Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Äiti sai eläkepaperit. 42 vuotta 3-vuorotyötä takana ja eläke naurettava 1623€ miinus verot!

Vierailija
08.05.2026 |

Suoraan sanottuna vtuttaa tällaiset eläkkeet kun toisaalta saa lukea että kolme vuotta Suomessa oleskellut saa lähes saman suuruisen eläkkeen. Onko tässä MITÄÄN järkeä?!

Kommentit (893)

Vierailija
41/893 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, miksi tehdä pienellä palkalla työtä ja odottaa että eläke olisi iso?

Jos haluaa enemmän rahaa, niin kaksi vaihtoehtoa: vaihtaa parempi palkkaiseen työhön tai tehdä enemmän töitä. Sillä se eläke korjaantuu, ei itkemällä tuuleen

Vierailija
42/893 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi muka täällä 3 vuotta asuneet elätitt saisivat eläkettä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/893 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On järkeä. Työeläke on paremassa turvassa leikkauksilta kuin kelan eläkkeet. 

Kummatko ovat maksaneet enemmän veroa elämänsä aikana, työeläkkeellä olevat vai Kelan eläkkeellä olevat? 

Voisi laskea noin suurinpiirtein kuinka paljon 42 vuotta työssä ollut on kartuttanut Valtion kassaa verotuloilla. 

Voi tyttökulta, suurin osa suomalaisista ei saavuta nettomaksajan roolia koko ikänsä aikana vaikka miten laskisi. Se, kun ei vielä riitä, että käy töissä, varsinkaan jos on ollut esim koko ikänsä ”kunnalla” hommissa. 

Vierailija
44/893 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaanhoitajien keskieläke on 2000€/kk. Äitisi on hoitanut lapsia kotona pitkään. Kouluikään asti? Tai tehnyt lyhennettyä työaikaa. Panosti. Tai sitten jo kun työpaikan eläke puuttuu. 

Vierailija
45/893 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomeen on ties kenen toimesta rakennettu sellainen eläkejärjestelmä missä verotus ja tukijärjestelmät tasaavat eläkkeellä olevien tuloja niin, että matalapalkka-aloilla työskennelleiden ja takuueläkettä saavien nettotuloissa ei ole juurikaan eroa. Minä en ole ollut ihan matalapalkkainen ja bruttoeläkkeeni onkin huikeat 2050 euroa josta verojen jälkeen käteen jää n. 1650 euroa mikä ei sekään ole kuin runsaat pari sataa euroa enemmän kuin takuueläkettä saavan tulot jos lasketaan mukaan hänen saamansa mahdollinen asumistuki n. 400 euroa (koska asumis- ym. tuet lasketaan yleensä bruttotulojen mukaan en ole tukikelpoinen). Tässä järjestelmässä ei olisi mitään nurisemisen aihetta jos takuueläkettä saisivat vain he, jotka ovat vammansa tai sairautensa takia osittain tai kokonaan kyvyttömiä tekemään mitään töitä, mutta näinhän ei tosiasiassa tänä päivänä ole. Paljostakaan työn tekemisestä ei monelle eläkkeelle jäädessä jää käteen juuri muuta kuin tekemisen eteen nähty vaiva jos verrataan tavallisten palkansaajien nettoeläkkeitä takuueläkkeisiin.

Vierailija
46/893 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

aika oudon pieni, mulla 9v työelämää jäljellä ja jos saa loppuun asti tehdä niin laskurin mukaan 3400€/kk. Kyllä tolla jo elelee.

Paperimiehen eläke? 

Vierailija
47/893 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos jaksan loppuun saakka eli sinne 70v huudeille niikn arvio 1600. Ehditään leikata vielä monta kertaa. En tajua miten eläkkeet tulee yllätyksenä. Eikö ihmiset selvitä asioita etukäteen.

Näinpä. Etukäteen kannattaa selvittää. Sivuhuomautuksena tähän vielä, että minäkin ajattelin että tekisin töitä 70 v huudeille, mutta olin 62 v kun tuli yt:t ja irtisanottiin. Suunnitelmat voivat siis muuttua ilman että niihin voi juurikaan itse vaikuttaa. 62-v on aika toivotonta saada enää uutta työtä, koska rekrytoijat asennoituu, että työuraa olisi kuitenkin vain 3 vuotta ja 65-vuotiaana jäisi eläkkeelle. Eläkekertymä voi siis jäädä pienemmäksi kuin olit ajatellut, vaikka selvittäisitkin etukäteen. Siihenkin kannattaa varautua. 

Mun äiti teki nollatuntisopimuksen jäätyään eläkkeelle,  ja saa ihan kivasti vuoroja nyt kun nuorempaa sukupolvea ei osa-aikatyöt houkuta. Ja enempää tonnia ei kannata eläkkeen päälle tienatakaan, kun verotus syö hyödyt. 

Vierailija
48/893 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sairaanhoitajien keskieläke on 2000€/kk. Äitisi on hoitanut lapsia kotona pitkään. Kouluikään asti? Tai tehnyt lyhennettyä työaikaa. Panosti. Tai sitten jo kun työpaikan eläke puuttuu. 

Sairaanhoitajat ei ole varsinaisesti pienipalkkaisia. Himpun verran alle keskipalkan saavat, ja voi olla että se on työn vaativuuteen nähden hiukan liian vähän, mutta se on nyt eri kysymys. On kuitenkin muita, paljon pienemmällä palkalla työskenteleviä, amiskoulutuksella. Esimerkiksi laitoshuoltajat. Eikä vuorotyö aina tarkoita että olisi yövuorojakin.

Vierailija
49/893 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos jaksan loppuun saakka eli sinne 70v huudeille niikn arvio 1600. Ehditään leikata vielä monta kertaa. En tajua miten eläkkeet tulee yllätyksenä. Eikö ihmiset selvitä asioita etukäteen.

Näinpä. Etukäteen kannattaa selvittää. Sivuhuomautuksena tähän vielä, että minäkin ajattelin että tekisin töitä 70 v huudeille, mutta olin 62 v kun tuli yt:t ja irtisanottiin. Suunnitelmat voivat siis muuttua ilman että niihin voi juurikaan itse vaikuttaa. 62-v on aika toivotonta saada enää uutta työtä, koska rekrytoijat asennoituu, että työuraa olisi kuitenkin vain 3 vuotta ja 65-vuotiaana jäisi eläkkeelle. Eläkekertymä voi siis jäädä pienemmäksi kuin olit ajatellut, vaikka selvittäisitkin etukäteen. Siihenkin kannattaa varautua. 

Mun äiti teki nollatuntisopimuksen jäätyään eläkkeelle,  ja saa ihan kivasti vuoroja nyt kun nuorempaa sukupolvea ei osa-aikatyöt houkuta. Ja enempää tonnia ei kannata eläkkeen päälle tienatakaan, kun verotus syö hyödyt. 

Hyvä sinun äidille. Mutta kaikilla ei ole sellainen työ, että sitä voisi tehdä nollatuntisopimuksella tai osa-aikaisesti. 

Vierailija
50/893 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sain talvella tulevan eläkearvioni. Olen koko ikäni - 33vuotta - ollut matalapalkkaisessa työssä. Eläkekertymäni on n. 1250€/kk. Miinus verot tietenkin. Kyllähän tuo naurattaisi ellei itkettäisi. Ainoa hyvä puoli - jota aion vaalia - on se että pidän työstäni jota teen. Vaikka palkka on järjettömän pieni ja vaikuttaa suoraan eläkkeeni määrään, olen kuitenkin tehnyt töitä koko ikäni yhteiskunnan hyväksi enkä lorvaillut sängyn pohjalla.

Vierailija
51/893 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitisi on hyvä ja menee takaisin töihin niin pitkäksi aikaa, että eläke on mieleinen.

Vierailija
52/893 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tommosen eläkkeen saa n.3000 kuukausituloilla.

Ei pidä paikkaansa!

Keskimääräinen kuukausipalkka ollut n. 2500 euroa, mielestäni aika huono kolmivuorotyöstä...

Vierailija
53/893 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

aika oudon pieni, mulla 9v työelämää jäljellä ja jos saa loppuun asti tehdä niin laskurin mukaan 3400€/kk. Kyllä tolla jo elelee.

Oudon pieni ?...Pakosti provo, ei kukaan ole noin pihalla

Vierailija
54/893 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienipalkkaisella on pieni eläke.  Ei sitä palkkaa makseta työn raskaudesta vaan osaamisesta, taidoista ja erityisesti henkisistä kyvyistä.  

Vierailija
55/893 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On järkeä. Työeläke on paremassa turvassa leikkauksilta kuin kelan eläkkeet. 

Se on ihan sama millä nimellä sitä pientä eläkettä jaellaan. Tarvittaessa eläkeläinenkin saa asumistukea ja toimeentulotukea. Jos on työttömänä pärjännyt läpi elämänsä, pärjää kyllä eläkeläisenäkin.

Vierailija
56/893 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No minun eläkkeeni tulee olemaan noin 1200 euroa, maataloustyöstä, jos pystyn jatkamaan eläkeikään asti. Itse ei pysty tuohon vaikuttamaan, koska viljelijän eläke määräytyy hehtaarien eikä tulojen mukaan. Työuraa tällä hetkellä 38 vuotta takana.

Tämä on uusi tieto minulle. Mielenkiintoista. 

Noin se menee viljatilan kohdalla. Ja tila ei ole edes pieni, vaan keskikokoinen. Emolehmiäkin oli ja muita eläimiä, joten en pystynyt käymään lisäksi muualla töissä. Mutta en valita, tämä on ollut oma valinta tuottaa luomuruokaa ja olla yrittäjä.

Vierailija
57/893 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En minä ainakaan haluaisi enää eläkkeellä tehdä töitä. Sittenhän ei pääsisi ollenkaan reissuunkaan. Nyt nautitaan vapaudesta ja matkustellaan. 

Vierailija
58/893 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No minun eläkkeeni tulee olemaan noin 1200 euroa, maataloustyöstä, jos pystyn jatkamaan eläkeikään asti. Itse ei pysty tuohon vaikuttamaan, koska viljelijän eläke määräytyy hehtaarien eikä tulojen mukaan. Työuraa tällä hetkellä 38 vuotta takana.

Toi muuten on totta. Jotenkin tuo maatalousväestön nirhaaminen Suomessa on vaan jotenkin outoo. Kaupan keskusliikkeet vetää melkoista katetta mutta milloinka maaJussi maaPirkko voisi ajatella et hei, tässähän on kate kohillaan?

Vierailija
59/893 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole mitään järkeä. Aloittajan äidin olisi pitänyt opiskella ahkerammin.

Vierailija
60/893 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkka on ollut pieni, siksi myös eläke on tuollainen. Mulla on työuraa 26 vuotta takana ja eläkekertymä noin 2000 euroa toimistotyöstä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän kaksi