Äiti sai eläkepaperit. 42 vuotta 3-vuorotyötä takana ja eläke naurettava 1623€ miinus verot!
Suoraan sanottuna vtuttaa tällaiset eläkkeet kun toisaalta saa lukea että kolme vuotta Suomessa oleskellut saa lähes saman suuruisen eläkkeen. Onko tässä MITÄÄN järkeä?!
Kommentit (936)
Vierailija kirjoitti:
Onko äiti säästänyt ja sijoittanut? Järkevällä ja systemaattisella tavalla toimittuna voisi nyt olla miljoonapotti kasassa. Esim. sijoitusasuntoja kannattaisi tuossa vaiheessa olla hankittuna jo useita.
Täyttä tuubaa!
Pientuloisen EI KANNATA VELALLA ostaa sijoitusasuntoja! Oma pienikuluinen asunto (hyväkuntoinen!) on nro.1. ja sitten hyvämaineisiin rahastoihin ylijäävä.
Sitten maksat sijoitus asunnoista lainaa korkoineen pitkään joka on aina pois omasta elintasosta ja yhtiövastikkeita jotka vain nousee koko ajan ja taloyhtiöt velkaantuu koko ajan kun on korjausvelkaa tulossa aina vaan lisää. Vuokralaiset kuluttaa kämppiä nopeaan.
Lainalla ostettu asunto on oma vasta silloin kun viimeinen erä on maksettu!
Kokeile AP säästää KElan perustuista! 595 euroa käteen kuussa etkä voi sijoittaa sitä rahastoihin ja omistusasuntoon ei saa asumistukea joten eipä riitä Kelan tili ei.
Suomella ei jatkossa ole varaa etnisten ihmisten vapaamatkustamiseen.
Asumistukeen tuli varallisuusraja. Omaan asuntoon ei saa yleistä asumistukea ja vuokra-asuntoon ei saa asumistukea, jos on sijoitusasunto. Lisäksi ensin pitää käyttää asunnon myynnistä saatuja rahoja, koska jotta saa vuokra-asuntoon asumistukea saa olla vain tietyn verran rahaa tilillä.
Vuokratulot leikkaavat myös 595 yleistukea myös yli 55-vuotiailla.
Vierailija kirjoitti:
Tuollainen eläke merkitsee noin 25 000 euron vuosituloja nykyrahassa eli noin 2000 euron kuukausituloja. Millä alalla vuorotyötä tekevä ansaitsee pari tonnia kuukaudessa. Taitaa taas olla paskapuhetta, tai jotain jätetään kertomatta.
Esimerkiksi kaupan ala. Tunteja vähän mutta vuorotyö, ei niistä lauantai- illoista ja sunnuntaista tai iltavuoroista niin paljon lisiä tienaa että näkyisi eläkkeessä. Etenkin kun kukaan ei tee tai saa tehdä noita "rahakkaita" vuoroja aina. Olin kuukausipalkalla ilman lisiä, siis aina päivävuorossa vähän yli parin tonnin palkalla yli 40-v ja nyt brutto eläke on muutaman kympin yli 1500€. Eli tietoosi että ei ole sitä p- puhetta.
Vierailija kirjoitti:
Eipä tuosta summasta juuri veroa mene, mutta eipä se häävi silti ole. Palkka on ollut vuorotyöstä huolimatta pieni.
En sanoisi pieneksi. Tuo on ihan normaalin palkan suuruinen. Tällä hetkellä ei ole työtä tarjolla edes tuon eläkkeen kokoisella palkalla.
Vierailija kirjoitti:
Terveisiä vaan äidillesi, olen vähän samassa jamassa, työvuosia 47, mutta pääosin kaksivuorotyötä naisvaltaisella, mutta fyysisesti raskaalla alalla. Saan puhtaana kymppiä enemmän, kuin tuo mainitsemasi summa. Olen pähkäillyt jo kauan sitä että raskaimmista töistä saa pienimmät eläkkeet.
Se on se kun sitä pitkää koulutusta arvostetaan hautaan asti. En ymmärrä. Se on melko pieni siivu elämästä, mutta jos ei ole tietyissä aineissa vahva on tuhottu ikuiseen köyhyyteen vaikka kuinka raataisi ja painaisi univajeessa.
Pärjäähän tuolla eläkkeellä. Jos ei ole velkoja. Tyypillinen eläke. Ei ole eläkeläiset rikkaita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuollainen eläke merkitsee noin 25 000 euron vuosituloja nykyrahassa eli noin 2000 euron kuukausituloja. Millä alalla vuorotyötä tekevä ansaitsee pari tonnia kuukaudessa. Taitaa taas olla paskapuhetta, tai jotain jätetään kertomatta.
Esimerkiksi kaupan ala. Tunteja vähän mutta vuorotyö, ei niistä lauantai- illoista ja sunnuntaista tai iltavuoroista niin paljon lisiä tienaa että näkyisi eläkkeessä. Etenkin kun kukaan ei tee tai saa tehdä noita "rahakkaita" vuoroja aina. Olin kuukausipalkalla ilman lisiä, siis aina päivävuorossa vähän yli parin tonnin palkalla yli 40-v ja nyt brutto eläke on muutaman kympin yli 1500€. Eli tietoosi että ei ole sitä p- puhetta.
40:n vuoden aikana ei sitten voinut mitenkään hakea parempipalkkaisempaa työtä, aikana jolloin työpaikkoja oli tarjolla vielä reilusti? Jos on jämähdetty samaan paikkaan niin eihän se palkka miksikään muutu. Itselläkin kaupan alan palkka varastossa, 2-vuoroa vuoroviikoin ja lisäksi tarjolla paljon viikonloppuylitöitä, enkä ole tienannut ikinä näin hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Pärjäähän tuolla eläkkeellä. Jos ei ole velkoja. Tyypillinen eläke. Ei ole eläkeläiset rikkaita.
Paremmin sillä pärjää kuin 595 yleistuella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuollainen eläke merkitsee noin 25 000 euron vuosituloja nykyrahassa eli noin 2000 euron kuukausituloja. Millä alalla vuorotyötä tekevä ansaitsee pari tonnia kuukaudessa. Taitaa taas olla paskapuhetta, tai jotain jätetään kertomatta.
Esimerkiksi kaupan ala. Tunteja vähän mutta vuorotyö, ei niistä lauantai- illoista ja sunnuntaista tai iltavuoroista niin paljon lisiä tienaa että näkyisi eläkkeessä. Etenkin kun kukaan ei tee tai saa tehdä noita "rahakkaita" vuoroja aina. Olin kuukausipalkalla ilman lisiä, siis aina päivävuorossa vähän yli parin tonnin palkalla yli 40-v ja nyt brutto eläke on muutaman kympin yli 1500€. Eli tietoosi että ei ole sitä p- puhetta.
40:n vuoden aikana ei sitten voinut mitenkään hakea parempipalkkaisempaa työtä, aikana jolloin työpaikkoja oli tarjolla vielä reilusti? Jos on jämähdetty samaan paikkaan niin eihän se palkka miksikään muutu. Itselläkin kaupan alan palkka varastossa, 2-vuoroa vuoroviikoin ja lisäksi tarjolla paljon viikonloppuylitöitä, enkä ole tienannut ikinä näin hyvin.
Äitini oli ensin pienyrittäjä mutta joutui luopumaan yrityksestä. Pääsi sitten läheiseen tehtaaseen töihin, matkan voi taittaa polkupyörällä, autoon ei ollut varaa. Työ oli 2-vuorotyötä, palkka ei päätä huimannut mutta paikka oli vakipaikka ja lisäksi muita hyviä puolia. Ja sai perheen elätettyä sillä työllä.
Nyt eläkkeellä kituuttaa alle 1500 eurolla eikä valita vaikka paikat ovat hajalla, kipuja on ja liikkuminen hankalaa.
Ehkä se on sitä kuuluisaa SISUA jolla äiti jaksaa. En tiedä.
Mutta tuo aloittajan mainitsema - kolme vuotta Suomessa oleskellut vierasmaalainenn - saisi saman eläkkeen kuin suomalainen ikänsä tänne veroja maksanut, sai mieleni kuohahtamaan!
Se ei ole oikeudenmukaista eikä mahdu ihmisen oikeustajuntaan , ei sitten millään!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuollainen eläke merkitsee noin 25 000 euron vuosituloja nykyrahassa eli noin 2000 euron kuukausituloja. Millä alalla vuorotyötä tekevä ansaitsee pari tonnia kuukaudessa. Taitaa taas olla paskapuhetta, tai jotain jätetään kertomatta.
Esimerkiksi kaupan ala. Tunteja vähän mutta vuorotyö, ei niistä lauantai- illoista ja sunnuntaista tai iltavuoroista niin paljon lisiä tienaa että näkyisi eläkkeessä. Etenkin kun kukaan ei tee tai saa tehdä noita "rahakkaita" vuoroja aina. Olin kuukausipalkalla ilman lisiä, siis aina päivävuorossa vähän yli parin tonnin palkalla yli 40-v ja nyt brutto eläke on muutaman kympin yli 1500€. Eli tietoosi että ei ole sitä p- puhetta.
40:n vuoden aikana ei sitten voinut mitenkään hakea parempipalkkaisempaa työtä, aikana jolloin työpaikkoja oli tarjolla vielä reilusti? Jos on jämähdetty samaan paikkaan niin eihän se palkka miksikään muutu. Itselläkin kaupan alan palkka varastossa, 2-vuoroa vuoroviikoin ja lisäksi tarjolla paljon viikonloppuylitöitä, enkä ole tienannut ikinä näin hyvin.
Äitini oli ensin pienyrittäjä mutta joutui luopumaan yrityksestä. Pääsi sitten läheiseen tehtaaseen töihin, matkan voi taittaa polkupyörällä, autoon ei ollut varaa. Työ oli 2-vuorotyötä, palkka ei päätä huimannut mutta paikka oli vakipaikka ja lisäksi muita hyviä puolia. Ja sai perheen elätettyä sillä työllä.
Nyt eläkkeellä kituuttaa alle 1500 eurolla eikä valita vaikka paikat ovat hajalla, kipuja on ja liikkuminen hankalaa.
Ehkä se on sitä kuuluisaa SISUA jolla äiti jaksaa. En tiedä.
Mutta tuo aloittajan mainitsema - kolme vuotta Suomessa oleskellut vierasmaalainenn - saisi saman eläkkeen kuin suomalainen ikänsä tänne veroja maksanut, sai mieleni kuohahtamaan!
Se ei ole oikeudenmukaista eikä mahdu ihmisen oikeustajuntaan , ei sitten millään!
Mistä näitä tarinoita riittää, että nainen elättää aina koko perheensä, ilmeisesti lisääntyikin yksin ja on tienattu lähemmäs 3000 e/kk palkkaa eikä silti pennin hyrrää ole jäänyt säästöön. Missä näiden kaikkien tarinoiden perheen isä on? Jos arjen kuluja on kuitenkin ollut jakamassa toinen aikuinen, niin kyllä sitä ihan mukavasti on eletty.
Vierailija kirjoitti:
Nojaa, kyllä tulla rahalla elää, ei tarvitse syytinkimummoksi ruveta.
Me emme tule saamaan ikinä mitään eläkettä. Kirstut on tyhjät 10v sisään, se on fakta. Ja kun monella ei ole töitä, niin ei ole mahdollista säästää.
Ulkomaille joutuu nuoret lähtemään. Anoppi rutisee pienestä eläkkeestä. Heitä on kuitenkin kaksi, eläkkeelle jäi alle 60v. On kesämökki tiluksineen, metsät, minkkiturkit, autot ja talo. Perintökalleutta ja tavaraa. Kun mikään ei riitä.
Me asumme kolmen lapsen kanssa ahtaasti pätkätöiden ja kuristavan tilanteen kanssa kaupungissa.
Mutta vain anopilla oikeus valittaa..Tuo edellinen sukupolvi on itsekäs.
Ei se anoppi ole sen itsekkäämpi kuin sinäkään. Sinäkin valitat.
Anoppi on elänyt toisenlaisessa työ- ja ansiokulttuurissa. Hän ei koe olevansa hyvätuloinen, koska niin moni hänen ikätovereistaan on ollut paljon vauraammassa asemassa.
Eikä niitä kesämökkejä, minkkiturkkeja jne. ole ilmaiseksi saatu. Hän on tehnyt töitä niiden eteen, ja hänen miehensä tietenkin myös. Ehkä jotain on tullut perintönäkin ja siirtyy sitten aikanaan heidän perillisilleen ja sinäkin olet sitten osallisena.
Se, että maailma on muuttunut kovasti, ei ole anopin syy, eikä se ole kenenkään muunkaan tavallisen ihmisen syy. Koko maailmahan on kaiken aikaa muutoksessa ja suhdanteet vaihtelee ja jokaisen on vain siinä ajassaan elettävä. Jonain aikana on ollut mahdollisuus saada helposti lainaa ja maksaa se pois, toisena aikana se on ollut vaikeampaa.
Jos olisit täysin toivottomuuteen vaipunut, et olisi hankkinut kolmea lasta. Kyllä tämä maa teidät elättää, tavalla tai toisella menette kuitenkin eteenpäin ja yrittämällä löytyy töitäkin. Eläke asioita ei kannata tässä vaiheessa miettiä.
Miten ihmiset voi olla yli 40 vuotta töissä ja kuvitella että eläkettä maksetaan työvuosien perusteella?
Vierailija kirjoitti:
Turhaan tässä rinnastetaan "sossupummit" ja eläkeläiset. Itse teen matslapalkkatyötä ja eläke tulee olemaan alta tonnin, jos nyt edes koskaan tulen sellaista saamaan. Ei kolme vuotta oleskellut saa tuollaista rahaa. Jos meinaa katkeroitua, niin suuntaa sen katkeruuuden edes oikeaan osoitteeseen, eikä toiseen persaukiseen.
Kyllä saa, valitetavasti. Takuueläkettä pukkaa kolme vuotta asuneelle eläkeiän saavuttavalle, jolla on oleskelulupa.
:(
Suomi ei tätä menoa kestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pärjäähän tuolla eläkkeellä. Jos ei ole velkoja. Tyypillinen eläke. Ei ole eläkeläiset rikkaita.
Paremmin sillä pärjää kuin 595 yleistuella.
Aivan eri asia.
Peruspalkka voi olla pieni, mutta nimenomaan nuo lisät kyllä yleensä nostaa palkan yli 2000 euron. Osa noista töistä sijoittuu jopa viikonloppuihin, kyllä noista enemmän rahaa tulee. 3-vuorotyö vuorolisillä ja 2000 e palkka ei nyt ihan kuulosta uskottavalta, varsinkaan viime vuosina, ehkä joskus 2000-2010 voinut olla noin pieni palkka, mutta nykypäivän tesseihin tuo ei täsmää.