Mitkä eläkeikäisten tavat hämmästyttävät teitä?
Katoavia suomalaisia tapoja pohdin tässä.
Vanhempani ovat syntyneet 40-luvulla, ja heillä on ehdoton joka kesäinen rituaali käydä mansikoiden itsepoimminnassa. Tuoreita mansikoita on ämpäritolkulla, ja loppupäivä käytetään siihen, että mansikat viipaloidaan ja pakastetaan. En käsitä tätä. Halvemmaksi tulisi ostaa pakasteena tarvittaessa. Tämä ei ymmärtääkseni ole vain minun vanhempien tapa, vaan hyvin yleistä tässä ikäryhmässä.
Toinen hauska tapa on tehdä omenapiirakka omista omenoista. Piirakkaa tehdään aivan liikaa, ja toki se menee säilöön pakkaseen. Tämä pakastamisvimma on minusta hauska. Minulla ei ole pakkasessa juuri mitään muuta kuin jäätelöä, kaupan herneitä ja mansikoita.
Kommentit (492)
Aah, marjafasismi. 😃 Marjojen tulee olla paitsi suomalaisia, myös epäteollisia. 🤣 Ja marjat ovat ylipäätään emotionaalisesti tärkeitä.
Kukin tavallaan, mutta hinnalla noissa ei kyllä kannata keulia. Toki jengillä on 1990-luvulla muodostetut käsitteet, että ulkomaiset marjat ovat pahoja. Kuitenkin huhtikuulta alkoi jo espanjalaisten mansikoiden kausi, ja ne maistuvat paremmilta kuin kotimaiset ja ovat kiinteitä ja mukavia vetisten kotimaisten sijaan. Ja viime viikolla 900 g rasia isoja komeita ja ihania mansikoita oli 4,90 € ja 400-500 gramman rasioita saa kahdella tai kolmella eurolla. Ja minkään ruuan maku ja koostumus ei pakastamalla parane.
Uskon, että iso osa vanhoista ihmisistä voisi haluta viedä minulta Suomen kansalaisuuden näiden mielipiteiden perusteella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitää joka paikassa ryysätä jonon keulille? Pelkääkö ne, että kuolema korjaa jos on jonon hännillä tai keskellä?
Minkä ihmeen jonon keulille?
Minä en jonota missään muualla kuin kauppojen kassoilla, ja siellä ei kyllä pysty edellä olevia pois tuuppimaan ja "keulimaan."
Kahviloissa on sama juttu, ei siinä tiskin jonossa voi muita syrjään työntää. Kaikki ottaa tarjottimensa ja tuotteensa ihan järjestyksessä.
Apteekeissa on vuoronumerot, lääkärin vastaanotolle kutsuu lääkäri itse. En nyt keksi mitään jonoa, missä voisi etuilla.
Meidän apteekeissa ei ole kassoille vuoronumeroa. Siinä voi etuilla.
Etuilu voi johtua siitäkin, että huomiokyky on huonontunut. Sitä vaan säntää muiden ohi, kun ei huomaa heitä. Tai ei tajua, että nuo odottavat vuoroaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täytin viikko sitten 80v ja tunnistan osan esitetyistä käytömalleista muiden ikäihmisten kohdalla, mutta emme ole suinkaan kaikki samaa maata. Olen kyllä ihmetellyt muutaman nuoren kohdalla sitä, että pitää tilata paperilehti vaikka valitetaan rahan niukkuudesta. Itse olen tilannut digiversion jo yli 10 vuotta ja hinta on noin kolmannes paperiversiosta. Tarjouksia on saatavilla. Kun eläkeikä alkoi, päätin että en enää äänestä myös eläkeikäisiä ( yli 65v ) eduskuntaan eikä myös kunnanhallintoon. Presidenttiä kyllä äänestin ja onkin poikkeus. Suosittelen samaa kaikille.
Mulla tää sama mutta pitää olla nuorempi kuin 60 niin että ei tule eläkeikää valtuustokaudella. Ihan nuoriakaan en äänestä, alaikä on 30.
Aivan hyvä mittari sinullakin. Kuten kerroin äänestin presidenttiä, eli Niinistöä toiselle kaudelle vaikka ikää hänellä oli kosolti. Ylipäätään olen jopa ihmetellyt miksi monet äänestävät ikäihmisiä vaaltuustoihin ja eduskuntaan. Eduskunnasta jäänyt saa kuitenkin hyvän eläkkeenkin, joten ei pitäisi pyrkiä enää, jos on jo eläkeikä täynnä.
Vierailija kirjoitti:
Säästäminen. Ikää 90-V, tilillä kymmeniä tuhansia, omaisuutta satojatuhansia. Loppusuoralla jo, mutta rahaa ei kuluteta mihinkään, jolla omaa elämänlaatua saisi parannettua.
Säästäminen tarkoittaa myös valitettavasti jokaisen kaupasta ostetun muovisen salaattirasia pesemistä ja kaappiin laittamista, rikkinöisisssä vaatteissa kulkemista jne.
Ei taida moni tietää, että monilla vanhuksilla liiallinen säästäminen näkyy dementian oireena. Se mainitaan dementian oireiden tuntomerkeissä. Tunnen muutaman, joilla on omaisuutta ja kunnon eläkkeet mutta kituuttaminen on mielessä kaiken aikaa. Eli kytätään punalaputettuja ruokia jne. Eikä ole edes lapsia jotka perisivät.
Vierailija kirjoitti:
Ostapa joskus mansikoita kaupasta ja pakasta myös itse ja sitten vertaa, niin huomaat miten suuri ero niissä on. Olen saanut kaupasta viime aikoina niin huonolaatuisia, ihan lähes pilaantuneita (suomalaisia) pakastemansikoita, että en enää aio ostaa niitä, vaan pakastaa itse. Kun pakastaa itse, voi varmistua hyvästä laadusta -ovat todella hyviä ja maistuvat kesälle.
Olen tehnyt saman huomion. Kummallisia, melkein mustia isoja mansikoita mätetty tavallisen näköisten sekaan. Sulaessaan ovat ihan muusia.
Vierailija kirjoitti:
Aah, marjafasismi. 😃 Marjojen tulee olla paitsi suomalaisia, myös epäteollisia. 🤣 Ja marjat ovat ylipäätään emotionaalisesti tärkeitä.
Kukin tavallaan, mutta hinnalla noissa ei kyllä kannata keulia. Toki jengillä on 1990-luvulla muodostetut käsitteet, että ulkomaiset marjat ovat pahoja. Kuitenkin huhtikuulta alkoi jo espanjalaisten mansikoiden kausi, ja ne maistuvat paremmilta kuin kotimaiset ja ovat kiinteitä ja mukavia vetisten kotimaisten sijaan. Ja viime viikolla 900 g rasia isoja komeita ja ihania mansikoita oli 4,90 € ja 400-500 gramman rasioita saa kahdella tai kolmella eurolla. Ja minkään ruuan maku ja koostumus ei pakastamalla parane.
Uskon, että iso osa vanhoista ihmisistä voisi haluta viedä minulta Suomen kansalaisuuden näiden mielipiteiden perusteella.
Ekaa kertaa eläissäni ostin espanjalaisia mansikoita.
Edellisen kannattaa tutkituttaa suunsa, ei maistuneet miltään, ei edes pahalta!
Odotan kotimaisia!
Vierailija kirjoitti:
Mulla on röyhkeät vanhukset. Naiset sekä miehet. Yleisissä saunoissa on hävytöntä viskata kauhatolkulla vettä ja koko ämpäri melkein tyhjäksi ja sitten, kun se tyhjentyy, seuraava otetaan esiin ja jatketaan kysymättä lainkaan muiden siellä oli joiden mielipidettä asiasta. Saunat eivät saa olla tuhottoman kuumia !!!! Kaikkien iho ei sitä kestä . Luulisi vanhusten iho nyt olevan herkkä ! Toista se oli vanhassa Oulun edenissä Nallikarissa. Siellä oli mukava sauna ! Paras. Siellä tuli löylyä tasaisin väliajoin jostakin, eikä kukaan heittänyt löylyä ikinä. Ne Sangot vievät kauheasti tilaa saunasta, kun niitä on 2 tai enemmän. Sitä löylyä EI SAA heittää kun Max 1-2 kauhallista kerralla, odotus ainakin 4-5 minsaa, sitten vasta sama jne. Ja aina kysytään se LUPA !!!!!!! Joka ikinen kerta !
Nallikari se hieno paikka olikin!
Lapsi sai semmosen streptokokin että oksat pois!
Lääkäri sanoi ettei ole ikinä nähnyt niin ärhäkkää, kaks plussaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ekaa kertaa eläissäni ostin espanjalaisia mansikoita.
Edellisen kannattaa tutkituttaa suunsa, ei maistuneet miltään, ei edes pahalta!
Odotan kotimaisia!
Kotimaisiakin on kyllä myynnissä, ottaa silmän käteen vaan. Ne on niitä jotka mukavasti valuttavat nestettä jo kauppakassissa, nami. Ehkä on tullut syötyä liikaa sokeria jos ei marjat maistu millekään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on röyhkeät vanhukset. Naiset sekä miehet. Yleisissä saunoissa on hävytöntä viskata kauhatolkulla vettä ja koko ämpäri melkein tyhjäksi ja sitten, kun se tyhjentyy, seuraava otetaan esiin ja jatketaan kysymättä lainkaan muiden siellä oli joiden mielipidettä asiasta. Saunat eivät saa olla tuhottoman kuumia !!!! Kaikkien iho ei sitä kestä . Luulisi vanhusten iho nyt olevan herkkä ! Toista se oli vanhassa Oulun edenissä Nallikarissa. Siellä oli mukava sauna ! Paras. Siellä tuli löylyä tasaisin väliajoin jostakin, eikä kukaan heittänyt löylyä ikinä. Ne Sangot vievät kauheasti tilaa saunasta, kun niitä on 2 tai enemmän. Sitä löylyä EI SAA heittää kun Max 1-2 kauhallista kerralla, odotus ainakin 4-5 minsaa, sitten vasta sama jne. Ja aina kysytään se LUPA !!!!!!! Joka ikinen kerta !
Nallikari se hieno paikka olikin!
Lapsi sai semmosen streptokokin että oksat pois!
Lääkäri sanoi ettei ole ikinä nähnyt niin ärhäkkää, kaks plussaa!
Tämä on myös erittäin eläkeläisjuttu. Etelänmatkakohteet ovat huonoja sen perusteella, että naapurin Veikko tai Marjatta sai siellä ripulia. Siksi emme ikinä mene Thaimaahan, Ouluun tai Benalmadenaan. Gardajärveä ja Kuopiota ehkä voisi harkita.
Nykyiset eläkeläiset on kyllä jo niin kirjava joukko, että en keksi mitään tapoja, joita vain HE noudattavat.
Sen olen kumminkin todennut, että ikinä aikaisemmin en ole törmännyt tällaiseen tapaan, että haukutaan oikein joukolla omia vanhempia ja isovanhempia.
Tästäkin ketjusta tuli melkein samantien eläkeläisten haukkumisketju, vaikka piti vain kummastella jotain heidän tapojaan. Jos nyt sellaisia tapoja olisi, joita ei noudata yhtä lailla nuoremmatkin.
Esim. se tapa, että mies nostaa hattua tervehtiessään. Jotkut vanhat eläkeläismiehet tekee vielä tätä, mutta kuolemassa se tapa todella on.
Eläkeukkojen kokoontuminen yhteen jonnekin torille tai ostarin penkeille ei ole sen kummallisempaa kuin se, että nuoret kokoontuu yhteen. Niinhän he on aina tehneet. Nuoremmat ei viihdy toreilla, mutta ostareilla kyllä. Kun itse olin nuori, meidän kokoontumispaikka oli linja-autoaseman ulkopenkit ja joskus kökittiin siellä sisälläkin.
Onko se joku kummastelun paikka, jos samanikäiset tykkää tavata toisiaan?
Nykyään kokoontuu keski-ikäiset jäppiset jonnekin huoltoaseman baariin, joku ostaa kupin kahvia, kaikki ei sitäkään. Ja mikä mölinä.
Kyllähän se aika pula-aikaa oli 60-luvulle asti. Itselläni ei ole mitään keräysvimmaa mutta voihan jollain olla. Pakastimeen ostan aina uudet purkit ( niitä kertakäyttöisiä) enkä mitään maito ym. pestyjä bakteereineen, vahoineen käytä.