HS: "THL: Kaksi suomalaismatkailijaa mahdollisesti altistunut hantavirukselle", eli se on täällä nyt
Kaksi suomalaismatkailijaa on mahdollisesti altistunut hantavirukselle lentokoneessa Johannesburgissa, kertoo THL tiedotteessaan.
THL:n mukaan Suomessa asuvat matkustajat olivat 25. huhtikuuta lennolla
Johannesburgista Amsterdamiin. Lähdössä olleessa koneessa oli hetkellisesti myös yksi hantavirukseen sairastuttama matkailija.
THL:n mukaan suomalaismatkailijat ovat saapuneet Suomeen. THL on ollut heihin yhteydessä normaalien tartuntatautitorjunnan käytäntöjen mukaisesti. Matkustajat ovat oireettomia, ja heidät on ohjattu terveydenhuollon piiriin.
Hantavirus | THL: Kaksi suomalaismatkailijaa mahdollisesti altistunut hantavirukselle
https://www.hs.fi/suomi/art-2000011995849.html
Kommentit (1325)
alueella jossa asun on hantapuleja ... pitääkö olla huolissaan. Rottia on myös nykyään enemmän kuin ennen. Aatelkaas jos joku tartuttaa andeksen kotimaiseen jyrsijään?
https://www.uusisuomi.fi/uutiset/a/64053fc6-310b-4043-91b0-29ae3c188a32
”Risteilyalus MV Hondiuksella tartunnat ovat kuitenkin saattaneet levitä ihmisten välillä myös lyhytkestoisemmissa kontakteissa. Tämä on aiheuttanut huolen siitä, että virus saattaisi ainakin suljetuissa olosuhteissa tarttua myös ihmisestä toiseen herkemmin kuin aikaisemmin on raportoitu”, hallituksen muistiossa sanotaan.
vaikka miltei kaikki pesisivät käsiin ahkerasti ja käyttäisivät maskeja niin kauan kunnes on toimiva rokote ja suurin osa kansalaisista rokotettu kestäisi poikkeuksellinen aika .... vaikka hantaa ei juurikaan esiintyisi pitäisi kuitenkin olla maski ennen kuin saa rokotteen koska tauti aiheuttanee isossa mittakaavassa levitessään ison tai isohkon kuolleisuuden (todennäköisesti alle 30%)
Vierailija kirjoitti:
Eristäkää Uusimaa heti!
Napalmia, äkkiä!
Suomessa yleinen tauti voi jopa suojata hantavirukselta – Professori paljastaa
Myyräkuumeen sairastaminen antaa todennäköisesti suojaa Andes-viruksen aiheuttamalta tappavalta taudilta.
Iltalehti
Johan minä jo tämänkin arvasin!
Vierailija kirjoitti:
Näkeekös kukaan sitä riskiä, että andes-virus päätyisi virusta sisältävien jätteiden tmv. mukana uusille alueille jyrsijöihin Eurooppaan, Afrikkaan ja Pohjois-Amerikkaan, kun todistetusti viruksen saaneet näillä alueilla nyt liikkuvat? Ja johonkin laivan ja evakuointien jätteetkin toimitetaan.
Jossain luki että virus eläisi vain tietynlajisissa jyrsijöissä, joita elää Argentiinassa ja nykyisin myös kaatopaikalla. Eli ei ilmeisesti tartu esim. rottiin.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa yleinen tauti voi jopa suojata hantavirukselta – Professori paljastaa
Myyräkuumeen sairastaminen antaa todennäköisesti suojaa Andes-viruksen aiheuttamalta tappavalta taudilta.
Iltalehti
Johan minä jo tämänkin arvasin!
Jos Andes äityy pahaksi, Suomesta voi tulla myyrämatkailun suurvalta, kun kaikki ulkomaalaiset haluavat Suomen metsiin möyryämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa yleinen tauti voi jopa suojata hantavirukselta – Professori paljastaa
Myyräkuumeen sairastaminen antaa todennäköisesti suojaa Andes-viruksen aiheuttamalta tappavalta taudilta.
Iltalehti
Johan minä jo tämänkin arvasin!
Jos Andes äityy pahaksi, Suomesta voi tulla myyrämatkailun suurvalta, kun kaikki ulkomaalaiset haluavat Suomen metsiin möyryämään.
Puumalan kannattaisi ottaa tästä matkailuhyöty. Kun virus on niemetty sen mukaan.
Vierailija kirjoitti:
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011999797.html
suomalaiset altistuneet on määrätty nyt varotoimena karanteeniin. ennen heitä vain ohjeistettiin, nyt sis tullut määräys
(ja ilmeisesti ovat edelleen vain altistuneita)
Jes, kiitos!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näkeekös kukaan sitä riskiä, että andes-virus päätyisi virusta sisältävien jätteiden tmv. mukana uusille alueille jyrsijöihin Eurooppaan, Afrikkaan ja Pohjois-Amerikkaan, kun todistetusti viruksen saaneet näillä alueilla nyt liikkuvat? Ja johonkin laivan ja evakuointien jätteetkin toimitetaan.
Jossain luki että virus eläisi vain tietynlajisissa jyrsijöissä, joita elää Argentiinassa ja nykyisin myös kaatopaikalla. Eli ei ilmeisesti tartu esim. rottiin.
No se olis tietysti hyvä uutinen!
Vierailija kirjoitti:
Suomessa yleinen tauti voi jopa suojata hantavirukselta – Professori paljastaa
Myyräkuumeen sairastaminen antaa todennäköisesti suojaa Andes-viruksen aiheuttamalta tappavalta taudilta.
Iltalehti
Johan minä jo tämänkin arvasin!
Lehmärokko
Lehmärokko on samankaltainen mutta paljon lievempi kuin erittäin tarttuva ja usein tappava isorokkotauti. Sen samankaltaisuuden lisäksi havaittiin, että maidontuotannossa työskentelevät olivat usein immuuneja isorokolle. Tämän havainnon pohjalta Edward Jenner ryhtyi kehittämään lehmärokkoon pohjautuvaa isorokkorokotetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa yleinen tauti voi jopa suojata hantavirukselta – Professori paljastaa
Myyräkuumeen sairastaminen antaa todennäköisesti suojaa Andes-viruksen aiheuttamalta tappavalta taudilta.
Iltalehti
Johan minä jo tämänkin arvasin!
Lehmärokko
Lehmärokko on samankaltainen mutta paljon lievempi kuin erittäin tarttuva ja usein tappava isorokkotauti. Sen samankaltaisuuden lisäksi havaittiin, että maidontuotannossa työskentelevät olivat usein immuuneja isorokolle. Tämän havainnon pohjalta Edward Jenner ryhtyi kehittämään lehmärokkoon pohjautuvaa isorokkorokotetta.
Nyt kaikki myyräkuumeen sairastaneet voiva elää, olla ja riemuita, mitä todennäköisemmin.
Ranskalaisella tartunnan saaneella ollut 22 kontaktia. Heitä jäljitetään nyt. Ranskalaisen terveydentila huononee. https://www.bbc.com/news/articles/cjep78l5835o
Sellaisen kuvan saa noista tutkimuksista, että tämä virus leviää helpommin kuin on luultu. Vain tiukat karanteenit ovat pelastaneet. Siinä Epuyenin outbreakissa v. 2018 oli 33 tartuntaa ja 11 kuollutta. R-luku oli yli 2, kunnes rajoitukset ja valistustoimet saivat sen alle yhteen.
Vierailija kirjoitti:
Ranskalaisella tartunnan saaneella ollut 22 kontaktia. Heitä jäljitetään nyt. Ranskalaisen terveydentila huononee. https://www.bbc.com/news/articles/cjep78l5835o
Sellaisen kuvan saa noista tutkimuksista, että tämä virus leviää helpommin kuin on luultu. Vain tiukat karanteenit ovat pelastaneet. Siinä Epuyenin outbreakissa v. 2018 oli 33 tartuntaa ja 11 kuollutta. R-luku oli yli 2, kunnes rajoitukset ja valistustoimet saivat sen alle yhteen.
Kaikki on suhteellista Tuhkarokossa tuo R-luku on 20-25.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ranskalaisella tartunnan saaneella ollut 22 kontaktia. Heitä jäljitetään nyt. Ranskalaisen terveydentila huononee. https://www.bbc.com/news/articles/cjep78l5835o
Sellaisen kuvan saa noista tutkimuksista, että tämä virus leviää helpommin kuin on luultu. Vain tiukat karanteenit ovat pelastaneet. Siinä Epuyenin outbreakissa v. 2018 oli 33 tartuntaa ja 11 kuollutta. R-luku oli yli 2, kunnes rajoitukset ja valistustoimet saivat sen alle yhteen.
Kaikki on suhteellista Tuhkarokossa tuo R-luku on 20-25.
Toki, mutta tässä hantaviruksessa kuolleisuus on 30 % luokkaa.
Niin myyräkuumetta on täällä ihan omasta takaa, ja sen voi saada multaa kaivamalla..toki ei ihmisestä ihmiseen tarttuva kanta kun mikä siellä laivalla mutta paniikkia taas vai mitä?
Kotikonnuilla löytyy kanssa jos huono tuuri käy ja kävelet maata, kyse on nimittäin ihan kokoisesta myyräkuumeesta.
Vierailija kirjoitti:
Niin myyräkuumetta on täällä ihan omasta takaa, ja sen voi saada multaa kaivamalla..toki ei ihmisestä ihmiseen tarttuva kanta kun mikä siellä laivalla mutta paniikkia taas vai mitä?
Oletko vähän tyhmä? Ei ole myyräkuume vaikka hantavirus onkin kyseessä. Puhutaan nyt vähän vakavammasta sairaudesta kun kuolleisuus jopa 40 %.
Vessapapereita on jo kymmeniä paketteja korona-ajoista, mutta kyllä hanta-aikoihin täytyy varautua ihan eri tavalla!