ja kuoli seuraavana päivänä.

Sitä tungetaan kaatikselle, jota paikallisetkin osaavat vältellä ja jossa tiedetään olevan jyväratun paskan mukana leviävää tappavaa virusta. Noh, toivottavasti ornitologi sai edes sen patagoniankarakaran kiikariin ettei aivan turha reissu ollu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
811/1325 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eikä ole täällä,  kun se on siellä!

Vierailija
812/1325 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle on aivan sama mitä teette, kunhan ette häiriköi mun elämää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
813/1325 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko rokotejonossa ruuhkaa jo?

Vierailija
814/1325 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämähän menee jännäksi. 3 ensimmäistä sairastunutta ei ollut juurikaan tekemisissä myöhemmin sairastuneiden kanssa! Hyvä, että Suomessa varauduttu nyt paremmin!

However, there is some debate about the nature of this “close contact”. Professor Joseph Allen from Harvard’s Department of Exposure Assessment Science, said in a weekend TV interview that a doctor on board the ship had told him that some infected passengers had little interaction with the first three patients identified with the virus. These are a Dutch couple (now deceased), and a British man, currently making a slow recovery in South Africa.

https://healthpolicy-watch.news/hantavirus-experts-question-claims-that…

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
815/1325 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Gates tämänkin kusetuksen takana.

https://x.com/HustleBitch_/status/2052461598556422651

Niin, nettihuhut kertovat, että vaimo otti eron miehensä saatua jonkin viruksen tai bakteerin pippeliinsä, ja yritettyään lääkitä salaa vaimolleen antamansa pöpön.

Vierailija
816/1325 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

eihän ex tyttö hallituskaan myöntänyt että korona oli jo hallitsemattomasti maassa sanna selitteli ja kiuru liversi. joka päivä eri erikois erikois erikois parantainen selittelemässä MUTU LUULOJAAN.

Vierailija
817/1325 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siellä laivalla on varmasti enemmänkin tartunnan saaneita kuin luullaan. Onko kaikkia edes testattu? Se saatanan darwininhaikara tulee nyt kalliiksi. 👎 

Vierailija
818/1325 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin myyräkuumetta on täällä ihan omasta takaa, ja sen voi saada multaa kaivamalla..toki ei ihmisestä ihmiseen tarttuva kanta kun mikä siellä laivalla mutta paniikkia taas vai mitä?

Se, mitä sanot paniikiksi, on itse asiassa varotoimia ja kansalaisille suunnattua tiedottamista. Se on ihan perusteltua, kun on kyseessä tauti, jonka kuolleisuus on 30 - 70 %.

Suomalaisten oma "tuttu" myyräkuume on paljon lievempi tauti kuin Etelä-Amerikan andesmuoto. Suomalaisen myyräkuumeen kuolleisuus on n. 15 %.

Vierailija
819/1325 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Gates tämänkin kusetuksen takana.

https://x.com/HustleBitch_/status/2052461598556422651

Niin, nettihuhut kertovat, että vaimo otti eron miehensä saatua jonkin viruksen tai bakteerin pippeliinsä, ja yritettyään lääkitä salaa vaimolleen antamansa pöpön.

Näin on kerrottu.

Vierailija
820/1325 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä mahtaa olla oireettomien kantajien rooli tässä viruksessa? Tarttuuko oireettomalta kuten koronassa? Olisi tärkeä tietää. Jenkki sai kuulemma juuri oireettoman positestin. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä seitsemän