Mitkä eläkeikäisten tavat hämmästyttävät teitä?
Katoavia suomalaisia tapoja pohdin tässä.
Vanhempani ovat syntyneet 40-luvulla, ja heillä on ehdoton joka kesäinen rituaali käydä mansikoiden itsepoimminnassa. Tuoreita mansikoita on ämpäritolkulla, ja loppupäivä käytetään siihen, että mansikat viipaloidaan ja pakastetaan. En käsitä tätä. Halvemmaksi tulisi ostaa pakasteena tarvittaessa. Tämä ei ymmärtääkseni ole vain minun vanhempien tapa, vaan hyvin yleistä tässä ikäryhmässä.
Toinen hauska tapa on tehdä omenapiirakka omista omenoista. Piirakkaa tehdään aivan liikaa, ja toki se menee säilöön pakkaseen. Tämä pakastamisvimma on minusta hauska. Minulla ei ole pakkasessa juuri mitään muuta kuin jäätelöä, kaupan herneitä ja mansikoita.
Kommentit (460)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katsotaan joka päivä TV:stä iltauutiset klo 20:30. Saunaan mennään lauantaina klo 19:00. Tilataan paperisanomalehti kotiin. Juodaan kahvia ja syödään pullaa - osallistutaan toritapahtumiin, jos saa kahvia ilmaiseksi ja kauppoihin mennään, jos on kahvitarjoilu. Kulutetaan joutoaikaa kirpputoreilla. Jutellaan höpinöitä lähikaupan kassahenkilön kanssa. Kesällä on aina hattu tai lippalakki päässä, ettei saa auringonpistosta.
Näitä kutsutaan rutiiniksi, jotka lisäävät ihmisen hyvinvointia, terveyttä, onnellisuutta, antaa hyvän ja syvän yöunen ja levon, energiaa päivään, parantaa sosiaalisia taitoja jne.
Ja tänä päivänä moni nuori pitää näitä trendikkäinä, jotka haluavat tasapainoisen elämän. Ja tuohon voisi lisätä, moni menee nukkumaan klo 21.00
Minusta on aika surullista jos televisio rytmittää elämää.
Miten itselläsi se puhelimen selaaminen🤔🤭
Saako hengitellä. Siitä vain, kaatopaikalle vain. Jos olisin voinut, niin olisin mennyt mielenosoitus marssille jossa vaadittiin ihmisarvoista kohtelua ikäihmisille. T: 20 vuotias
Kyvyttömyys valita rahka tai jugurtti kaupasta.
Vierailija kirjoitti:
Eiköpä ne tavat muodostu luonteenpiirteitä myötäillen. Jos on nuuka, niin esim ruokajutut menee sen mukaan, että mitään ei voi heittää menemään, oli se tuote miltä vuosikymmeneltä tai -sadalta tahansa. Tai jos on aina ollut hyvin vieraanvarainen, niin on ikivanhanakin höveli ja tuputtamassa lapsenlapsille setelirahaa. Jos on besserwisserin vikaa, niin kyllä se toisten neuvominen ja kädestä pitäen opastus vielä vanhuksenakin jatkuu.
Mihin me jouduttais ilman meidän viisaita ja periaatteistaan kiinni pitäviä mummeleita ja pappeleita. - Turmioon!
Ja valtaosa ihmisistä on noiden ääripäiden välistä.
Erehdyin valittamaan Suomen talvea, kun kävely liukkaalla ja lumessa työlästä, verrattuna kesään. Sain sitten kuulla, että ihan hyvin pystyy kulkemaan myös talvella ja Me hiihdettiin talvisin 5 km kouluun. Ei silloin aurattu teitä. Ok.
Nuorena ihmettelin itsekin miksi eläkeläiset ajaa vanhalla autonromulla. Nyt viidentoista vuoden työttömyyden jälkeen en ihmettele yhtään!
Meillä sitä kerätäänkin tyhjiä maitopurkkeja. Ette uskokaan, miten hyvä niissä on kasvattaa tomaatintaimet. Joka syksy pitää kutoa ainakin kymmenen paria villasukkia. Kuluvat äkkiä mökillä saappaissa, mutta varsiin voi kutoa uudet terät. Talvella käydään teatterissa ja oopperassa. Illalla katsotaan aina uutiset ja a-studio. Luetaan kirjoja, paljon kirjoja, harrastetaan ristisanoja ja vieraita kieliä. Tykätään linnuista, kasveista ja luonnosta muutenkin. Missään ilmaiskahveilla ei kyllä käydä, kirpputoreilla paljonkin, koska antiikkiharrastus. Ei jakseta marjastaa, mutta kasvatetaan kyllä marjoja itse, lavakauluksissa mansikoita ja pensasmustikoita. Ravintoloissa ei käydä, vaan tehdään kunnon kotiruokaa. Joskus leivotaankin. Rahaa on tilillä ja käteistä piilossa. Ei sijoiteta. Vanhat huonekalut ja tuulipuvun tapaiset on.
Jokaiseen ikäluokkaan kuuluvat varmaan ihan omat jutut. Vanhukset voivat pyöräillä, mutta harva kai painelee skuutilla pitkin kaupunkia. Vanhukset saattavat olla säästäväisiä, mutta heillä saattaa myös olla pienet eläkkeet, ja odottamattomia menoja voi tulla, koska asunnoissa kaikki on jo vanhaa. Vanhukset ovat yksinkertaisesti tottuneet erilaiseen elämäntapaan kuin nuoret. Miksi se olisi jotenkin huonompi tai naurettavampi kuin tämä nykyisten nuorten sukupolvien tuhlaileva tyytymätön elämä? Voimien ja liikuntakyvyn heikkeneminen asettaa monilla omia rajoituksia liikkumiseen.
Vierailija kirjoitti:
Se, että jatkavat työelämässä.
Meidänkin työpaikassa 68- vuotias kitkuttelee.
Jos pitää työstään, niin en ihmettele. Sellaisiakin ihmisiä on, joiden mielestä töissä on mukavaa ja sekin on tietysti kivaa, että siitä maksetaan.
Yleensä nämä ihmiset ovat muutenkin hyvin pirteitä ja hyväkuntoisia.
Väsyneet, huonokuntoiset ja he, jotka eivät enää jaksa seurata alansa kehitystä, harvemmin jatkavat työntekoa vielä eläkeiässä.
Vierailija kirjoitti:
Erehdyin valittamaan Suomen talvea, kun kävely liukkaalla ja lumessa työlästä, verrattuna kesään. Sain sitten kuulla, että ihan hyvin pystyy kulkemaan myös talvella ja Me hiihdettiin talvisin 5 km kouluun. Ei silloin aurattu teitä. Ok.
Eivätkös juuri eläkeläiset valita sitä liukkautta? Heillähän usein murtuu lonkka, jos liukastuu esim. ajotietä ylittäessä talvella. Pitää talvella ulk9na aina olla nastakengät jalassa.
Jotenkin huvittavaa, jos vieläkin on eläkeläisiä, jotka sanovat hiihtäneensä kouluun kilometrikaupalla. Omassa lapsuudessani 60-luvulla kuulin niitä juttuja usein ja luulin niiden olevan jo menneen talven lumia. Ilmeisesti ne jutut eivät muutu ikinä.
Äitini, eläkeläinen, "jatkaa" aina kaikkia ruokia. Pasteijat maistuvat riisipasteijoilta koska ne on jatkettu riisillä. Telkkarista kattoo kauniit ja rohkeat ja salatut elämät ja huudattaa telsua niin että mulla meinaa pää hajota. Herättää kaikki viideltä ja menee sitte ite nukkumaan. Rähisee joka asiasta jos kaikki ei tehdä niinku hän tahtoo.
Olen taiteilijaeläkkeellä enkä tunnista itseäni mistään noista mainitsemistanne tavoista. En marjasta enkä säilö, en kerää jogurttipurkkeja enkä huudata uutisia. Minulla ei ole televisiota eikä radiota. En myöskään laita ruokaa enkä leivo. Mitä sitten teen päivät pitkät? Teen kirjallisia hommia: suomennan, luen ja kirjoitan. Ajattelen.
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin huvittavaa, jos vieläkin on eläkeläisiä, jotka sanovat hiihtäneensä kouluun kilometrikaupalla. Omassa lapsuudessani 60-luvulla kuulin niitä juttuja usein ja luulin niiden olevan jo menneen talven lumia. Ilmeisesti ne jutut eivät muutu ikinä.
Minäkin olen 60-luvun lapsi, eikä silloin hiihdetty kouluun kun asuttiin keskellä kaupunkia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkin olen 60-luvun lapsi, eikä silloin hiihdetty kouluun kun asuttiin keskellä kaupunkia.
Meinaatko ettei maalla ole käyty koulussa.
Vierailija kirjoitti:
Vanhat miehet, jotka kokoontuu istumaan jonnekkin ostoskeskuksen penkeille :D
Parempi kai se on, kun että istuisivat baarissa tuoppi edessään. Ihminen tarvitsee kavereita ja juttuseuraa myös vanhetessaan. Tulepa katsomaan tänne Espanjaan, kun papparaiset ja mummotkin istuskelevat puiston penkeillä tai pikkukylissä nostavat tuolin ulos oven pieleen ja naapuri tekee samoin.
Olenko omituinen otus , en tee mitään mainituista. Anoppi aikoinaan ilmoitti nyt mennään mustikkaan, vastasin ettei mennä, niitä myydään Hakaniemen torilla jos tarvitsen. Mulla ei ole tilaa eikä tarvetta säilytellä jugurttipurkkeja viime vuosikymmeneltä. Itseasiassa tavaraa olisi vieläkin vähemmän , jos saisin itse päättää, nyt mies hankaa vastaan. Mihin tarvitaan 8 vasaraa ? Laiska minusta tuli kun lopetin duunin, vaatii itsekuria ryhtyä hommiin. Sen jälkeen kyllä sujuu. Inhoan kansanjoukkoja, en ole ikinä ollut ämpärijonossa kympin alennuksen toivossa. Pakastimessani on leipää ja valmista ruokaa .Ei missään nimessä mansikoita ! En osaa leipoa pullaa enkä tehdä klapeja.
Villasukkia kudon kesäisin kun istun auringossa ja ilman SPF50: tä .
T.70v+
Liikenteessä sekoilu ja etuilu nyt enimmäkseen. Vanhusten määrä se vain kasvaa ja sen kyllä huomaa tuolla liikenteessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhat miehet, jotka kokoontuu istumaan jonnekkin ostoskeskuksen penkeille :D
Missä päin Suomea?
Kiinnostaa myös puhuvatko suomea? Täällä pk-seudulla harvemmin tänä päivänä kuulee joutilaiden äijäporukoiden keskustelevan kotimaisella.
Ainakin Munkkiniemessä Maxissa kokoontuu äijäporukka, samoin Tapiolassa Kaisassa ja Matinkylässä Isossa Omenassa ja Hakaniemen telttakahvilassa ja myös Nilsiässä ärrällä. Kaikki ihan suomalaisia, suurin osa eläkeläisiä.
Meillä päin joukko vanhoja miehiä istuu joka aamu kirjastossa juttelemassa. Ei tarvitse tilata kahvia tai mitään muutakaan.
Kun minä olin nuorempi, kirjastossa ei saanut jutella. Heti tuli kirjastontäti hyssyttelemään. Niin ne ajat muuttuu. Nykyään oma lähikirjasto on joku leon leikkimaa. Hirveä kiljunta ja melske. Ei siellä pysty olemaan.
Meillä päin joukko vanhoja miehiä istuu joka aamu kirjastossa juttelemassa. Ei tarvitse tilata kahvia tai mitään muutakaan.