Mitkä eläkeikäisten tavat hämmästyttävät teitä?
Katoavia suomalaisia tapoja pohdin tässä.
Vanhempani ovat syntyneet 40-luvulla, ja heillä on ehdoton joka kesäinen rituaali käydä mansikoiden itsepoimminnassa. Tuoreita mansikoita on ämpäritolkulla, ja loppupäivä käytetään siihen, että mansikat viipaloidaan ja pakastetaan. En käsitä tätä. Halvemmaksi tulisi ostaa pakasteena tarvittaessa. Tämä ei ymmärtääkseni ole vain minun vanhempien tapa, vaan hyvin yleistä tässä ikäryhmässä.
Toinen hauska tapa on tehdä omenapiirakka omista omenoista. Piirakkaa tehdään aivan liikaa, ja toki se menee säilöön pakkaseen. Tämä pakastamisvimma on minusta hauska. Minulla ei ole pakkasessa juuri mitään muuta kuin jäätelöä, kaupan herneitä ja mansikoita.
Kommentit (460)
Suuren osan kommenteista lukeneena en löytänyt oikeastaan mitään minuun liittyvää, vaikka eläkkeellä olenkin. Aikanaan oli ohjelma erilainen nuori, minä taidan olla erilainen eläkeläinen.
Vierailija kirjoitti:
Suuren osan kommenteista lukeneena en löytänyt oikeastaan mitään minuun liittyvää, vaikka eläkkeellä olenkin. Aikanaan oli ohjelma erilainen nuori, minä taidan olla erilainen eläkeläinen.
Sama.
N68
Vierailija kirjoitti:
Kellot asunnossa…on seinäkelloa, kaappikelloa, vuosikelloa, herätyskelloa, pöytäkelloa, rannekelloa 🙂
Monet kellot eivät raksuta ja tykkään kun kellot raksuttaa. Siihen nukahtaa mukavasti - herätyskelloa en tarvi eläkeläisenä. Jos on aikainen lähtö niin iphone herättää. Kaappikellokin löytyy ruokasalista.
Tämä on jo toinen vuokra-asunto jossa asumiseen kuuluu sekopäinen vanha naapuri rämpyttämässä ovikelloa tai louskuttamassa postiluukkua. Tunkevat loputtomille juttusille joissa ei ole mitään järkeä. Ja itse olen juuri päässyt eläkkeelle:D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhat miehet, jotka kokoontuu istumaan jonnekkin ostoskeskuksen penkeille :D
Suomessa ei ole tarjolla muuta paikkaa. Valitettavasti. Useissa maissa - varsinkin eteläisemmässä Euroopassa - kokoontuvat kahvibaareihin ja pelaavat shakkia tai lautapelejä ja rupattelevat keskenään, kesäisin tietysti ulkona olevissa pöydissä. Joka ainoassa pienessäkin kylässä näkee näitä. Usein myös puistojen penkeillä istuskelevat aamupäivisin juttelemassa. Mielestäni ihan ok, miksi jokaisen pitäisi pönöttää kotonaan seuraa vailla? Suomessa liian kallis juttu mennä kahviloihin ja varmaan ei kahvilanpitäjät tykkäisi ollenkaan.
Suomessa ei myöskään pelata mölkkyä samalla tavalla kuin vaikkapa bocciaa pelataan ulkomailla eli tuntemattomatkin saattavat alkaa pelata yhdessä kun kerran jo valmiiksi siellä puistossa ovat. Suomi tyhjiä toreja väärällään. Kyllä täällä mahtuisi mölkkyä heittämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa ei ole tarjolla muuta paikkaa. Valitettavasti. Useissa maissa - varsinkin eteläisemmässä Euroopassa - kokoontuvat kahvibaareihin ja pelaavat shakkia tai lautapelejä ja rupattelevat keskenään, kesäisin tietysti ulkona olevissa pöydissä. Joka ainoassa pienessäkin kylässä näkee näitä. Usein myös puistojen penkeillä istuskelevat aamupäivisin juttelemassa. Mielestäni ihan ok, miksi jokaisen pitäisi pönöttää kotonaan seuraa vailla? Suomessa liian kallis juttu mennä kahviloihin ja varmaan ei kahvilanpitäjät tykkäisi ollenkaan.
Suomessa ei myöskään pelata mölkkyä samalla tavalla kuin vaikkapa bocciaa pelataan ulkomailla eli tuntemattomatkin saattavat alkaa pelata yhdessä kun kerran jo valmiiksi siellä puistossa ovat. Suomi tyhjiä toreja väärällään. Kyllä täällä mahtuisi mölkkyä heittämään.
Kyllä tätä Helsingissä tapahtuu joka kesä.
Vierailija kirjoitti:
Itseä ihmetyttää se "kokoajan täytyy tehdä tai olla jokin projekti tulilla" mentaliteetti, oli sitten kotona tai mökillä, eikä osata rentoutua.
Mitä tapahtuu heidän mielestä, jos yhden päivän viettää vaikka mökillä terassilla istuen, kahvia juoden ja linnunlaulua kuunnellen ilman sitä "to do-listaa"?
Kuka tuo kokoaja on? Osaamme itse kyllä tehdä hommia, emme tarvitse kokajan apua ainakaan koko aikaa.😂
Nuorilla tuo tyyppi on aina mukana.
Tyypillinen eläkeläinen on Hanna Sumari tänään 68 vuotta. Puhumattakaan kuukauden päästä 75 vuotta täyttävää siskoaan Sikke Sumaria. Onnea molemmille!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä päin Suomea?
Kiinnostaa myös puhuvatko suomea? Täällä pk-seudulla harvemmin tänä päivänä kuulee joutilaiden äijäporukoiden keskustelevan kotimaisella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä päin Suomea?
Kiinnostaa myös puhuvatko suomea? Täällä pk-seudulla harvemmin tänä päivänä kuulee joutilaiden äijäporukoiden keskustelevan kotimaisella.
Ainakin Munkkiniemessä Maxissa kokoontuu äijäporukka, samoin Tapiolassa Kaisassa ja Matinkylässä Isossa Omenassa ja Hakaniemen telttakahvilassa ja myös Nilsiässä ärrällä. Kaikki ihan suomalaisia, suurin osa eläkeläisiä.
Kuten Sumarien siskoksista huomaa eläkeikäisiä on niin monenlaisia. Vuonna 1939 syntynyt isoäitini on erilainen kuin 66v äitini, vaikka molemmat ovat eläkkeellä. Isoäiti on näittä marjastajia ja hilloajia, puuhaa mökillään aamusta iltaa. Äiti taas on aina uppoutunut kirjoihin, lukee, kirjoittaa, tutkii, opettaa, häntä ei kotihommat kiinnosta, vanhemmilla käy pari kertaa kuukaudessa siivooja kuten on käynyt aina.
Mitään maksullisia palveluita ei voi käyttää. Jos ei itse enää omat voimat riitä, soitetaan sukulaiset hätiin.
Mun pitää käydä vaihtamassa isukin autoon renkaat, vaikka omaakin vaihdan liikkeessä. Se on kuulemma kauhean kallista.
Vierailija kirjoitti:
Radion huudattaminen.
Tämä! Jumalauta että pitää huudattaa ettei kuule mitä puhutaan! Laitan radion/TVn aina päältä kun tuun käymään vaikka seuraa paheksuvia katseita ja joskus kommenttejakin. Olen kuitenkin sanonut etten tässä iässä ala kilpahuutamaan. Ylen antiin saa lisäksi telkussa tekstit päälle eli ei tarttis ääntä ollenkaan mutta... ei ihme että eivät mitään huomaa vaikka varkaat tuvassa kävisivät ja kaiken veisivät!
Vierailija kirjoitti:
Viimeisen käyttöpäivän ohittaneiden ruokien säilytys. Appiukko vaihtaa autonsa uuteen malliin joka vuosi, mutta ei raaski heittää jääkaapista pois vanhaksi mennyttä maitoa. Se on kuulemma tuhlausta.
Juuri tästä syystä hän voi vaihtaa uuteen autoon. Minäkin olen hyvin nuuka itseäni kohtaan, mutta juuri siitä syystä voin yskaks tilata itselleni vaikka matkan tai uuden auton. N77
Vierailija kirjoitti:
Mitään maksullisia palveluita ei voi käyttää. Jos ei itse enää omat voimat riitä, soitetaan sukulaiset hätiin.
Mun pitää käydä vaihtamassa isukin autoon renkaat, vaikka omaakin vaihdan liikkeessä. Se on kuulemma kauhean kallista.
Minunkin poikani vaihtaa minun autooni renkaat. Maksan hänelle 50€. Se on enemmän kuin liikkeessä, mutta minun ei tarvitse raahata renkaita minnekään tallista. N77.
Joka asiasta valittaminen ja katkeroituminen. Myös uhriutuminen, kun ei osata esim käyttää älypuhelinta tai nettipankkia. Ihan, kun ei voisi opetella.
Mattojen maaninen tamppaus joka ikinen viikko.
Se kun eläkeläiset seuraa jonkun muun eläkeläisen elämää somessa.
Kuvailee perseitään instaan toisten eläkeläisten katsottavaksi.
Syövät vanhainkodin ruokapöydässä Pipo tai Lippis päässä ja vaativat turvaruokaa.
Kävelevät kaduilla naama kiinni kännykässä.
Huutelevat ihmisille kuinka hänellä on tuhat eri sukupuolta....On ne sekasin..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Marjanpoiminta ja pakastaminen ja pakkosyöminen pakastimesta ovat täysin järjettömiä, turhia tärkeilyhommia.
Minä marjastan ja eläkkeelle on matkaa vielä 30 vuotta. Metsässä rentoutuu ja saa samalla hyötyliikuntaa. Minua ei tarvitse pakottaa syömään marjoja pakastimesta talven aikana, koska rakastan marjoja.
Jos joku loukkaantuu marjastamisestani ja marjojen pakastamisesta, niin siinäpähän sitten loukkaantuu.
Eipä täällä taida kukaan olla loukkaantunut, paitsi joku takakireä boomeri :D
Olen varmaan ns. boomeri mutta vapaamielinen ja avarakatseinen. Mitäs se minulle kuuluu mitä kukakin tekee kunhan ei ole laitonta. Eihän sieniä tai marjoja kannata sen takia kerätä että niillä jotain säästöä saisi tai perunoita, kurkkuja, tomaatteja ynnä muita kasvatella, halvemmalla saa kaupasta. Kyse ei olekaan siitä. Muutama kymmenen tuntia harrastelua ja ulkoilmaa vuodessa ja saa puhtaat ja maukkaat omat perunat, marjat sun muut. Sahtia on tullut tehtyä joka jouluksi ja juhannukseksi. Pontikkaa pitää vielä kokeilla tehdä, faijalta jäi perinnöksi kahdetkin laitteet.
Jos haluat tulla onnelliseksi, hanki puutarha 🥰🤗
Minulla on keittiössä neljä seinäkelloa ja olohuoneessa yksi. Herätyskelloja on neljä. Rannekelloja varmaan lähes kymmenen, mutta kaikki ovat rikki. Kännykästä silti katson pääasiassa kellonajan. Seinä ja herätyskellot ovat kivannäköisiä koristeina.