Äiti sai eläkepaperit. 42 vuotta 3-vuorotyötä takana ja eläke naurettava 1623€ miinus verot!
Suoraan sanottuna vtuttaa tällaiset eläkkeet kun toisaalta saa lukea että kolme vuotta Suomessa oleskellut saa lähes saman suuruisen eläkkeen. Onko tässä MITÄÄN järkeä?!
Kommentit (933)
Vierailija kirjoitti:
Palkka on ollut pieni, siksi myös eläke on tuollainen. Mulla on työuraa 26 vuotta takana ja eläkekertymä noin 2000 euroa toimistotyöstä.
Uraa siis jäljellä vielä 16-18 vuotta
Ap varmaan tulevaisuudessa yllättyy omastakin eläkkeestään, kun noin kovasti yllättyi äitinsä eläkkeestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos jaksan loppuun saakka eli sinne 70v huudeille niikn arvio 1600. Ehditään leikata vielä monta kertaa. En tajua miten eläkkeet tulee yllätyksenä. Eikö ihmiset selvitä asioita etukäteen.
Näinpä. Etukäteen kannattaa selvittää. Sivuhuomautuksena tähän vielä, että minäkin ajattelin että tekisin töitä 70 v huudeille, mutta olin 62 v kun tuli yt:t ja irtisanottiin. Suunnitelmat voivat siis muuttua ilman että niihin voi juurikaan itse vaikuttaa. 62-v on aika toivotonta saada enää uutta työtä, koska rekrytoijat asennoituu, että työuraa olisi kuitenkin vain 3 vuotta ja 65-vuotiaana jäisi eläkkeelle. Eläkekertymä voi siis jäädä pienemmäksi kuin olit ajatellut, vaikka selvittäisitkin etukäteen. Siihenkin kannattaa varautua.
Mun äiti teki nollatuntisopimuksen jäätyään eläkkeelle, ja saa ihan kivasti vuoroja nyt kun nuorempaa sukupolvea ei osa-aikatyöt houkuta. Ja enempää tonnia ei kannata eläkkeen päälle tienatakaan, kun verotus syö hyödyt.
Hyvä sinun äidille. Mutta kaikilla ei ole sellainen työ, että sitä voisi tehdä nollatuntisopimuksella tai osa-aikaisesti.
Ja mikähän sellainen työ olisi? Ja sellaista ”paskaduuniakin” olisi nyt hyvin tarjolla jota kuka tahansa pystyy tekemään.
Mun isäkin naureskelee, että miksi vain lääkärit ja juristit voisi tehdä töitä ysikymppisenä ja koodaa vielä 72 vuotiaana oman firman kautta.
Vierailija kirjoitti:
Miksi muka täällä 3 vuotta asuneet elätitt saisivat eläkettä?
Siksi koska onhan se rankkaa jatkuva kyläily sukulaisten luona omassa kotimaassaan, lentokenttien jonotukset turvatarkastuksista puhumattakaan. Ja takaisinkin pitää tulla jottei eläkeputki katkea.
Jos pysyy hengissä syömättä puuta, on suomessa rikas. Pulinat pois. Elämää ei kuulu elää, vaan hengissä pysyminen on suomalaisuutta parhaimmillaan.
Koska kukaan ei asialle mitään tee, oletan että toivotte lastenne elämän olevan kitumista alusta loppuun. Melkosta vanhempainrakkautta.
Unconditional love, näin kansainvälisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On järkeä. Työeläke on paremassa turvassa leikkauksilta kuin kelan eläkkeet.
Se on ihan sama millä nimellä sitä pientä eläkettä jaellaan. Tarvittaessa eläkeläinenkin saa asumistukea ja toimeentulotukea. Jos on työttömänä pärjännyt läpi elämänsä, pärjää kyllä eläkeläisenäkin.
En kyllä tajua, miksi pitää eläkettä edes maksaa, jos ei ole koskaan töitä tehnyt. Ihan hyvin voisi pärjätä loppuun asti niillä samoilla sosiaalituilla, jos niihin on tarve. Eihän kaikki ole köyhiä, jotka ei töitä tee. Rikkaillekin kuitenkin Kela maksaa kansaneläkkeen kun tulevat tiettyyn ikään.
"Suoraan sanottuna vtuttaa tällaiset eläkkeet kun toisaalta saa lukea että kolme vuotta Suomessa oleskellut saa lähes saman suuruisen eläkkeen. Onko tässä MITÄÄN järkeä?!"
Oliko äitisi valtiolla tai kunnalla töissä? Jos ei, valita hänen työnantajalleen huonosta palkasta.
Vierailija kirjoitti:
Paljonko äidin tulot on olleet kuukaudessa viimeiset vuodet?
Tuossa iässä onneksi yleensä isot hankinnat, niin kuin talot, mökit yms on jo tehty ja maksettu.
Luuletko että kaikilla eläkeläisillä on talo, mökki, auto? Ei todellakaan ole.
Vierailija kirjoitti:
Eipä tuosta summasta juuri veroa mene, mutta eipä se häävi silti ole. Palkka on ollut vuorotyöstä huolimatta pieni.
Menee joka tapauksessa yli 10% veroa ja elinaikakerroin ,joka pienentää pysyvästi eläkettä noin yli tai alle 4,5 %. Ja ei tuo eläke huono ole,ihan normi naisalojen työeläke. Itse saan satasen vähemmän,netto 1370.
Eläkkeisiin menee vuodessa 40 miljardia, ei tosiaan mitään järkeä
Kannattaa hakeutua työhön josta maksetaan mahdollisimman hyvää palkkaa. Silloin saa myös paremman eläkkeen koska eläke perustuu maksettuihin eläkemaksuihin.
Toki mikään ei estä säästämistä myös itse.
Muiden ihmisten (eli valtion) tehtävä ei ole maksaa kenellekään ”hyvää” eläkettä. Muiden ihmisten rahoista voidaan maksaa korkeintaan sen verran että saa välttämättömän toimeentulon. Kaikki sen päälle tuleva pitää ansaita itse.
Ikävää jos sen sisäistää vasta eläkkeelle jäädessä.
Vierailija kirjoitti:
Ap varmaan tulevaisuudessa yllättyy omastakin eläkkeestään, kun noin kovasti yllättyi äitinsä eläkkeestä.
Eihän se yllätys suuri ollut mutta odotin kyllä parisataa enemmän. Vtutuskäyrä tässä vain kohosi. Äiti on sentäs maksanut veronsa Suomeen koko työuransa ajan vrt kolme vuotta Suomessa asuneisiin. AP
Vierailija kirjoitti:
Eipä tuosta summasta juuri veroa mene, mutta eipä se häävi silti ole. Palkka on ollut vuorotyöstä huolimatta pieni.
Nimenomaan, pieni palkka tuottaa pientä eläkettä. Lisäksi jos on ollut vaikkapa pitkään kotihoidon tuella, äitiyslomilla tai puolipäiväisellä viikolla, eläkekertymä jää niukaksi.
Ihmettelen, etteivät ihmiset tätä tajua. Työeläke perustuu lakiin ja laskukaavat ovat ihan samoja kaikille. Ja tietoa on julkisesti saatavilla jokaiselle, joka sitä viitsii etsiä.
Vierailija kirjoitti:
Eläkkeiden tarkoitus on turvata toimeentulo työuran päätyttyä, ei ylläpitää samaa tulotasoa kuin työvuosina.
Missä niin on sanottu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos jaksan loppuun saakka eli sinne 70v huudeille niikn arvio 1600. Ehditään leikata vielä monta kertaa. En tajua miten eläkkeet tulee yllätyksenä. Eikö ihmiset selvitä asioita etukäteen.
Näinpä. Etukäteen kannattaa selvittää. Sivuhuomautuksena tähän vielä, että minäkin ajattelin että tekisin töitä 70 v huudeille, mutta olin 62 v kun tuli yt:t ja irtisanottiin. Suunnitelmat voivat siis muuttua ilman että niihin voi juurikaan itse vaikuttaa. 62-v on aika toivotonta saada enää uutta työtä, koska rekrytoijat asennoituu, että työuraa olisi kuitenkin vain 3 vuotta ja 65-vuotiaana jäisi eläkkeelle. Eläkekertymä voi siis jäädä pienemmäksi kuin olit ajatellut, vaikka selvittäisitkin etukäteen. Siihenkin kannattaa varautua.
Mun äiti teki nollatuntisopimuksen jäätyään eläkkeelle, ja saa ihan kivasti vuoroja nyt kun nuorempaa sukupolvea ei osa-aikatyöt houkuta. Ja enempää tonnia ei kannata eläkkeen päälle tienatakaan, kun verotus syö hyödyt.
Hyvä sinun äidille. Mutta kaikilla ei ole sellainen työ, että sitä voisi tehdä nollatuntisopimuksella tai osa-aikaisesti.
Ja mikähän sellainen työ olisi? Ja sellaista ”paskaduuniakin” olisi nyt hyvin tarjolla jota kuka tahansa pystyy tekemään.
Mun isäkin naureskelee, että miksi vain lääkärit ja juristit voisi tehdä töitä ysikymppisenä ja koodaa vielä 72 vuotiaana oman firman kautta.
Tosi harva pystyy aloittaa tekemään "paskaduunia" eläkeiässä, jos on koko ikänsä tehnyt jotain akateemista asiantuntija- tai johtamistyötä. Jotkut ei ole lainkaan käytännön ihmisiä, toisilla ei välttämättä fyysinen kunto riitä. Eikä ehkä ole taloudellista pakkoa, niin miksi aloittaisivat? Jos on rahaa, niin mieluummin nauttii vapaudesta ja matkustelee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No minun eläkkeeni tulee olemaan noin 1200 euroa, maataloustyöstä, jos pystyn jatkamaan eläkeikään asti. Itse ei pysty tuohon vaikuttamaan, koska viljelijän eläke määräytyy hehtaarien eikä tulojen mukaan. Työuraa tällä hetkellä 38 vuotta takana.
Toi muuten on totta. Jotenkin tuo maatalousväestön nirhaaminen Suomessa on vaan jotenkin outoo. Kaupan keskusliikkeet vetää melkoista katetta mutta milloinka maaJussi maaPirkko voisi ajatella et hei, tässähän on kate kohillaan?
Kyllä. Hintaa saa hilattua oikeampaan suuntaan viljelemällä erikoiskasveja luomuna ja suoramyynnillä. Kaiken lihan myimme suoraan kuluttajille, mutta sekin muuttui kannattamattomammaksi kuin se, että toinen menee muihin töihin, joten eläimet lähtivät, kun käyttelimme taskulaskinta ja mietimme omaa terveyttä ja jaksamista. Se oli oikea päätös. Puoliso siis meni muihin töihin, että saamme velat maksettua. Hänen eläkkeensä tulee siis olemaan parempi kuin minun. Ja velkaa on enää alle satatuhatta, tosin joudumme vielä uuden puimurin ostamaan, entinen on museokamaa.
Vierailija kirjoitti:
Palkka on ollut pieni, siksi myös eläke on tuollainen. Mulla on työuraa 26 vuotta takana ja eläkekertymä noin 2000 euroa toimistotyöstä.
Minä vaihdoin tuottavaan työhön 20 vuoden toimimistotyövuoden jälkeen kouluttautumalla oppisopimuksella uudelle alalle ja se tulee nostamaan myös eläkertymääni. Huijaamme itseämme alistumalla ”olosuhteisiin”. Elämä ei ole vankila, vaikka aika moni tuntuu niin välillä uskovan. Ihminen vain on laiska ja tykkää toimia vanhalla tavalla.
Tiedät kyllä, mitä puoluetta kannattaa äänestää ja mitä ei, jos tällainen asia ottaa päähän.
Vierailija kirjoitti:
Vasemmisto on luvannut leikata seuraavien vaalien jälkeen eläkkeistä, joten miten olis vielä satanen pois jonkun työttömän kaljoitteluun?
Linkki tuohon tietoon.
Onhan tuo summa kuin märkä haiseva rätti eläkkeensaajan kasvoille. Itselleni tulee suunnilleen sama, ehkä pari sataa enemmän, välillä 3-vuorotyötä, enemmän kuitenkin päivävuoroa. Veroprosentti saisi olla pienempi niillä joilla pitkä työhistoria, verrattuna vapaamatkustajiin.